کتاب زیبا و زیبایی درقرآن 5..برخى زنان به خاطر زیبایى و لطافت در گفتار، مىتوانند مردان را در تصمیمات خود سست کنند و مصداق نفّاثات باشند.
چهارشنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- کتاب زیبا و زیبایی درقرآن 5
- زشت صورتى نزد رسول خدا از زشتى چهره خود شکایت کرد که جبرئیل نازل شد و سلام خداوند را به آن مرد زشت رساند و گفت که خدا مىفرماید: «اما ترضى ان احشرت على جمال جبرییل» آیا دوست دارى که در قیامت تو به زیبایى جبرئیل باشى؟ مرد شادمان شد و تصمیم گرفت تمام عبادات و مستحبّات را انجام دهد.( بحارالانوار، ج 22، ص 140)
- برخى زنان به خاطر زیبایى و لطافت در گفتار، مىتوانند مردان را در تصمیمات خود سست کنند و مصداق نفّاثات باشند.
- دین باید هم به مسایل نظرى بپردازد و هم به مسایل عملى. هم به این جهان بیاندیشد و هم آن جهان را فراموش نکند. آنچه که مورد نیاز یک انسان و یا جامعه است در آن یافت شود. این جامعیّت به زیبایى در قرآن مشاهده مىشود، زیرا مسایل مادّى ومعنوى، دنیوى واخروى در کنار یکدیگر ذکر شدهاند.
- ساختن گنبد به جاى سقف مسطّح، کارى عقلائى و منطقى و هنرى است. زیرا گنبد از زیباترین و بهترین و بااستحکامترین نوع معمارى است. طلاکارى گنبد و ضریح نیز نشان دهنده عشق به اهلبیت علیهم السلام است، خداوند به پیامبرش مىفرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجراً الّا المودّة فى القربى» « شورى، /23» بگو: من چیزى به عنوان مزد رسالت از شما مطالبه نمىکنم، مگر دوستى با اهلبیت من.در واقع طلا کارى گنبد و ضریح، نوعى ابراز علاقه و محبّت به اهلبیت پیامبر و تعظیم شعائر و تشکّر از آنهاست. علاوه بر آنکه نوعى زینت وزیبایى است و زیبایى نیز هیچ ایراد و اشکالى ندارد، بلکه امرى پسندیده است.
- زیبایی حافظ قرآن بچه 5 ساله حتی در جلسهاى که با مسئولان سعودى داشت به تمامى سؤالات حضار به زیبایى جواب داده بود از جمله: * شاهزادهها و مسئولان سعودى که برایش اسباب بازىهاى گران قیمتى خریده بودند، ضمن تقدیم هدایا به او گفتند: آیا اینها را دوست دارى و خوشحال مىشوى؟ جواب داده بود: «فما اتانى اللّه خیر مما اتاکم بل انتم بهدیّتکم تفرحون» « نمل/ 36» آنچه پروردگار من، به من داده، بهتر است از آنچه به شما داده است! این شما هستید که از این هدیهها خوشتان مىآید.
- چرا انبیا بشر هستند و فرشته نیستند؟ در حالى که زیبایى امر در این است که انبیا بشر باشند، زیرا اگر بشر نباشند، انسانها مدّعى مىشدند که انبیا مسائل و مشکلات ما را نمىدانند و مرتب به ما دستور مىدهند! انبیا باید همانند دیگر انسانها شهوت و غضب داشته باشند و خود را کنترل کنند تا الگوى دیگران باشند. خداوند به پیامبر مىفرماید: به آنها بگو من هم بشرى همانند شما هستم. «قل انّما أنا بشر مثلکم» « کهف/ 110»
- در اوایل دعاى شریف ندبه به زیبایى بیان شده است. در آنجا مىخوانیم: «و شرطتَ علیهم الزهد فى درجات هذه الدنیا الدنیة» پروردگارا! تو با اولیائت شرط کردى که در این دنیا زهد را برگزینند، آنها نیز این شرط را قبول کردند. «فشرطوا لک ذلک» آنگاه دعا به نکته ظریفى اشاره مىکند: «و علمت منهم الوفاء به» تو هم مىدانى که اینها به این پیمان عمل مىکنند، آنگاه که پاىبندى آنان به این پیمان معلوم شد، «فقبلتهم و قرّبتهم و قدّمت لهم الذّکر العلىّ» تو نیز آنها را پذیرفتى و مقام قرب خود را به آنها عنایت فرمودى.
