پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                        اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. 10-نماز :خط اللهی
  2. سجده بر زمینِ پاک : بر زمینِ پاک سجده آن که از راه نا پاک نمىتوان به پاکى و سرچشمه پاآ ىها رسید. سُجِّداً وَ » : گریه از خوف خدا یک ارزش است و قرآن سجده همراه با گریه را ستایش کرده است
  3. ( سوره مریم، آیه ٥٨بُکِیّاً نماز یک خط الهى است که از هنگام تولد تا لحظه مرگ براى ما ترسیم شده است:
  4. حىّ » ، نوزاد که بدنیا آمد در گوش راست و چپ او اذان و اقامه بگو که سفارش به نماز مى کند
  5. و بهنگام مرگ نیز او را با خواندن نماز میّت دفن آن. در طول زندگى نیز همواره در حال « على الصلوة
  6. ( سوره حجر، آیه ٩٩ واعبُد رَبّک حتّى یَأتِیکَ الیَقِین » . عبادت و پرستش خدا باش
  7. نماز پیوند انسان با طبیعت است. براى شناخت وقت نمازها خصوصاً صبح و ظهر باید به خورشید نظر کنى. براى بدست آوردن قبله به ستارگان توجه کنى،
  8. براى انجام نمازهاى مستحبى در ایام مبارکه به حرکات ماه دقت کنى. براى غسل و وضو به آب وبراى سجده وتیمم به خاک رو آورى.
  9. این ارتباط میان نماز با خورشید و ماه و ستاره و آب و خاک بدست کدام طرّاح حکیم برنامه ریزى شده است؟
  10. دیگر واجباتِ دین نیز به نوعى در نماز حضور دارند. نمازگزار همچون روزه دار حق خوردن و آشامیدن و رفع شهوت ندارد. نمازگزار همچون کسى که به حج مى رود کعبه قبله و محور کارهاى اوست.
  11. نمازگزار همچون کسى است که به جهاد مىرود، لکن به جهاد اکبر که جهاد با نفس است
  12. . نماز خود بالاترین امر به معروف و نهى از منکر است.
  13. هجرت از مهم ترین ارزشهاى دینِ ماست و حضرت ابراهیم بخاطر نماز هجرت کرد
  14. و همسر و فرزند رَبَّنا اِنّى اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِیَّتى بِوادٍ غَیْر ذى زَرْعٍ رَبَّنا لِیُقیمُوا » : خود را در آنار کعبه گذارد و فرمود
  15. سوره ابراهیم، آیه ٣٧ ) پروردگارا! من فرزندانم را در بیابانى خشک ساکن کردم تا نمازالصَّلوة اقامه شود.
  16. جالب آنکه حضرت ابراهیم نمى گوید: براى برپاداشتن حجّ هجرت کردم، بلکه مى گوید: هدفم از هجرت اقامه نماز بود.
  17. به هر حال خداوند تمام ارزشها را در نماز و با نماز و براى نماز قرار داده است.
  18. خُذُوا زینَتَکُم عِنْدَ کلِّ مُسْجِد » : اگر زینت و نظافت یک ارزش است، اسلام سفارش مى کند که سوره اعراف، آیه ٣١ ) به هنگام شرکت در مساجد خود را زینت کنید و زینت هاى خود را برگیرید.
  19.  با لباس پاکیزه و معطّر وارد مسجد شوید. چنانکه سفارش شده زنان به هنگام نماز، زیورهاى خود را همراه داشته باشند و با آنها خود را ( زینت کنند.( بحار، ج ٨٠ ، ص ١٨٨
  20. حتّى به مسأله مسواک توجه شده و در روایات مى خوانیم: نماز با مسواک، هفتاد برابر نماز بدون مسواک است.( بحار، ج ٧٣ ، ص ١٣٣ ) و فرموده اند قبل از رفتن به مسجد سیر و پیاز نخورید( رساله احکام اما مقدس سره، مسئله ٩١٥ ) که بوى دهان شما دیگران را اذیّت نکند و مردم را از مسجد فرارى ندهد.
  21. به هرحال این نماز اسلام است و این نماز ما. نمازى که یا نمى خوانیم، یا غلط مى خوانیم، یا بى توجه مى خوانیم و یا بدون جماعت و یا در آخر وقت!!
  22. مساجد که زمانى ابراهیم و اسماعیل و زکریا خادمش بودند( سوره بقره، آیه ١٢٥ ) و مادر مریم نذر مى آند فرزندش خادم مسجد باشد،(
  23.  سوره آل عمران، آیه ٣٥ ) مى رسد به جائى که خادمانش غالباً افرادى از کار افتاده و پیر و مریض و فقیر و بى سواد و گاه بداخلاق هستند! راستى چرا
  24. غبارروبى حرم امام رضاعلیه السلام افتخار است، اما غبارروبى خانه خدا هیچ!
  25. چرا باید مساجد ما به گونه اى باشد که هرکس وارد مىشود غم و اندوه و کسالت او را بگیرد؟
  26. مگر مسجد عزاخانه است و یا مجلس فاتحه خوانى که همواره پارچه سیاه بر در مسجد آویزان باشد؟
  27. البتّه بحمداللّه در چند سال اخیر حرکتى در مساجد پیدا شده و بسیارى از آنها مجهز به کتابخانه و صندوقِ قرض الحسنه و دیگر امور خدماتى شده اند.
  28. چه زیباست حدیثى که م ىفرماید: روز قیامت سه چیز از مردم شکایت مى کند: عالمى که مردم به او مراجعه نکنند، قرآنى که در منزل باشد اما تلاوت نشود و مسجدى که مورد بى اعتنایى مردم ( واقع شود.( بحار، ج ٢، ص ٤١
  29. سخن در باب مسجد بسیار است و اخیراً کتابى تحت عنوان سیماى مسجد در دو جلد تألیف شده است که جایگاه مسجد را در جامعه اسلامى روشن مى کند.
  30. اما در یک کلام مسجد در صدر اسلام محل اجتماع مسلمین براى تصمی مگیرى ها
  31.  و مشورت ها، براى آسب علم و دانشها، پایگاه رزمندگان و جهادگران، محل رسیدگى به مشکلاتِ فقراء و بیماران، مرکز قیام علیه حکومت هاى ظالم و ایراد خطاب ههاى تند علیه آنان بوده است.
  32. همین جایگاهِ رفیع مسجد بوده است که در طول تاریخ، مسلمین بهترین معمارى ها را در ساخت مساجد خود بکار برده و براى اداره مساجد اموال بسیارى را وقف مى کرده اند، تا مساجد همواره آباد و سرپا باشند.
  33. نیّت : اولین رکن نماز نیّت است.
  34. نیّت، یعنى آنکه بدانیم چه مىکنیم و چه مىگوییم و براى که و چه حرکت مى نمائیم.
  35. ارزشِ هر کارى به نیّت و انگیزه آنست، نه فقط صِرف عمل.
  36.  لذا حساب کسى که بخاطر حفظ نظام و احترام به قانون، پشت چراغ قرمز مى ایستد از حساب کسى که از ترس پلیس یا جریمه مى ایستد جداست.
  37.  در همه عبادات و خصوصاً نماز، نیّت جایگاه ویژه اى دارد و اصولاً چیزى که یک کار را عبادت مىکند، نیّتِ الهى آن کار است که اگر آن نیّت نباشد، هرچه هم ظاهر کار خوب و

صحیح باشد، امّا ارزش عبادت ندارد.

  1. پیامبر گرامى اسلام در این باره مى فرمایند: بحار، ج ٧٠ ، ص ٢١٠اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنّیَّات »
  2. کارها به واسطه انگیزه ها ارزش پیدا مى آند وبا آنها سنجیده مى شود.
  3. آرى، فرق مادى یا معنوى بودن یک کار، در تفاوت نیّت ها و هد فهاست.
  4. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی