امیر المومنین - متقین -72- خاموش کردن شعلههاى شهوت او مرده است. مرگ شهوت، از ویژگیهاى دیگر پرهیزکاران خاموش کردن شعلههاى شهوت است، مراد از مرگ شهوت، کنترل و اعتدال آن
جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۳۴ ب.ظ
@nahjolbalaghehfarzad یا https://safarzade.blog.ir
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- امیر المومنین - متقین -72- خاموش کردن شعلههاى شهوت «میتة شهوت ه» ترجمه: (مىبینى براى پرهیزکار که) شهوت او مرده است.***
- مرگ شهوت ، - شرح: از ویژگیهاى دیگر پرهیزکاران خاموش کردن شعلههاى شهوت است، مراد از مرگ شهوت ، کنترل و اعتدال آن و عدم سرکشى آن است، نه این که واقعاً این غریزه خدادادى را نابود کنند که این نیز طبق روایات عملى نکوهیده و غیر جائز است، حضرت، موت را کنایه از فروشى شهوت و عدم طغیان گرفتهاند، زیرا مرده نیز بعد از مرگ دیگر قدرت طغیانگرى ندارد، شهوت دشمنى است که اگر رها شود، انسان را به هلاکت مىاندازد.
- بعد معرفت وشناخت - امام صادق (علیه السلام) از رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله) نقل کردند که: «ثلاث اخافهن على امتى بعدى: الضلالة بعد المعرفته و مضلات الفتن و شهوة البطن و الفرج»: «سه چیز است که بعد از خود بر امت خود مىترسم: گمراهى بعد از معرفت و شناخت، و گمراهى در آزمایشها و امتحانات، و شهوت شکم و فرج» (اشاره به شهوت جنسى).
- عبادتی با فضیلت - امام باقر (علیه السلام) مىفرمایند: «عبادتى با فضیلتتر از پاکدامنى شکم و فرج نیست». امام صادق (علیه السلام) مىفرمایند: امیرالمؤمنین (علیه السلام) بسیار فرمودند که:
- «افْضَلُ العبادةِ العِفاف»: «بهترین عبادت، عفاف و پاکدامنى و کنترل شهوات است».
- رشد و هدایت - مولى على (علیه السلام) در وصیتى به فرزند خود محمدبن حنفیه، مىفرمایند: مَنْ لَم یُعطِ نفسه شهوت ها اصابَ رُشْدَه؛ «کسى که خواهشهاى نفس را در اختیارش نگذاشت و به خواستهها و تمایلات آن جواب مثبت نداد، به رشد و هدایت رسیده است».
- پستترین مردگان - میلها و خواستهها در هر زمینهاى که باشد، براى پرهیزکاران واقعى قابل کنترل است، و هیچگاه اسیر و برده شهوت نمىشوند. زیرا برده شهوت پستترین مردگان است «عبدالشهواة اذلُّ من عبدالرّق»
- اسارت بی پایان - و کسى که اسیر شهوت شد، اسارتش پایان نپذیرد، مگر با مرگ «عبدُ الشّهوة اسیرٌ لا ینفک أسْرهُ» ) و پرهیزکاران به مقتضاى علم (و ایمانى) که دارند به بردگى شهوت کشیده نمىشوند
- جاهل برده شهوت - که «الجاهلُ عَبدُ شهوت ه»: «جاهل برده شهوت خود است» و اساساً خواهشهاى نفسانى جاهلان را اسیر مىکند «الشهواتُ تَسْتَرِقُّ الجُهُول» و اگر شهوت کنترل شد یعنى عقل حاکم شده است:
- لجام نفس خودت - نیکى از عرفا گفته است: چه حیوان چموشى محتاجتر است به لجام محکم، از نفس خودت.
- سه دشمن - یکى از زاهدان گفته: دشمنان انسان سه چیز است: دنیا، شیطان و نفس او، خود را از دنیا با زهد و بىاعتنائى به آن و از شیطان با مخالفت با آن و از نفس با ترک شهوات آن، حفظ کن.
- قبرهاى حیوانات - سقراط حکیم مریض بود به او گفتند: براى شما مرغى ذبح کنیم، گفت: دلهاى کسانى که در باب معرفت حقایق غرق باشند، منبرهاى فرشتگان و ملائکه است و شکمهاى کسانى که از شهوات لذت برند، قبرهاى حیوانات هلاک شده است.
- پرهیز از دودسته مردم - یکى از حکماى هند گفت: از دو دسته از مردم باید پرهیز کرد و دورى گزید، یکى کسى که بگوید: نه ثوابى، نه عقابى، نه معادى و نه نیکى و نه گناهى است (منکر این امور باشد و خداشناس نباشد) و دیگر آنکه مالک شهوت خود نباشد و قادر بر گرداندن قلب و دیدهاش از شهوت نباشد.
- زندگی جاودانه - در روایتى آمده است: «اسْتَهِینُوا بِالموت کیلا تَمُوتوا و امِیْتُوا الشهواتِ تَخْلُدُوا»:
- «مرگ را خوار و حقیر شمارید تا نمیرید و شهوات را بمیرانید تا زندگى جاودانه یابید».
- حفظ شکم عدم پر خوری - یکى از عوامل خاموش کردن شعلههاى خانمانسوز شهوات، حفظ شکم و عدم پرخورى است که حضرت در فراز قبل متذکر شدهاند و گویا این فراز معلول فراز قبلى است و حضرت پس از آن ذکر کردند.
- مولى فرمودند: - خداوند ما را از همنشینى شهوت دور گرداند که مولى فرمودند:
- «قَرین الشَهوة مریضُ النفس مَعْلُولُ العقل»:«همنشین شهوت و تمایلات نفسانى، داراى نفس مریض و عقل علیل است».
- اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)، ج2، ص: 401
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ========
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- امیر المومنین – متقین73- علاج غضب امیر المومنین – متقین73-مهار کردن قوه غضب مکظوما عیظه ترجمه: (مىبینى براى فرد پرهیزکار که) خشم او فرو نشسته است.***
- مهار قوه غضب، - شرح: در فراز قبل اشاره به مهار کردن قوه شهوت بود و حال اشاره به مهار کردن قوه غضب، دو قوهاى که مىتواند، تحت نفوذ عقل عمل کند، و انسان را مثل دو بال به عالم ملکوت پرواز دهد.
- محل خروج نفس - مفردات راغب گوید «کظم» محل خروج نفس را گویند و در موارد سکوت استعمال مىشود (انسان ساکت کسى است که گویا محل خروج کلمات را بسته است).
- فوران خون قلب - در مورد «غیظ» نیز مىگوید: شدیدترین حالت غضب است و آن حرارتى است که انسان از فوران خون قلبش احساس مىکند.
- بستن مشک - در لغت وقتى سقّا دهنه مشک را بعد از پر شدن آب مىبندد «کظم السقّاء»
- بستن غیظ -گویند دهنه مشک را مىبندد تا آبهاى جمع شده در درون آن بیرون نریزد، فردى که در حالت عصبانت به سر مىبرد کورهاى از آتش مىشود، اگر خود را کنترل کند کظم غیظ کرده است، بسیارى از جنایتها، قتلها و کشتارها، از این آتش درونى (غضب) سرچشمه مىگیرد.
- صداى غیظآلود جهنم - انسان در حال غضب، تجلىگاه جهنم است، اگر خود را کنترل نکرد، زبانه و شراره این آتش به بیرون سرایت مىکند و در روز قیامت با همین آتش مىسوزد، صداى تنفس و ناله انسان غضب کرده، صداى غیظآلود جهنم است (سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفِیراً): براى جهنم ناله غیظآلود و رفت و برگشت تنفس او را مىشنوند گویى جهنم مثل موجودى زنده است.
- نه تصمیم، نه اقدام! - چنانکه در روایت است، از جاهائى که شیطان بسیار به انسان نزدیک مىشود حال عصبانت است، پس در این حالى که محدوده قدرت شیطانى است، نه تصمیم گیر و نه عملى انجام ده، که هر دو شیطانى است و همیشه این شعار را مدّ نظر داشته باش، که در حال عصبانت نه تصمیم، نه اقدام!
- محدوده قدرت شیطان - محقق بزرگ، احمدبن محمد، معروف به ابن مسکویه در کتاب «طهارة الاعراق» که از کتب کمنظیر و گرانقدر در نیکوئى ترتیب و حسن بیان است، درباره غضب سخنى دارد که حاصل ترجمهاش قریب به این مضمون است:
- آتش فروزنده وخفه کنند - «غضب» در حقیقت عبارت از حرکتى نفسانى است که بواسطه آن، جوشش در خون قلب براى شهوت انتقام حادث شود. پس وقتى که این حرکت تند شود، آتش غضب را افزون کند و بر افروختهتر سازد و شریانهاى مغز را پر کند از یک دود تیره و تاریکى به واسطه آن خود عقل کم و ناچیز شود و کار او ضعیف گردد و مَثَل انسان در این هنگام،
- غاری با دود خفه کننده - چنانچه حکما گویند، مَثَل غارى شود که در آن آتش افروزند و از دود خفه کننده پر گردد. پس علاج آن سخت شود و خاموش نمودن آن مشکل گردد و چنان شود که هر چه بر وى افکنند که او را فرو نشاند خود او نیز جزء آن شود
- از رشد وهدایت باز ماند - و بر ماده آن افزاید و سبب ازدیاد آن شود، پس از این سبب است که انسان در این حال از رشد و هدایت باز مىماند.
- نفس شعله ور - پس از آن فرماید: و امّا بقراط (حکیم) گوید که من از کشتىاى که دچار بادها و طوفانهاى سخت شود و آن را موجهاى دریا متلاطم سازد، امیدوارترم از شخص غضبناک برافروخته، زیرا ممکن است کشتى را در این حال، ملّاحان با لطائف الحیل به ساحل نجات هدایت کنند و امّا نفس وقتى آتش در آن شعله ور گردد، امید نجات براى او نیست ... زیرا که هر چه حیله به خرج دهى از قبیل مواعظ و نصائح و هر چه با او فروتنى و زارى نمائى بر شعله و مایه آن افزاید.
- قوه غضب در اصل یکى از نعمتهاى بزرگ الهى است که بوسیله آن انسان مىتواند بقاى خود را حفظ کند و مدخلیتى بزرگ در تشکیل مدینه فاضله و نظام برتر دارد.
- نباید قوه غضبیه کشته شود - این قوه مایه أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ: است که از اوصاف مؤمنین است، اشتباه کردند کسانى که فکر کردند، باید قوه غضبیه کشته شود و خاموش کردن آن از کمالات و معارج نفس است، آنها از مقام اعتدال و حدّ کمال غافلند، نفهمیدند که در جمیع سلسله حیوانى خداوند این قوه را عبث و بیهوده نیافریده است، این سرمایه زندگانى را بىجهت نداده است، جهاد با دشمنان دین و دفع دشمن از مال و ناموس و دیگر نوامیس مبتنى بر این قوه است.
- مذمت جنبه افراط - آنچه مذمت شده، جنبه افراط آن است که امام صادق (علیه السلام) از رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) نقل کردند: «الغضب یُفْسِدُ الایمان کما یُفْسد الخَلّ العَسَل»:
- تکه آتشی از شیطان - «غضب ایمان را فاسد مىکند، چنانکه سرکه عسل را». امام باقر (علیه السلام) نیز فرمودند: «این غضب تکه آتشى از شیطان است که در قلب فرزند آدم افروخته شده
- نگه داشتن غضب - در حدیثى دیگر فرمودند: در تورات در خطابهائى که به موسى (علیه السلام) شده، نوشته است: اى موسى غضب خود را از کسى که تو را بر او مسلط کردهام، نگاه دار، من نیز غضب خود را از تو باز مىدارم».
- غضب بر زیردست - این حدیث نشان مىدهد که غضب بر زیردست مظلوم، غضب الهى را به دنبال دارد.
- جامعترین کلمات - امام صادق (علیه السلام) مىفرمایند از پدرم شنیدم که مىفرمود: مردى بادیه نشین نزد رسول اللّه (صلى الله علیه و آله) آمد و گفت: من در بیابان زندگى مىکنم، جامعترین کلمات را (که کوتاه و پرمعنا) باشد به من تعلیم کن! حضرت فرمودند: «آمرک ان لا تغضب»: تو را امر مىکنم که غضب نکنى»!
- سخت تر از غضب نیست - سپس امام صادق (علیه السلام) فرمودند: پدرم مکرّر مىفرمود: چه چیزى سختتر از غضب است؟ همانا مرد غضب مىکند و نفس محترمهاى را که خداوند ریختن خون آن را حرام کرده، مىکشد و افتراء و نسبت ناروا به زن عفیفه و پاکدامنى مىدهد.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۳/۲۶