نمازقرب 8 -مرحله ای که بالاترین و برترین مراحل عبادت است، براى شکر و رشد و اُنس نیست، براى قرب به خدا. هرکس آن آیه را بخواند واجب است سجده کند. همین مسأله قرب بواسطه عبادت مطرح شده است.
پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- 8-نماز : درجات عبادت
- اگر از کودک سؤال کنیم پدر و مادرت را براى چه دوست دارى؟ مىگوید: بخاطر خرید شیرینى و لباس و کفش!
- امّا اگر از یک جوان سؤال کنید چرا آنها را دوست دارى، مى گوید: والدین نشانه هویت و شخصیت من و مربّى و دلسوز من هستند.
- اگر رشد فرزند بیشتر شود، اُنس با والدین براى او لذّت بخش تر است و دیگر به فکر کفش و کلاه نیست و چه بسا فرزندانى که خدمت به والدین را وسیله قرب و کمال خودشان مى دانند و بالاتر از مادیات فکر مىکنند.
- پرستش و عبادت خدا نیز اینچنین است و هرکس به دلیلى خدا را عبادت مى کند. عبادت مراحلى دارد:
- گام اوّل: گروهى خدا را بخاطر نعمتهایش عبادت مى کنند تا شکر او را بجاى آورند. چنانکه قرآن نیز خطاب به عمومِ مردم می فرماید: ( سوره قریش، آیه ٣ )« فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْت الَّذى اَطْعَمَهُم مِنْ جوُعٍ وَ آمَنَهُم مِنْ خَوْفٍ »
- پس پروردگار این خانه را پرستش کنند که آنان را از گرسنگى و ناامنى نجات داد.
- گام اوّل عبادت که ما نامش را عبادت شکر مى گذاریم، درست مانند علاقه آودآى است که والدینش را بخاطر خرید کیف و کفش و شیرینى دوست دارد!
- گام دوّم: در این مرحله، انسان به خاطر آثار و برکاتِ عبادت، خدا را پرستش مىکند و توجه به آثار . سوره )« اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنکَر » : روحى و معنوىِ نماز دارد چنانکه قرآن مىفرماید( عنکبوت، آیه ٤٥ همانا نماز انسان را از بد ىها و منکرات بازمى دارد.
- این مرحله از عبادت را که ما عبادت رشد مىنامیم، به مانند علاقه جوانى است که پدر و مادر را بخاطر آنکه معلّم و مربّى او بوده اند و او را از انحرافات و خطرات حفظ کرده است احترام مى گذارد.
- گام سوم: که بالاتر از مراحل قبلى است آنجاست که خداوند به حضرت موسى م ىفرماید: سوره طه، آیه ١٤ ) نماز را بخاطر یاد من بجاى آر )« اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِآکرى »حضرت موسى که نماز را بخاطر آب و غذا نمىخواند،
- بخاطر دورى از فحشاء و منکرات هم نمى خواند، زیرا او اصولاً از شکم پرستى و منکرات دور است. او پیامبر اولوالعزم است و نماز را بخاطر اُنس با خدا و یاد خدا بجاى مىآورد. براى اولیاى خدا اُنس با او بهترین دلیل براى عبادت است.
- آرى این کودکانند که در بالاى مجلس نزد بزرگان مى نشینند تا بهتر پذیرایى شوند!
- اما افرادى هستند که کنار بزرگان نشستن را بخاطر استفاد ههاى معنوى انتخاب مىکنند و کارى به پذیرایى ندارند، براى آنها همین اُنس با دانشمند یک ارزش است.
- گام چهارم: این مرحله که بالاترین و برترین مراحل عبادت است، عبادت براى شکر و رشد و اُنس نیست، بلکه براى قرب است، قرب به خدا.
- در قرآن چهار آیه داریم که هرکس آنها را بخواند واجب است سجده کند. در یکى از آنها همین مسأله قرب بواسطه عبادت مطرح شده است. آنجا که مى فرماید: سوره علق، آیه آخر) سجده آن و به او قرب پیدا کن. )« وَاسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ »
- بهر حال عبادت درجات و مراحلى دارد که بر اساس درجاتِ معرفت و ایمان افراد فرق مىکند.
- سیماى عبادت :سُبْحانَ الَّذى اَسْر ى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ... سوره اسراء، آیه ١ )
- » عبادت و بندگى، رسول خدا را به معراج بُرد( سوره اسراء، آیه ١ )« اِلىَ الْمَسجِدِ الْاَقصى منزّه است کسى که بند هاش را شبانه از مسجدالحرام به مسجدالاقصى سیر داد.
- سوره بقره، آیه ٢٣ ) وحى (را )« نَزَّلْنا عَل ى عَبْدِنا » : * عبادت زمینه نزولِ فرشتگان را فراهم مى آید بواسطه فرشتگان) بر بنده مان نازل کردیم.
- عبادت، دعاى انسان را مستجاب مى کند، زیرا نماز پیمان خداست( ألَم أعهَد اِلیکُم یا بَنى آدَم
- سوره یس، آیه ٦٠ « أنْ لا تَعبُدوا الشّیطانَ اِنّه لَکُم عَدوٌّ مُبین . وَ أنِ اعبُدونى هذا صِراطٌ مُستَقیم
- سوره بقره آیه 40 : اَوْفُوا بِعَهدى اوُفِ بِعَهْدِکُم) و هرکس به پیمان خدا وفا کند خداوند هم به پیمان او وفادار است (
- سوره بقره آیه 74 ..بِعَهْدِآُموَ اِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما ..انسان بى عبادت، از سنگ و جماد پست تر است،
- زیرا قرآن مى فرماید سوره بقره، آیه ٧٤ ) بعضى از سنگها از خشیت الهى به زمین سقوط )« یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ مى کنند، اما بعضى انسان ها در برابر سرچشمه و خالق هستى گردن خم نمىکنند.
- عبادت نشانه اراده و شخصیت انسان است. انسانى که در میان غرائز و تمایلات قرار دارد، اگر دل بکند و بسوى خدا برود ارزش دارد وگرنه فرشتگانى که شهوت و غضب ندارند، دائماً در حال عبادت اند.
- عبادت، گمنام ترین انسانِ زمینى را مشهورترین فرد آسمان مىآند.
- عبادت، جزیره کوچک انسان را به سرچشمه هستى وصل مى کند.
- عبادت، یعنى نگاهى از بالا به تمام هستى.
- عبادت، یعنى شکوفاکردن استعدادهاى عرفانى و معنوىِ نهفته در وجود انسان.
- عبادت، ارزشى است که انسان با اراده واختیار خود بدست مىآورد بر خلافِ ارزشهاىِ خانوادگى یا استعدادهاىِ درونى که اختیارى و اآتسابى نیستند.
- عبادت، تجدید عهد وپیمان با خدا و تازه نگهداشتنِ حیات معنوى است.
- عبادت، مانع گناه و برطر فکننده آثار آنست. ذکر و یاد خداست که جلوى گناه را مى گیرد نه علم به گناه بودن.
- عبادت، پرکردنِ ظرفِ روح است با یاد خدا، که اگر با غیر او پُر شود ظلم به گوهر انسانیّت است.
- عبادت، به زمینِ خاکى چنان ارزشى مى دهد که ورود به آن زمین بدون طهارت ممکن نباشد، همچون مسجد و کعبه و قدس.
- عبادت و بندگى خدا، خود یک ارزش است، گرچه دعاها و خواست ههاى ما مستجاب نشود.
- عبادت، هم در شادى مطرح است هم در غم. آنجا که خداوند به پیامبرش کوثر مى دهد سفارش به نماز مى کند: سوره آوثر) )« اِنَّا اَعْطَیْناک الْکَوْثَر فَصَّلِ لِرَبِّک » ما به تو خیر آثیر عطا آردیم، پس براى پروردگارت نماز بجاى آر.
- عبادت، هم : در برخورد با مشکلات و حوادث نیز سفارش به نماز مىکند:( سوره بقره، آیه ٤٥ )« وَاسْتَعینُوا بِالصَّبْر وَالصَّلوة »از صبر و نماز کمک بگیرید و استمداد کنید.
- نمازهاى مشکل گشا : اسلام سفارش مىکند هرگاه حاجت یا مشکلى داشتید، با خواندن نمازهایى مخصوص حلّ مشکل خود را از خدا بخواهید، که مناسب است در اینجا یک نمونه از آن نمازها را بیاوریم.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۷/۱۵