پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1.   فضایل انسانی ..شعار با شعور ، ادراک ، فهم ، معرفت 1
  2. در آغاز کتاب (قرآن) با نیایش به درگاه خداوند متعال، شعار«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» ‏گویند با شعور و ادراک و فهم و معرفت مؤمنان بستگی دارد. «شعور» از ریشه‏ى «شَعر» به معناى مو مى‏باشد. کسى که داراى فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و فهم وشعور و معرفت است.
  3. بهشت به ادّعا و شعار به کسى داده نمى‏شود، بلکه شعور ایمان و عمل‏صالح لازم است. آیه علّت ورود به بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیکوکار بودن مى‏داند. بَلى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِن ...‏( البقرة/112)
  4. شعار «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» است. در حدیث مى‏خوانیم: هرگاه با مصیبتى مواجه شدید، جمله‏ى‏ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» را بگویید. گفتن‏ «إِنَّا لِلَّهِ» و یاد خدا به هنگام ناگوارى‏ها، آثار فراوان دارد: لکن شعور آن صبر صابران در برابر مواجه شدید با مصیبت است. ‏
  5. پیمان شکنان و شعار دهندگان بى‏عمل، ظالمند. «عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ» اهل شعار باید همراه شعور درک و فهم و معرفت باشند.
  6. انقلابى بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. در ماجرا سپاهیان‏ طالوت، شعار دهنده بسیار بود، ولى آنان که با شعور در آزمایشات موفق شدند، اندک بودند. « ِفَشَرِبُوا مِنْه‏ إِلَّا قَلِیلًا مِنْهُمْ»( البقرة/ 249)
  7. در آیه آیةالکرسى ، شانزده مرتبه نام خداوند و صفات او مطرح شده است. به همین سبب آیةالکرسى را شعار و پیام توحید دانسته‏اند. هر چند در قرآن بارها شعار توحید با بیانات‏ گوناگون مطرح شده است، مانند: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» ، «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» ، «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ» ، «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا» ، ولى در هیچ کدام آنها مثل آیةالکرسى در کنار شعار توحید، صفات خداوند مطرح نشده است. به مناسبت وجود کلمه‏ى «کرسى» در آیه، رسول اکرم صلى الله علیه و آله این آیه را «آیةالکرسى» نامید.در روایات شیعه و سنى آمده است که این آیه به منزله‏ى قلّه قرآن است و بزرگترین مقام را در میان آیات دارد. همچنین نسبت به تلاوت این آیه سفارش بسیار شده است،  در شعور ومعرفت آیةالکرسى از على علیه السلام نقل کرده‏اند که فرمود: بعد از شنیدن فضیلت این آیه، شبى بر من نگذشت، مگر آنکه آیةالکرسى را خوانده باشم.
  8. اوّلین شعار و دعوت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله نیز با همین جمله بود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» همچنان که فرمود: «من قال لا اله الا الله مخلصا دخل الجنة و اخلاصه بها ان تحجزه لا اله الاالله عما حرم الله» هرکس خالصانه این شعار توحید را با شعور خلوص سر دهد، وارد بهشت مى‏شود و نشان اخلاص او آن است که گفتن «لا اله الا الله» وى را از حرامهاى الهى دور سازد.
  9. شفاعت کننده، قدرت مستقلى در برابر قدرت خداوند ندارد، بلکه پرتوى از اوست ومقام شفاعت مخصوص کسانى است که او بخواهد. لذا بی شعوری بت پرستان با شعار؛ «هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا» «یونس/18» نباید خیال کنند که بهره‏مند از شفاعت خواهند شد.
  10. حکمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته‏اند که خداوند به بعضى از افراد با شعور به خاطر پاکى و تقوا و تلاش عطا مى‏کند، تا آنان وسوسه‏هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.
  11. تکرار شعار توحید و پایدارى در برابر خرافات، لازم است.تا انسان به شعور برسد. «ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ»
  12. اندیشه‏ى آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. «لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً» شعور قرآن مرد میدان لازم دارد .
  13. شعار، کار ساز نیست، شعور و ادرک وفای به عهد در عمل و تقوا لازم است. «أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‏»
  14. بهترین امّت بودن با شعار نیست، با شعور ایمان درک و فهم و معرفت باشند. و امر به معروف و نهى از منکر است. «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ ... تَأْمُرُونَ ...»
  15. سال دوم هجرى، کفّار قریش با دادن هفتاد کشته و هفتاد اسیر در جنگ بدر شکست خورده، به مکّه بازگشتند. ابوسفیان گفت: بر کشته‏ها گریه نکنید، تا عقده‏ها خالى نشود و کینه‏ها باقى بماند. همگى شعارِ انتقام سر دهید و من نیز تا انتقام نگیرم با همسرم همبستر نخواهم شد. بعدا علامت بی شعوری خود به عرصه نمایش گذاشت.
  16. به تخیلات و آرزوهاى خود دل نبندیم و به هر شعار و شعاردهنده‏اى اطمینان نکنید. که خیلی از تخیلات جایگاه  شعوری ندارد «وَ لَقَدْ کُنْتُمْ ... فَقَدْ رَأَیْتُمُوهُ ...»
  17. انقلابى بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. گاهى از شعار تا شعور عمل فاصله زیاد است. فَلَمَّا کُتِبَ‏ ... إِذا فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَخْشَوْن‏
  18. از دست‏دادن هدف وعقیده، ظلم به خویش است. (شعار «خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو» از نظر قرآن مردود است.)که جماعت منهای قرآن شعور نمی آورد
  19. پس از جنگ احد، ابوسفیان بالاى کوه احد رفت و شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لا عزّى لکم» ما بت عُزّى داریم ولى شما ندارید، مسلمانان پاسخ شعور دادند:  «اللّه مولانا و لا مولى لکم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى ندارید.
  20. «سلام»، شعار اسلام است. بزرگ نیز به کوچک، سلام مى‏کند. «فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ» شعور سلام تکبر را از دل بیرون کردن است
  21. مومن با شعوری  کامل است که همراه با خوف الهى، توکّل، نماز وانفاق باشد. آرى، ایمان به شعار نیست، به عمل همراه شعور درک و فهم و معرفت است. «أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»
  22. تأمین قدرت دفاعى، شعور آموزشی نظامی و بودجه لازم دارد، موعظه و شعار کافى نیست. «تُنْفِقُوا»
  23. شعار «واللّه مع الصابرین» باید در جبهه‏هاى جنگ و هرجا که نیاز به شعور مقاومت و صبر است، تلقین شود. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ»
  24. این آیات ویژگى‏هاى اولیاى خدا را بازگو مى‏کند. شعار آنان این است: إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا ... ونتیجه‏ى این خوف، شعور تقواست وثمره‏ى تقوا: «لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ»
  25. شعارِ «مرگ بر ستمگر»، یک شعار قرآنى است. «أَلا بُعْداً لِعادٍ» وشعور آن مبارزه است .
  26. سلام، یک شعار آسمانى و شیوه‏اى ملکوتى است. «قالُوا سَلاماً» که خاص افراد با شعور است.
  27. فرشتگان، در همه احوال در دنیا و آخرت (برزخ و قیامت) با انسان ارتباط دارند، گاهى بر انسان با شعور درود و صلوات مى‏فرستند، «یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ» گاهى براى او استغفار و طلب بخشش مى‏کنند، «وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا» و زمانى هم براى او دست به دعا برمى‏دارند، «رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ» در هنگام مرگ و شروع عالم برزخ نیز با شعار و تلقین «أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا» و با جمله‏ «سَلامٌ عَلَیْکُمْ» جان آنها را مى‏گیرند. «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ»  و در آخرت نیز از هر سو بر آنان سلام مى‏کنند.
  28. سلام، یکى از نام‏هاى خداوند، تهنیت خداوند بر پیامبران، تبریک الهى بر بهشتیان، زمزمه فرشتگان، کلام بین‏المللى تمام مسلمانان، شعار بهشتیان در این جهان و آن جهان، ذکر خالق و مخلوق، نداى وقت ورود و خروج، آغاز هر کلام در نامه و بیان است که هم بر مرده و زنده و هم بر بزرگ و کوچک گفته مى‏شود و پاسخ سلام  شعور است که در هر حال واجب است.
  29. گرچه معمولًا مردم بر دین و روش حاکمانشان هستند، «النّاس على دین ملوکهم» امّا در سیستم مدیریّت اسلامى، اطاعتِ مطلق از مدیر نداریم. بنابراین، شعار «المأمور معذور» صحیح نیست. بلکه صحیح شعور اطاعت از خالق لازم است «لاطاعة لمخلوق فى معصیة الخالق»
  30. دیندارى با شعار نیست بلکه اهل شعار باید همراه شعور درک و فهم و معرفت عمل و پیروى از دستورات باشد. «تَبِعَنِی»
  31. شعور در منطق مردانِ خدا، پیروزى از آنِ پرهیزکاران است، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى» و شعار ابرقدرت‏ها، برترى‏طلبى و سلطه‏جویى است، «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلى‏» مى‏باشد.
  32. سیدبن طاووس قدس سره در بیان لطیفى مى‏فرماید: شیطان ابتدا با شعار راهنمایى و دلالت به سراغ آدم آمد، «هَلْ أَدُلُّکَ» وبعد او را تدلیه و وسوسه کرد، «فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ»، پس واى‏ به حال ما که شیطان از ابتدا به قصد اغرا و فریب ما مى‏آید. «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ»بنابر این هرشعاری شعور همراه ندارد
  33. مهم‏ترین و آخرین هدف دین اسلام در اوّلین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به یگانگى خداوند ایمان آورید و «لا اله الا الله» بگویید تا رستگار شوید. و اولین شعور «لا اله الا الله» پزیرش ولایت است.
  34. برخى از شعارهاى لجوجانه یا فریبنده‏ى کافران وحقّ ستیزان است. آنان با تبلیغات گسترده، پیروى از پیامبران را خسارت مى‏دانند ولى هدفشان این است که مردم را مطیع خود سازند و با شعار آزادى، ملّت‏ها را به بردگى کشانند. هَیْهاتَ هَیْهاتَ لِما تُوعَدُونَ «المؤمنون/36» درحالی که شعار حق ستیزان شعوری در پی نخواهد داشت .
  35. اهل کفر، با شعار «حفظ حریم و قداست الهى» اولیا و وعده‏هاى الهى را رد مى‏کنند. «افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ» وشعور را زیر پا می گدارند.
  36. ساحران به فکر خودشان هستند که مزدى بگیرند وکارى به حقّ و باطل بودن آن ندارند. «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» شعار انبیا در تمام کارهایشان‏ «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» * بود، ولى ساحران حتّى براى یک‏حرکت توقّع اجر داشتند. «لَنا لَأَجْراً» کار برای خدا کردن شعار را به شعور مبدل می کند.
  37. کافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار مى‏دهد. ساحران در پیروزى خود شک داشتند و در آیات قبل مى‏گفتند: «إِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغالِبِینَ» ولى در حضور فرعون، با خودشیرینى و تملّق گفتند: «بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ» وبه پیروزى تظاهر مى‏کردند و به اصطلاح جنگ‏روانى راه مى‏انداختند. «إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ» شعار کافران به شعور نمی رسد.
  38. روش دعوت تمام انبیا یکى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همه‏ى آنان یک کلام و یک شعار داشتند:که به شعور و معرفت باشد. رسیده است.
  39. به همه‏ى کسانى که ادّعاى صداقت دارند و شعار صداقت مى‏دهند، اطمینان نکنید. لَنَقُولَنَ‏ ... إِنَّا لَصادِقُون ..شعار صداقت تضمین نشده و معلوم نیست که شعور بیاورد‏
  40. شعار مستکبران این است: هر چه را من نمى‏شناسم، پس وجود ندارد. ما عَلِمْتُ‏ ... تکه کلام افراد با شعور خدا می داند است که الله العالم و «فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
  41. ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش شعور است. أَ حَسِبَ‏ ... هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏ (ادّعا کافى نیست، باید عملکرد شعور را دید و قضاوت کرد.) سعدیا گرچه سخندان و نصحیت‏گویى ..... زعمل کار برآید به سخندانى نیست. شعور یعنی عمل خالص برای خدا..

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی