- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه چهل وهفتم تفسیرسوره یس:حضرت استاد آیت الله مظاهری 23/11/89 شنبه8ربیع الاول شهادت امام حسن عسگری علیه السلام وتاج گذاری حجة ابن الحسن روحی فداء.
- أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنَّا خَلَقْنا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَیْدینا أَنْعاماً فَهُمْ لَها مالِکُونَ (71)
- وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ فَمِنْها رَکُوبُهُمْ وَ مِنْها یَأْکُلُونَ (72)
- وَ لَهُمْ فیها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ أَ فَلا یَشْکُرُونَ (73)
- امروزشهادت امام حسن عسگری علیه السلام است، اولا این بحث امروزمان ثوابش نثارحضرت امام حسن عسگری، وثانیا اظهار ارادت کنید به خدمت آقا با سه تا صلوات،
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم .اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم. بحث رسید به آیه 71 سوره یس، آیه شریفه درباره یک نعمتی ازنعمت های خداست،
- ما نعمت زیاد داریم به قول قرآن درجای دیگر می فرماید: أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا کِتابٍ مُنیرٍ (لقمان20) ،
- ما مثل باران که ببارد برای شما نعمت داریم، درجای دیگرمی فرما ید: که شکرنعمت را نمی کنید،
- نعمت دو قسمت است ، نعمت های باطنی مثل عقل داریم،عاطفه داریم، ایمان داریم، تشیع داریم، یک نعمت های ظاهری سلامتی داریم، امنیت داریم، وامثال اینها، که اگربخواهیم بشماریم معلوم می شود که نمی شود شماره کرد،
- حالا ازآن نعمتهای ظاهری ازآن نعمت ها، نعمت حیوانات استکه خداوند خلق کرده برای ما واین ها خیلی نعمت های بالایست،
- مخصوصا اینجا قرآن یک تذکرمی دهد که اینها رامند درمقابل شما،خوب اگرگوسفند ها مثل آهوها وحشی بودند ازشان معلوم بود نمی شد استفاده بکنید، خوب الان رامند می شود ازشان استفاده کرد، هم استفاده می کنید از شیرآنها،هم استفاده می کنید از گوشت آنها،
- بزرگان می گویند یک نعمت هائی که باید توجه خاصی بشود ، این است که این حیوانات خانگی یک برکت عجیبی دارند، وآن حیواناتی که ما نمی توانیم ازشان استفاده کنیم نه اینکه بی برکت باشند بلکه باید این جورها باشند،
- مثال می زنند به گوسفند، که سالی یک مرتبه می زاید، ولی آنقدرزیاد است که مردم ازش استفاده فراوان ازآن می برند، اما نابود شدنی نیست،
- ولی درمقابل سایرحیوانها مثال میزنند به سگ می گویند سالی دوسه مرتبه هرمرتبه ای6،7 تا می زاید، یامثل گربه که خانگی هم هست سالی دوسه مرتبه هربار5،6،تا می زاید،
- اما حالا سگ وگربه درمیان ما خیلی کم است، اما گوسفند برای ما خیلی زیاد است، وبقول بزرگان فکرش را نمی کنیم که نعمت ها گاهی با برکت وگاهی برکت ندارند،
- چه جورشده گوسفند این قدربابرکت، وسگ وگربه این قدربی برکتند ، این را با حساب طبیعی نمی شود درستش کرد، چه جورشده، باید بگویم خدا، چون خدا برای نعمت ها برکت قرار داده است، وگوسفند راخداهم خلق کرده وهم برکت داده است برای ما،
- وسگ وگربه، برکتش درمیان ما کم است ، برای اینکه ما به آنها خیلی احتیاج نداریم، لذا این دوآیه راجع به حیوانات با برکت است واضافه براین رام ما هستند، مثلا شتر می تواند رام نباشد ساربانش را می تواند زیرپاله بکند،
- اما یک قطار شتررا می تواند یک ساربان بارش بکند، واین قطارشتررا تسلیم یک نفر قراردهد، درصورتی که برای کشتن ساربان یک شترکفایت می کند، ولی همه شان رام ساربانند ، اینها ازچیزهائی است که همه می فهمیم، اما همه هم غفلت داریم از آن،
- حالا این نعمت که این جا آمده خیلی کوچک وخیلی ساده در برابر سایرنعمت ها ست ، دیگرپروردگارعالم برای اینکه ما رام بشویم ما تسلیم بشویم به هرچه بتواند مثال می زند،
- سابقاخواندیم، گاهی مثال می زندبه یک پشه ، وبعدش هم می فرماید :إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً 112خدا رودرواسی نمی کند همه چیز برات می گوید، گاهی می گوید آیا عقل نداری مثل همین جا، أَ وَ لَمْ یَرَوْا... مثل همین جا، یعنی توجه بکن، أَفَلَا تَعْقِلُونَ (بقره، 44)
؟ دوسه آیه ازقبل داشتیم ، آیاعقل نداری؟
- یعنی عقل داری ازعقلت استفاده بکن ،أَ فَلا تَتَفَکَّرُون 113، آیا فکر نداری؟ یعنی ازفکرت استفاده بکن، وشاید این جمله أَفَلَا تَعْقِلُونَ (بقره، 44) ؟ یعنی ازدانستنی هات استفاده بکن،
- خوب این جورفکرها خیلی علم مدرسه نمی خواهد، انسان از غفلت بیرون بیاید چرا غافلی، ازغفلت بیرون بیا، حالا روچی فکربکن گاهی برو رومعاد گاهی بر روی اینکه کجا بودم ،برای چی آمدم،
- کجامی خواهم بروم،گاهی برو درزندگی، زندگی حلال ازچه راهی باید تهیه کرد،
- گاهی برو به فکرگناه، گناه زندگی را تباه می کند، درزندگی نباید باشد، وگاهی هم بروبه فکر نعمت های خدا،بروبه فکر، فکرکه سواد نمی خواهد، اگرما دیوانه بودیم، العوذبالله، مزحم خودمان بودیم،مزحم زن وبچه مان بودیم، مزاحم مردم بودیم،
- این دیوانگی خیلی درد بزرگ است، خداهم می تواند فورا بگیرد، شما نشستید درید گوش می دهید، من دارم حرف می زنم، ناگهان خدا اراده کرد عقل را بگیرد، فوراً حرف ها عوض می شود، شنیدنی ما عوض می شود،
- این عقل وشعوروایمان وتشیع ، گاهی هم برو درنعمت های خدا، ونعمت های ظاهری چرا حیوانات رام شدند، تسلیم شدند، درمقابل ما، این برکتی که حیوانات دارند،
- البته گاهی درزمان بچه گی ما ، کودکی ما، این همه گوسفند فراوان بود، اماحالا چرا اینقدرگوسفند کم است، البته یک علتش هم یکی پُرخوری ، دیگر چیز مهمی که درکار است گناه است، که پروردگارعالم نعمت را ازما می گیرد، اگرنعمت را نگیرد، برکت نعمت را ازمامی گیرد، می شود این جا که قضیه گوشت را هیچ کس نمی تواند حل بکند،
- درحالی که کشتی کشتی برای ما گوشت می آوردند، گوشت یخ زده، آنها نمی خورند، یا اینکه زیادی دارند نمی خورند برای ما می آورند، می بینیم که گوشت خیلی وضعش بدشده خیلی ها را سراغ داریم 5، 6، ماه یک مرتبه گوشت درخانه نمی برد، گوشت ندارند،
- به قول بعضی ها کباب دمده شده ، بی برکتی وبابرکتی یعنی چه، چه جورشد یک دفعه گوسفند این قدربرکت دارد، یک دفعه گوسفند این قدر بی برکت است، اصلا یک عالمی ، یک فلسوفی بتواند این برکت را برای ما معنا کند،
- اما می دانیم هست ، می دانیم ازنعمت های بزرگ خداست، خدای خوب ما تنبه هم بما می دهد، ای انسان اگرخوب شدی برکت برات می آید، هم توعمروهم تو بچه ات هم تومالت، اماجامعه ما ازنظرنسل راستی بی برکت شده است،
- ازنظرمال پول داراما بی برکت شده، ازنظرعمردارد، اما بی برکت شده، بی برکت شده چی است،همه ما که اینجا نشستیم مریضیم ، یک سالم پیدا نمی کنیم، این همه دکتر داریم، آن وقت ها دراین اصفهان به این بزرگی دروقت ما ها سه تا دکتربود، اما حالا سرهرکوچه سه تا دکتر، بعضی تابلو هاروهم رفته ، بیشتراز صدتا ،همه هم سرشان شاوغ است بعضی هاهم، بازی درمی آورند یک سال دیگر نوبت میدهند،
- همه هم دوامی خورند، همه هم مریضند، یک سالم دراین مجلس ازخانمها آقایان نمی توانید پیدا بکنید ، درزمان بچگی ما یک مریض پیدا نمی شد، امروز یک سالم پیدا نمی شود، یک سالم اصلا پیدا نمی شود،
- این ها بی برکتی است، بی برکتی درعمراست،70، 80 سال عمرمی کنم بامرض ،چه کنم؟ چه کنم؟ چه کنم؟ از چه می نالی هم ازمال وهم ازاولاد ، هم ازعمر،چه جورشده وای به گناه ، وای به گناه ،
- گناه زندگی را تباه می کند، خدایا به حق این قرآن وعظمتش وبه حق این قرآن ونورانیتش ،
- خدایا بحق این قرآن یک حال توجه ، به این گونه مجالس به همه ما مخصوصا به جوانهایمان عنایت بفرما ،
- دشمنان اسلام همه نابود بفرما، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاتة ، وعجل فی فرجه مولی ناصاحب الزمان.
- 111-أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا کِتابٍ مُنیرٍ (لقمان20)
- 112 - إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یَهْدی بِهِ کَثیراً وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقین البقرة : 26
- 113- قُلْ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدی خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ لا أَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما یُوحى إِلَیَّ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمى وَ الْبَصیرُ أَ فَلا تَتَفَکَّرُون الأنعام 50
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم