پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. بحث هایی اصولی از کفایته الاصول مرحوم آخوند ره - با تقریرات حضرت آیت الله حاج سید ابولحسن مهدوی استاد مدرسه صدر بازار اصفهان - آبان 1402 مطابق با ربیع الثانی 1445=
  2. بحث نهى در شى‏ء، مقتضى فساد آن شى‏ء هست یا نه‏ (مقصود از «شى‏ء»، همان شى‏ء است که قابلیت اتصاف به صحت و بطلان داشته باشد.) 1- فرق بین بحث فعلى با بحث اجتماع امر و نهى‏ چیست؟ (قبلا به نحو مشروح بیان کردیم که: آیا اجتماع امر و نهى در واحد «ذو عنوانین» ممکن و جائز است یا نه.) 2- بحث فعلى از مباحث الفاظ هست‏.3- ملاک بحث، شامل نهى «تنزیهى» هم مى‏شود.4- معناى عبادت‏.5- مقصود از «شى‏ء» در عنوان بحث چیست؟ مقصود از «شى‏ء»، همان شى‏ء است که قابلیت اتصاف به صحت و بطلان داشته باشد.)
  3. 6- معناى «صحت‏» و «فساد» «صحت» از نظر لغت و عرف به ‏معناى «تمامیّت» هست یعنى: اگر در شى‏ء خلل و نقصى نباشد، مى‏گوئیم: «هذا صحیح » و چنانچه در آن نقص باشد، چنین تعبیر مى‏کنیم: «هذا فاسد».

اینک متذکّر دو مطلب مى‏شویم:

  1. صحت و فساد، دو امر اضافى و اعتبارى هست، ممکن است شى‏ء از یک جهت و به خاطر یک اثر، اتّصاف به صحت داشته باشد امّا از جهت و اثر دیگر، اتّصاف به صحت پیدا نکند.
  2. در بحث «صحیح  و اعم» هم گفتیم که آیا به نماز چهار رکعتى که داراى تمام شرائط باشد، عنوان «صحیح » داده مى‏شود یا عنوان «باطل»؟ نمى‏توان گفت صلات مذکور، داراى صحت مطلق است زیرا صحت به حسب حالات مکلّف- در سفر، حضر، اختیار و اضطرار- مختلف مى‏شود و حال آنکه معناى «صحیح » و «صحت» یکى هست و اختلاف افراد، باعث اختلاف معنا نمى‏شود مثلا نماز صحیح  براى مسافر، دو رکعت و براى شخص حاضر، چهار رکعت است و عکس آن باطل است و همچنین نماز در حال اضطرار و بیمارى جالسا خوانده مى‏شود ولى در حال اختیار قائما باید خوانده شود و حال آنکه تمام آن‏ها در مواضع خود، صحیح  هستند لذا معلوم مى‏شود که معناى صحت، عبارت از «تمامیّت» و تمامیّت در مورد فردى، دو رکعت و در حقّ شخص دیگر چهار رکعت است و ...
  3. نتیجه: صحت و فساد، مانند سواد و بیاض نیست. سواد و بیاض، دو وصف حقیقى و دو عرض متضاد هستند اگر شى‏ء متّصف به بیاض شد، امکان ندارد اتّصاف به سواد هم پیدا کند به خلاف صحت و فساد که دو امر اعتبارى مى‏باشند و ممکن است هر دو در یک مورد جمع شوند امّا به حسب حالات، آثار و انظار، مختلف باشند.
  4. تذکّر: باتوجّه به نکته مذکور (اختلاف آثار و انظار.) مى‏گوئیم: گرچه صحت را در «عبادات» به سقوط قضا و اعاده و در «معاملات» به ترتّب اثر مقصود تفسیر کرده‏اند امّا در حقیقت، اختلافى ندارد و معناى صحت در آن دو هم «تمامیّت» هست یعنى: به خاطر آثار و انظار، تعابیر مختلف نسبت به آن‏ها شده.
  5. علما- در فنون مختلف- هرکدام صحت را به معنائى تفسیر کرده‏اند که به حسب ظاهر، آن معانى با یکدیگر متغایر است.
  6. الف: در فقه- در باب معاملات- صحت را به ترتّب اثر مقصود تفسیر کرده مثلا گفته‏اند نکاح صحیح ، آن است که اثر مترقب- زوجیّت- برآن مترتّب شود امّا همان فقیه در باب «عبادات» فرموده: عمل صحیح ، آن است که به دنبالش اعاده و قضا نباشد به عبارت دیگر، نماز صحیح ، آن است که مسقط قضا و اعاده باشد پس صحت به‏معناى «اسقاط القضاء»  (قضا، اعم از ادا هست)هست.
  7. ب: علماى علم کلام، صحت را به «موافقة الشّریعة»  (یا موافقت با امر الهى.) معنا کرده‏اند.
  8. ج: اطبّا «صحت» را به اعتدال مزاج تفسیر نموده‏اند.
  9. سؤال: آیا تعاریف مختلفى که در علوم مختلف از صحت شده، باعث مى‏شود که واقعا «صحت» داراى معانى متعدّدى باشد و اصلا چرا تفاسیر گوناگونى براى آن ذکر شده؟
  10. جواب: صحت به‏معناى «تمامیّت» است و معناى مذکور در تمام علوم، سارى و جارى هست منتها اثرش به حسب انظار، مختلف مى‏باشد.
  11. بیان ذلک: در باب «معاملات» صحت به‏معناى تمامیّت است و مقصود فقیه در آن و حیث‏ انّ الامر فی الشّریعة یکون على أقسام من الواقعیّ الاوّلیّ و الثّانویّ و الظّاهریّ، و الانظار تختلف فی أنّ الاخیرین یفیدان الاجزاء، أو لا یفیدان کان الاتیان بعبادة موافقة لامر و مخالفة لآخر، أو مسقطا للقضاء و الاعادة بنظر، و غیر باب، این است که در بیع، ملکیّت و در نکاح، زوجیّت حاصل شود لذا مستقیما صحت را به ترتّب اثر مقصود معنا کرده‏اند.
  12. در باب «عبادات» هم مقصود از نماز صحیح ، همان صلات تام هست امّا منظور فقیه از تمامیّت، عدم وجوب قضا و اعاده است لذا مستقیما صحت را به سقوط قضا و اعاده تفسیر نموده‏اند.
  13. در علم کلام چون نظر متکلّمین به استحقاق ثواب و رهائى از عقاب است لذا صحت را به «موافقة الشریعة» یا «موافقة الامر» معنا کرده‏اند.
  14. جمع‏بندى: معناى صحت، عرفا و لغتا در تمام علوم، همان «تمامیّت» است و اختلافى بین آن‏ها نیست.

