4 - شخصیت فاطمه زهرا - وصیت مىکند که شب، مرا غسل دهید و به خاک بسپارید، او مىخواهد با دنیا حرف بزند و بگوید: مگر من دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت نبودم!؟ چرا باید قبرم مخفى باشد؟
بسم الله الرحمن الرحیم .. - فاطمه- سلام الله علیها -4
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
ربناالذى اعطى کل شى خلقه ثم هدى ، پس اگر یک جراح نمى تواند چون یک مهندس ساختمان نقشه ساختمانى را طرح کند و یا یک دانشمند علم اخلاق نباید در مسائل علوم سیاسى و اقتصاد اظهار نظر کند و خلاصه هر متخصصى حق دارد در رشته خود اظهار نظر کند و در رشته هاى تخصصى دیگران دخالت نکند این کوچکى و حقارت او را نمیرساند و بمقام او لطمه اى وارد نمیکند.
بنابراین براى زن و مرد یک سلسله وظایف معینى طبق ساختمان جسمى و روحى آنها تعیین شده است اگر چه در بعضى از امور مرد بر زن حق تقدم داشته باشد و بقول پروین اعتصامى وظیفه زن و مرد اى حکیم دانى چیست.. یکیست کشتى و آن دیگریست کشتى بان.. چو ناخداست خردمند و کشتى اش محکم.. دگر چه باک ز امواج ورطه طوفان
بدیهى است که کشتى و ناخدا هر یک موقعیت و وظیفه جداگانه اى دارند، نه ناخدا میتواند کار کشتى را بکند و نه کشتى کار ناخدا، ولى در عین حال هر کدام باید وظیفه خود را انجام دهند پس اگر بنا شود در امور اجتماعى زن و مرد در وظایف یکدیگر دخالت کنند آنروزیست که کشتى زندگى و سرنشینان آن گرفتار طوفان بلا خواهد شد، ((
4- پس از شیر حمله خوش بود و از غزال رم )) از گفتار ما معلوم شد که زن از حیث دستگاه خلقت مانند مغز و قلب و حواس خمسه و عقل و فهم و استعداد و سایر چیزهاى دیگر با مرد تفاوتهایى دارد.
در عین حال زنهاى بزرگى در دنیا پیدا شده اند که باعث فخر و سربلندى زنان عالم میباشند، یکى از آنها مخدره مکرمه آمنه بیگم دختر ملا محمدتقى مجلسى است که بسیار فاضله و عالمه و متقى بوده است .
6. روزى ملا محمدتقى بخانه آمد و بدخترش گفت من اراده کردم که شما را بمردى تزویج کنم که در غایت فقر و منتهاى فضل و صلاح است و این موقوف به اذن شماست ، مخدره عرض کرد فقر عیب مرد نیست ، جناب ملا محمدتقى مخدره را به ملا محمدصالح مازندرانى شارح اصول کافى تزویج نمود،
چون شب زفاف شد جناب ملا محمدصالح داخل اتاق شد و برقع از صورت مخدره برداشت و جمال مخدره را دید بگوشه اطاق حمد و شکر الهى را بجاى آورد و مشغول مطالعه شد، اتفاقا مسئله اى بر او مشکل شد هر قدر فکر کرد نتوانست آنرا حل کند،
مخدره آمنه بیگم بفراستى که داشت ملتفت شد وقتى که ملا محمدصالح بجهت تدریس رفت آنمخدره مسئله را در کمال خوبى حل نمود و نوشت و گذارد محل مطالعه شوهرش ،
چون شب شد ملا محمدصالح بجهت مطالعه نشست دید اشکال شب گذشته او در کمال خوبى حل شده و بر روى کاغذ نوشته شده ، دانست که کار آمنه بیگم است ، به شکرانه این نعمت تا صبح مشغول عبادت شد و در بسیارى از اوقات ملا محمدصالح اشکالات علمى خود را از اینمخدره سؤ ال میکرد و او جواب میداد.
و از جمله مخدره فاطمه دختر شهید اول است که خدمت پدر بزرگوارش درس خواند تا مجتهده شد و پدرش زنانرا در یاد گرفتن مسایل و احکام به او ارجاع میفرمود و بسیار او را مدح میفرمود بدرجه اى رسید که استاد شهید به اواجازه داد.
یکى از زنهائیکه هم از حیث خلقت جسمى و هم از حیث خلقت روحى باتمام زنهاى عالم فرق دارد فاطمه دختر پیغمبر است . اما از جهت خلقت جسمى فاطمه علیه السلام عادت زنانگى نداشت ، امام باقر (علیه السلام)فرمود: لما ولدت فاطمة اءوحى الله تعالى الى ملک فانطلق به لسان محمد فسماها فاطمة ثم قال انى فطمتک بالعلم و فطمتک عن الطمث .
قال (علیه السلام) والله لقد فطمها الله تبارک و تعالى بالعلم و عن الطمث بالمیثاق .نکته مهم در این حدیث آنست که میفرماید: فطمتک عن الطمث ما ترا اى فاطمه از دماء ثلاثه که زنان مى بینند پاک و پاکیزه آفریدیم اگر چه دستگاه خون حیض در زن نباشد حاملگى هم براى او نیست و چون از عادت زنانگى بیفتد دیگر حامله نمى شود ولى فاطمه علیهاالسلام با آنکه خون حیض نمیدید پنج پچه تحویل جامعه داد که هر کدام آنها با دنیا و مافیها برابرى میکرد پس این یک معجزه براى آن بانو بوده است .
فاطمه سیده نساء استفاطمه (علیه السلام)از جهت خلقت روحى هم با زنان دیگر فرق داشته بلکه برتر و بالاتر از مریم هم بوده است چه خداوند درباره مریم میفرماید: ان الله اصطفیک و طهرک على نساءالعالمین مراد از برترى مریم بر زنان عالم فقط در زمان خودش بوده ، قرینه بر این مدعى آیه مبارکه بنى اسرائیل است که میفرماید: یا بنى اسرائیل اذکروا نعمتى التى انعمت علیکم و انى فضلتکم على العالمین ،
بدیهی ست که هرگز بنى اسرائیل را بر مؤ منین زمان پیغمبر ما و امت او ترجیح نداده بلکه افضلیت بنى اسرائیل تا زمانى است که عیسى نیامده باشد، اگر در زمان عیسى افضلیتى براى بنى اسرائیل باشد باید ایمان به عیسى نیاورند و همچنین در زمان پیغمبر خاتم ملت یهود باید از ایمان آوردن باین پیغمبر استثناء شوند و این بدلیل عقل و نقل باطل است ، پس مریم بزرگ زنان زمان خود بوده است .
ولى پیغمبر درباره فاطمه اش فرمود: فاطمة سیدة نساءالعالمین من الاولین و الاخرین و آنها لتقوم فى محرابها فیسلم علیها سبعون الف ملک من المقربین و نیاد و نها بمانادت به الملائکة مریم فیقولون یا فاطمة ان الله اصطفیک و طهرک على نساءالعالمین .
در علل الشرایع از حضرت صادق (علیه السلام)روایت میکند که فرمود فاطمه را محدثه نامیدند براى آنکه ملائکه از آسمان بر وى نازل شده او را ندا میکردند چنانکه مریم را ندا میکردند و میگفتند ان الله الصطفیک و طهرک على نساءالعالمین ، پس فاطمه با ایشان و ایشان با فاطمه حدیث میکردند، حتى شبى آنمخدره از ملائکه سئوال کرد، آیا مریم افضل زنان عالمیان نیست ؟ عرض کردند مریم افضل زنان عالم خود بود، ولى خدا ترا سیده زنان عالم او و عالم خودت و بلکه سیده نساءالعالمین اولین و آخرین قرار داد.شرایع گذشته معرفت به فاطمه داشته اند
در بحار در روایتى از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم ) ) نقل میکند که آنحضرت درباره فاطمه (علیه السلام) فرمود: فاطمة هى الصدیقة الکبرى و على معرفتها دارت القرون الاولى .صاحب کتاب ((خصایص الفاطمیه )) میگوید: قرن داراى چند معنى میباشد: اول هفتاد یا هشتاد یا سى یا صد سال .دوم مراد از قرن اهل هر زمانند که در آن پیغمبرى باشد مثل زمان حضرت موسى زمان حضرت عیسى و غیره. سوم مراد از قرن عمر غالب مردم است .
اما معنى ((دارت )) در حدیث است که : اولوالعزم من الرسل سادة المرسلین و النبیین علیهم دارت الرحى ، یعنى پیغمبران اولوالعزم آقایان پیغمبرانند آسمانها و زمین بواسطه بودن آنها دور میزنند یعنى به تصدق سر آنها گردش میکنند.
ارزش انسانیت: بعید نیست یکى نگاهى هم به دنیا کنیم. دنیا نه تنها ارزش زن و بلکه ارزش مرد و زن را و اصولا دنیا ارزش انسانیت را خیلى پائین آورده است.
«داروین» مىگوید: او از نسل بوزینه است، «فرود» مىگوید: او عصاره شهوت است، «مارکسیسم» مىگوید: ابزار تولید است. تنها اسلام است که مىگوید: فاطمه زهرا کوثر است و خیر کثیر است و حدیث داریم که رسول خدا وقتى فاطمه زهرا را مىدید که مىآید بلند مىشد و دست فاطمه را مىبوسید و فاطمه زهرا را جاى خودش مىنشاند.
صداى مؤذن رسول الله : بلال قبل از رفتن از مدینه به زیارت رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) و خانه على (علیه السلام) رفت و از تمام اهالى آن خانه خداحافظى کرد و با قلبى افسرده راه شام را در پیش گرفت. در شام هم ساکت ننشست. براى مردم حدیث مىگفت و راه رهبانیت را در پیش نگرفت. حتى در جنگها نیز شر کت و مردم را روشن مىکرد. تا این که شبى خواب رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) را دید که فرمود چرا به زیارت ما نمىآیى؟ از خواب بیدار شد و گریه کرد و به سرعت راهى مدینه شد و مستقیما به خانه على (علیه السلام) وارد شد و فرزندان رسول الله را ملاقات کرد. دراین سفر فاطمه زهرا (سل الله علیها ) از او خواست مىخواهم یک بار دیگر صداى مؤذن پدرم را بشنوم و بلال با اذان گفتن تولا و تبرّا خود را اعلام داشت امّا این اذان به آخر نرسید و جمله أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّه را که گفت حسنین (علیهما السّلام) خبر آوردند که بلال دیگر اذان مگوزهرا (سل الله علیها) غش کرد. منلایحضرهالفقیه، ج 1، ص 297.
شخص وشخصیت: به هر حال، از قبر مادر امامان خبرى نیست، ولى از نالههاى آن بانو و خطبههاو کلمات و فرزندانش صدها خبر در دست است، از شخص فاطمه (سلام اللَّه علیها) بىخبریم، ولى از شخصیت فاطمه زهرا (علیها السلام) خیر . فاطمه - (علیهاالسّلام) وصیت مىکند که شب، مرا غسل دهید و به خاک بسپارید، او مىخواهد با دنیا حرف بزند و بگوید: مگر من دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت نبودم!؟ چرا باید قبرم مخفى باشد؟
حضرتزهرا (س) روز جمعه بدنیا آمد.
11 ازدواج فاطمه زهرا با امیرالمومنین یوم جمعه بود.
کلمهى «نسائنا» : سؤال: اگر در این ماجرا تنها فاطمه زهرا علیها السلام حضور داشت، پس چرا قرآن کلمهى «نسائنا» را به صورت جمع بکار برده است؟ پاسخ: در قرآن مواردى است که خداوند به دلیل اهمیت مورد از یک نفر به صورت «جمع» یاد مىکند، مانند آیه 181 سوره آلعمران که یک نفر از روى توهین گفت: خدا فقیر است، ولى آیه به صورت جمع مىفرماید: «الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ» چنانکه قرآن درباره حضرت ابراهیم علیه السلام مىفرماید: ابراهیم یک امّت بود، با آنکه یک نفر بیشتر نبود. مسیحىها وقتى دیدند پیغمبر زن و بچهاش را آورده است، حیا کردند. اما لشکر یزید در کربلا دیدند امام حسین زن و بچهاش را آورده است، حیا نکردند.
اهل بیت : پس از نزول آیه «و امر اهلک بالصّلوة» تا چند ماه رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگام صبح در خانه فاطمه زهرا علیها السلام مىآمد و مىفرمود: «الصلوة الصلوة» تا به مردم اعلام کند اهل بیت من همان کسانى هستند که در خانه على و فاطمه هستند. مبلّغ باید در مرحلهى اوّل به تبلیغ خانواده خود بپردازد. «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ»
نماز اولین مرحله 6- اوّلین مرحلهى تربیت، کانون خانواده است. وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى «132/طه»
اجازه ورود : پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم ) وقتی میخواست واردخانه دخترش فاطمه زهرا (س) شود بیرون در میایستاد و اجازه میگرفت و یک روز جابر بن عبد الله با او بود، پس از آنکه برای خود اجازه گرفت برای جابر نیز اجازه گرفت.
رعایت نوبت : پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خانه علی (علیه السلام) استراحت کرده که امام حسن (علیه السلام) آب خواست؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) برخواست، شیر دوشید و به او داد. امام حسین (علیه السلام) خواست ظرف شیر را از دست امام حسن (علیه السلام) بگیرد، پیامبر (صلی الله علیه و آله) جلو رفت و نگذاشت. حضرت فاطمةزهرا (سلام الله علیها ) گفت: گویا حسن را بیشتر دوست میداری؟ حضرت فرمود: نه، حسن زودتر تقاضا کرده، نوبت باید رعایت شود. بحار، ج 43، ص 283
فرزند خوب دختر: پیامبر اسلام مىفرماید: «نعم الولد البنات» دختران چه فرزندان خوبى هستند. خداوند نیز نسل پیامبر را از دخترش فاطمه زهرا قرار داده است.
عذاب قبر ندارند : پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قیامت هم با حضرت فاطمه زهرا علیها السلام محشور مىشوند: الف: زنى که با فقر و تنگدستى شوهر خود بسازد. ب : زنى که با بد اخلاقى شوهر، صبر و بردبارى خود را از دست ندهد. ج : زنى که مهریه خود را به شوهرش ببخشد.
هم راز واخوت: پیامبر( صلی الله علیه وآله وسلم )-اخوتعلی(علیه السلام) تصریح فاطمه زهرا(سلام الله علیها ). وقتی در ماجرای برادری، حضرت علی (علیه السلام) تنها ماند؛ شروع کرد به گریه کردن و نزد فاطمه (سلام الله علیها ) آمد و فرمود:" من تنهایم". پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: أَنْتَ أَخِی فِی الدُّنْیَا وَ الاخِرَةِ المناقب، ج 2، ص 185.
انفاق فاطمه : وقتى فاطمه زهرا علیها السلام را در شب عروسى به خانه شوهر مىبردند، فقیرى از حضرت پیراهن کهنهاى درخواست کرد. فاطمه زهرا علیها السلام به یاد این آیه «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» به نیکى نمىرسید مگر از آنچه دوست دارید انفاق کنید....» افتاد و همان پیراهن عروسیش را به او بخشید.
ایجاد موج : پیغمبر ما مىخواست موج بیندازد اگر همین طور مىگفت: «فاطمه خوب است، امام حسن خوب است و...» اثر نداشت، باید موج بیندازد، فرمود: بسم الله، عبایش را برداشت به فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین گفت همه بیاییند..حدیث شریف کساء.
پدرت قربانت : پیغمبر وقتى از خانه زهرا بیرون مىآمد پشتاش را به زهرا نمىکرد عقب عقب مىرفت این خیلى مهم است. فرمود: «فِدَاهَا أَبُوهَا» (بحارالانوار/ ج 43/ ص 20) پدرت قربانت برود حضرت امیر المومنین برای حضرت زینب علیها السلام وحصزت امام موسی الکاطم از برای حضرت معصومه نیز فرمودند.. «فِدَاهَا أَبُوهَا»
هجرت فاطمه زهرا : اولین زنى که هجرت کرد سه تا فاطمه بودند یکى فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین، یکى هم فاطمه زهرا، فاطمه بنت زبیر..
فاطمه زهرا در شعب ابى طالب آن سه سالى که مردم مکه اعتصاب کردند در آن گرسنگى فاطمه زهرا علیها السلام بود و گاهى مواقع حضرت خدیجه از یک طریقهایى به اینها غذا مىداد.هجرت فزیکی ومادی وهجرت مکتبی ومعنوی ازذلت به ارزش مندى و عزت و کرامت است.
همسرهم فکر: یعنی : پیوند زن و مرد یک جورى است که سعادت هر کدام، پیوند به دیگرى خورده است.همسر می گویند یعنی هم فکر که شکوفا می شود یک بغل یک. یازده می شود مثلا مىگوید «إِنَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَه» (زمر/ 15) چه کسى باخت؟ قرآن مىگوید: کسانى خسارت کردند که خودشان و زن و بچهشان با هم عمرشان را تباه کردند. یعنى تباه کردن عمر خانم پاى حساب مرد گذاشته مىشود و بالعکس.
نقش حضرت زهرا: سرنوشت این دو به هم بند است. وقتى پیغمبر مىخواهد دعا کند (در ماجراى مباهله) مىگوید: شما زنها وبچه هایتان را بیاورید و ما هم زنها و بچه هایمان را مىآوریم. که فاطمه زهرا در آنجا نقش داشت.
زنا ن کامل : در تفاسیر شیعه و سنّى آمده است که زنان کامل چهار نفرند: آسیه همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر حضرت محمّد صلى الله علیه و آله.
4 فاطمه از هر جهت نمونه است. وراثت، غذا، محیط خانوادگی، همسر، فرزند.اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۱۲/۰۱