پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

کتابزیبا وزیبایی درقرآن 3

  1. هنر. اظهار زیبایی .
  2. .نکته‏ها: مفهوم حمد، ترکیبى از مفهوم مدح و شکر است. انسان در برابر جمال و کمال و زیبایى‏، زبان به ستایش و در برابر نعمت و خدمت واحسان دیگران، زبان به تشکّر مى‏گشاید.
  3.  نکته‏ها: «الحمد لله»، بهترین نوع تشکّر از خداوند است. هر کس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستایشى از هر کمال و زیبایى‏ دارد، در حقیقت سرچشمه‏ى آن را ستایش مى‏کند. البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد، به شرط آنکه به امر خداوند و در خط و مسیر او باشد.
  4. پیام‏ها: همه هستى زیباست و تدبیر همه هستى نیکوست. زیرا حمد براى زیبایى‏ و نیکویى است. «الْحَمْدُ لِلَّهِ»
  5. نکته‏ها: از روى لجاجت و بهانه‏تراشى، سؤالهاى متعدّدى را مطرح مى‏کردند، تا بالاخره از رنگ گاو سؤال کردند. خداوند در جواب آنها فرمود: رنگ آن، زرد شدید و پر رنگ و خالص باشد. رنگى که بینندگان را شادمان کند. یعنى از خوش اندامى، سلامتى، رنگ و زیبایى‏ خاصى برخوردار باشد.
  6. سوره البقرة، آیه 221 . وبا زنان مشرک، ازدواج نکنید تا ایمان آورند وقطعاً کنیز با ایمان از زن (آزاد) مشرک بهتر است، اگرچه (زیبایى‏ یا ثروت یا موقعیّت او) شما را به شگفتى درآورد. و به مردان مشرک، زن ندهید تا ایمان آورند وقطعاً برده با ایمان از مرد (آزاد) مشرک بهتر است، هر چند (زیبایى‏ و موقعیّت و ثروت او) شما را به شگفتى وادارد. ٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُم‏
  7. نکته‏ها: «خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسب‏هایى که به خاطر زیبایى‏ اندام و یا تعلیمى که مى‏دیدند، داراى برجستگى‏هاى خاصّى مى‏شدند، به آنها «خیل مسومة» مى‏گفتند. وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعام‏
  8. نکته‏ها: تمنّاى یکسان بودن همه چیز و همه کس نابجاست. اعضاى یک بدن و اجزاى یک ماشین از نظر جنس و شکل و کارایى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حکیمانه است. اگر خداوند، همه را یکسان نیافریده، طبق حکمت اوست. بنابراین در امورى که به دست ما نیست، مثل جنسیّت، زیبایى‏، استعداد، بیان، هوش، عمر و ... باید به تقسیم و تقدیر الهى راضى بود. ما که خدا را عادل و حکیم مى‏دانیم، َ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیماً «32 نساء »
  9. پیام‏ها: 1- در جهان‏بینى الهى، هر نیکى و زیبایى‏ از خداست. «مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»
  10. پیام‏ها: 6- زیبایى‏ علم، در اظهار آن و زشتى‏اش در سکوت و کتمان است. «لَبِئْسَ ما کانُوا یَصْنَعُونَ»
  11. پیام‏ها: 2- انسان فطرتاً زیبایى‏ را دوست دارد تا آنجا که شیطان نیز از همین غریزه، او را اغفال مى‏کند. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ»
  12. نکته‏ها: «ریش»، به معناى پر پرندگان است که براى آنها، هم پوشش است و هم وسیله‏ى زیبایى‏، همچنین به لباسى که براى انسان نوعى زینت به حساب آید، ریش گفته مى‏شود. ْ (لِباساً یُوارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ ذلِک‏)
  13. پیام‏ها: 8- آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى‏ مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایه‏ى زیبایى‏ معنوى انسان مى‏باشد. «لِباسُ التَّقْوى‏»
  14. نکته‏ها: امام مجتبى علیه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترین لباس خود را مى‏پوشید و مى‏فرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، و من لباس زیباى خود را براى پروردگارم مى‏پوشم و آنگاه این آیه را تلاوت مى‏فرمودند. «3»
  15. نکته‏ها: خداوند زیبایى‏ و زینت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‏فرمود، «خُذُوا زِینَتَکُمْ» چنانکه اسلام، آیین فطرى است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذّت مى‏برد. با زینت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنین سبب‏ ایجاد جاذبه و ترغیب عملى دیگران است.( یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد)
  16. نکته‏ها: عوامل انحراف چند چیز است:1. نبود رهبرى یا غیبت او.2. جهل و ناآگاهى مردم.3. عالمان و هنرمندان منحرف و سوء استفاده از علم و هنر.4. زیبایى‏ و زرق و برق ظاهرى.5. سر و صدا و تبلیغات کاذب.( وَ لا یَهْدِیهِمْ سَبِیلًا اتَّخَذُوهُ وَ کانُوا ظالِمِینَ )
  17. پیام‏ها: سؤال: صبر بر مقدرات الهى زیباست، ولى صبر بر ظلمى که در حقّ کودکى مظلوم روا شده، چه زیبایى‏ دارد که یعقوب مى‏گوید: «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ»؟ پاسخ: اولًا یعقوب از طریق وحى مى‏دانست که یوسف زنده است. ثانیاً اگر یعقوب حرکتى مى‏کرد که ظن و گمان آنها را بیافزاید، برادران بر سر چاه رفته، یوسف را از بین مى‏بردند. ثالثاً نباید کارى کرد که راه توبه حتّى بر ظالمان به کلّى بسته شود.
  18. 5- حوادث دو چهره دارد: بلا و سختى، «بِدَمٍ کَذِبٍ» صبر و زیبائى‏. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ»*
  19. 14- یوسف در زیبایى‏ بى نظیر و در عین حال در عفت الگویى براى همگان است. فَلَمَّا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ‏ ... قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ*
  20. 3- زیبایى‏، همیشه خوشبختى‏آور نیست، دردسر هم دارد. ثُمَّ بَدا لَهُمْ‏ ... لَیَسْجُنُنَّه‏
  21. «وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» یعنى ما خودمان برادرمان را حفظ مى‏کنیم. در این گفتگوها سیماى موحّد مخلص، با افراد عادّى به زیبایى‏ نشان داده مى‏شود.*
  22. 3- زیبایى‏ انسان به ایمان است، هرگاه ایمان برود جرثومه‏ى زشتى‏ها مى‏شود.«لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ»
  23. چگونه مى‏توان زیبایى‏ چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیّت یا نفوذ کلام را به دیگران منتقل کرد. این تفاوت‏ها رمز تکامل و یکى از نعمت‏هاى الهى است. چرا آن را انکار مى‏کنید؟ تفاوت جهت امتحان است «وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا»
  24. 6- در گفتگوها، مخاطب و محیط سخن را در نظر بگیرید. (گرچه لباس وسیله‏ى حفظ از سرما و وسیله‏ى زیبایى‏ نیز هست، لیکن چون مشکل منطقه حجاز گرما و جنگ بود، خداوند به دو فایده حفاظت از گرما و جنگ اشاره کرده است. سَرابِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ ... تَقِیکُمْ بَأْسَکُمْ‏
  25. ولیدبن‏مغیره، چنان جذب این آیه شد که گفت: شیرینى، زیبایى‏، محتواى آن، چنان است که نمى‏تواند کلام بشر باشد. «1» و عثمان بن مظعون مى‏گوید با شنیدن این آیه، اسلام به عمق جانم نفوذ کرد و به دلم نشست. إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ یَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ « سوره النحل، آیه 90 »
  26. به گفته تفسیر نمونه در این سوره سوره النحل، آیه 128إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ الَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ «128» زیرا که خداوند با کسانى است که تقوا پیشه کردند و (با) کسانى (است) که آنان نیکوکارند  نعمت‏هاى زیادى براى تحریک روحیّه شکرگزارى بیان شد که ما تمام چهل نعمتزیبا را نام‏ برده است
  27. استدلال قرآن، رکود فکرى را شفا مى‏دهد؛ موعظه‏ى قرآن، قساوت را درمان مى‏کند؛ تاریخ قرآن تحیّر را برطرف مى‏سازد؛ زیبایى‏ آهنگ و فصاحتش روح فرارى را جذب مى‏کند؛ قوانین و احکامش عادات خرافى را ریشه کن مى‏سازد؛ تلاوت و تدبر در آن، بیمارى غفلت را شفا مى‏بخشد؛ تبرّک به آن، امراض جسمى را شفا مى‏دهد و رهنمودهاى آن، تاریکى‏ها را روشن مى‏کند.
  28. 6- زیبایى‏ گل‏ها و طبیعت فانى است، ولى کار نیک ماندگار است. أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ... صَعِیداً جُرُزاً
  29. 7- به زیبایى‏هاى ظاهرى دنیا مغرور نشویم، که همه با خاک یکسان مى‏شود. «صَعِیداً جُرُزاً»
  30. 6- اگر ارشاد، با زیبایى‏ و زینت و دلخوشى مردم همراه باشد، داراى اثر بیشترى است. «مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزِّینَةِ»
  31. 7- مسئله عید و زینت، تاریخى بسیار طولانى دارد. «یَوْمُ الزِّینَةِ»
  32. 6- زیبایى‏ و موزون بودن کلمه‏ها و جمله‏ها، نوعى فصاحت است. (آخرین جمله‏ى آیه قبل «حریق» بود و آخرین جمله این آیه‏ «حَرِیرٌ» است)
  33. * پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: زنا داراى زیان‏هاى دنیوى و اخروى است: امّا در دنیا: از بین رفتن نورانیّت و زیبایى‏ انسان، مرگ زودرس و قطع روزى.
  34. نکته‏ها: این آیه یک اصل کلّى را مطرح مى‏کند که در انتخاب همسر باید دقّت کرد و اصل را بر ایمان و پاکدامنى گذاشت، نه زیبایى‏ و ثروت‏ بنابراین معناى آیه این نیست که اگر مردى یا زنى خوب بود حتماً همسرش نیز خوب بوده و مشمول مغفرت و رزق کریم شود، زیرا قرآن، ملاک ورود در بهشت را ایمان و تقوا و عمل صالح مى‏داند و لذا با اینکه حضرت نوح و لوط، طیّب بودند، امّا همسرانشان از خبیثات و دوزخى‏اند. الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ « سوره النور، آیه 26»
  35. مردان باید از نگاه آلوده به زنان بپرهیزند، زنان نیز نباید از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلکه باید نگاه خود را کنترل کنند و زینت و زیبایى‏ خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دست‏ها که به طور طبیعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشکلاتى در انجام امور زندگى مى‏شود.( ِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ «النور31»)
  36. وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ» «بقره 222» و با زنان مشرک ازدواج نکنید مگر آنکه ایمان بیاورند و همان کنیزى با ایمان بهتر از زن آزاد مشرک است هر چند از (زیبایى‏) او به شگفت آیید و به مشرکان زن ندهید مگر آنکه ایمان بیاورند و همانا برده مؤمن بهتر از آزاد مشرک است هر چند از (مال و زیبایى‏) او شگفت زده شوید.
  37. 4- آنچه مورد انتقاد است، گمراه کردن مردم و سرگرم نمودن آنان به امور مختلف است. «یَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ‏- فِی کُلِّ وادٍ یَهِیمُونَ» خواه در زمینه‏ى شعر باشد یا قصه، یا فیلم یا عکس یا تئاتر یا طنز و یا سخنرانى، لکن شعر به خاطر زیبایى‏ و ویژگى‏هاى خاصّش نافذتر است.
  38. 4- زیبایى‏ دل‏انگیز، یک ارزش است. «ذاتَ بَهْجَةٍ» 4- طورى سخن بگوییم که همه بفهمند. (خواصّ و اسرار گیاهان را همه‏ نمى‏فهمند، ولى شادابى وزیبایى سبزه وگل‏ها را همه درک مى‏کنند. «حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَةٍ»
  39. معیار انتخاب همسر در نزد مردم معمولًا چند چیز است: ثروت، زیبایى‏، حَسب و نَسب.
  40. ولى در حدیث مى‏خوانیم: «علیک بذات الدین» تو در انتخاب همسر، محور را عقیده وتفکّر وبینش او قرار ده. «9» در حدیث دیگر مى‏خوانیم: چه بسا زیبایى که سبب هلاکت و ثروت که سبب طغیان باشد. «میزان الحکمه »

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی