10-نماز یک خط الهى از هنگام تولد تا مرگ ترسیم شده : حىّ » ، نوزاد در گوش راست و چپ ذکرنماز و بهنگام مرگ نیز او را با خواندن نماز میّت در طول زندگى در حال « على الصلوة
پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸ ق.ظ
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- 10-نماز :خط اللهی
- سجده بر زمینِ پاک : بر زمینِ پاک سجده آن که از راه نا پاک نمىتوان به پاکى و سرچشمه پاآ ىها رسید. سُجِّداً وَ » : گریه از خوف خدا یک ارزش است و قرآن سجده همراه با گریه را ستایش کرده است
- ( سوره مریم، آیه ٥٨ )« بُکِیّاً نماز یک خط الهى است که از هنگام تولد تا لحظه مرگ براى ما ترسیم شده است:
- حىّ » ، نوزاد که بدنیا آمد در گوش راست و چپ او اذان و اقامه بگو که سفارش به نماز مى کند
- و بهنگام مرگ نیز او را با خواندن نماز میّت دفن آن. در طول زندگى نیز همواره در حال « على الصلوة
- ( سوره حجر، آیه ٩٩ )« واعبُد رَبّک حتّى یَأتِیکَ الیَقِین » . عبادت و پرستش خدا باش
- نماز پیوند انسان با طبیعت است. براى شناخت وقت نمازها خصوصاً صبح و ظهر باید به خورشید نظر کنى. براى بدست آوردن قبله به ستارگان توجه کنى،
- براى انجام نمازهاى مستحبى در ایام مبارکه به حرکات ماه دقت کنى. براى غسل و وضو به آب وبراى سجده وتیمم به خاک رو آورى.
- این ارتباط میان نماز با خورشید و ماه و ستاره و آب و خاک بدست کدام طرّاح حکیم برنامه ریزى شده است؟
- دیگر واجباتِ دین نیز به نوعى در نماز حضور دارند. نمازگزار همچون روزه دار حق خوردن و آشامیدن و رفع شهوت ندارد. نمازگزار همچون کسى که به حج مى رود کعبه قبله و محور کارهاى اوست.
- نمازگزار همچون کسى است که به جهاد مىرود، لکن به جهاد اکبر که جهاد با نفس است
- . نماز خود بالاترین امر به معروف و نهى از منکر است.
- هجرت از مهم ترین ارزشهاى دینِ ماست و حضرت ابراهیم بخاطر نماز هجرت کرد
- و همسر و فرزند رَبَّنا اِنّى اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِیَّتى بِوادٍ غَیْر ذى زَرْعٍ رَبَّنا لِیُقیمُوا » : خود را در آنار کعبه گذارد و فرمود
- سوره ابراهیم، آیه ٣٧ ) پروردگارا! من فرزندانم را در بیابانى خشک ساکن کردم تا نماز )« الصَّلوة اقامه شود.
- جالب آنکه حضرت ابراهیم نمى گوید: براى برپاداشتن حجّ هجرت کردم، بلکه مى گوید: هدفم از هجرت اقامه نماز بود.
- به هر حال خداوند تمام ارزشها را در نماز و با نماز و براى نماز قرار داده است.
- )« خُذُوا زینَتَکُم عِنْدَ کلِّ مُسْجِد » : اگر زینت و نظافت یک ارزش است، اسلام سفارش مى کند که سوره اعراف، آیه ٣١ ) به هنگام شرکت در مساجد خود را زینت کنید و زینت هاى خود را برگیرید.
- با لباس پاکیزه و معطّر وارد مسجد شوید. چنانکه سفارش شده زنان به هنگام نماز، زیورهاى خود را همراه داشته باشند و با آنها خود را ( زینت کنند.( بحار، ج ٨٠ ، ص ١٨٨
- حتّى به مسأله مسواک توجه شده و در روایات مى خوانیم: نماز با مسواک، هفتاد برابر نماز بدون مسواک است.( بحار، ج ٧٣ ، ص ١٣٣ ) و فرموده اند قبل از رفتن به مسجد سیر و پیاز نخورید( رساله احکام اما مقدس سره، مسئله ٩١٥ ) که بوى دهان شما دیگران را اذیّت نکند و مردم را از مسجد فرارى ندهد.
- به هرحال این نماز اسلام است و این نماز ما. نمازى که یا نمى خوانیم، یا غلط مى خوانیم، یا بى توجه مى خوانیم و یا بدون جماعت و یا در آخر وقت!!
- مساجد که زمانى ابراهیم و اسماعیل و زکریا خادمش بودند( سوره بقره، آیه ١٢٥ ) و مادر مریم نذر مى آند فرزندش خادم مسجد باشد،(
- سوره آل عمران، آیه ٣٥ ) مى رسد به جائى که خادمانش غالباً افرادى از کار افتاده و پیر و مریض و فقیر و بى سواد و گاه بداخلاق هستند! راستى چرا
- غبارروبى حرم امام رضاعلیه السلام افتخار است، اما غبارروبى خانه خدا هیچ!
- چرا باید مساجد ما به گونه اى باشد که هرکس وارد مىشود غم و اندوه و کسالت او را بگیرد؟
- مگر مسجد عزاخانه است و یا مجلس فاتحه خوانى که همواره پارچه سیاه بر در مسجد آویزان باشد؟
- البتّه بحمداللّه در چند سال اخیر حرکتى در مساجد پیدا شده و بسیارى از آنها مجهز به کتابخانه و صندوقِ قرض الحسنه و دیگر امور خدماتى شده اند.
- چه زیباست حدیثى که م ىفرماید: روز قیامت سه چیز از مردم شکایت مى کند: عالمى که مردم به او مراجعه نکنند، قرآنى که در منزل باشد اما تلاوت نشود و مسجدى که مورد بى اعتنایى مردم ( واقع شود.( بحار، ج ٢، ص ٤١
- سخن در باب مسجد بسیار است و اخیراً کتابى تحت عنوان سیماى مسجد در دو جلد تألیف شده است که جایگاه مسجد را در جامعه اسلامى روشن مى کند.
- اما در یک کلام مسجد در صدر اسلام محل اجتماع مسلمین براى تصمی مگیرى ها
- و مشورت ها، براى آسب علم و دانشها، پایگاه رزمندگان و جهادگران، محل رسیدگى به مشکلاتِ فقراء و بیماران، مرکز قیام علیه حکومت هاى ظالم و ایراد خطاب ههاى تند علیه آنان بوده است.
- همین جایگاهِ رفیع مسجد بوده است که در طول تاریخ، مسلمین بهترین معمارى ها را در ساخت مساجد خود بکار برده و براى اداره مساجد اموال بسیارى را وقف مى کرده اند، تا مساجد همواره آباد و سرپا باشند.
- نیّت : اولین رکن نماز نیّت است.
- نیّت، یعنى آنکه بدانیم چه مىکنیم و چه مىگوییم و براى که و چه حرکت مى نمائیم.
- ارزشِ هر کارى به نیّت و انگیزه آنست، نه فقط صِرف عمل.
- لذا حساب کسى که بخاطر حفظ نظام و احترام به قانون، پشت چراغ قرمز مى ایستد از حساب کسى که از ترس پلیس یا جریمه مى ایستد جداست.
- در همه عبادات و خصوصاً نماز، نیّت جایگاه ویژه اى دارد و اصولاً چیزى که یک کار را عبادت مىکند، نیّتِ الهى آن کار است که اگر آن نیّت نباشد، هرچه هم ظاهر کار خوب و
صحیح باشد، امّا ارزش عبادت ندارد.
- پیامبر گرامى اسلام در این باره مى فرمایند: بحار، ج ٧٠ ، ص ٢١٠ )« اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنّیَّات »
- کارها به واسطه انگیزه ها ارزش پیدا مى آند وبا آنها سنجیده مى شود.
- آرى، فرق مادى یا معنوى بودن یک کار، در تفاوت نیّت ها و هد فهاست.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۷/۱۵