جلسه 55/2 بصیرت- مردمی دقبق ؛ خوب گوش می کنند؛ تفکر، تدبر،اندیشه ؛ تبین ، کار خود را در محضر خدا می دانند.. به مطالبه می کشند وبه خود اشراف دارند بدون اینکه به دیگران وابسته باشند.
سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۰۲:۵۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الفرحیم SHAPE \* MERGEFORMAT
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
جلسه 2/55-عوامل رشد بصیرت وموانع بصیرت
- حوزه علمیه اصفهان مدرسه صدر بازار استادسالک
- بصیرت را از قرآن بگیرید :قَدْ جاءَکُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْها وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ (104)
- برهیچ کس راه عذری نیست - با نزول قرآن، راه عذرى بر هیچ کس باقى نمانده است. «قَدْ جاءَکُمْ بَصائِرُ»
- انسان بصیرآن کسی است که در دره ودر کوه برنفس اماره غالب است ودر دام نفس اماره نمی افتد . تکیهگاه مطمئن دارد «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
- انسان بصیر دامنش پاک و در گرفتاری ها برنفس اماره نمی شود. «فَکَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ إِنْ کُنَّا عَنْ عِبادَتِکُمْ لَغافِلِینَ» بزرگترین گرفتاری ها در شناخت است
انسان غالب و پیروزحوادث بازمی گردد.وحاکم برنفس خود است. «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ» (محمد/ 35)
- حضرت فرمودند: انسان درراه افتادن وخیزان دارد. أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیم.. مؤمن به کسى که راست قامت راه مىرود، تشبیه شده برخلاف کاقر..
غفلت ما ناشی ازعدم شناخت ادبیات حضرت علی علیه السلام است باید ما خودمان را بسازیم
- انسانهای با بصیرت برخورداراز4 مساله هستند
- 1-طالب مطالب الهی ؛ دربصیرت دقیق شده
- 2- مردمی دقبق ؛ خوب گوش می کنند؛ تفکر، تدبر،اندیشه ؛ تبین ، کار خود را در محضر خدا می دانند..
- 3- اندیشه می کنند اهل سوال هستند. با جواب مختصر مطلب را می گیرند. زمانشان را به مطالبه می کشند وبه خود اشراف دارند بدون اینکه به دیگران وابسته باشند.
- 4- مطالعه تاریخ دارند واز حوادث روزگارعبرت گرفته ودیگران را به سرحد رشد می رسانند.
- ازخطبه حضرت امام به امام حسن علیه السلام همین جمله باید برای ما درس باشد.
- انسانهای با بصیرت مسیر حرکت خود را تنظیم می کنند..با وجود حواث روزگار عبرت گرقته براثربصیرت صدای خود را به جهانیان می رسانند...
- ما با این آدمها مثل پشه چه کنیم آقایمان درحکمت 147 می فرمایند : مردم سه دستهاند، دانشمند الهى، و آموزندهاى بر راه رستگارى، و پشّههاى دست خوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که به دنبال هر سر و صدایى مىروند، و با وزش هر بادى حرکت مىکنند، نه از روشنایى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند. النَّاسُ ثَلَاثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِیلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِقٍ یَمِیلُونَ مَعَ کُلِّ رِیحٍ لَمْ یَسْتَضِیئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَئُوا إِلَى رُکْنٍ وَثِیق
- ما باید از نعمت عقل استفاده کنیم .ازنعمت حق وحقیقت دردانایی وبینش وبکارگیری بصیرت استفاده کنیم تا به سعادت برسیم
- حکمت ۱۴۷آقایمان به ما این درس ها را آموزش که با اینهایی که مثل شیردرنده مانند چه کنیم وچگونه از نعمتهای خدادای بهره گیریم وازعقل استفاده کنیم ازوضعیت این چنانی دنیا استفاده بهینه کرده تا به عاقبت بخیری وبه سعادت برسیم.
- اشاره حضرت براین انسانهایی است که دنبال بصیرت یافتن نور دانش گرفتن نمی روند ومانند مگس با وزش باد به هر سویی سرگردنند
- این حکمت حضرت اشاره به درس گرفتن انسانهاست که خود را مانند پشه دست خوش باد وطوفان ندهند خصوصا جمعیت جوان را ازبی بصیرتی وعدم آگاهی سوق به تبین حوادث ونعمت های جمهوری اسلامی واستفاده کرده -- عقلانی باشیم که جامعه ما گرفتار چون جامعه های غربی نگردد. که آنها جامعه را به جهل می بسپارند!!!
- با گفتار وکردارو رفتارعقلایی موانع رشد بصیرت در خود ودیگران آموزش دهیم
- نکته دوم باید محیط را سالم ورستگاری وبه آینده نگری وتمسک به قرآن.محیط را.سالم کنیم .
- شخص بصیر درعمل – باید تلاش کند مدافع اجتماعی سالم .خوش بینی.آینده نگری. امید واری داشته باشد. محیط را برای آینده روشن نصرت ویاری دهد .........
- نکته سوم عمل مارا مردم مدام رصد می کنند مردم عمل ما را محک می بیند.ملاک در جامعه عمل ما وحرکت ماست وبر حرکت ما می اندیشند. باحرکت مثبت ما جامعه رشد مطلبوب پیدا می کند وشکوفا می شود .
- مردم عمل ما را تحت نظردارند: وما را ازتبع جماعت نادان جدا می کند. هرچند بصیرت جامعه انقلاب اسلامی قابل تقدیراست.ولی شیطنت های عوامل غیررشد بصیرت را فرموش نکنیم!!!...
- حضرت (علیه السلام) فرمودند: دربحث های گذشته عوامل رشد بصیرت وبصیرت جامعه مفصل صبت کردیم.... در دلها حالات رغبت و بىرغبتى است، در موقع رغبت بمستحبات اقدام کنید و دربىرغبتى بواجبات قانع باشید. درحکمت ۳۱۲ عوامل رشد بصیرت است مطالعه کنید.
- - عن علىّ (علیه السلام): انّ للقلوب اقبالا و ادبارا، فاذا اقبلت فاحملوها على النّوافل و اذا ادبرت فاقتصروا بها على الفرائض
- حرکت ما آخوندا-.در جامعه خیلی تاثیر گذار است ساندویج خوردن در خیابان نه حرام است ونه اشکال شرعی دارد ولی درشان یک روحانی نیست که باید دارای زهد وآگاهی وروشت بصیرت باشد ما باید خیلی مراغبت کنیم – یک روحانی سه ویژگی لازم داریم 1- گفتار مستند وقوی 2- محیط سالم وبستر سازی محیط سالم 3- عمل که عمل ما بصیرت ما موجب رشد جامعه شود.
- عوامل رشد بصیرت حضرت (علیه السلام) می فرمایند1- ازهد فی الدنیا یبصرک حکمت 391 ..زاهد ترین انسان آن کسی است که [و فرمود:] خواهان دنیا مباش، خدا زشتیهاى آن را به تو خواهد نمود و بى خبر ممان که از تو بى خبر نخواهند بود. خدواند ....بینایش کند. وَ قَالَ(علیه السلام) ازْهَدْ فِی الدُّنْیَا یُبَصِّرْکَ اللَّهُ عَوْرَاتِهَا وَ لَا تَغْفَلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْک- نکته این جاست که اگرزاهد غفلت کرد گرفتارمی شود.وعدم رشد بصیرت چرا چون فقط با ذکرو دعا بود.نتیجه غفلت مانع رشد بصیرت است یک لحظه غفلت کردی گرفتار می شوی زاهد باید مواظب باشد گول نخورد مواظب باشید گول نخورید.2- ثلاش برای شناخت دنیا مفصل صحبت کردیم شناخت برای بصیرت که ازدنیا فریب نخوریم 3- استفاده از خوبی های عقلی دنیا ونعمت های خوب دنیا ، شام ؛ نهار؛ فرزند ، زیبایی
- درمشاوره بصیرت حضرت (علیه السلام) میفرمایید .....غفلت مانع رشد بصیرت است تلاش برای بصیرت که گول نخورد غفلت کرد گرفتار می شود
- زاهد ترین انسان بصیر دررشد بصیرت وعوامل رشد بصیرت است وَ لَا تَغْفَلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْک تنها یک بیان نیست بلکه یک هشدارمهم از حضرت است حکم فرمودند ..حضرت (علیه السلام) می فرمایند غافل مشو حواست باشد لحظه ای غافل شوی غفلت تورا فرامی گیر که مانع رشد بصیرت است دایما در حال مشاوره بصیرت .تبین مسایل ..میفرمایید غفلت مانع رشد بصیرت است تلاش برای شناخت زشتی های دنیا .واز زیبایی های آن که گول نخوردن واستفاده خوبی هاست
- یک نقشه مهم این است – که ازنعمتهای الهی استفاده کن ولی باید گول نخوری گول نعمتهای الهی را نخور که دایمی نیست – درس بگیرولی وابسته نباش ؛ بدان پیروزی در آگاهی وبصیرت درعمل کرد انسان است... بصیرت درعمل باید
- دررسیدن ماه مبارک رمضان مناسبت دارد -امیر المؤمنین على (علیه السلام) فرموده است، چه بسیار روزه گیرى که از روزه خود بهرهیى جز تشنگى ندارد و چه بسیار نمازگزارى که از آن بهرهیى جز رنج براى اونیست.
- درحکمت ۱۴۵میفرماید قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الظَّمَأُ وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا الْعَنَاء
- از امیرالمؤمنین (علیهم السلام) میفرماید: عمق حکمت بوسیله عقل و عمق عقل بوسیله حکمت بیرون آید، حسن تدبیر وسیله ادب شایسته است؛
- و نیز میفرمود تفکروتعقل مایه زندگى دل شخص با بصیرت است چنان که رونده در تاریکى که بوسیله نور گام بردارد بخوبى رهائى یابد و اندکى در راه درنگ کند.
- قَالَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَقُولُ - بِالْعَقْلِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْحِکْمَةِ وَ بِالْحِکْمَةِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْعَقْلِ وَ بِحُسْنِ السِّیَاسَةِ یَکُونُ الْأَدَبُ الصَّالِحُ قَالَ وَ کَانَ یَقُولُ التَّفَکُّرُ حَیَاةُ قَلْبِ الْبَصِیرِ کَمَا یَمْشِی الْمَاشِی فِی الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ بِحُسْنِ التَّخَلُّصِ وَ قِلَّةِ التَّرَبُّص..
- بىرغبت باش در دنیا تا این که بینا گرداند ترا خدا بعیبهاى آن،( ازهد افضل التفصیل است) و غافل و بىخبر مباش پس نیستى تو بغافل شده از تو، یعنى از تو غافل نیستند و هر چه کنى نوشته شود از براى حساب و کتاب، پس تو هم غافل و بیخبر از صلاح حال خود مباش و کارى کن که باعث رستگارى تو شود.
- زهد ذکرودعا فقط کافی نیست در زمان شاه یک عده در تخت فولاد قبرچال می کندند ودر قبربه ذکرودعا شب تا صبح مشغول ودرهمان زمان یک عده درساواک زیرشکنجه ستم بودند
- اصل زهد مبارزه وجهاد است.فقط تهجد ذکرودعا واهل نماز شب وبیدارخواب نیست رنجی به خودش داده است وبهره ای نبرده فقط رنجی برده است. کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ بعد حضرت فرمود این نکته اش قسنگه است: حَبَّذَا نَوْمُ الْأَکْیَاسِ وَ إِفْطَارُهُم - خوشا به حال کسی که زیزک است و اهل فهم ؛ دانا واین انسان خوابش زیباست افطارش هم زیباست ، آدم زرنگ و آدم با بصیرتی است وخوشا روزه گشادن آن.
- من پیشنهادم این است که خطبه 154و خطبه 6 قابل بحث ان شاالله بعد ماه رمضان اگردر خدمتتان بودیم.
- خلاصه این جلسه پس درامروز روی 3 موضوع بیشتر تکیه کردیم یک مقایسه ای کردیم بین انسان با بصیرت وانسان بی بصیرت.
- عزیزان فرهیختهگان ما که لباس پیامبررا به تن کردیم ما باید اهل بصیرت باشیم – بصیر خوب است ولیکن اهل بصیرت بودن مهم است ، خیلی ها بصیرند ولی در تنگنا ها جا خای میروند.. الَّذِینَ أَسْلَمُوا وَ أَنْتُمُ الْمُسْلِمُون اگر این جوری شدیم به حرف مردم خوب گوش می دهیم ، خوب فکر می کنیم ، خوب استفاده می کنیم ؛ خوب اطلاع رسانی می کنیم ،
-
امروز درشریطی هستیم که به مرز رسیده ایم واین فشار زندگی که به مردم وارد می شود.در بزنگاه قرارگرفته ایم تا آخرباید هوشیار باشیم دشمن می خواست در این انتخابات کاری کند به حمد الله به خیر وخوبی انجام شد وحضرت آقا تشکر کردند .. در این جا یک رمز است و رمز کلمه اطاعت از رهبری .والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۱۲/۲۹