_________________________

  1. (1)- الف: آنچه به‏عنوان شرح عبارت مذکور، تنظیم شده مربوط به افاضات استاد معظم «مدّظلّه» نیست بلکه از درس سائر اساتید معظّم و شروح استفاده شده.
    ب: مقصود «متکلّم» از تفسیر صحت به موافقت امر، کدام امر است زیرا امر بر سه‏گونه است- امر واقعى اوّلى، واقعى ثانوى و امر ظاهرى- اگر مقصود او موافقت با هر امرى باشد و فقیه و اصولى، هم امر ظاهرى و هم امر اضطرارى- واقعى ثانوى- را مفید اجزا و موجب تمامیّت بداند، در این صورت، بین فقیه و متکلّم از نظر مورد، اختلافى نیست امّا اگر متکلّمى گفت مقصود از موافقت امر «فقط» امر واقعى اوّلى هست و فقیه هم فرمود که امر ظاهرى و امر اضطرارى، مجزى از امر واقعى هست در این فرض، بین آن دو، اختلاف پیدا مى‏شود یعنى: فقیه، صلات مع التیمم را صحیح  و تام مى‏داند امّا متکلّم مى‏گوید صحیح  نیست «لانه لا یکون موافقا للامر لان المراد بالامر، هو الامر الواقعى الاولى» پس مسأله مذکور، دائر مدار این است که ببینیم مقصود از «امر» در لسان متکلّم چیست و نظر فقیه در مورد امر ظاهرى و امر واقعى ثانوى، اجزا هست یا عدم اجزا که در بعضى از صور، بین آن‏ها توافق هست و در بعضى از موارد، اختلاف وجود دارد. مسقط لهما بنظر آخر، فالعبادة الموافقة للامر الظّاهریّ تکون صحیح ة عند المتکلّم و الفقیه بناء على أنّ الامر فی تفسیر الصّحّة بموافقة الامر یعمّ الظّاهریّ مع اقتضائه للاجزاء، و عدم اتّصافها بها عند الفقیه بموافقته بناء على عدم الاجزاء، و کونه مراعى بموافقة الامر الواقعیّ [و] عند المتکلّم بناء على کون الامر فی تفسیرها خصوص الواقعیّ [1].

 

  1. الف صلات، هم موافق امر و شریعت است و هم مسقط قضا و اعاده مى‏باشد.
  2. ب: ممکن است به این نحو در مسئله، اختلاف باشد که: «فقها» امر ظاهرى را مجزى و مسقط قضا و اعاده بدانند امّا «متکلّمین» در موافقت شریعت به امر ظاهرى- و ثانوى- اکتفا نکنند پس صلات مذکور از نظر فقها صحیح  و در نظر متکلّمین، غیر صحیح  است.
  3. ج: اگر «فقها» امر ظاهرى- و ثانوى- را مجزى و مسقط قضا و اعاده ندانند و «متکلّمین» هم بگوئید در موافقت شریعت نمى‏توان به امر ظاهرى- و ثانوى- اکتفا نمود در این صورت هم صلات مذکور، عند الجمیع فاسد و غیر صحیح  است پس مشخّص شد که معناى صحت، «تمامیّت» است امّا اثر صحت به حسب موارد و انظار مختلف است و ...
  4. صحت و فساد از احکام شرعیّه هست یا عقلیّه یا اعتباریّه؟
  5. بحث ما در تنبیه مذکور، این است که: صحت و فساد را که از احکام وضعیّه محسوب کرده‏اند، آیا از مجعولات شرعیّه هست یا از مستقلّات عقلیّه یا اینکه به حسب موارد، مختلف است یعنى: در بعضى از موارد، مجعول شرعى و در بعضى از موارد، جزء مستقلّات عقلیّه هست.
  6. امّا صحت، نزد متکلّم: معناى صحت در نظر متکلّم «موافقة الامر» یا «موافقة الشریعة» است‏. و فساد- یا بطلان- به‏معناى مخالفت با امر و شریعت است.
  7. سؤال: صحت به ‏معناى مذکور، یکى از احکام وضعیّه و مجعولات شرعیه هست؟ جواب: صحت به‏معناى «موافقة الامر -«موافقة الشریعة».» تقریبا داراى یک ریشه تکوینى هست- مطابقت یا عدم مطابقت عمل خارجى مکلّف با مأمور به شرعى، ارتباطى به شارع مقدّس ندارد- منتها از آن مسأله تکوینى، «موافقة الامر» انتزاع مى‏شود و اینکه مصنّف رحمه اللّه فرموده‏اند: «صحت» نزد متکلّم، یک وصف انتزاعى هست و نفرموده‏اند که منتزع منه آن، یک واقعیّت هست، مقصودشان این است که منتزع منه و ریشه آن یک امر تکوینى واقعى غیر مجعول است و از آن مسأله تکوینى، «موافقة الامر» انتزاع مى‏شود یعنى اگر موافقة الشّریعة تحقّق پیدا کرد، استحقاق مثوبت و عدم استحقاق‏ عقوبت که منظور متکلّم است، تحقّق پیدا مى‏کند.
  8.  امّا صحت عند الفقیه: سؤال: آیا صحت و بطلان در علم فقه از احکام وضعیّه مجعوله مى‏باشد یا اینکه به حسب موارد، مختلف است؟
  9. قبل از پاسخ به سؤال، لازم است متذکّر نکاتى شویم: همان‏طور که در امر ششم بیان کردیم، فقیه، صحت در «عبادت» را به یک نحو تفسیر نموده و صحت در «معامله» را به نحو دیگر امّا برگشت هر دو معنا به همان «تمامیّت» است که شرحش گذشت.
  10. معناى صحت در عبادت از نظر فقیه «سقوط قضا و اعاده» هست‏  یعنى: عبادت صحیح ، آن است که «لا یجب الاعادة و القضاء عقیبها».
  11. پاسخ سؤال: صحت در عبادت مأمور به به امر واقعى اوّلى‏- مانند صلات مع الوضوء که تکلیف شخص مختار است- از احکام وضعیّه مجعوله نیست زیرا اگر مکلّف‏ فرضا نماز ظهرش را با وضو و تمام شرائط و اجزا اتیان نمود، صحت صلات مذکور- عدم لزوم اعاده و قضا- ارتباطى به شارع مقدّس ندارد بلکه عقل «مستقلّا» حکم مى‏کند که شارع از شما نماز مع الوضوء خواسته، شما هم آن را اتیان نمودید پس آن صلات، مطابق با دستور شارع است. لذا نباید او به دنبالش سقوط اعاده و قضا را جعل نماید.
  12. البتّه در باب اجزا- اتیان مأمور به به امر واقعى اوّلى- گفتیم بحث مذکور، عقلى هست و ارتباطى به شارع ندارد بلکه عقل حکم مى‏کند کسى که وظیفه‏اش را کاملا انجام داده، اعاده و قضا بر او لازم نیست و عملش مجزى مى‏باشد پس صحت اتیان مأمور به به امر واقعى اوّلى، یکى از احکام مجعول شرعى نیست.
  13. همان‏طور که قبلا[1] بیان کردیم در احکام وضعیّه، اختلاف‏نظر است که آیا شارع مقدّس مستقیما آن‏ها را جعل نموده یا اینکه احکام وضعیّه به تبع احکام تکلیفیّه جعل شده  که ما هر دو مطلب را نفى نموده و مى‏گوئیم اصلا در محلّ بحث، حکم وضعى وجود ندارد تا اینکه جعل «تبعى» یا «مستقل» به آن متعلّق شود کما اینکه امر اعتبارى هم نیست بلکه یک واقعیّتى مطرح است که جزء مستقلّات عقلیّه است یعنى: «اذا تحقّق المأمور به بالامر الواقعیّ الاوّلى یکون صحیح ا اى یکون الاعادة و القضاء ساقطا» بنابراین صحت در عبادت در فرض مسئله از مستقلات عقلیّه است نه از احکام وضعیّه.
  14. - سؤال: آیا صحت‏ در مورد مأمور به به امر ثانوى- مانند صلات مع التّیمم- یا مأمور به به امر ظاهرى- مانند صلات با استصحاب طهارت لباس یا استصحاب وضو- از احکام مجعوله شرعیّه هست یا نه؟ مثلا مکلّفى نمازش را با تیمم خواند، فرضا قبل از اینکه وقت نماز بگذرد، واجد الماء شد یا بعد از وقت، دسترسى به آب پیدا کرد در این صورت آیا اعاده و قضا، ساقط است یا نه؟
  15. جواب: پاسخ آن را باید از شارع سؤال کرد .  که آیا نماز با تیمّم، بعد از تمکّن از آب به نظر شما کافى هست یا نه؟ ممکن است شارع به خاطر تسهیل و امتنان بر مردم، حکم به صحت آن نماز نماید و ممکن است، جهات دیگر را منظور و حکم به بطلان صلات نماید.
  16. نتیجه: صحت در عبادت را به‏طور کلّى و مطلق نمى‏توان درباره‏اش حکم کرد. صحت در مورد مأمور به به امر واقعى اوّلى از مستقلات عقلیّه است و در مورد مأمور به به امر ثانوى و مأمور به به امر ظاهرى از مجعولات شرعى است‏ یعنى: ممکن است شارع، حکم به صحت و امکان دارد حکم به فساد نماید.
  17. تذکّر: بحث مفصّلى در باب «اجزاء» داشتیم که اینک به قسمتى از آن مختصرا اشاره مى‏کنیم: آنجا یک بحث ثبوتى و یک بحث اثباتى داشتیم که بحث ثبوتیش این بود: آیا نماز مع التیمم، داراى صددرجه مصلحت هست یا نه؟ اگر مانند نماز مع الوضوء، داراى صددرجه مصلحت باشد که قطعا مجزى هست و موردى براى قضا و اعاده باقى نمى‏ماند. یا اگر نماز مع التیمم مصلحتش کمتر است لکن تفاوتش لازم الرّعایه نیست مثل این که نود درجه مصلحت دارد و ده درجه دیگرش لزوم استیفا ندارد در فرض مذکور چرا مى‏گوئید شارع تخفیفا و منّتا على العباد حکم کرده که نماز مع التّیمم مجزى هست؟
  18. جواب: البتّه مصنّف رحمه اللّه پاسخ اشکال را با یک کلمه بیان کرده‏اند لکن توضیحش این است که: ممکن است از نظر مقام «ثبوت» اعاده و قضا بر مکلّف لازم باشد مثل این که نماز مع التیمم فرضا چهل درجه مصلحت دارد و شصت درجه مصلحت آن باقى مانده که طبق قاعده باید نماز، اعاده یا قضا شود امّا شارع مقدّس به خاطر تخفیف و منّت بر بندگان مى‏گوید شما را در مضیقه قرار نمى‏دهیم و همان نماز که چهل درجه مصلحت دارد، مجزى مى‏باشد و نیازى به اعاده و قضا نیست پس در این صورت است که مى‏گوئیم حکم به سقوط اعاده و قضا مجعول شرعى است و عنوان تخفیف و منّت بر بندگان را دارد.
  19. یادآورى: شارع مقدّس، نسبت به موارد جزئى جعل حکم نمى‏کند. فرضا زید نمازش را با تیمم خوانده و سپس واجد الماء شده، اکنون مى‏خواهیم بررسى کنیم که آیا نماز او با تیمم، صحیح  است یا فاسد، این مسئله به شارع، مربوط نیست بلکه او نسبت به موضوع کلّى، جعل حکم مى‏کند و مثلا مى‏گوید صلات با تیمم بعد از تمکّن از آب، صحیح  است امّا صحت نماز زید که با تیمّم واقع شده، مربوط به شارع نیست بلکه مربوط به عقل است. اگر از دید عقل، نماز با تیمّم، مصداق همان صلات کلّى بود که شارع، حکم به صحت آن نموده او هم مى‏گوید صلات مذکور، منطبق برآن کلّى و صحیح  است و چنانچه مصداق‏ آن کلّى نبود مى‏گوید باطل است.
  20. نتیجه: اگر صحت و بطلان را نسبت به موضوعات کلّى- مانند صلات مع التیمم- در نظر بگیریم، مربوط به شارع است و چنانچه بخواهیم آن کلّى را بر نماز زید و عمرو تطبیق دهیم صحت و بگوئیم نماز زید، صحیح  است یا فاسد، مربوط به عقل است که شرحش گذشت.
  21. سؤال: آیا صحت در «معاملات» به‏معناى ترتّب اثر مقصود از مجعولات شرعیّه است یا نه؟
    جواب: مسلّما «
    صحت» به‏معناى مذکور هم مربوط به شارع و مجعول او هست و او باید حکم به ترتّب اثر بر بیع نماید و بفرماید: احلّ اللّه البیع و حرّم الرّبا.» پس حکم به صحت و عدم صحت، مربوط به شارع است و بدیهى است که هرگاه در صحت و فساد معامله شک داشته باشیم، اصالت الفساد مقتضى فساد آن است لکن باید متذکّر دو نکته شد:
  22. لازم نیست معامله‏اى را که شارع، اثر مقصود برآن مترتّب کرده در بین عقلا سابقه نداشته باشد بلکه بسیارى از معاملات، بین عقلا رایج بوده امّا شارع آن‏ها را امضا نموده پس مجعول شرعى، اعمّ از این است که جعلش تأسیسى باشد یا امضائى- جعل امضائى هم عنوان مجعولیّت شرعیّه دارد.
  23. شارع مقدّس، نسبت به تک‏تک معاملات، حکم به صحت یا فساد جعل نمى‏کند[2] بلکه او طبیعت معامله و بیع را مورد امضا قرار مى‏دهد امّا صحت معامله شخصیّه بین زید و عمرو ارتباطى به شارع ندارد بلکه مربوط به عقل است اگر مصداق آن بیع کلّى مورد امضاء شارع تحقّق پیدا کند، عقل مى‏گوید معامله شخصیّه بین زید و عمرو هم اتّصاف به صحت دارد و چنانچه مصداق آن بیع کلّى مورد امضا تحقّق پیدا نکند، عقل مى‏گوید «هذه المعاملة باطلة» پس صحت و فساد به‏طور کلّى مربوط به شارع است امّا به‏طور شخصى و جزئى، حکم شرعى خاص ندارد بلکه بستگى به ملاحظه عقل دارد.... إیضاح الکفایة، ج‏3، ص: 202 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 
 

 

 

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی