جلسه 55/1- موضوع بصیرت به موانع رشد بصیرت رسید یه بین انسانهای با بصیرت و بیبصیرت
سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۰۲:۳۹ ق.ظ
جلسه 55استاد سالک موانع رشد بصیرت : چیست؟ - – در قرآن ونهج البلاغه
@nahjolbalaghehfarzad یا https://safarzade.blog.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه 1/55 موانع رشد بصیرت
- حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار استادسالک
- موضوع بصیرت به موانع رشد بصیرت رسید یه بین انسانهای با بصیرت و بیبصیرت آیه سوره انعام ۱۰۴
- بصیرت را از قرآن بگیرید :قَدْ جاءَکُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْها وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ (104)
- برهیچ کس راه عذری نیست - با نزول قرآن، راه عذرى بر هیچ کس باقى نمانده است. «قَدْ جاءَکُمْ بَصائِرُ»
- مردم در انتخاب راه، آزادند. فَمَنْ أَبْصَرَ ... وَ مَنْ عَمِیَ
- آگاه کردن مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «بَصائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ»
- سود ایمان و زیان کفر مردم، به خودشان برمىگردد نه خدا. فَلِنَفْسِهِ ... فَعَلَیْها
- کیفر گروهى از مردم، نشانهى باطل بودن تعالیم انبیا نیست، بلکه نشانهى کوردلى خود آنان است. «وَ مَنْ عَمِیَ»
- وظیفهى پیامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ»
- دلایل بصیرت آفرینی از طرف پروردگار برای شما آمده کسی که به وسیله آگاهی یافت برود خود عمل میکند سود گرفته قول پیامبر فرمودند من پیامبر شما نسیم که جبری در کارها باشد برای ایمان آوردن
- کلید واژه بصایر جمع بصیرت از ماده بصر به معنای دیدن ودرون بینش فکری و عقلانی به کار بروده می شودآیه ای که قرائت شد دلیل و گواه است بر این معنا فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْها کسی که بیبصیرت باشد کوراست ضمنا این یک امر طبیعی است ازطرف تمام عقلا
- در اینجا لازم است نظربه چند نکته -- انسان آگاه با بصیرت کیست ؟
- خطبه ۱۵۳ قسمت دوم حضرت برای درمان غفلت میفرمایند : فَلْیَنْتَفِعِ امْرُؤٌ بِنَفْسِهِ فَإِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَکَ جَدَداً وَاضِحاً یَتَجَنَّبُ فِیهِ الصَّرْعَةَ فِی الْمَهَاوِی وَ الضَّلَال الْمَغَاوِی وَ لَا یُعِینُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُوَاةَ بِتَعَسُّفٍ فِی حَقٍّ أَوْ تَحْرِیفٍ فِی نُطْقٍ أَوْ تَخَوُّفٍ مِنْ صِدْق..
- وَ نَظَرَ - و او در این جا - گمراهى است- که خدایش مهلت داده، تا در پى هواى بیخبران افتاده. روز را با گناهکاران گزارد، نه راهى راست در پیش و نه امامى راهبر دارد.
- از این خطبه است تا چون کیفر نافرمانىشان را بر ایشان آشکار کرد، و از پردههاى غفلتشان بیرون آورد، رو به چیزى نهادند که بدان پشت کرده بودند، و پشت به چیزى کردند که روى بدان نهاده بودند. پس نه از آنچه مىخواستند و بدان رسیدند، سودى بردند، و نه از آنچه حاجت خویش بدان روا کردند، برى خوردند. من از این غفلت نگرانم-
- و شما و خود را از آن مىترسانم. هر کسى باید از- کار- خود سود ببرد، که بینا کسى است که شنید، و اندیشید، و دید، و به دل بینا گردید، و از آنچه مایه عبرت است سود گزید، سپس راهى روشن را سپرد، و از افتادن در پرتگاهها و گم شدن در کوره راهها دورى کرد،-
- و بکوشید تا جانب عدالت را نگه دارد- و براى گمراهان جاى اعتراض نگذارد، با ستم و سختگیرى در راه حق کردن، یا معنى سخنى را دگرگون نمودن، یا از سخن راست گفتن ترسیدن.
- پس اى شنونده از پس مستى هشیار باش و از خواب غفلت بیدار باش، و اندکى بکاه از شتاب خویش، و بدانچه از زبان پیامبر امّى (صلی الله علیه وآله) به تو رسیده نیک بیندیش! آنچه را که شنیدنش باید، و ترکش نشاید. آن کس را که جز این گفت، و سخن دیگرى را شنفت، رها کن با آنچه براى خود پذیرفت. ناز خود بنه و بزرگى فروختن بگذار و گور خویش به یاد آر! که گذرگاه تو بر آن است،
- و هر چه کنى بر تو تاوان است، و آنچه کشتى، درو نمایى، و آنچه امروز فرستى، فردا بر آن در آیى. پس جاى در آمدنت را بگستران! و برگ آن را از پیش روانه گردان. پس اى شنونده پرهیز! پرهیز! و اى بیخبر، برخیز! برخیز! «و کس تو را خبر ندهد چون خدا، که- آگاه است و دانا».
- انسان بینا وبصیرکسی که به درستی گوش دهد تفکر و اندیشه کند پند واندرزرا خوب عمل نماید:
- دراینجا چند مساله هست قال فَإِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ
- در این بیان چند مساله است مساله1-گوش دادن .مرحوم شهید بهشتی خیلی با بصیرت بود امام ره خیلی با بصیرت بود – انسان بصیر خیلی خوب گوش می دهد. خوب می شنود . حضرت می فرماید انسان بصیر به عمق باید نگاه کرد .فهمید که دنیا جایی نیست که بدان دل بست
- مساله 2 – عبرت گرفتن انسان با بصیر کسی است که از حوادث روزگار خبر داشته باشد عاقبت کار دیگران را نگاه کند. عبرت از درگذشت روزگاربگیرد .
- مساله 3-انسان ها ی با بصیرت امتحان قبولی میدهند زندگی خیلی ما را امتحان جای گرفته است. چرا دختران در سال ۱۴۰۱ آتش ورزیدند امتحان شدند واستحاله شدند (تغییر سنت الهی با استحاله انسانها و جامعهها نیز با استحاله پاک میشوند و به دنبال آن سنت خدا هم تغییر میکند.
- قرآن درسنت خدا میفرماید: وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا اسراء، 8. اگر شما برگردید ما هم برمیگردیم. قهر و غضب ما به دنبال گناه شما و لطف و مهر ما، به دنبال خوب شدن شما است. در آیه دیگر میخوانیم: وَ إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ انفال، 19.)
- حضرت امیرالمومنین علیه السلام - بیبصیرتی مردم بصره را به رخ می کشند که سنت خدا را پاس نداشتند - زمین شما نزدیکترین نقطه به آب است ......من السماء ماء فاصله دارد ...
- این مدح بصره بخاطر ودلیل رزالت اخلاقی ازرحمت خداست که بی بهره هستید حضرت میفرماید : و من کلام له(علیه السلام) فی مثل ذلک
- وبازازکلام حضرت (علیه السلام) که می فرمایند : أَرْضُکُمْ قَرِیبَةٌ مِنَ الْمَاءِ بَعِیدَةٌ مِنَ السَّمَاء خَفَّتْ عُقُولُکُمْ وَ سَفِهَتْ حُلُومُکُمْ فَأَنْتُمْ غَرَضٌ لِنَابِلٍ وَ أُکْلَةٌ لِآکِلٍ وَ فَرِیسَةٌ لِصَائِلٍ [وَ فَرِیسَةُ الصَّائِلِ]
- خردهایتان اندک است - سرزمین شما به آب نزدیک است، و دور از آسمان، خردهایتان اندک است و سفاهت در شما نمایان، نشانه تیر بلایید و طعمه لقمه ربایان و شکار حمله کنندگان هستید.
- چند موضوع هست اینجا صاحب عقل کامل و کافی نیستند اندیشه آنها پایین است وصف شما مثل زندگی آدمهای سفیه است.
- بعد حضرت میفرماید ........سه مساله را بیان میکنند 1- عقلتان پایه پایین است سفیهانه زندگی میکنید ...2-.شما هدف تیراندازان هستید ....... 3- شما خود انسانهای گدشته اید شما صید صیادان هستید --- خطبه ۱۵۲...تفکربصیرت الهی نمیکند. عفلت شما .... حضرت در این خطبه انسانهای بی بصیرت را معرفی می کند.
- پس بهوش باشاى شنونده! وازخواب غفلت بیدار شو، و از شتاب خود کم کن، و در آنچه از زبان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بر تو رسیده اندیشه کن، که ناچار به انجام آن مىباشى و راه فرارى وجود ندارد، و با کسى که رهنمودهاى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به کار نمىبندد و به جانب دیگرى تمایل دارد مخالفت کن و او را با آنچه براى خود پسندیده رها کن. فخر فروشى را واگذار، و از مرکب تکبّر فرود آى. به یاد قبر باش که گذرگاه تو به سوى عالم آخرت است، که همانگونه به دیگران پاداش دادى به تو پاداش مىدهند، و آن گونه که کاشتى، درو مىکنى،
- آنچه امروز، پیش مىفرستى، فردا بر آن وارد مىشوى، پس براى خود در سراى آخرت جایى آماده کن، و چیزى پیش فرست. اى شنونده! هشدار، هشدار، اى غفلت زده! بکوش، بکوش! «هیچ کس جز خداى آگاه تو را با خبر نمىسازد»
- دنیا محل عبرت است درروزگار خدا کند انسان مومن عبرت اولیاء خدا باشد این انسان با بصیرت است وازحوادث روزگاردرس می گیرد.- شقاوت مند ترین انسانهاى روزگار در سوره شمس «فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا» (شمس/ 14) جنایت کار در تاریخ زیاد بوده است که مورد عبرت است.
- انسان با بصیرت نباید دیگران برایش طراحی کنند. نفى سلطهى دیگران و رسیدن به استقلال، یک ارزش است. «لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ»
- انسان بصیر همه چیز برایش روشن است. «لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصارِ»
- این انسان از هیچ قدرتی نمی ترسد. بزرگوارى و بزرگ منشى عزت نفس و کرامت، کمالات واقعى. امروز این جمله را معنا مىکنیم: «وَ سَلَامَهً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِى، وَ وَفِّقْنِى لِطَاعَهِ مَنْ سَدَّدَنِى، وَ مُتَابَعَهِ مَنْ أَرْشَدَنِى» (صحیفه سجادیه/ دعاى 20)
- انسان باید به این مقام بصیرت برسد که خداوند باری تعالی می فرماید. خلق همه چیز برای انسان است وَسَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الارْضِ جَمِیعاً مِنْهُ إِنَّ فِی ذلِکَ لایاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ جاثیه/ 13.
- اللهم صل علی محمد وآله محمد وعجل فرجهم
- ----.........
- ۰۲/۱۲/۲۹