پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

موانع بصیرت

  1. جلسه 53 بحث بصیرت وموانع رشد بصیرت در نهج البلاغه .. جاهل ؛عالم نما ؛ گمراه کنندگان   بحث خصلت ها خصلت های زشت وناروا خطاء واشتباه – شنبه 28 بهمن 1402 مطابق 7شعبان 1445مدرسه صدر بازار ساعت هشت ونیم صبح حجره تفسیر قرآن ونهج البلاغه شنبه ها  استاد سالک زید عزه

وموانع رشد بصیرت گرخواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت باش در قرآن ونهج البلاغه 

  1. المائدة : 100 قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبیثُ وَ الطَّیِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبیثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون..
  2. 1- ملاک در ارزش‏ها، حقّ وباطل است، نه کثرت و قلّت. «وَ لَوْ أَعْجَبَکَ‏ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ‏»
  3. 2- «اکثریّت» و فراوانى، فریب دهنده است، مواظب باشیم. «أَعْجَبَکَ‏» (اکثریّت، نه نشانه‏ى حقّانیّت است و نه نشانه‏ى برترى)
  4. 3- منطقِ «خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو» قرآنى نیست. «وَ لَوْ أَعْجَبَکَ‏ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ‏»
  5. 4- بى‏تقوایى، نشانه‏ى بى‏خردى است. «فَاتَّقُوا اللَّهَ‏ یا أُولِی‏ الْأَلْبابِ»
  6. 5- شناخت پاک از ناپاک و تقوا داشتن وتسلیم موج و هیاهوى جمعیّت نشدن، تنها کار خردمندان است. «فَاتَّقُوا اللَّهَ‏ یا أُولِی‏ الْأَلْبابِ‏»
  7. 6- رستگارى علاوه بر عقل و خرد، به تقواى الهى نیاز دارد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ‏ یا أُولِی‏ الْأَلْبابِ‏ لَعَلَّکُمْ‏ تُفْلِحُونَ‏»
  8. 6. تقوا پیشگان. «فَاتَّقُوا اللَّهَ‏ یا أُولِی‏ الْأَلْبابِ‏ لَعَلَّکُمْ‏ تُفْلِحُونَ‏» اى خردمندان! تقوا پیشه کنید تا رستگار شوید.
  9. اکثریت دلیل پاکی نیست.چه بسا جامعه فاسد مانع رشد بصیرت است.
  10. قبل ازاین آیات ) المائدة : 91 إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون

نشانه این است  که اکثر جا‏معه در این مقوله بوده وبه این سمت گرایش داشته.1- هر کس که عامل کینه و عداوت در میان مردم شود، مانند شیطان است. إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏ ...2- تحریکات شیطان دائمى است. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏»3- جامعه‏اى که در آن عداوت باشد، شیطانى است. إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏ أَنْ‏ یُوقِعَ‏ بَیْنَکُمُ‏ الْعَداوَةَ ...4- از الفت و وحدت پاسدارى کنیم و با هر آن چه آنها را از بین مى‏برد، مبارزه کنیم. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏ أَنْ‏ یُوقِعَ‏ بَیْنَکُمُ‏ الْعَداوَةَ»5- الفت و مهربانى بین اهل ایمان، مورد عنایت خاص خداوند است. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏ أَنْ‏ یُوقِعَ‏ بَیْنَکُمُ‏ الْعَداوَةَ»

  1. 6- قمار و شراب، ابزار کار شیطان براى ایجاد کینه و دشمنى است. إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏ ... فِی‏ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ
  2. 7- نماز برترین سمبل یاد خداست. (با این‏که نماز ذکر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عَنْ‏ ذِکْرِ اللَّهِ‏ وَ عَنِ‏ الصَّلاةِ»
  3. 8- بیان فلسفه‏ى احکام، یکى از عوامل تأثیر کلام در دیگران است. الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ ... فَهَلْ‏ أَنْتُمْ‏ مُنْتَهُونَ
  4. 9- با تمام عواملى که باعث ایجاد کینه و دشمنى مى‏شود، باید مبارزه کرد. یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏ أَنْ‏ یُوقِعَ‏ بَیْنَکُمُ‏ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ ... فَهَلْ‏ أَنْتُمْ‏ مُنْتَهُونَ‏
  5. 10- در صدر اسلام برخى از مسلمانان، على رغم تحریم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. «فَهَلْ‏ أَنْتُمْ‏ مُنْتَهُونَ‏»
  6. قد: شیطان، تفرقه، قمار و شراب. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ‏ أَنْ‏ یُوقِعَ‏ بَیْنَکُمُ‏ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی‏ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ‏ عَنْ‏ ذِکْرِ اللَّهِ‏»
  7. گاهى از طریق دشمنى و کینه است. «یُوقِعَ‏ بَیْنَکُمُ‏ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ»
  8. 9. دلیل تحریم شراب و قمار، بازماندن از راه خداست. «یَصُدَّکُمْ‏ عَنْ‏ ذِکْرِ اللَّهِ‏ وَ عَنِ‏ الصَّلاةِ»
  9. شراب و قمار نیز مانع یاد خداست. «یَصُدَّکُمْ‏ عَنْ‏ ذِکْرِ اللَّهِ‏».
  10. اگر اکثر مردم آلوده بوده اند که انواع .تخلفات ونادرستی ها مانع رشد بصیرت است. ما اجازه نداریم درهر تجمعی را تاید وحضور پیدا کنیم .
  11. 3- خداوند یک اصل کلی وقاعده اصلی دارد.در یک جمله کوتاه قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبیثُ وَ الطَّیِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبیثِ. . یک اصل ویک قاعده کلی
  12. 4- . خیال می کنند اضافه شدن پلیدی ها رتبه ودرجه وملاک انسانیت است آنهایی که کثرت را ملاک قرار می دهند وناپاکی ها را در کنار پاکی ها قرار می دهند ضد من الحق وضد من الباطل در ردیف ضد اسلام وضد دیند!!!
  13. 5- انبوح و کثرت جمعیت ملاک نیست : 4- دورى از همرنگى با جمعیت فاسق‏ ببینید یک جاهایى باید ... همه گفتند: یزید! امام حسین فرمود: من زیر سم اسب مى‏روم، زیر بار یزید نمى‏روم. همه بت‏پرست بودند. یک تنه بت‏ها را شکست. فضاى شهر غیر خداپرست بود. یوسف یک تنه همه‏ى شهر را عوض کرد. همه‏ى مردم جاوید شاه مى‏گفتند، از شاه مى‏ترسیدند. از آمریکا مى‏ترسیدند. امام خمینى آمد همه را به هم ریخت. یک جاهایى باید انسان تنهایى بایستد. «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» (انعام/ 91) چه آیه‏ى قشنگى است. «قُلِ اللَّهُ» بگو خدا «ثُمَّ ذَرْهُمْ» باقى را دور بریز. «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» بگو خدا و باقى را دور بریز. یک جاهایى باید انسان خط شکن باشد. نشکن باشد. هیچ فضایى در او اثر نکند. امروز فضای مجازی کارش یزیدی است کارش فرعونی است کارش استعماری است.
  14. 6- اکثر کمی ملاک نیست برای اسلام ودین ومکتب اکثر کیفی ملاک است خطبه 209 نهج البلاغه این مطلب را تبین می کند جمعیت را تقسیم می کند بر کمی وکیفی فرمودند : ِ قَالَ مَا کُنْتَ‏ تَصْنَعُ‏ بِسِعَةِ هَذِهِ الدَّارِ فِی الدُّنْیَا أَمَا أَنْتَ إِلَیْهَا فِی الْآخِرَةِ کُنْتَ أَحْوَجَ ... على علیه السّلام در بصره که داخل شد بر علاء بن زیاد حارثى براى عیادت او از اصحاب على علیه السّلام بود چون منزل وسیع علاء را دید فرمود: این خانه باین وسعت براى چیست در این دنیا و تو بخانه وسیع در آخرت نیازمندتر هستى بله اگر بخواهى میتوانى همین خانه را وسیله تامین آخرت قرار دهى که اینجا محل پذیرائى مهمانان و واردین و ارحام و خویشان باشد در این جا خط اصلی ولایت فقیه است!!!
  15. 7- برداشت از گفتار امیر المومنین اشاره بر واقعیتی مورد توجه است که مجمع نا پاکان موجب اصلاح جامعه نیست این جمعیت دنبال شیطنت وشیطان بزرگ هستند شبکه های  اجتماعی منحرفی دارند با شبکه های مجازی فضای از بین بردن ایمان واعتقادات ومسایل دینی را دارند که پیامبر اکرم فرموده اند ودر قرآن اکثر از ده مورد می فرماید ِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُون ؛ َّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُون‏ ؛ َ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُون‏ ؛ ّ
  16. 8- مواردی است که باعث رشد می باشد مولانا می فرماید   در زمین مردمان خانه مکن ** کار خود کن کار بیگانه مکن‏ ....  کیست بیگانه تن خاکی تو ** کز بر ای اوست غمناکی تو .... تا تو تن را چرب و شیرین می‏دهی ** جوهر خود را نبینی فربهی‏ ....  گر میان مشک تن را جا شود ** روز مردن گند او پیدا شود...که بصیرت وآگاهی وعقبی طلبی را می رساند.
  17. 9- هم رنگ جامعه دنیا طلب یک آسیب اجتماع را در پی دارد. که یک بیماری اجتماعی منهای خداست باید درمان شود ولازمه درمان این دنیا طلبان جلوگیری از فسق وفجور است. افرادی مجبورند وافرادی هستند که رقبت دارند.کمی آن مورد خسران است وکیفی آن بسیار زیباست وکیفی آن همراه عقل وتدبر واندیشه و آگاهی وبصیرت موجب رشد انسانی می گردد.وبدون  تدبرعقلی موجب خسران وپشیمانی است.
  18.  10- خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو: بدون سوال وبدون عقل بدون حل مسله است. قضیه ملا نصرالدین که با حرف جماعت عامه مردم نمیشود زندگی کرد. وتبعیات منفی می دهد ؛ در گودال است اگر عقب نرفتی می افتی بدون معیار حیثیت از بین میرود بصیرت کور می شود رشد انسانی از ملاک می افتد.در جهان هستی رشد انسانی ملاک است. فتبارک الله احسن الخالقین ملاک است.
  19. 11- هم رنگ جماعت شو: یک بده وبستون  ویک معامله است در این معامله چه کسی ضررکرده آن کسی که هم رنگ شده !!چرا جماعت نفع خودشان را میخواهند نه نفع دیگری را..
  20. 12- هم رنگ جماعت شو:جماعت را هدایت لازم است به 9 دلیل چو جماعت مجلس سلطنتی رضا خانی ومرحوم مدرس ره ..
  21. 13- هم رنگ جماعت شو: سه سطوح دارد مولی ما امیر المومنین علی علیه السلام  در سه خطبه بیان می کند که در بحث خواهد آمد ان شا الله ..
  22. 14- هم رنگ جماعت شو: در موردی که اگر بهره مادی داشته باشد واز این گروه بهره مند بوده گوید اگر نروم بهره ام قط میشود یا مجازات میشوم برای این میروم که مجازات نشوم!!! این می شود دین فروشی !!!
  23. 15- هم رنگ جماعت شو: در موردی است که اطاعت دستور می دهد اگر اطاعت نکند شغلش را از دست می دهد تبعیت می کند اطاعت شخصی می کند ترس از شغل آبرو ورشکسته می شود..    
  24. 16- هم رنگ جماعت شو: در موردی است 1بحث پذیرش است قبول می کند 2هم عقیده است.ونقطه نظر را قبول دارد 3دنبال میرود ..
  25.  ‏جمع بندی مطلب مورد توجه در مورد های فوق چه اجبار چه ترس وچه عفیده عدم بصیرت وآگاهی را در پی دارد و ازموانع رشد بصیرت  است.
  26. موارد و مواضع ونشانه های هم رنگ جماعت: 1ریا کاری وطمع 2 منفعت طلبی 3هدف مادی گرایی پول ومقام 4خوش بینی افراطی دلیل هم نمی خواهد  تقید وتحلیل ندارد !!5- محتاط وترسو 6جمع گرایی برایش مهم است 7پایین بودن عزت نفس که عامل سقوط است.8گره اندیشه ای خود خواهی وشاورهم فی الامر ندارد.9افکار کودکانه عروسک بازی مردم 10تقلید کورکورانه 11وابستگی وعدم استقلال 12ضعف وعدم خود باوری 13دروغ باوری
  27. علل وعوامل هم رنگ جماعت شدن: 1حب جاه ومقام واحترام 2اولویت امور مادی یک ماه سور می دهد کارت می دهد!!3ترس ازبرکنارشدن ورسوا شدن 4عوام فریبی وسطحی نگرد 5نداشتن بینش عقلایی ومنطقی در غلبه عرف وشرع وقانون 6 عدم مطابعت از دین ومذهب 7از بین رفتن وکم رنگ شدن بین خوبی وبدی وپاکی وپلیدی 8 عدم تشخیص طیب وخبیث
  28. عوارض ومشکلات هم رنگ جماعت شدن:1استداد فهم و اندیشه در روایت امام حسن عسگری علیه السلام میفرمایند قدرت تغکر ندارد از عوارض ومشکلات همراه شدن در جماعت است 2 از بین رفتن خوب وبدی 3نداشتن اطلاعات عمومی وشناخت دانش مردم مشاوره نمی کند زمین گیر می شود 4از بین رفتن قاطعیت ها وابتکارات تنبل پای درخت زردالو دهان باز کند یک زردآلو رسیده به دهانش بیفتد ؛ سر سفره آماده غذا 5 سلب آزادی واختیارات هر جا که جماعت برود میرود حکمت 147نهج البلاغه عالم ربانی ان شا الله خواهد آمد 6 از بین رفتن آرامش روحی وروانی 7به خطر افتادن صلاح دنیا وآخرتی 8نداشتن قضاوت ودادگری ..خطبه نهج البلاغه بیماری های اجتماعی را بیان می کندو راه های معالجه را می فرماید ...
  29. راه های علاج عوارض ومشکلات هم رنگ جماعت شدن: 1بکارگیری نصایح قرآن بصیرت ودانش وتدبر وتامل را به همراه دارد 2تبین معیارهای عقلایی در رفتارهای اجتماعی 3انتخاب اصلح در قانون اساسی 4نماینده مردم باید سد شکن معظلات اجتماعی باشد.5نماینده مردم برای رفع مشکلات جامعه طرح وبرنامه داشته باشد 6تقویت دینی وتقوای خود سازی پردازش های دینی وانسانی وترویج اخلاق واخلاص داشته باشد7ابتکار وخلاقیت وبهره گیریتصمیم درست 8پرهیر از غیر واقع بینی کند 8نهادینه کرد روش های اجتماعی دین ودیانت 9معیار های دین در دنیا وآخرت را ملاک داشته باشد 10هم چو مرحوم سید شهید مدرس ره برای احقاق کلمه حق در پیشگاه خداوند متعال قد علم کند.
  30. در پایان بیان حضرت امام خمینی ره را درعدم بصیرت جماعت مجلس زمان رضاشاه و مرحوم سید شهید مدرس ره آمده : *وقتی روسیه در یک قضیه‌ای(که الان یادم نیست) اولتیماتوم داد به ایران و آوردند به مجلس و قوای نظامیش هم حرکت کرده بودند به طرف تهران یا قزوین که این را قبول کنند، مجلس (آنطور که حالا نقل می‌کنند) مجلس بهتشان زده بود که باید چه بکنند،‌ قوا، قوای شوروی است، مقاومت نمی‌توانیم بکنیم،‌ قبول این هم که خیانت است. آنجا نوشته است که یک روحانی با دست لرزان آمد و گفت حالا که ما باید از بین برویم چرا خودمان از بین ببریم؟ ما این را ردش می‌‌کنیم.، رد کرد، همه هم قبول کردند. آنها هم هیچ‌کاری نکردند.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم    

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۱)


سلام بزرگوار. وبلاگ بسیار جذاب و دلنشینی ساختید.

من همیشه وبلاگ زیبای شما رو دنبال میکنم. سپاس بابت مطالب زیباتون

خسته نباشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی