15 ذکر از عوامل رشد بصیرت :ذکر خدا (و یاد کردن او) عبادت است و یاد کردن من عبادت است، و یاد کردن على عبادت است، و یاد کردن امامان از فرزندان او عبادت است،
پنجشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۱، ۰۷:۲۸ ب.ظ
- عوامل رشد بصیرت استاد سالک شنبه 5 آذر1401
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- عوامل رشد بصیرت فکریعنی اندیشیدن >
- جلسه 16. ذکر2.موضوع برسی رشد بصیرت 12 عامل 1- تفکر 2- تعقل 3- تعلم 4- الاعتبار دوام الاعتبار الی الاستبصار 5 –تقوی 6-- ذکرویاد خدا یکی از عواامل رشد بصیرت ذکراست ذکردر قرآن 256 مرتبه آمده َ..
- ذکر در قرآن 256 بطور عام آمده : اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُم... البقرة : 152 فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لی وَ لا تَکْفُرُون.... البقرة : 269 یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْباب... برای صلاه..َ وَ لا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلیلاً ... الأنعام : 126 وَ هذا صِراطُ رَبِّکَ مُسْتَقیماً قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُون... الحجر : 9 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون... طه : 34 وَ نَذْکُرَکَ کَثیرا...
- 14 بار ذکرالله آمده الرعد : 28 الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذکر اللّه أَلا بِذکر اللّه تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب... الحج : 35 الَّذینَ إِذا ذکر اللّه وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرین... النور : 37 رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذکر اللّه وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاة... مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللَّه...
- 22 مرتبه ذکری آمده طه : 124 وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى... هود : 114 وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى لِلذَّاکِرین... الشعراء : 209 ذِکْرى وَ ما کُنَّا ظالِمین... ص : 43 وَ وَهَبْنا لَهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنَّا وَ ذِکْرى لِأُولِی الْأَلْباب
- أ(اهل ذکر) َفِیضُوا فِی ذکر اللّه فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الذِّکْرِ. وَ ارْغَبُوا فِیمَا وَعَدَ الْمُتَّقِینَ فَإِنَّ وَعْدَهُ أَصْدَقُ الْوَعْدِ. وَ اقْتَدُوا بِهَدْیِ نَبِیِّکُمْ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ الْهَدْیِ.
- (اهل ذکر) قال رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله: ذکر اللّه عز و جل عبادة، و ذکری عبادة، و ذکر علی عبادة، و ذکر الائمة من ولده عبادة، و الذی بعثنی بالنبوة، و جعلنی خیر البریة، ان وصیی لأفضل الاوصیاء، و انه لحجة اللّه على عباده، و خلیفته على خلقه، و من ولده الائمة الهداة بعدی، بهم یحبس اللّه العذاب عن أهل الارض،
- (اهل ذکر) رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله فرمود: ذکر خدا (و یاد کردن او) عبادت است و یاد کردن من عبادت است، و یاد کردن على عبادت است، و یاد کردن امامان از فرزندان او عبادت است، و سوگند به آنکه مرا به پیغمبرى برانگیخته و بهترین مردمان قرارم داده، وصىّ من بهترین اوصیاء است، و به درستى که او حجت خداست بر بندگانش، و خلیفه او بر خلقش مىباشد، و امامان راهنما پس از من از فرزندان او هستند، به خاطر آنها خداوند عذاب را از اهل زمین باز دارد،
- اگر اهل ذکر را در اندیشه خود آورى و مقامات ستوده آنان و مجالس آشکارشان را بنگرى، مىبینى که آنان نامههاى اعمال خود را گشوده، و براى حسابرسى آمادهاند، که همه را جبران کنند، و در اندیشهاند، در کدام یک از اعمال کوچک و بزرگى که به آنان فرمان داده شده، کوتاهى کردهاند، یا چه اعمالى که از آن نهى شده بودند مرتکب گردیدهاند،
- ذکر به اشکال مختلف در قرآن سوره طه 124در معیشت سخت وسنگین : کسی که از خدا روی برگرداند .کهف 210 عن ذکری فله....توجه به آیات بدون ذکر چشم از کارمی افنتد؛ گوش هم از کار می افتد..هوش هم از کارمی افتد..
- چه خبر است ذکر الله است که چشم مرده را بینا و زنده می کند گوش ناشنوا رابیا پای کار ویاد خدا تابلوا قرار بده فرعون ونمرود و... ذلیل شدند در مقابل خدا وموسی .گفت .ان ربی لیهیدین .. الا بذ کرالله ...تطمن القلوب انسان را از بن بست ها وگرفتاری ها نجات می دهد
- وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى «124» و هر کس از یاد من روى گرداند، پس همانا براى او زندگى تنگ و سختى خواهد بود و ما او را در قیامت نابینا محشور مىکنیم. سوره طه، آیه 124
- اهل ذکر : اهل خواص کیان هستند 1- اهل ذکر توجه می کنند وعلامات دنیا را تبدبل می کنند به آخرت بهر ایام حیات روزگار را طی می کنند 24 ساعت خود رادر محضر خدا بنهند اگر این چنین شد گذرش به خلف عادت عادت نمی کند که در اقتصاد شهید بهشتی داریم از اقتصاد اسلامی است
- اهل ذکر : قبل از اینکه اعلام کنند خود به آن عمل میکنند یعتبرون به ایت الله مشکینی .گفت چون خودم عمل نکردم نمی توانم بگویم وقتی عمل کرد بیان کرد
- نهی ازمنکر بزرگتر عمل به معروف است امام حسین علیه السلام به معروف عمل کرد تا منکر نپدیرد
- اهل ذکر یک چیز هایی می بینند که کسی نمیبیند مرحوم بهاالدینی در جواب حل مشکل طرف مقابل فرمودند چرا نمازت را اول وقت نمی خوانی
- اهل ذکر : قسمت نهم نهج البلاغه به فرزندش ....به تقوی الله ولزوم امرکم... تنبیهالغافلین .ج 2 . ص 60
- اهل ذکر : ثلاث هنّ زین المؤمن: تقوى اللَّه و صدق الحدیث و اداء الامانة. 3 342 سه چیز است که اینها زیور مؤمن است: تقواى الهى و راستگویى و امانتدارى. ترجمهغررمحلاتى ج 1صفحة 638
- اهل ذکر : من لم یصحب الأخلاص عمله لم یقبل: هر که اخلاص و پاکى را با نیّتش همراه نگرداند عملش پذیرفته نشود. ترجمهغرر(انصارى) ج 2 صفحة 703
- اهل ذکر : مع الأخلاص ترفع الأعمال: بوسیله پاکى و اخلاص اعمال بالا مىروند و بلند مىگردند. ترجمهغرر(انصارى) ج 2 صفحة 758
- اهل ذکر : یحتاج الأیمان الى الأخلاص: ایمان به اخلاص و پاکى نیّت نیازمند است. ترجمهغرر(انصارى) ج 2 صفحة 874
- اهل ذکر : ترجمهغررمحلاتى ج 1 صفحة 326 و از جمله کلام نصیحت فرجام آن امام همام است علیه السّلام: (کان یوصى به اصحابه) که وصیّت مىکند به آن صحابههاى خود را به این وجه که: (تعاهدوا امر الصّلوة) تعهّد کنید کار نماز را که مناجات است با حضرت قاضى الحاجات (و حافظوا علیها) و محافظت نمایید بر آن با شرایط و ارکانش در جمیع اوقات (و استکثروا منها) و بسیار خواهید از نماز به کثرت و مداومت (و تقرّبوا بها) و نزدیکى جویید از آن به سوى قرب حضرت عزّت (کانت على المؤمنین) هست بر جمیع مؤمنان (کتابا موقوتا) فریضه کرده شده، که تعیین نموده شده است ذکر در متون دینی ما اعم از نماز است.
- اهل ذکر : وقت آن (الا تسمعون) آیا نشنیدهاید و گوش فرا نداشتهاید (الى جواب اهل النّار) به جواب اهل دوزخ (حین سئلوا) وقتى که پرسیده شوند ایشان (ما سلککم فى سقر) چه چیز در آورد شما را در دوزخ (قالوا لم نک من المصلّین) گویند نبودیم ما از نماز گذارندگان (و انّها) و به تحقیق که نماز (لتحتّ الذّنوب) هر آینه مىریزاند گناهان را (حتّ الورق) همچه ریختن برگ از درختان (و تطلقها) و رها مىکند.. ذکر در متون دینی ما اعم از نماز است.
- از چهار چوب اهل ذکر : خدا خارج نشو اگر خارج شدی گرفتار خواهی شد قلبت رازنده کن به یاد خدا ..زبانت را ... چو زبان میثم تمار در بالای دار تا آخیرین لحظات عمر شریفش هم مشغول یاد و ذکرخدا بود.لا اله الا الله
- زبان ذاکر : قلب را زنده نگه می دارد. مرا قبت لازم دارد انسان با خودش شرط کند در مراقبت خدا را فرموش نکند با خدا وفای به عهد ..وفای به عهد لازم می آید که انسان توجه خود را بیشتر و بیشتر کند
- فال علی علیه السلام قلب ما ورای ذکر خدا نباشد : أما علمه فهو عن النبی (صل الله علیه وآله ) تلقاه منه مباشرة بأذن واعیة، و قلب ذاکر ، و عقل حافظ، و استمر النبی (صل الله علیه وآله ) یغذیه من علمه و أخلاقه لیله و نهاره مدة تنوف على ثلاثین عاما، فیظلالنهجالبلاغة .ج 2 .ص 511
- اهل ذکر : ما باید قوی بشویم ازنظر مادی وهم از نطر نوری معنوی در درون و برون جز خدا نبینیم .
- اهل ذکر : هدایت کننده است عقل را .. منهاجالبراعة(راوندى) .ج 2 .ص 137 عقل که هدایت شد لا جرم انسان را باخودش می برد . ذکر العقول : و المراد بها العقلاء الذین استعملوا عقولهم. الذکر عقول
- اهل ذکر : پروردگار ذکر و یاد خودش را صفا و روشنى دلها قرار داده است، دلها بعد از غفلت و ناشنوائى با آن (ذکر خدا) مىشنوند و بعد از کم سو شدن با آب مىبینند و بعد از عناد و مکابره با آن، منقاد و مطیع مىشوند. إنّ اللّه سبحانه جعل الذّکر جلاء للقلوب، تسمع به بعد الوقرة، و تبصر به بعد العشوة، و تنقاد به بعد المعاندة، و ما برح للّه-
- اهل ذکر : ألذّکر جلاء البصائر و نور السّرائر: یاد خدا بودن جلا دهنده بصیرتها و روشن کننده درونها است ترجمهغرر(انصارى). ج 1 . صفحهى 50
- الذکر جلاء و جلاء نور البصر و نور البصر الی ایمان ذکر وقتی که وارد قلب شد غوغا می کند
- ذکر روشنی قلب : ذکر خدمت علما عبادت است ..بی خود نیست که در خطبه 222چندین بار از اهل ذکر بیان فرموده : چنانکه فرموده: «انّ اللّه سبحانه و تعالى جعل الذکر جلاء للقلوب» خ 222، 342. خداوند ذکر اللّه را روشنى قلوب گردانده است. ایضا جلاء به معنى خارج شدن و خارج کردن از محلّ و نیز به معنى افتراق آید. چنانکه در رابطه با دنیا فرموده: «و الدنیا دار منى لها الفناء و لاهلها منها الجلاء» ، دنیا دارى است که براى آن فنا مقدّر شده و براى مردمش از آن، خارج شدن مقدّر گشته است.
- الذکر به اندیشیدن و اخلاق خود انسان سامان می دهد فکر را به سوی بصیرت سوق می دهد.
- اهل ذکر : شان نزول آن این است آیات سوره نور فی بیوت امام در بارصلات تبصره بعد اشبع بعد معانده.
- چشم اهل ذکر و- هفت جا مجبت اهل البیت کارساز است: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «حُبّى وَ حُبّ أهلبیتِى نافِعٌ فى سَبعَة مَواطِنَ اهوالهُنَّ عَظِیمَة: عِندَ الوَفاةِ و فِى القَبرِ و عِندَ النُّشورِ و عِندَ الکِتابِ و عِندَ الحِسابِ و عِند المِیزانِ و عِندَ الصّراطِ» محبّت وعلاقه به من و اهلبیتم در هفت جاى بسیار هولناک، کارساز ونجاتبخش است:
- طایفه امام حسن عسگری به حق : پاکی واخلاص ؛ مومنین ؛ مخلصین ، خْلَصِینَ اولیاء الله .. حَوَارِیِّینَ لِأَنَّهُمْ کَانُوا مُخْلَصِینَ فِی أَنْفُسِهِمْ وَ مُخْلِصِینَ لِغَیْرِهِمْ مِنْ أَوْسَاخِ الذُّنُوبِ بِالْوَعْظِ وَ التَّذْکِیرِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ فَلِمَ سُمِّیَ النَّصَارَى نَصَارَى قَالَ لِأَنَّهُمْ مِنْ قَرْیَةٍ اسْمُهَا نَاصِرَةُ مِنْ بِلَادِ الشَّامِ نَزَلَتْهَا مَرْیَمُ وَ عِیسَى ع بَعْدَ رُجُوعِهِمَا مِنْ مِصْر... مخلصین با فتحه لام اصلا به چرخه گناه آلوده نمی گردند...و مخلصین به کسره لام افراد مدعی و مومن هستند. من وشما هستیم ان شا الله ذکرخدا قلب را ودرون وبرون انسان را اصلاح می کند؛ آباد میکند.
- اهل ذکر : ألذّکر نور العقل و حیاة النّفوس و جلاء الصّدور یاد خدا روشن کننده خرد و زنده کننده نفوس و صیقل دهنده سینهها است. ترجمهغرر(انصارى)ج 1 ص 87
- در کلمات قصار بابا طاهر است که: الذّکر نور المؤمن من و جلاء الصدر. ترجمهنهج..(سپهر) ج 3 ص 1494
- یاد خدا جلاء و پرداخت بینایىها، و نور باطنهاست. گفتارامیرالمؤمنین(ع) ج 1 .ص 549
- یاد خدا سبحان الله وتعالی روشنی بخش دل انسان است ..قلب را روشن وآگاه می کند بازدهی بصیرتی دارد. ظاهر وباطن انسان هم روشن می شود .
- افراد بی بصیرت گوش داده ولی شنوایی ندارد سنگین است : نظر، غیر از بصیرت است. در سوره اعراف مىخوانیم: «تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ» مىبینى که به تو نگاه مىکنند، در حالى که نمىبینند. یعنى چشم بصیرت ندارند که حقّ را ببینند.
- اهل ذکر : قدرت الهی را در جهان هستی نمی بینی فرمانروایی شیطان بر قلب و روان انسان تخم می کند نمونه گامهاى شیطان عبارت است از: دوستى با افراد فاسد، شرکت در مجالس آنان، ارتکاب گناهان کوچک، و پس از آن گناهان بزرگ و در نهایت قساوت قلب و بدعاقبتى و پایانى شوم.
- اهل ذکر : وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى «124» و هر کس از یاد من روى گرداند، پس همانا براى او زندگى تنگ و سختى خواهد بود و ما او را در قیامت نابینا محشور مىکنیم.سوره طه، آیه 124 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۱۰/۱۵