- 2- درتفسیر نور ما به سادگى بیان و قلم که آن هم لطف خداست، آیات و روایات کمى آزاد ترجمه شده است و در بیان مثلها چون عنایت به فهم عموم بوده، از زشت و زیبایى آن پروا نکردهایم.
- این آسمانهاى با این اوصاف در هنگام بر پایى قیامت، تمام ویژگىهاى خود را از دست مىدهند به جاى آن همه زیبایى، به صورت دود درمىآیند. «تَأتِى السَّماءُ بِدُخان» « دخان/ 10»
- در دادگاه عدل الهى بعضى براى نجات خود مىگویند: خدایا! تو به ما مال و زیبایى و یا گرفتارى دادى که وسیله گناه و انحراف ما شد! خداوند در آن هنگام بندگان صالحى را که مال و زیبایى و یا شدائد و گرفتارىها آنان را گمراه نکرده به عنوان نمونه شاهد مىآورد و مىفرماید: مگر حضرت یوسف و مریم زیبایى نداشتند؟ و مگر ایّوب گرفتار سختترین بیمارها نشد؟ و بدین نوسیله انسان در دادگاه قیامت محکوم شده و بهانهها و عذرهایش بىنتیجه مىماند.
- تعدّد درهاى بهشت به خاطر ازدحام یا زیبایى و امثال آن نیست، بلکه به خاطر آن است که هر گروهى با توجّه به راهى که رفتهاند از درب مناسب وارد شوند و یا در مقام معلوم و در جاى خود قرارگیرند.
- فرض کنید انسان بىپناه و دربندى را از غرق شدن نجات داده و او را و آزاد کردید، سپس به او رانندگى یاد داده و ماشین زیبایى را هم براى کار در اختیارش گذاشتید و براى او همسر و مسکن هم تهیه کردید، ولى او که نجات و آزادى و کار و زندگى خودش را از شما مىداند گاه و بیگاه براى تشکّر به دیدن شما بیاید، بعد شما بخاطر همین ملاقات باز هم کرایه ماشین و پول بنزین را چند برابر به او بدهید، در اینجا به او جز شرمندگى چه حالى دست مىدهد. «انَّ هَذا کانَ لَکُم جَزاءً وَکانَ سَعیُکُم مَشکُوراً» «انسان/ 22»
- بندگى خدا کن در حدیث زیبایى، على علیه السلام فرموده است: «انَّ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ یَعْمَلانِ فیکَ فَاعْمَلْ فیِهما وَ یَأخُذانِ مِنْکَ فَخُذْ مِنْهُما» « . الحیاة، ج 1، ص 331» شب و روز در تو کار مىکنند، تو هم در آنها کار کن، و از تو مىگیرند، تو هم از آنها بگیر. راستى ... عمرى را که مىدهیم و این سرمایه را شب و روز خرج مىکنیم، چه به دست مىآوریم؟ بندگی کن تا که سلطانت کنند..... تن رها کن تا همه جانت کنند
- 4- ایمان و تقوا و لیاقت، کمبودهاى ظاهرى را جبران مىکند. بلال با آنکه بجاى «شین»، «سین» تلفظ مىکرد، و این نقص زبانى را داشت، ولى اسلام، بهکمال معنوى و زیبایى باطنى او بیشتر بها داد.
- آرى چنین خداوندى شایسته سپاس و ستایش است. یکى از ویژگىهاى انسان آن است که در برابر جمال و کمال و زیبائى، ستایش و در برابر نعمتها و احسانها تشکر مىکند. خداوند متعال، بخاطر کمال و جمالش شایسته ستایش و بخاطر احسان و انعامش لایق شکرگزارى است. « الحمد لله ربّ العالَمین»
- حادثه کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام بسیار بزرگ بود، ولى کسى که خدا را بزرگ ببیند آن حادثه را هم کوچک مىبیند. و در پاسخ حاکم ستمگر بنىامیّه که پرسید در کربلا چه دیدید؟ فرمود: «ما رأیت الّا جمیلا» من جز زیبائى چیزى ندیدم. آرى در دید عارفان، تمام کارهاى خداوند حکیمانه وزیباست.
- طبق آیات وروایات، کارهاى انسان در برزخ وقیامت در برابر او مجسّم مىشود. کار خوب در قالب نیکو و کار زشت در قالب زشت. زشتى و زیبایى کارها بدست خود ماست.
- اگر کسی باور کند سیر شدن فقرا، یک لذّت معنوى و آرامش درونى به همراه دارد، اگر باور کند کمک امروز او به صورت چهره زیبایى در برزخ مونس او خواهد بود،
- حضرت موسى علیه السلام جوانى را دید که نماز با حالى مىخواند، به خداوند گفت: چه نماز زیبایى دارد! به او وحى شد نماز او زیباست ولى این جوان بخیل است و زکات نمىپردازد و تا زمانى که زکات ندهد، نمازش قبول نیست.
- نکته مهم و قابل توجّه در زکات اینجاست که امام با این که فرمود براى افراد با شخصیّت گاو و شتر بفرستید، لکن در پایان حدیث، زیبایى کار را به مردم واگذار کرد: «اجمل الامرین عند الناس» زیرا ممکن است در شرایطى و درمناطقى هدیه کردن گاو و گوسفند سبک و اهداى طلا و نقره سنگینتر باشد.
- امام صادق علیه السلام فرمود: بر هر عضوى زکاتى واجب است: زکات چشم، نگاه با عبرت و چشمپوشى از گناهان است. زکات گوش، شنیدن و گوش دادن به علم و حکمت و قرآن است. زکات زبان، نصیحت مسلمین و بیدار کردن غافلین و تسبیح خداست. زکات دست، نوشتن علوم و بخشش مال است. زکات پا، تلاش و سعى در راه جهاد، تحصیل، اصلاح میان مردم، عیادت و زیارت خوبان است. زکات علم، نشر آن است. زکات قدرت، انصاف است. زکات زیبایى، عفت است. زکات پیروزى، احسان است. زکات شجاعت، جهاد است. زکات سلامتى، سعى در اطاعت اوامر و نواهى الهى است. زکات حکومت، کمکرسانى به درماندگان است. و زکات عقل، تحمّل کردن بىخردان است. « غرر الحکم و میزان الحکمة»
- هریک از نماز و حج و صدقه و آزاد کردن بردگان، در قیافه زیبایى، مونس انسان در قبر او مىشود. «یدخل على المیّت فى قبره الصّلوة و الصّوم والحجّ و الصدقة و العتیق»؛ «وسائل الشیعه، ج 8، ص 139»
- ، در عرفات خود را به هدف نزدیکتر مىبیند، خود را آماده مىبیند، آماده براى اینکه فردا با دشمن دیرینهى خود بجنگد «رمى جمرات»، آماده براى اینکه از زیبایى و موى سر خود بگذرد، آماده براى ریختن خون قربانى. این روش تربیت اسلامى است که اول موى سر را براى خدا بدهیم تا به سر دادن در راه دوست نزدیک شویم.
- وجود قربانگاه و مسلخ و حرکت دادن شترهاى پرگوشت زیبایى و جلوهاى دارد، نحر کردن و تقسیم گوشت هزاران قربانى مظهر روحیه ایثار دسته جمعى است که خود از شعائر الهى است.در روایات مىخوانیم اولین قطره خون قربانى که ریخت خداوند گناهان صاحبش را مىبخشد. «من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 138»
- مدینه شهرى که زیبایى ها دارد. در غربت پیامبر اکرم (صلّىاللَّهعلیهوآله) حضرت را با آغوش باز پذیرفتند و هنگام ورودش، سرودها خواندند، از آن بزرگوار استقبال شایانى کردند. حضرت را یارى نمودند، خانه هاى خود را در اختیار مهاجران گذاشتند، رسول خدا (صلّىاللَّهعلیهوآله) را در جبهه ها و جنگ ها یارى نمودند، پیام حضرتش را به اطراف رساندند.
- مدینه شهرى که بیشترین آیات حقوقى و اجتماعى و سیاسى و اقتصادى و اخلاقى در آن نازل گشت. شهرى که بنیان حکومت اسلامى در آن ریخته شد.شهرى که از آنجا، دانشجویان مکتب امام صادق (علیهالسلام)، علم را به روى جهانیان گشودند. اینها، گوشه اى از زیبایى هاى این شهر بود.
- هارون الرشید کنیز زیبایى را به زندان نزد امام کاظم علیه السلام فرستاد تا زمینه تهمتى را فراهم کند. رفتار امام طورى بود که کنیز را عوض کرد و او نیز مشغول عبادت شد. «بحار، 48، ص 239»
- حضرت على علیه السلام مىفرماید: تا خودم کارى را انجام ندهم، سفارش آن را نمىکنم و تا خودم از کارى دورى نکنم، شما را از آن باز نمىدارم. «و لا انها کم عن معصیة الا و اتناهى قبلکم عنها.( نهجالبلاغه، خطبه 175»آرى! آئینه زمانى مىتواند زشتى و زیبایى را نشان دهد که خودش گرد و غبار نداشته باشد. البته، عمل، رمز موفقیت است و نه رمز وجوب. «یعنى: کسى به بهانه اینکه خود صالح نیستم، پس امر به معروف و نهى از منکر بر من واجب نیست، نمىتواند از زیر بار مسئولیت شانه خالى کند»
- 8- آئینه را اگر شکستى و خردههاى آن را برداشتى، باز همان خردهها زشت و زیبایى را نشان مىدهد. مؤمن را اگر تحقیر کردى و او را شکستى، باز دست از حرفش بر نمىدارد.
- ج: شیوه استفاده از هنرهاى مختلف، قصّه، سرود و شعر : از هر یک از عناوین فوق مىتوان در دعوت به حق و امر به معروف و نهى از منکر استفاده کرد. جذابیت قرآن، موزون بودن شعارهاى اذان، طرح جمعه و جماعت و نماز عید، طرح حج، تغییر لباس، نظم صفهاى جماعت، سفارش به زیبایى صوت مؤذن، نظافت لباس نمازگزار، زیبایى مسجد، استفاده از بهترین لباس و عطر نشانه توجه به هنر و زیباییها در گرایش مردم به معروف است.
- انسان به طور فطرى زیبائى را دوست دارد. خداوند، آفرینش را زیبا آفریده است. صوت زیبا در تلاوت قرآن، بارها در اسلام سفارش شده است. اسلام براى آرایش انسان دستوراتى داده است.
- امام رضا علیه السلام فرمود: مسأله مهم مردم، آگاهى است. اگر مردم زیبایى سخنان ما اهل بیت پیامبر را بدانند، به طور قطع طرفدارمان مىشوند. «1» لذا در حدیث مىخوانیم: خداوند از علما تعهد گرفته است که جاهلان را آموزش دهند. «2»
- قرآن مىفرماید تولیت مسجدالحرام مقامى است که جز افراد با تقوى لیاقت آن را ندارند «5» در قرآن هر کارى که از رونق مسجد بکاهد بزرگترین ظلم شمرده است «6» خواه کم رونقى مسجد بخاطر جلسات عزادارى یا مراسم سوگوارى این و آن باشد و یا بخاطر برگزارى مراسم دیگر و یا محبوب نبودن امام جماعت و یا نامنظم بودن او و یا بداخلاق بودن خادم و یا نااهل بودن هیئت امناء و متولیان و یا طرح مسائل غیر لازم در مساجد و سخنرانى هاى طولانى و یا نداشتن نظافت و زیبائى لازم و یا سوء استفاده کردن از نام و نان مسجد و یا هر عامل دیگرى که از تعداد شرکت کنندگان بکاهد بدترین ظلم است.
- 2- همسر زیبایى که از خانواده فاسد است، مثل گل زیبایى است که ریشه آن در زبالهها باشد. «2»
- «هر کس با زواید سخن خود، شیرینى و زیبایى حکیمت را محو کند گویا بر نابودى عقل خود اقدام کرده است.»
- پاکیزگى لباس از مهمترین نشانههاى شخصیّت و تربیت و فرهنگ انسان است و انسانها بطور فطرى زیبایى وتمیزى را دوست دارند. به همین دلیل است که رسول خدا صلى الله علیه و آله به نظافت لباس، بدن و دندانتوجه زیادى داشتند و خوشبویى حضرت زبانزد همه مردم بود.
- «خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابى که آیاتش (از نظر لطف و زیبایى و عمق) همانند یکدیگر است. آیاتى تکرارى دارد (تکرارى شوقانگیز) که از شنیدن آیاتش بر اندام کسانى که از پروردگارشان خاشعند لرزه مىافتد.»
- «اى مردم! از سبزىهایى که از زمینههاى کثیف مىروید، دورى کنید. شخصى پرسید، آن سبزى هاچیست؟ فرمود: زن زیبایى که از خاندان بد به وجود مىآید.»
- «خداوند زیبا است و زیبایى را دوست دارد. و دوست دارد که اثر نعمتش بر بندهاش آشکار باشد.»
- کلام همیشه زنده امام حسین (علیه السلام) که فرمود: «هیهات منّا الذله»، هرگز زیر بار ذلّت نمىروم، گرچه خود و فرزندانم شهید شویم. این شعار در همه مکانها و زمانها و براى همه انسانها زیبایى دارد و کهنه نمیشود. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۱۱