بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه 27 پیرامن عوامل رشد بصیرت – موضوع بحث امروز فسخ بصیرت ؛ بی بصیرتی ؟
- عدم بصیرت : قسمت دوازدهم خطبه حضرت زهرا علیها السلام راجع به همین موضوع است که قابل بحث است عدم بصیرت
- عدم بصیرت در قرآن : الأعراف : 179 وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُون
- ابزار بصیرت قلب درقران آیه های عجیب و غریبی دارد مطرح می کنم خداوند در آیات متعددی در قرآن همه آنچه را که یک انسان نیاز دارد همه را در اختیارش گذاشته وآنچه که عامل سعادت انسان است که با آن به تکامل انسان که با آنها به مقام عالی میرساند قرآن مجید ذکر کرده .
- کمال انسانیت - علتش این است که جامعه در جریان روشد استفاده از مداد ها را در وسیله ایجاد بصیرت بکار می بندند چشم دل راهم نیز به کار برد؛ وانسان را به سمت کمال انسانیت سوق دهد.
- درعدم بصیرت دو گروه درآخرآیه مطرح است لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها اول آنهایی که اهل دوزخ هستند نامزدی خودش را به جهنم دنیا وآخرت اعلام کردند؛ دوم آنهایی که اهل بهشت نامزدی خودش را به بهشت دنیا وآخرت اعلام کردند و اهل عهد و میثاق زندگی خودشان را تنظیم می کند؛
- عدم بصیرت - برای افرادی که بصیرت ندارند به دوصفت اشاره می کند صفت عدم بصرت1- افرادی که بصیرت ندارند چشم دارند اما درک قلبی ندارند تفقه نمی کنند اهل بصیرت هم نیستند،
- امام علیه السلام می فرمایند کسی که با آیین نامه کلید بصیرت در راه دین آشنا بشه راه دین را پیدا بکند این شخص اهل بصیرت است تَفَقَّهْ فِی الدِّینِ فَإِنَّ الْفُقَهَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاء .. َ تَفَقَّهْ فِی الدِّینِ، وَ عَوِّدْ نَفْسَکَ التَّصَبُّرَ عَلَى الْمَکْرُوه ؛ اما اگر قلب دارد ولی درک ندارد لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها چشم را خدا به او داده است نگاه میکند ولی درک و ژرف وعمق نگری ندارد. قوله آقا جانم امر المومنین روح البصر لا یبعد ان یکون خبر انّ مع کلمة اللّه و روح الحیوة بدل من روح البصر و المراد منه روح الایمان التی تکون مع المؤمن اذ المؤمن به یکون بصیرا و حیّا فى الحقیقة ..مصباحالبلاغة
- صفت عدم بصرت 2- خداوند به او جشم داده نگاه داده که مومن واهل دل عمیق نگاه بکند ولی چشم بصیرت ندارد؛ امیرالمومنین در خطبه 76 میفرماید یا بنی اهل بیت چه کسانی هستند .
مومن واهل بصیرت فردی است که عمیق نگاه می کند در نهج البلاغه مولی ما آقاجانم می فرماید : قلب مصحف بصر دل کتاب چشم است می بیند نقش ولایت را ولی خلاف عمل می کند.
- عدم بصیرت اگرچه به چشم ظاهر می بیند ولی بر خلاف ظاهر این نگاهش قدم بر می دارد یعنی با بینایی اش هم مخالفت می کند با عقل واندیشه و در مسیر صحیح به کار نمی بندند نظم ونظام را با بینایی خود می بیند وعمل نمی کند برخلاف نظام طبیعت حرکت می کند
- عدم بصیرت 3- گوش به آدم داده شنوایی پچیده ای دارد ولی خلاف عمل می کند :نهج البلاغه دارد. رحم اللّه امرأ سمع حکما فوعى،. صفات بنده پرهیزکار ..خدا رحمت کند کسى را که چون سخن حکیمانه بشنود، خوب فرا گیرد، و چون هدایت شود بپذیرد، از گناه بپرهیزد، همواره اغراض دنیایى را از سر دور کند، لکن درعدم بصیرت در شنوایی حرف حق را در جوامع وجامعه ما کم نداریم وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها .. که درامر قضایی 16 میلیون پرونده داریم .
- درصفت سوم عدم بصیرت یعنی اینکه خداوند به ایشان گوش داده است که حق حرف حق را بشنود ولیکن ایشان خلاف می کند به این جهت هم هست که در دادگستری ما ۱۶ میلیون پرونده است چون نمی خواهد بشنود نمی خواهد تدبرو تفکر خدا دادی داشت باشد به نزد آقا گفتم مطالبات شما را در کمیسیون ما آنرا قانون کردیم و من خواهشم این است که بگوییم انجام دهند طرف دست به سینه گذاشت گفت چشم آقا وقتی بیرون آمد خلاف آن را عمل کرد
- مطلب حق را نمیخواهد مطرح شود نمیخواهد بشنود حرف حساب را واگر گوید چشم به چشم دل نمی گوید در اینجا مهم است یعنی تبخیر چشم ؛ گوش ؛ عقل ؛ قکر؛ تفکر؛ وتأمل؛ که مولی آقا جانم گوید حرف حق تلخ است.
- تبصره عدم بصیرت: شیطان قلب ؛ چشم ؛ گوش ؛ علوم شناختی انسان را تسخیرمی کند عقل وقلب جوارح واعضاء تسخیر شد در اختیار شیطان قرار میگیرد؛ آیات وروایات آمده دراختیار گرفتن شیطان در هرکاری که انجام می دهد.
- اعضاء و جوارح دراختیار شیطان - آنها که درعلوم شناختی کارکرده اند میفرمایند ؛ درعلوم جدید علوم شناختی عقل و قلب واعضاء و جوارح در شناخت وبصیرت انسان سهم به سزایی دارد ولی تبدیل وتبخیرشیطان شده است وقتی که شیطان قلب او گوش او عقل و اندیشه او را در اختیار گرفت بصیرت انسانی را هم از او خواهد گرفت
- شیطان اداره می کند؛ در اینجا یک مطلبی هست که گوش ؛ چشم ؛ عقل ؛ قلب ؛ علوم شناختی قلب ؛علم ؛ درک ؛ اعضا و جوارح ؛ اعضاء تنها تسخیر شیطان شده است شیطان قلب و اندیشه و را در نظر گرفته و اداره می کند؛
- عدم بصیرت4- درمسیر قلب را هم مطرح کرده لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها شیطان می تواند اراده تصمیم انسان را به دست بگیرد انسان که خلیفه الله است فرمانبرشیطان می شود دراوج غفلت و عدم بصیرت ازهر حیوانی پست ترهستند؛آنها که درعلوم شناختی کارکرده اند میفرمایند ؛ درعلوم جدید علوم شناختی عقل و قلب و اعضا و جوارح در شناخت وبصیرت انسان سهم به سزایی دارد ولی تبدیل وتبخیر شیطان شده است وقتی که شیطان قلب او گوش او عقل و اندیشه او را در اختیار گرفت بصیرت انسانی را هم از او خواهد گرفت أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُون انسان که خلیفه الله است چوحیوان می شود؛ و گاهی ازحیوانات پستر می گردد؛ حیوانی که تربیت شده باشد کارهای پسندیده انجام دهد ولیکن آنهایی که به خط شیطانی حرکت کنند به کشتن و تعدی حیوانی سوق پیدا خواهند کرد ودلیل این خلاف عمل کردن این است که نسیم آزادی که انسان دارد حیوان ندارند؛ انسان درد دارد انسان عقل دارد انسان وجدان دارد به جایی برسد که بجز خدا نبیند؛
- 5- نکته اول نداشتن بصیرت عامل چه چیز است ؟ آن کسی که اهل بصیرت نیست با طرح و برنامه شیطانی که کشیده است بر طبق برنامه وطرح ونقشه در میدان دشمن عمل می کند
- نکته دوم اینکه این انسان مامور است از طرف شیطان در خانواده در فرهنگ در حوزه امور اجتماعی درهرجا که می تواند در فرهنگ در حکومت یک شبکه داشته باشد تصمم سازی وامیال خود را طبق برنامه عمل کند که از خود اراده ندارد
- نکته سوم لیکن در برنامه و امور امیال خود که ماموریت شیطانی است موفق نمی شود وهرچه بگذرد هلاکت خودش نزدیکتر می کند در مسائل تاریخی واموراجتماعی می توانید ان مطلب را ملاحظه فرمایید،
- نکته چهارم علت بی بصیرتی دو چیز است یکی غفلت یکی جهل که چند جمله مختصرعرض کنم خلاصه مطلب و بعداً مفصل توضیح خواهم داد در این مطلب چندین حدیث داریم
- حدیث اول از نظر رسول اکرم صلی الله علیه و آله : من نسى اللَّه سبحانه أنساه اللَّه نفسه و أعمى قلبه.بدترین کوری کدام کوری که چشم دارد ولیکن تفکر و اندیشه را از دست داده
- حدیث دوم قال رسول الله صلی الله علیه و آله : انسان طبیعتا کورنیست آنکه چشم ندارد بلکه کور آن کسی است که قلبش برداشت ندارد خیلی ها چشم دارند ولی چشم دل ندارند.435 «ذهاب البصر خیر من عمى البصیرة» کورى چشم بهتر از نداشتن بصیرت است نهجالسعادة . و .تستقبل بها بصرا او تستفید بها علما، فان البصر باب الاعتبار. نهجالسعادة و من کلام له علیه السّلام فی أنّ الدنیا عند أهل البصر و البصیرة دار صدق و نجاة ؛ مفتاحالسعادة
- آیه القرآن عدم البصیرة فى امر الدّین و الدّنیا وَ مَنْ کانَ فِی هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمى وَ أَضَلُّ (الاسراء 72) إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً
- غررالحکم : من لازم عدم البصیرة و الجهل، و الأخرى من لازم الجهل المرکّب.حدیث نگاه با چشم سودی به شما نمی رساند بلکه درد جدیدی برای شما ایجاد می کند یک بازاری کلاه ۱۶۰ نفر را برداشته گفتند این آدم خوبی بود ولیکن و بصیرتش را از دست داده ؛ بدون هیچ سندی مدرکی کلاه دیگری بداشته
- عدم بصیرت - از امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند «فقد البصر أهون من فقد البصیرة» از دست دادن بینائى آسانتر است تا از دست دادن بینش نداشتن چشم راحت تر از نداشته بصیرت است. یک فرهنگی در نایین بینایی خود را از دست داده براثر شکنجه سائک در زژیم گذشته اطوی داغ روی صورت اووآتش سیگار در چشم او کورشده آزهمان زمان ولیک دل وقلب روش وروحی سرشار از بصیرت دارد.واهل عبرت شده است. پس فقدان بصیرت فقد البصر أهون من فقدان البصیرة . از دست دادن چشم، بهتر است از فقدان بصیرت. زیرا که نداشتن چشم بغیر ضرر دنیوى ندارد و نداشتن بینائى باعث ضرر أخروى گردد. نداشتن بینایی چشم کور باشد انسان چشم بینا نداشته باشد ولی دل بینا داشته باشد آسان تر است ازنداشتن دل بینا
- درغررالحکم قال علی علیه السلام : خیرالعمل بصیرت ؛ خیلی نعمت بزرگی است این بصیرت نداشته باشد کمی بصیرت داشته باشد عاقبت به خیر می شود
- عدم بصیرت : حدیث 65-66 خیلی از گرفتاری های ما به علت عدم بصیرت حدیث دیگر نامه 31- 41 – 42- یک مقدمه دارد نامه سی و یکم مبارزه با جهل و بی بصیرتی است حضرت می فرمایند به امام حسن مجتبی یا بنی : فإن أشکل علیک شیء من ذلک فاحمله على جهالتک به، فإنّک أوّل ما خلقت خلقت جاهلا ثمّ علّمت، و ما أکثر ما تجهل من الأمر، و یتحیّر فیه رأیک، و یضلّ فیه بصرک، ثمّ تبصره بعد ذلک، اگر در حوادث روزگار مشکلی برای پدید آورد اظهار نظر نکن ، اگر چیزى بر تو مشکل آید آن را بر نادانى خود حمل کن، زیرا تو در آغاز آفریدنت نادان بودى سپس دانا شدى.
- گفتن لا ادری نصف العلم ؛ اگر نمی دانی سؤال کن سؤال روش یاد گرفتن علم است حضرت می فرمایند که اگر گرفتار می شوی به اثر بی بصیرتی است. موضوع مهمی به فرزند مطرح می کنم درعالم مسائل جهانی و حوادث اظهارنظرنکن وقتی به دنیا آمدی چه چیز می دانستی حالا هم بگو نمیدانم بعد روزی که دانش را یاد گرفتی دانایی کسب کردی اهل بصیرت شوی
- علت بی بصیرتی - خطبه 127تحلیل بی بصیرتی چه می شود که که انسان بی بصیرت میشود آدمهای بی بصیرت گرفتار یک مسائلی هستند که از دفتر مسلمین خارج می شوند و أقام حقّ اللّه فیهم، و لم یمنعهم سهمهم من الإسلام، و لم یخرج أسماءهم من بین أهله، ثمّ أنتم شرار النّاس ، و من رمى به الشّیطان مرامیه، و ضرب به تیهه.این خطبه را در رابطه با خوارج نهروان چند استدلال می کند اگر من کافر شدم پس همه مسلمین رسول الله کافرشده اند شما خوارج بدترین مردم هستید درپایان عامل دست شیطان وعامل گمراهی این وآن مباشید که این مطلب ازمضرات زمان ما وجامعه ماست ؛1 یک بدترین مردم؛ 2دو آلت و ابزار دست شیطان 3سه عامل گمراهی جامعه را خطبه ۲۲۷در نهج البلاغه تبیین کردند؛
- تبین این مطلب چرا بی بصیرت شدند ؟ منحرف است 1- فرد بی بصیرت ابزارآلت دست شیطان است ؛ ابوملجم مرادی اهل یمن است ؛ علماء یمن جمع شدند جهت تبریک گفتن به ولایت امیرالمومنین در روز عید غدیر دربین خودشان 70 عالم شایسته انتخاب کردند ؛ برای تبریک گفتن به ولایت امیرالمومنین علیه السلام اینها 70تفرهم جمع شده اند بحث کردند بین خودشان ۷ نفررا انتخاب کردند؛ واین 7نفر یک فرد برجسته از نظر علم وکمال دربین هفت نفر را انتخاب کردند برای تبریک عید غدیر و ولایت آقا امیرالمومنین که اهل سخن باشد ؛ وآن فرد ابوملجم مرادی بود ؛ وقتی که ابوملجم مرادی آمد خدمت آقا وصحبت کرد و ولایت حضرت را از طرف علماء یمن به حضرت ابلاغ وعرض ارادت کرد تمام شد؛ حضرت فرمودند تو قاتل من هستی سخنرانی کرد برای ولایت آقا امیرالمومنین؛ حضرت فرمودند تو قاتل من هستی چرا چون دین باوری نداشت؛
- عدم دین باوری وعدم بصیرت : من شاهد آمدن شاه بودم در قم روز عاشورا شاه آمد در مدرسه مطهری با کفش ازروی فرش آمد روی صندلی نشست یکی از آقایان ملبس ده کلمه خیر مقدم برای شاه گفت که هفت بار لفظ آریامهر را بکار برد ما خیلی باید حواسمان را جمع کنیم آن زمان تبریک قاتل واین زمان اینطور؛ اگر نمیدانم بگوید نمی دانم راحتتر است قضاوت بی جا نکنیم بگویم نمی دانم اما اگر اظهار نظر کنی بر گردنت است ثمّ أنتم شرار النّاس ، و من رمى به الشّیطان مرامیه،
- عدم بصیرت : درفتنه های متعدد چون فتنه نوژ و 88 . و. و. فتنه اخیر که ما پشت سر گذاشتیم عامل بی بصیرتی گروهی در جامعه است. درماه دوم بسیاری آنهایی را که گرفتن از اراذل و اوباش بودند وام گیر وعامل گمراهی جامعه که دردو مسیر حرکت می کنند برنامه ریزی و هدف گذاری وعمل می کند ،
- عدم بصیرت درجهل وجهالت - خطبه ۵۸ امیرالمومنین خوارج حافظ قرآن بودن بودند زاهد بودند واهل عبادت وعابد بودن امام می فرماید : «اصابکم حاصب و لا بقى منکم آبر، ابعد ایمانى بالله و جهادى مع رسول اللّه صلّى اللّه علیه أشهد على نفسى بالکفر لقد ضللت اذا و ما انا من المهتدین.» یعنى: طوفانى سنگباران شما را بگیرد و توطئهگرى از شما باقى نماند، آیا بعد از ایمان به خدا و بعد از جهاد کردنم در راه توحید در رکاب رسول خدا (صلی الله علیه وآله) ، بگویم کافر شدهام اگر چنین گویم گمراه شده و از اهل هدایت نیستم، عجبا آن ناکسان بیحیائى را به کجا رساندهاند خدایا آن بزرگوار چه آدم پربلائى بود که گروهى او را خدا خوانده و گروهى کافرش گفتند ؛ مبارزه با فرهنگ جهل و جهالت بسیار سخت است
- بی بصیرتی - حضرت نوح چقدر زحمت کشید پیامبر اکرم ۲۳ سال آمد ؛ در رکاب پیامبر شمشیر زدند با احساس ما جهلوا عبادت کردند ؛ امیرالمومنین با خوارج می جنگید ، آنها که مبارز بودن در رکاب پیامبر جانشینی پیامبر را تایید کردند گفتندعلی را قبول ندارم ؛ عالمانه هم میگویند با دانش هم میگویند ؛ انیجا دین باوری را میخواهد بصیرت می خواهد ؛ مقابله با جهل سخت است سخت است واقعا جای تاسف است بیبصیرتی ابزار دشمن است
- قرآن چه میخواهد بگوید الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن..ولایت پیامبر اکرم است قرآن از خدا به سرپرستی پیامبر وعلی محوریت توحید ؛ وبخن بخن های روز غدیر؛ چرا قبول نکردند به خاطر بی بصیرتی است واین بی صیرتی ابزار دشمن است ؛ اگر بهت رسید نگرانی عاملش درون تشکیلاتی است آقا حافظ قرآن بودند عابد بودند میشناختند پیامبر را می شناختند علی را ولی چون بصیرت نداشندعمل خلاف کردند؛ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن ؛ چون در هر دو، احتمال مقاومت، مقابله، بهانهگیرى و شایعه پراکنى از سوى دیگران مىرود.
- باید از خدا بترسید ما هم در این زمان دشمن داریم دشمن کاری نمیتواند بکند ما اگر بصیرت این داشته باشیم ان همه مدرس و دانشگاها مدارس قم آنهمه مدرسه و مساجد بعد ازنمازیک نفرالله اکبر می گوید فورا میگویند آقا می خواهیم نماز بخوانیم سیاسی اش نکن ؛ آقا بحث سیاسی نکنید ؛ اگرامامت و ولایت ؛ ولی امر مسلمین درداخل کار نمود از خارج کاری نمی تواند بکند آنچه که ما ضرر می بینیم بیبصیرتی داخلی است
- در زمان امام آقای غروی پیام داد خوزستان سقوط کرد حضرت امام در اقامه نماز بودند یک کلام گفتند چنگ است دیگر؛ علم و دانش بی بصیرتی که پدرمان را دارد در می آورد
- آقایان عزیز بیبصیرتی عامل سقوط بدترین ضربه داخلی است
- خدایا به حق محمد و آل محمد آنچه که صلاح مصلحت ماست به نحو احسنت عنایت بفرما قبل انقلاب ما را به انقلاب مهدی مقام رهبری نگهدار عامل به قرآن و کلام امیرالمومنین مقرر بگردان .
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم