نماز 7- امام خمینى مى فرماید: هجرت از خانه دل بسوى خدا، یکى از مصادیق آیه است، هجرت ازخودپسندى و خودخواهى و خودبینى به سوى خداپرستى و خداخواهى و خدابینى بزر گترین ( هجرت هاست.( اسرارالصلوة ص ١٢
چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- 7-نماز آگاهى بخش :
- نماز، آگاهى بخش است. هر هفته روزهاى جمعه نمازجمعه برپا مى شود و قبل از نماز دو خطبه خوانده مى شود
- این دو خطبه بجاى دو رکعت از نماز و به عبارتى جزئى از نماز است
- خطبه هایى که به فرموده امام رضاعلیه السلام باید مردم را از تمام مسائل جهان آگاه کند.شنیدن خطبه ها و آنگاه نماز خواندن یعنى آگاه شدن و بعد نمازخواندن.
- نماز خروج از خود و پرواز بسوى خداست و قرآن م ىفرماید: (سوره نساء، آیه ١٠٠ )« وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُدْرِآْهُ الْمَوْت فَقَدْ وَقَعَ اَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ »
- هرکس از خانه اش به قصد هجرت بسوى خدا و رسولش خارج شود و سپس مرگ او را دریابد پاداشش بر خداست.
- امام خمینى مى فرماید: هجرت از خانه دل بسوى خدا، یکى از مصادیق آیه است، هجرت ازخودپسندى و خودخواهى و خودبینى به سوى خداپرستى و خداخواهى و خدابینى بزر گترین ( هجرت هاست.( اسرارالصلوة ص ١٢
- نماز به منزله اسم اعظم الهى بلکه خودِ اسم اعظم است.
- در نماز، عزّت ربّ و ذلّت عبد مطرح است که این دو مقام بس عالى است.( آنزالعمّال، حدیث ١٨٨٧٠ )« عَلَمُ الْاِسْلامِ اَلصَّلوة » . * نماز پرچم اسلام است
- همانگونه که پرچم نشانه است، نماز نیز نشانه و علامت مسلمانى است.
- چنانکه پرچم مورد احترام است و اهانت به آن، اهانت به یک ملّت و کشور است، اهانت و بى توجهى به نماز نیز بى توجهى به کلّ دین است.
- چنانکه برپابودن پرچم نشانه حیات سیاسى و نظامى و قدرت است. در برپابودن نماز نیز این امور مطرح است.
- نماز و قرآن : در مواردى قرآن و نماز در کنار هم آمد هاند، مانند: ( سوره فاطر، آیه ٢٩ )« یَتلُونَ آِتابَ اللَّهِ وَ اَقامُوا الصَّلوةَ »قرآن تلاوت مىکنند و نماز به پاى مىدارند.
- سوره اعراف، آیه ١٧٠ ) به قرآن )« یُمَسِّکوُنَ بِالْکِتابِ وَ اَقامُوا الصّلوة » : و یا در جاى دیگر مىفرماید تمسّک مى جویند و نماز به پاى مىدارند.
- اِنَّا » : گاهى براى نماز و قرآن، یک صفت آورده شده، چنانکه کلمه ذِآر هم به قرآن گفته شده است سوره حجر، آیه ٩) ما ذکر را نازل کردیم. و هم فلسفه نماز شمرده شده است: )« نَحْنُ نَزَّلْنا الذِّآر
- سوره طه، آیه ١٤ ) نماز را بخاطر یاد من به پاى دار. )« اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِآْرى » « اِنَّ قُرآنَ الْفَجْرِ آانَ مَشْهُوداً » جالب آنکه گاهى بجاى کلمه نماز کلمه قرآن آمده است، مانند آیه
- سوره اسراء، آیه ٧٨ ) که گفته اند مراد از قرآن الفجر، نماز صبح است.
- بگذریم که خواندن قرآن بصورتِ حمد و سوره، یکى از واجباتِ نماز است و بحث نماز در اکثر سوره هاى قرآن، هم در بزرگ ترین سوره (بقره) و هم در کوچک ترین سوره ها (کوثر) آمده است.
- نماز و قصاص! نه تنها در اسلام، بلکه در همه ادیان الهى قانون قصاص مطرح است که طبق آن کیفر کسیکه گوش قطع کند آنست که گوشش بریده شود و کیفر کسى که دندان بشکند آنست که دندانش شکسته شود تا عدالت اجرا شود.
- یکى از موارد قصاص آنست که دست دزد باید قطع شود، ولى سوره )« وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ » : فقط چهار انگشت او، و کف دست باقى مى ماند. زیرا قرآن مىگویدجن، آیه ١٨ ) محلّ سجده براى خداست.
- چون انسان هنگام سجده باید کف دست خود را بر زمین گذارد لذا در کیفر سارق باید به مسأله
- نماز و سجده توجه داشت و کف دست او را قطع نکرد تا حقّ عبادت حتى براى سارق هم محفوظ بماند!
- عبادت و ولایت : عبادت زمانى ارزش دارد که سطحى نباشد، بلکه همراه با شناختِ رهبر آسمانى و ولایت او و همراه با خشوع و آداب مخصوص خود باشد.
- حضرت على علیه السلاّم گرفتار یک عدّه نماز خوانِ خشک مقدس بود که در تاریخ بنام مارقین و خوارج معروفند. کسانى که پیشانى آنها بخاطر سجد ههاى طولانى و مکرّر پینه بسته بود،
- امّا در برابر على علیه السلام قیام کردند و بر او شمشیر کشیدند. در روایات مى خوانیم که وقتى امام زمان علیه السلام ظهور کنند گروهى از مساجد علیه آن حضرت حرکت خواهند کرد. گمان نکنید آنها که براى کشتن امام حسین به کربلا آمده بودند همه تارک الصلوة بودند؟،
- بلکه نماز جماعت مى خواندند! و خود یزید و معاویه پیشنماز بودند! آرى عبادتى که همراه با جهالت باشد، کشتنِ عابدترین مردم را در محرابِ عبادت، بزرگ ترین عبادت مى داند و با قصد قربت براى کشتن على علیه السلام مى رود!
- نه فقط نماز که سایر عبادات نیز باید همراه با معرفتِ رهبر حق و اطاعت از او باشد، لذا در روایات آمده که خداوند حج را واجب کرد تا مردم دور خانه او جمع شوند و در این مرکز اجتماع با امامان معصوم ارتباط برقرار کنند
- . اما امروزه میلیو نها نفر گرد کعبه مى گردند، و به خاطر نداشتن رهبر آسمانى از هم گسیخته اند و با داشتن مرکز وحدت و اهرمهاى اقتصادى از عدّ هاى یهودى توسرى مى خورند!
- آرى اسلام مجموع هاى است که تجزیه بردار نیست. نماز بدون پذیرفتن ولایت قبول نیست،
- نماز بدون پرداخت زکوة قبول نیست چنانکه انفاق بدون نماز نیز پذیرفته نیست.
- دستورات اسلام مثل اعضاى بدن است که هیچیک جاى دیگرى را نمى گیرد، نه چشم کار گوش را مى آند و نه گوش کار دست را. در اسلام نیز خواندن نماز جاى زکوة را نمى گیرد،
- چنانکه هیچیک از این دو جاى جهاد و مبارزه در راه خدا را پر نمىکنند. بلکه مجموعه اینها اسلام است
- نماز و رهبرى : اگر نماز توسط رهبران الهى اقامه شود بساط ظلم و طاغوت را برهم مى زند.
- نماز عید امام رضاعلیه السلام آنچنان با هیبت و عظمت آغاز شد که حکومت ظالم بر خود لرزید و فهمید که اگر این نماز به پایان برسد حکومتِ بن ىعبّاس نیز به پایان خواهد رسید. لذا مأمون دستور داد که امام را از وسط راه بازگرداندند.
- دلیل آنکه نمازهاى امروز مسلمین اثرى ندارد آنست که به قسمتى از قرآن عمل شد و قسمتى فراموش شد.
- زیرا قرآن مى فرماید: ( سوره نور، آیه ٥٦ )« وَاَقیمُواالصَّلوةَ وآتُوا الزَّآاةَ وَ اَطیعُوا الرّسُولَ » نماز به پاى دارید و زکات دهید و از رسول خدا اطاعت آنید.
- امّا امروز بعضى نماز مى خوانند و زکات نمى دهند و بعضى اهل نماز و زکات هستند، ولى ولایت کفار را پذیرفت هاند.
- به عبارت دیگر ایمان به خدا دارند، اما کفر به طاغوت ندارند و این ایمان ناقص فَمَنْ یَکْفُر بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدْاسْتَمْسَک بِالْعُرْوَةِ » : است. در حالى که خداوند مىفرماید
- سوره بقره، آیه ٢٥٦ ) هرکس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به ریسمان محکم )« الْوُثْقى الهى چنگ زده است.
- یعنى هم کفر به طاغوت و هم ایمان به خدا لازم است، در حالى که امروزه مسلمین برائت از کفر و طاغو تها را فراموش کرده اند.
- لذا قرآن در مورد کسانى که به طاغوت مراجعه مىکنند مى فرماید: ( سوره نساء، آیه ٦٠ )« اَلَمْ تَرَ اِلىَ الَّذینَ یَزْعُمُونَ اَنَّهُم آمَنُوا » : آنها خیال م ىآنند که مؤمن هستند
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۷/۱۴