پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                            بسم الله الرحمن الرحیم

                           اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. 1-نماز : فطرت و عبادت
  2. بعضى کارهاى ما بر اساس عادت است و برخى بر پایه فطرت؛ آنچه عادت است هم مى تواند با ارزش باشد، مثل عادت به ورزش و هم مىتواند بى ارزش باشد، مانند عادت به سیگار
  3. . اما اگر امرى فطرى شد، یعنى بر اساس فطرت و سرشتِ پاکى که خداوند در نهاد هر بشرى قرار داده انجام شد، همواره با ارزش است.
  4. امتیاز فطرت بر عادت آنست که زمان و مکان، جنس و نژاد، سنّ و سال در آن تأثیرى ندارد و هر انسانى از آن جهت که انسان است آن را دارا مى باشد؛
  5. امتیاز فطرت : مانند علاقه به فرزند که اختصاص به نسل و عصر خاصّى ندارد و هر انسانى فرزندش را دوست مىدارد.(
  6. سؤال: اگر علاقه به فرزند فطرى است، پس چرا در بعضى از زمان ها مثل دوران جاهلیت دختر را زنده به گور مى آردند؟
  7. پاسخ: مسائل فطرى متعدد است، همانطور که علاقه به فرزند فطرى است علاقه به آبرو نیز فطرى است. عرب جاهلى، دختر را مایه ننگ خود م ىدانست چون در جنگ ها اسیر مى شد و قدرت تولید و درآمدِ اقتصادى نداشت
  8. لذا بخاطر حفظ آبروى خود دست از دخترش بر مى داشت. راه دور نرویم علاقه به مال و جان هر دو فطرى است، اما بعضى جان را فداى مال و بعضى مال را فداى جان مىکنند.
  9. بنابراین فداکردنِ دختر بخاطر حفظ آبرو با فطرى بودنش منافاتى ندارد)
  10.  اما مسائلى مانند شکل و فرم لباس یا غذا، از باب عادت است و در زما نها و مکان هاى مختلف، متفاوت است.
  11. در بعضى مناطق، چیزى مرسوم است که در جاهاى دیگر رسم نیست.
  12. عبادت و پرستش نیز یکى از امور فطرى است و لذا قدیمى ترین، زیباترین و محکم ترین آثار ساختمانىِ بشر، مربوط به معبدها، مسجدها، بتکده ها و آتشکده هاست.
  13. البتّه در شکل و نوع پرستش ها تفاوت هاى زیادى دیده مى شود.
  14. یکى تفاوت در معبودها که از پرستش سنگ و چوب و بت ها گرفته تا خداى عزیز،
  15. و یکى در شکل و شیوه عبادت که از رقص و پایکوبى گرفته تا عمیق ترین و لطیفترین مناجات هاى اولیاى خدا تغییر مى کند.
  16. هدف انبیا نیز ایجاد روح پرستش در انسان نبوده، بلکه اصلاح پرستش در مورد شخص معبود و شکل عبادت بوده است.
  17. اصلاح پرستش : هزینه هاى سنگینى که در ساختمان کلیساها، آنیسه ها، معابد هندوها و مساجد صرف مى شود،
  18. اصلاح پرستش : مقدس شمردنِ پرچم، وطن و قهرمانان ملّى، ستایش کمالات و ارزشهاى افراد و حتى اشیاء، همه و همه جلو ههایى از روح پرستش در وجود آدمى است.
  19. اصلاح پرستش :آنها هم که خدا را پرستش نمىکنند، یا مال و مقام یا همسر و فرزند، یا مدرک و مکتب و راه و روش خود را مى پرستند و در راه آن تا مرز جانفشانى و دلباختگى پیش مى روند و هستى خود را فداى معبودشان مىسازند
  20. . پرستش در انسان یک ریشه عمیق فطرى دارد گرچه انسان خود از آن غافل باشد، به قول مولوى: همچو میل کودکان با مادران......سِرّ میل خود نداند در لبان
  21. خداوند حکیم هر میل و غریزه اى را در انسان قرار داده، وسیله ارضاء و تأمین آن را نیز در خارج ایجاد آرده است.
  22. اگر تشنگى در انسان پیدا مى شود، آب آفریده و اگر گرسنگى هست، غذا نیز هست.
  23. غریزه اى را در انسان قرار داده،چون تشنگی  وسیله ارضاء و تأمین آن را  که آب است نیز در خارج ایجاد آرده است.
  24. اگر غریزه جنسى در انسان قرار داده، براى او همسر خلق کرده
  25. و اگر قوّه شامّه آفرید، بوئیدنى ها را نیز آفرید.
  26. میل به بى نهایت، یکى از احساسات عمیق انسان میل به بى نهایت، عشق به کمال و علاقه به بقاست و رابطه با خداوند و پرستش او، تأمین کننده این تمایلات فطرى است.
  27. نماز و عبادت، رابطه انسان با سرچشمه کمالات، اُنس با محبوب واقعى وپناهندگى به قدرت بى نهایت است.
  28. ریشه پرستش : کیست که خداوند را با اوصاف و کمالاتِ بىپایانش بشناسد، اما سر تسلیم و خضوع فرو نیاورد؟..
  29. قرآن از طریق داستا نها و تاریخها، نشان ههایى از قدرت و عظمت او را براى ما بیان مىدارد.
  30. مى فرماید:  خداوند به مریمِ بى همسر فرزند داد .  رود نیل را براى موسى شکافت و فرعون را در آن غرق کرد.
  31. انبیا را با دست خالى بر ابرقدرت هاى زمان خود پیروز کرد و بینى طاغوت ها را به خاک
  32. مالید.
  33. اوست که شما را از خاکِ بى جان آفرید و مرگ و حیات و عزّت و ذلّتِ شما بدست اوست.
  34. کیست که ضعف و ناتوانى و جهل و محدودیت خود و خطرات و حوادثِ پیشبینى شده و نشده را درک کند، ولى احساس نیاز به قدرت نجات دهنده اى نکند و سر تسلیم خم نکند؟
  35. قرآن در لابلاى آیات، ضعف انسان را به او گوشزد مىکند و مى گوید: تو هنگام تولّد هیچ نمى دانستى و هیچ آگاهى نداشتى، یکپارچه ضعف بودى، چنانکه پس از قدرت هم بازرو      به ضعف مى روى.تو هر لحظه مورد تهدید انواع خطرات هستى.
  36. اگر حرکت زمین کند شود و شب یا روز ثابت بمانند، کیست که حرکت آن را تند کند و       تغییر دهد؟
  37. اگر آبها به عمق زمین فرو رود، کیست که براى شما آب گوارا بیاورد؟( سوره ملک، آیه ٣٠
  38. اگر بخواهیم آب آشامیدنى شما را تلخ و شور قرار مىدهیم.( سوره واقعه، آیه ٧٠
  39. اگر بخواهیم درختان را براى همیشه خشک م ىگردانیم.( سوره واقعه، آیه ٦٥
  40. اگر بخواهیم دائماً زمین را لرزان و متزلزل قرار م ىدهیم.( سوره سبأ، آیه
  41. اینها ودهها نمونه دیگر را قرآن ذکر مىکند تا انسان را از غفلت به در آورد وغرورش را بشکند وبه عبادت وتذلّل در برابر آفریدگار وادارد.....اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی