جلسه چهل وچهارم تفسیرسوره یس:حضرت استاد:اگرازآن استفاده کردیم دنیا داریم آخرت داریم تامین آتیه برای دنیامان برای آخرتمان،اما اگراستفاده نکنیم این عمردیگر تقریبا در آخر کار از دستمان گرفته می شود،
جمعه, ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۰۹ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
جلسه چهل وچهارم تفسیرسوره یس:حضرت استاد آیت الله مظاهری19/11/1389سه شنبه4ربیع الاول .
- وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَ فَلا یَعْقِلُونَ (68)
- آیه شریفه در مقام یک تنبه است، اگرازآن استفاده کردیم دنیا داریم آخرت داریم تامین آتیه برای دنیامان برای آخرتمان،اما اگراستفاده نکنیم این عمردیگر تقریبا در آخر کار از دستمان گرفته می شود،
- دیگراگردرجوانی کاری نکنیم که در پیری ازش استفاده بکنیم دیگردرپیری کاری نمی شود کرد، واین جمله أَ فَلا یَعْقِلُونَ معنایش این است که خودتم می دانی فکرش را بکن احتیاج به استدلال ندارد،
- حالا قطع نظربه اینکه می بینیم که درجا معه چنین است، به قول قرآن شریف یک حرکت مادی یک حرکت جسمی، که خاک بوده است این خاک نطفه شده است یعنی این خاک که مثلا کم کم دانه شده است،
- ودانه را خورده، خون شده آن خون نطفه شده منتقل به دل مادر شده ولی آنکه مهم است آن دل مادر است علقه ،مضقه، وکم کم یک آدمک ، کم کم به قول قرآن روح خدا در او دمیده شده است،
- که در4ماهه دیگر بچه زنده می شود، 5ماه هم درشکم مادر است،بعد که می آید دردنیا یک تکامل مادی کرده ، اما وقتی به دنیا می آید به دنیا احتیاج صد در صد دارد،
- پروردگار عالم محبت این بچه را می ریزد در دل پدرومادر، وهمه چیزشان فدای این بچه می شود خوابشان ، خوراکشان، زندگیشان دیگه بعضی اوقات دینشان فدای این بچه می شود،
- تا اینکه این بچه بزرگ بشود نوجوان بشود ، دیگه حالا که به اینجا رسید، برای تامین عاطیه باید چه کار بکنند،
- این جمله عوام که عبادت جوانی اصل است خیلی حرف خوبی است ، چه تلاش چه کوشش دردنیا، چه کارفرهنگی که شما بفرمائید 20سال 10 سالش به خوب واستراحت واینگونه چیزهاست، ده سال است که انسان می تواند تامین دنیا وآخرتش را بکند،
- اگردنیا بخواهد این 10سال ، اگر آخرت بخواهد این 10 سال وبالاخره در40 سال می رود در سرا زیری قبر،
- یک روایت داریم می فرماید ،: من بلغ اربعین سنه ولم یتعصی فقد عصی، هرکسی 40سالش شد وعصی دست نگرفت این گناهکار است،
- استاد بزرگوارمان حضرت امام رحمة الله علیه گاهی سرکلاس درس این روایت را می خواندند معنا می کردند، که هرکسی 40 سالش شد دیگه این شخص به قبروقیامت نزدیکتراست هرقدمی بردارد به قبر نزدیکتر می شود،
- این باید با عصی احتیاط روزگارش را بگذراند، بعدش بازهم لا ابالی گری وبا عصی احتیاط راه نرفت این گناهکار است، چه روایت خوبی چه معنای خوبی حضرت امام براش کردند، بلاخره تا سن 40 ساله یک وقتی است که انسان می تواند تامین آتیه بکند هم برای دنیا هم برای آخرت، اگرتامین آتیه شد از40 سال تا 70،80 سال، ازآن درختی که کاشته است استفاده می کند،
- مثلا توانسته با تلاش وکوشش کارفرهنگی بکند دیگه 40 سال به آنطرف بر داشت می کند، ومی تواند درهمان طیره ای که آنچه کاشته است برداشت بکند، کتاب بنویسد تدریس بکند اگرهم پول جمع کرده تجارت بکند، اگرهم راستی برای قبر وقیامت کاری بکند، همان که مردم گفتند عبادت درجوانی عصی پیریست، دیگه می تواند برای قبر وقیامتش کاربکند،
- لذا ازاین عمرخیلی باید استفاده کند، اگرپیرشدیم دیگه هیچ کارنمی شود کرد، عقل انسان زیاد می شود عقل تجربی، اگرهم کارفرهنگی بکند عقل فرهنگی یش زیاد می شود، آن وقت ازآن عقل می تواند کاربکند،
- واما اگرپیرشد دیگه روزبه روز بی عقل می شود، قرآن نمی گوید که درپیری مثلا این آدم پیرمی شود ، ناتوان می شود، می گوید ..نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ.. همه چیزش ازکار می افتد، بعضی اوقات ما میرفتیم خدمت امام ، به ایشان گله می کردیم که ما می خواهیم بیش از اینها بیائیم خدمت شما نمی شود، می خواهیم یک کاری بکنیم بشود ،
- ایشان یک جواب به ما می دادند، خیلی اوقات این جواب را می دادند، چه درملاقات چه درغیرملاقات این عذررا می آوردند، می گفتند جواب من وقتی که پیرشدید،
- استاد بزرگوار ما آقای بروجردی به ما نصیحت می کردند می گفتند تا جوان بودم کارکردم، ازاول شب تا به صبح ، حالاپیر شدم ، اگرکتاب را بیاورند به ام بدهند مطالعه می کنم، والانمی توانم پاشم بروم کتا ب وردارم،
- یک آقای خوبی چند روز قبل ازتهران آمده بود پیش من می گفتند آن قدربی حالم که اگر کاغذی بیفتد روی کتابم حالش را اندارم که این کاغذ راعقب بزنم،
- اگرسرمایه جوانی باشد با آن همه پیری که کاغذ را نمی تواندعقب بزند سرمایه تهیه کرده است خوب می تواند کاربکند،
- اگرعقل تهلیلی هم دارد خوب می تواند کاربکند والا درپیری نمی شود کار کرد، انسان شکسته می شود، نشسته می شود، دیگه هیچ گاه نمی شود کارکرد، نه نمی شود کارکرد، دیگه مزاحم دیگران هم است،
- قرآن راجع به اولاد خیلی سفارش نموده است، برای خاطرآن سفارش محبت بچه رادر دل مادر می اندازد، پدرومادریک نوکربدون موجب، نوکری که او بدی می کند، پدرومادر خوبی می کنند،
- لذا پروردگارعالم سفارش کرده ، ولی وقتی پدرومادر پیربشوند اینها سفارش می خواهند، واینکه محبتش هم ازدلها می رود، یک بهانه های بد هم این پیرزنه، پیرمرده داره ،
- لذا دیگه بچه هاش دیگه دوستش ندارند، میگه گفت ماست میخوام؟ براش آوردند، گفت شیره میخوام؟ براش آوردند، گفت مخلوط کن ؟، مخلوط کردند، گفت حالا جدا کن تابخورم؟!
- گفتند دیگه نمیشه ، لذا قرآن دراین جا خیلی سفارش پدرومادر را کرده، به اندازه ای که خدا پدرمادر، پدرمادرخدا،
- بعد هم می فرماید این پیرمی شود زیر دست می شود ،اگر بدی کرد حق نداری بگوائی چرا بدی کردی ، وگناهش هم عاق پدرومادراست، عاق پدرومادرهم آدم هرچه خوب باشد عاقبت به خیرهم نمی شود جهنمی هم می شود،
- برای خاطر اینکه پیر بشویم مزاحم می شویم ، بلی گفتم اگر راستی درجوانی تلاش کرده باشد ، درپیری استفاده می کند، اما اگر درجوانی تلاش نکرده باشه درپیری مانده از هر مزاحم تری مزاحم تر است ،
- هرچه زود تر بمیرد خوبه ، اما اگردرجوانی کارکرده باشد، دیگه آن نتیجه عمرش را در قبر وقیامت می بیند، اگردرجوانی کارنکرده باشد دیگردرپیری نمی شود کار کرد،
- لذا این آیه وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَ فَلا یَعْقِلُونَ (68) این جمله أَ فَلا یَعْقِلُونَ یعنی مگرتوعقل نداری؟ داری،آیا عقل عادی نداری ؟ داری ،اگرعقل داری پس فکرش را بکن آن اندازه که می توانی از عمرت ا ستفاده بکنی، بکن ،
- که اگرپیرشدی دیگه نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ .. قرآن درجای دیگر می گوید یک بچه دیگه ازبچه هم عقلش هم کمتر می شود ، دیگه نمی شه کاری کرد بلکه مزاحم دیگران هم هست، لذا وقتی بچه یک کارخوبی می کند به یش می گویند اللهی پیر شوی ،
- بزرگان می گویند این دعا نیست این نفرین است، مگر ازعمرش سرمایه تهیه کرده باشد، پروردگارعالم دوستش داردعباداتش مورد قبول است،
- دورکعت نماز یک پیر زن یک پیرمرد بخواند ازهزاران نماز ثوابش بیشتر است خداهم رحمش می کند، دردنیا درآخرت چون خیلی براش مشکل است خدا هم رحمش می کند،
- اماچیزی که قرآن سفارش می کند من الان گفتم تا می شود ازاین عمرتامین آتیه وبرداشت بکنیم باید سرمایه کسب کرد،
- والا قرآن یک جا می گوید وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَ فَلا یَعْقِلُونَ (68)وهم أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى قُلوُبٍ أَقْفَالُهَآ(نسا/ 82) 114درآن دنیا جهنمشان می برند ، درآن جهنم داد وفریاد ، جلزولزمی کنند، چی می گویند،
- خدایا مارا برگردمان به دنیا آدمهای خوبی بشیم خطاب می شود نمی شه أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى قُلوُبٍ أَقْفَالُهَآ(نسا/ 82) بهتان عمر ندادم تا از آن عمر استفاده بکنید؟ جواب خدا این است فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمینَ مِنْ نَصیرٍ (فاطر/37)
- ذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ (عراف 39) عذاب جهنم را بکشید ویاوری هم برایتان نیست، خیلی آیه داغ است ازآیه های داغ قرآنی است، چرا داغ است می خواهد به ما بگوید عمرگرانمایه استفاده باید کرد، عمر از هر درگران مایه ارزشش بیشتر است، باید این عمر را صرف کند برای ان چیزی که خدا می خواهد،
- متاسفانه عمرما همه همه به حدرمی رود،یا اصراف است یا تبذیر، اگربه گناه باشد این تبذیراست ، اگربیهوده مصرف بشود می شود اصراف است،
- اصراف باشد خطر ناک است، واگرتبذیرباشد خطرناک است، ومن سراغ ندارم شما شاید سراغ داشته باشید، ازاین عمر مصرف بکنیم به جا این عمر را مصرف بکنیم به جا،تا هم عصای پیری بشوید بتوانید فکرکنید،هم برای آخرت عمرشما را بهشتی می کند،
- استفاده نکردن از عمرشما را جهنمی می کند، خدا یا توجه به مطالب ارزنده قرآن به همه مان مخصوصا به جوانان مان عنایت بفرما خدایا به حق این قرآن و عظمتش ،
- خدایا به حق این قرآن و اهل بیت (علیه السلام)، خدایا یک حال توجهی از این گونه آیات به همه ی ما مخصوصا به جوان های ما عنایت بفرما –
- الهی آمین – خدایا دشمنان اسلام همه نابود بفرما. –الهی آمین.و صل علی الله علی محمد و آل محمد. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۴/۳۱