- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- نهج البلاغه موانع رشد بصیرت حلسه 45- ازموانع رشد بصیرت در بیان قرآن ونهج البلاغه.. شخص کفاررا معرفی می کند وکافرکیست؟ استاد سالک 20/ 8/ 1402- - 26ربیع الاول 1445شنبه مدرسه صدر بازار اصغهان-
-
معرفی کفار: الَّذینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا عَلَى الْآخِرَةِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِکَ فی ضَلالٍ بَعیدٍ (ابراهیم 3) «ضلالت» که حدود دویست مرتبه این واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحیّر بکار مىرود، «وَ وَجَدَکَ ضَالًّا» وگاهى به معناى ضایع شدن است، «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» ولى اکثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبیرات گوناگونى نظیر: «ضَلالٍ مُبِینٍ»*، «ضَلالٍ بَعِیدٍ»*، «ضَلالٍ کَبِیرٍ» به چشم مىخورد.
- براى هر کس، محبوبى است؛ براى یوسف پاکدامنى از زندان محبوبتر است. براى گروهى دنیا محبوبتر است؛ «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا» اما براى مؤمن خداوند محبوبتر است. «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» دنیاگرایى، زمینهى کفر، مبارزه با دین و ضلالت است. یَسْتَحِبُّونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا ... وَ یَصُدُّونَ ... فِی ضَلالٍ بَعِیدٍ
- سرچشمهى گمراهىها عملکرد خود انسان است. «یَسْتَحِبُّونَ، یَصُدُّونَ، یَبْغُونَها» اوّل خودشان با دنیاگرایى منحرف مىشوند. «یَسْتَحِبُّونَ» آنگاه با اعمالشان دیگران را از راه باز مىدارند. «یَصُدُّونَ» سپس با تمام توان مسیر حقّطلبان را منحرف مىکنند. «یَبْغُونَها» - روحیّهى کفر، عامل انحراف طلبى است. وَیْلٌ لِلْکافِرِینَ ... یَبْغُونَها- گمراهى، درجات و مراحلى دارد و هر چه عمیقتر شود رجوع به حقّ مشکلتر مىشود. «ضَلالٍ بَعِیدٍ»
- قرآن کفاررا معرفی می کند. باعنایت آیه ( 3ابراهیم ) در باره کفار است و گوید که کافرکیست؟ چند صفت از صفات کفار را مورد بحث قرار میدهد , زندگی دنیا را به آخرت می خرند وزندگی دنیا را به آخرت ترجیح می دهند خیلی هم عجله دارند. «یَسْتَحِبُّونَ» کفار به خاطر همین روحیه ایمان به « ایمان به قیام شرف وآزادگی را قبل ندارند , دنبال شهوت .. روحیه شان روحیه برتر جویی است. در دنیا .. کافران با همین روحیه ایمان به آخرت وایمان به حق ندارند دنبال منافع دنیا هستند.
- کفارعلاوه براینکه خودشان گمراهند دیگران را هم می خواند به گمراهی گرفتار کنند . امروزه استکبار با اشکال مختلف و گونا گون همچون 5000 عرفان ساخته گی و130 تا اصلی اکثرا از وَ یَبْغُونَها عِوَجاً - علاوه برگمراهی تلاش می کنند دیگران را از راه خدا باز دارند. إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَ الَّذینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ (انفال/36) تکرار جملهى «الَّذِینَ کَفَرُوا» شاید براى آن باشد که برخى از کفار سرمایه گذار، بعداً مسلمان شدند و حسرت پولهاى خرج شده را مىخوردند، برخى هم که بر کفر باقى ماندند و اهل دوزخ شدند. آرى، جهنّم براى کفّارى است که بر کفر خود باقى مىمانند، امّا مؤمنان اگر به نتیجه هم نرسند حسرت نمىخورند، چون خداوند اجر آنها را مىدهد.
- پیامبر صلى الله علیه و آله، خبر غیبى مىدهد که در آینده نیز بر ضد اسلام سرمایهگذارى خواهند کرد، ولى پیروزى با اسلام است. فَسَیُنْفِقُونَها ... ثُمَ یُغْلَبُونَیُغْلَبُونَ ... إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ ..بى ایمانى وکفر، سبب سقوط انسان و ورود به دوزخ است. «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ» - گروهى براى بستن راه خدا پولها خرج مىکنند. «یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» سرمایهگذارىهاى مادّى. «یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» بستن راه خدا گاهى به دست منافقان است که از طریق سوگند انجام مىگیرد. أَیْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا ... و گاهى به دست کفار است که از طریق بودجهها انجام مىشود. «إِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» همانا کسانىکه کفر ورزیدند اموال خود را براى باز داشتن مردم از راه خدا هزینه مىکنند.
- مورد گوناگون برای ایجاد اختلاف 1-تن دادن به هوس ها 2- تشویق مردم به گناه 3- تر ساندن مردم به درستی وپاکی ودین مداری و ولایت مداری 4- تشویق حصور در میدان دشمن 5- می گویند مغز ها از ایران رفتند تشویق به فرار مغز ها. استاد دانشگاه - لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» 6- یَبْغُونَها عِوَجاً هم رنگ هم سنگ – مثل ما شوی خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت باش . که ماقبول نداریم – در اول روز بگو زنده با مصدق . بعداز ظهر بگو مرگ برمصدق .. 7- این سبگ رندگی غربی عریان بشود هم رنگ بشود . حرکت انتحاری .. 8- سعی می کنند که راه مستقیم الهی را منحرف کنند. 9- اعمال خرافی را به مردم تحمیل کنند . َبْغُونَها عِوَجاً
-
خدا رحمت کند حضرت امام خمینی ره را– دو کار اساسی انجام داد 15 سال اسلام ناب محمدی را به مردم معرفی کرد . چون مردم را مسخ کرده بودند که شاه سایه خداست . شاه ظل الله است. 15 سال افشاگری یهود و روز قدس این دو موضوع باعث پیش رفت اسلام شد. انقلاب را سازمان داد.
- نتیجه هر که این صفات کفار را داشته باشد خودش گمراه است ودیگران را گمراه راه می کند
- در کرج در همین ایام یک گروه مشروبات الکلی سمی درست کرده باعث شد این مشوربات مواد سمی چند نفر بکشت .
-
بنابر این خود افراد گمراه هستند ودیگران را گمراه / فی ظلال بعید .. گمراهی عمیق . کفر قدرت جهن بینی اش را از بین میبرد. ً أُولئِکَ فِی ضَلالٍ بَعِید گمراهی عمیق – بصیرت ی ندارد..
- نکته نکته بستن راه خدا -: کفر وکفار بستن راهای حق به انواع واشکال مختلق – بستن راه خدا به همین دوسه راه نیست ! علماء ما می فرمایند ازجمله بستن راه خدا از طریق علماء - تبلیغات ناروا – گناهان علنی – ترویج ابزار های فساد - مکاسب حلال را به مکاسب حرام – کسب حلال وکسب حرام در کتاب لمعمه ها به انحراف گدارند – انحراف در اقتصاد کشور - عفلت زدگی – ایجاد اختلاف – فیلم های مبتذل – معرفی وعلم کردن افراد مسیله دارد – نشریات – معرفی نااهلان - بهایی تفسیر قرآن کند، عالم دنبا گرا سر چشمه این گمراهی - دنیا گرایی و– سرچشمه بی بصیرت ی است –
- امیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند: چرا مخالفان شما در گمراهى خود سختتر هستند و با بصیرت در گمراهى عمل مىکنند و بیشتر از شما خرج مىنمایند، این فقط براى این است که شما به دنیا توجه کردهاید و به ظلم راضى شدهاید و در مال دنیا بخل مىکنید. وَ قَالَ علیه السلام مَا بَالُ مَنْ خَالَفَکُمْ أَشَدُّ بَصِیرَةً فِی ضَلَالَتِهِمْ وَ أَبْذَلُ لِمَا فِی أَیْدِیهِمْ مِنْکُمْ مَا ذَاکَ إِلَّا أَنَّکُمْ رَکَنْتُمْ إِلَى الدُّنْیَا....من استهزل الغابی ...هدی
- هر که طلب میکند راهنمایى را از غیراهل آن گمراه مىشود، مراد اینست که امام و راهنمایى که کسى فرا گیرد بلکه استاد و معلّم نیز باید که از اهل آن باشد و اگر نه گمراه مىشود. 1689 مَنِ اسْتَهْدَى الْغَاوِیَ عَمِیَ عَنْ نَهْجِ الْهُدَى (323/ 5). این راه راست را نم
- آدمهای گمراهی راهنمایی بخواهد از علماء گمراه - أنه لم یلحقه من هذا الحمل دبر و جراحة فی ظهره و فی القاموس الثرى الندى و التراب الندی أو الذی إذا بلّ لم یصر طینا و الخیر انتهى ضلّ علم العلماء أی غیر المعصومین أو المراد بالعلماء هم و علماء گمراه عن الهدی آدم گمر اهی راهنمایی بخواهد از آدمهای گمراهی راهنمایی بخواهد این انسان ..جلال عزیزیان با کتابهای زیادی راجع حضرت زهرا راجع به دفاع مقدس آن قدر کتاب های زیادی نوشته در یک حادثه ای رفت خارج کشور درحال حاضر دفاء از بهایت می کند.
- در گرفتن استاد باید دقت کرد - استاد فرمودند سابقه خودشان را در مدرسه حقانی در گرفتن درانتخاب استاد بیان می کند برای دفاع از اسلام واستاد عادل گرفته و از آدمهای گمراه درس نگرفتن و از شهید آیت الله صدوقی وعدم وابستگی بیان کردند . در گرفتن استاد باید دقت کرد که گرفتار عزیزی واینها نشود .. عالم جلال آل احمد با آن همه نوشتاری وکتابت رفت به شوری کمنیستی ومتنبه شد وتبری جست از کمنیست و برگشت خیلی ها وقتی واقعیت را فهمیدن بر گشتند وتوبه کردند .. مثل تبری با 15 کتاب راجع امام زما ن نوشته شده و مصلح به جامعیت قرآن دارد.
- علت گمراهی جامعه حکمت 193 – الامام علی «علیه السلام»: إنّ للقلوب شهوة و إقبالا و إدبارا، فأتوها من قبل شهوتها و إقبالها، فإنّ القلب إذا أکره عمی.امام على « علیه السلام »: دلها را (در مورد هر کار) کششى و اقبالى است و ناخواهى و ادبارى. شما در وقتى به هر کار بپردازید که دل طالب است و مقبل، زیرا که چون قلب با اکراه به کارى کشانده شود کور مىگردد. جامعه را گمراه می گرداند
- خطبه 154 سیمای گمراهان را روشن می کند - فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُکْرِهَ عَمِی- اگر بخواهید با زور آنها را وادار بکار کنید کور مىشوند. خاصیت گمراه این است که جامعه را به این سمت وسوی بکشد . قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ وَ تَوَغَّلُوا الْجَهْلَ وَ اطَّرَحُوا الْعِلْمَ (487/ بتحقیق که فرو رفتهاند دریاهاى فتنهها را، و فرا گرفتهاند بدعتها را نه سنتها را، و پنهان شدهاند در جهل، و دور کردهاند علم را، مراد مذمّت أکثر مردم زمان است که چنین بودهاند انسانهای گمراه مانع رشد بصیرت جامعه می شوند .
- با توجه به إقبالا و إدبارا،، اقبال وادربار فرمودند: دلها گاهى آماده هستند، در این هنگام از آنها استفاده کنید، ولى اگر بخواهید با زور آنها را وادار بکار کنید کور مىشوند. حکمت 193 - و از خطبههاى آن حضرت است وَ قَالَ علیه السلام إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَ الْقَلْبَ إِذَا أُکْرِهَ عَمِی ..فتنهای دلها را (در مورد هر کار) کششى و اقبالى است و ناخواهى و ادبارى. شما در وقتى به هر کار بپردازید که دل طالب است و مقبل، زیرا که چون قلب با اکراه به کارى کشانده شود کور مىگردد.
- خردمند را دیدهاى است بدان پایان کار نگرد،- خطبه 145 - وَ نَاظِرُ قَلْبِ اللَّبِیبِ بِهِ یُبْصِرُ أَمَدَهُ وَ یَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ دَاعٍ دَعَا وَ رَاعٍ رَعَى فَاسْتَجِیبُوا لِلدَّاعِی وَ اتَّبِعُوا الرَّاعِیَ قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ وَ أَرَزَ الْمُؤْمِنُونَ وَ نَطَقَ الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ وَ لَا تُؤْتَى الْبُیُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَیْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّیَ سَارِقا - و دل مرد خردمند را دیدهاى است که بدان پایان کار خویش نگرد، و به ژرفى و بلندى آن راه برد. دعوت کنندهاى خواند، و امیرى حکومت راند. پس دعوت کننده را پاسخ دهید و فرمانروا را فرمان برید! به دریاهاى فتنه درشدند، و بدعتها را گرفتند، و سنّتها را وانهادند. مؤمنان به گوشهاى رفتند، و گمراهان دروغزن به زبان آمدند و سخن گفتند. ما خاصگان، و یاران، و گنجوران نبوّت، و درهاى رسالتیم. در خانهها جز از درهاى آن نتوان در شد، و آن که جز از در، به خانه در آمد به دزدى سمر شد.
- فتنهها چون روى آورد، باطل را به صورت حقّ آراید،- - فَاسْأَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا [تَسْأَلُونَنِی] تَسْأَلُونِی عَنْ شَیْءٍ فِیمَا بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ السَّاعَةِ وَ لَا عَنْ فِئَةٍ تَهْدِی مِائَةً وَ تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنْبَأْتُکُمْ بِنَاعِقِهَا وَ قَائِدِهَا وَ سَائِقِهَا وَ مُنَاخِ رِکَابِهَا وَ مَحَطِّ رِحَالِهَا وَ مَنْ یُقْتَلُ مِنْ أَهْلِهَا قَتْلًا وَ مَنْ یَمُوتُ مِنْهُمْ مَوْتاً وَ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُونِی وَ نَزَلَتْ بِکُمْ کَرَائِهُ الْأُمُورِ وَ حَوَازِبُ الْخُطُوبِ لَأَطْرَقَ کَثِیرٌ مِنَ السَّائِلِینَ - از من بپرسید، پیش از آنکه مرا نیابید. بدان کس که جانم به دست اوست، نمىپرسید از چیزى که میان شما تا روز قیامت است، و نه از گروهى که صد تن را به راه راست مىخواند و صد را موجب ضلالت است، جز آنکه شما را از آن آگاه مىکنم: از آن که مردم را بدان مىخواند، همانا، فتنهها چون روى آورد، باطل را به صورت حقّ آراید، و چون پشت کند، حقیقت چنانکه هست نماید. فتنهها چون روى آرد نشناسندش، و چون بازگردد دانندش. چون بادهاى گرد گردانند، به شهرى برسند و شهرى را واگذارند. همانا، ترسناکترین فتنهها، در دیده من، فتنه فرزندان امیّه است، که فتنهاى است سر در گم و تار. حکومت آن بر همگان، و آزارش دامنگیر خاص از مردم دیندار. آن که فتنه را نیک بیند و بشناسد، آزار آن بدو رسد.
- فتنه کور خیلی سخت ااست از بین فتنه ها حضرت فتنه های مختلف را می شمارد ولی فتنه کور را بر ترین آنها می داند در فتنه دنبال پذیرش وبدعت هستند که قدرت تشخصیش بسیار سخت است . بعد تعریف می کنند فتنه های مختلفی را می شمارن اما سر فصلش را می فرمایند این فتنه کور است اینجا امیر المومنین می فر مایند.. آگاه باشید! همانا ترسناکترین فتنهها در نظر من، فتنه بنى امیّه بر شما است، فتنهاى کور و ظلمانى که سلطهاش همه جا را فرا گرفته و بلاى آن دامنگیر نیکوکاران است. هر کس آن فتنهها را بشناسد نگرانى و سختى آن دامنگیرش گردد، و هر کس که فتنهها را نشناسد، حادثهاى براى او رخ نخواهد داد. وَ إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِی عَلَیْکُمْ فِتْنَةُ بَنِی أُمَیَّةَ فَإِنَّهَا فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ مُظْلِمَةٌ عَمَّتْ خُطَّتُهَا وَ خَصَّتْ بَلِیَّتُهَا-پس از شهادت امیر مؤمنان و فراز و نشیبهاى بسیارى که پدید آمده و فتنه کور و گمراهگر و عوامباز امویان همه جا را تیره و تار ساخت،
- بخاطر فتنه کور است که درنتیجه مومنان کناره گیری می کند ومنزوی می شود آرام آرام آدمها گمراه می آیند به صحنه و اشباح وجامعه را گمراهی می کشانند.. مومنین را منزوی می کنند وجامعه را به گمراهی می کشانند .. ایجاست که حضرت را خانه نشین کردن و حضرت 25 سال کشاورزی می کردن در حالت منزوی. بعد مردم آمدند .. اگر آدم های سر کار به قرآن وسنت رسول خدا عمل می کردند این چنین نبود ولی کافر به سنت خود عمل می کند .
- سختترین مردم بحسب کورى کسى است که کور شده از دوستى ما و افزونى ما، و آشکارکرده از براى ما دشمنى را بىگناهى که پیشى گرفته باشد از ما بسوى او، مگر این که ما خواندهایم او را بسوى حقّ و خوانده است او را غیر ما بسوى فتنه و دنیا، پس اختیار کردهاند دنیا را و برپا داشتهاند دشمنى را از براى ما، مراد به «ما» آن حضرت صلوات اللّه و سلامه علیه و اولاد أطهار اویند صلوات اللّه و سلامه علیهم أجمعین.
2032 نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الْأَصْحَابُ وَ السَّدَنَةُ وَ الْأَبْوَابُ وَ لَا یُؤْتَى الْبُیُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا وَ مَنْ أَتَاهَا مِنْ غَیْرِ أَبْوَابِهَا کَانَ سَارِقاً لَا تَعْدُوهُ الْعُقُوبَةُ (189/ 6).
- ملغزید از حقّ و اهل آن، پس بدرستى که هر که فرا گیرد دیگرى را بدل ما اهل بیت، هلاک شود و فوت شود او را دنیا و آخرت، یعنى ملغزید از پیروى حقّ و أهل آن که ما باشیم زیرا که هر که پیروى ما نکند و دیگرى را امام و پیشواى خود سازد بدل ما یعنى اهل بیت رسول خدا صلّى اللَّه علیه و علیهم هلاک شود و فوت شود او را دنیا و آخرت، و مراد به «دنیا» دنیا بر وجه حلال است یعنى حلال دنیا را نیابد. 2033 لَا تَزِلُّوا عَنِ الْحَقِّ وَ أَهْلِهِ فَإِنَّهُ مَنِ اسْتَبْدَلَ بِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ هَلَکَ وَ فَاتَتْهُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةُ (337/ 6).
- این جا انواع عتنه ها را می شمارند یکی از فتنه ها - فتنه عمیاء است که حضرت می فرمایند بسیارى از پرسندگان از دهشت خاموش شوند، و سر در پیش افکنند، و بسیارى از پرسیدگان در پاسخ کاهلى کنند، و این هنگامى است که پیکار میان شما دراز و فراگیر شود و سختى آن آشکار، و جهان بر شما تنگ گردد و زندگى دشوار. روزهاى بلاى خود را دراز شمارید. و بسیار در آن بلا عمر به سر آرید- تا آنکه خدا بر مانده نیکوان- ببخشاید- و به روى آنان- درى- گشاید. همانا، فتنهها چون روى آورد، باطل را به صورت حقّ آراید، و چون پشت کند، حقیقت چنانکه هست نماید. فتنهها چون روى آرد نشناسندش، و چون بازگردد دانندش. چون بادهاى گرد گردانند، به شهرى برسند و شهرى را واگذارند. همانا، ترسناکترین فتنهها، در دیده من، فتنه فرزندان امیّه است، که فتنهاى است سر در گم و تار. حکومت آن بر همگان، و آزارش دامنگیر خاص از مردم دیندار. آن که فتنه را نیک بیند و بشناسد، آزار آن بدو رسد. - الْمَسْئُولِینَ وَ ذَلِکَ إِذَا قَلَّصَتْ حَرْبُکُمْ وَ شَمَّرَتْ عَنْ سَاقٍ وَ [کَانَتِ] ضَاقَتِ الدُّنْیَا عَلَیْکُمْ ضِیقاً تَسْتَطِیلُونَ مَعَهُ أَیَّامَ الْبَلَاءِ عَلَیْکُمْ حَتَّى یَفْتَحَ اللَّهُ لِبَقِیَّةِ الْأَبْرَارِ مِنْکُمْ إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ یُنْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ یَحُمْنَ حَوْمَ الرِّیَاحِ یُصِبْنَ بَلَداً وَ یُخْطِئْنَ بَلَداً أَلَا وَ إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِی عَلَیْکُمْ فِتْنَةُ بَنِی أُمَیَّةَ فَإِنَّهَا فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ مُظْلِمَةٌ عَمَّتْ خُطَّتُهَا وَ خَصَّتْ بَلِیَّتُهَا-
- حضرت فتنه های مختلف را می شمارند – ومی فرماید اما سر فصل این فتنها فتنه کور است می روند در عمق فتنه ها که جامعه را بگمراهی بکشانند دنبال حق نیستند دنبال جمعه اسلامی نیسند دنبال این هستند که این بدعت ها را جذب کنند بعد چه نتیجه اش می شود چو دوزخیان، از سختترین خطابهاى تحقیرآمیز برخوردارند. «أَیُّهَا الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ» قلوب را تسخیر می کنند و مجورش می کنند که ااین کاررا انجام دهد برو آدم بکش می رود می کشد ..این خاصیت آدمهایی هست که اقبال می کنند اما انهایی که ادبار می کنند دوجورند این اقبال وادربار را در خطبه 28 امیر المومنین مفضل آورده دو صفحه
- در خطبه 154- قَدْ خَاضُوا بِحَارَ الْفِتَنِ وَ أَخَذُوا بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ وَ تَوَغَّلُوا الْجَهْلَ وَ اطَّرَحُوا الْعِلْمَ (487/ 4). بتحقیق که فرو رفتهاند دریاهاى فتنهها را، و فرا گرفتهاند بدعتها را نه سنتها را، و پنهان شدهاند در جهل، و دور کردهاند علم را، مراد مذمّت أکثر مردم زمان است که چنین بودهاند و مراد به «بدعت» طریقه و حکمیست که نو پدید آمده باشد بر خلاف شرع أقدس مانند أکثر طریقهها و أحکام که خلفاى جور قرار دادند و به «سنت» طریقه و حکمى که در شرع اقدس مقرّر شده باشد.
- نکته قابل توجه الگو گرفتن از اهل بصیرت نزدیکی حضرت امیر المومنین به رسول الله صلی الله علیه وآله .. در بدو تولد تا آخر عمر حضرت رسول الله .. اما بعد اذا ضل – ان من– الله - افضل علی نفسه – احب – موقعیت ویژه مرا در خدمت رسول خدا مىدانید، در حالى که کودک بودم مرا در دامنش پروراند و به سینهاش مىچسباند و در بسترش مرا در آغوش مىگرفت و بدن مبارکش با بدن من مماس مىشد، و بوى خوشش را به من مىرساند، غذا را مىجوید و سپس در دهان من مىگذارد، و هیچ گاه دروغى در گفتار و خطا و اشتباه در کردار از من نیافت. علی نفسه ترجمهشرحنهج..(ابنمیثم) خطبه 236 وَ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص- بِالْقَرَابَةِ الْقَرِیبَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصِیصَةِ- وَضَعَنِی فِی حِجْرِهِ وَ أَنَا وَلِیدٌ یَضُمُّنِی إِلَى صَدْرِهِ- وَ یَکْنُفُنِی فِی فِرَاشِهِ وَ یُمِسُّنِی جَسَدَهُ- وَ یُشِمُّنِی عَرْفَهُ- وَ کَانَ یَمْضَغُ الشَّیْءَ ثُمَّ یُلْقِمُنِیهِ- وَ مَا وَجَدَ لِی کَذْبَةً فِی قَوْلٍ وَ لَا خَطْلَةً فِی فِعْلٍ- من در کودکى سینههاى عرب را بزمین کوبیدم، شاخهاى طائفه ربیعه و مضر را در هم شکستم. موضع من را نسبت به رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلم مىدانید: خویشاوندى نزدیک و مقام مخصوص. مرا در دامن خود بزرگ کرده، من کودک بودم که مرا به سینهاش فشار مىداد، در رختخواب خود مىخوابانید، بدن آن حضرت ببدن من مىرسید، بوى دلاویز آن حضرت را درک مىکردم. با دهان خود غذا را مىجوید و در دهانم مىگذاشت. در طول این زندگى با آن حضرت نه دروغ از من شنید و نه اشتباهى از من دید.
- نقش انسانهای گمراه خود منحرف هستند , منحرف کردن دیگران را در برنامه خود دارند قصیه مار گیری که شکل مارمی کشید وبه افراد بی سود می گفت بییند این ماری که می کشم درشت است یا این خطی که این شخص مدعی برای شما می نویسد !!! هرکه می خواهد برود به بهشت دنبال من بیاید !!! آدم های بی بصیرت از آدمهای گمراه پی روی می کنند ,
- مطلب دیگر 1- چهر های انسانها سیمای گمراهان در انواع فتنه ها فرق می کند در حال کهخود شان جاهلند.. این افراد عامل خونریزی افراد جامعه می شوند مصداق زیادی ازاین ما جرا در زمان ایمه ودر زمان خودمان آمریکا ؛ فرانسه ؛ آنگلیس ؛ انواع فتنه ها انجام داده اند وباعث خونریزی جامعه شده اند ؛ با یک کلمه حرف ویا یک عمل ناشایست جامعه را تحریک فتنه ایجاد شده باعث کشتار و خونریزی می شود –
- به دنبال بدعت ها نوآوری عرفانی که پشتش قوم یهودیهای علیه ما علیه هستند که هر حکمی بکنند ما می پدیریم - مومنین از نسخه این کافران ارازل کناره گیری می کنند . وخود را به افاضل مرتبط می کنند .
- خطبه 153 بند 2 - در علاج غفلت - فَلْیَنْتَفِعِ امْرُؤٌ بِنَفْسِهِ فَإِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَکَ جَدَداً وَاضِحاً یَتَجَنَّبُ فِیهِ الصَّرْعَةَ فِی الْمَهَاوِی وَ الضَّلَال - پس اى شنونده از پس مستى هشیار باش و از خواب غفلت بیدار باش، و اندکى بکاه از شتاب خویش، و بدانچه از زبان پیامبر امّى (صل الله لیه وآله ) به تو رسیده نیک بیندیش! آنچه را که شنیدنش باید، و ترکش نشاید. آن کس را که جز این گفت، و سخن دیگرى را شنفت، رها کن با آنچه براى خود پذیرفت. ناز خود بنه و بزرگى فروختن بگذار و گور خویش به یاد آر! که گذرگاه تو بر آن است، و هر چه کنى بر تو تاوان است، و آنچه کشتى، درو نمایى، و آنچه امروز فرستى، فردا بر آن در آیى. پس جاى در آمدنت را بگستران! و برگ آن را از پیش روانه گردان. پس اى شنونده پرهیز! پرهیز! و اى بیخبر، برخیز! برخیز! «و کس تو را خبر ندهد چون خدا، که- آگاه است و دانا».
- در خطبه حضرت فاطمه الزهراء عوامل سقوط جامعه را عنوان می کنند - فاطمة علیهاالسلام الى النساء، و قالت: مَعاشِرَ الْمُسْلِمینَ الْمُسْرِعَةِ اِلى قیلِ الْباطِلِ، الْمُغْضِیَةِ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبیحِ الْخاسِرِ، اَفَلا تَتَدَبَّرُونَ الْقُرْانَ اَمْعَلی قُلُوبٍ اَقْفالُها، کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِکُمْ ما اَسَأْتُمْ مِنْ اَعْمالِکُمْ، فَاَخَذَ بِسَمْعِکُمْ وَ اَبْصارِکُمْ، وَ لَبِئْسَ ما تَأَوَّلْتُمْ، آنگاه حضرت فاطمه علیهاالسلام رو به مردم کرده و فرمود: اى مسلمانان! که براى شنیدن حرفهاى بیهوده شتابان بوده، و کردار زشت را نادیده میگیرید، آیا در قرآن نمىاندیشید، یا بر دلها مهر زده شده است، نه چنین است بلکه اعمال زشتتان بر دلهایتان تیرگى آورده، و گوشها و چشمانتان را فراگرفته، و بسیار بد آیات قرآن را تأویل کرده، و بد راهى را به او نشان داده، و با بدچیزى معاوضه نمودید، به خدا سوگند تحمّل این بار برایتان سنگین، و عاقبتش پر از وزر و وبال است، آنگاه که پردهها کنار رود و زیانهاى آن روشن گردد، و آنچه را که حساب نمىکردید و براى شما آشکار گردد، آنجاست که اهل باطل زیانکار گردند.
- جمع بندی 1- ضلالت وگمراهی بینش وبصیرت را می گیرد
- ضلالت وگمراهی قدرت بینایی حق را ازانسا ن می گیرد.
- فرد ضال وگمراه اراده ای از خود ندارد ..
- انسان برای اینکه گمره نشود ورشد بصیرت پیدا کند هر زمان لحظه به لحظه خودرا درمیدان بینش وآگاهی قرار دهد.
- انسان سخن که می شنود اندیشه کند این حرف از حلقوم چه کسی است.
- حرفهایی گاهی برای گفتن برای عوام الناس سخت است مثل جرقه واکسیژن فورا مشتعل می شود.
- رشد بصیرت مردم فلسطین - 76سال مبارزه فلسطین نکته قابل توجهی است . رشد بصیرت مردم فلسطین در مقابل اسراییل را می رساند . دو راه بیشتر ندارند یا زیر چکمه های قوم یهود نابودی خود را ببیند واصلحه های شان را تحویل ویا اینکه خود را برای رهایی مبازه کنند قدس شریف را آزاد کنند.ان شا الله
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم