سیگار ومواد افیونی پدیده مرگبار عصر ما، شده،-5 و اى کاش سایر مبتلایان نیز پیش از آن که گرفتار عوارض بسیار خطرناک آن، مانند بیمارىهاى قلبى و انواع سرطان شوند، آن را ترک کنند.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- سیگار ومواد افیونی پدیده مرگبار عصر ما، شده،-5
- و اى کاش سایر مبتلایان نیز پیش از آن که گرفتار عوارض بسیار خطرناک آن، مانند بیمارىهاى قلبى و انواع سرطان شوند، آن را ترک کنند.
- حرمت اسراف- یعنى هزینه کردن بیهوده اموال- از مسلّمات همه فِرَق اسلامىاست ، و ادلّه چهارگانه فقهى (قرآن، حدیث، عقل و اجماع) بر آن دلالت دارد. بدین جهت اسلام اجازه نمىدهد که حتّى آب نیم خورده لیوان دور ریخته شود. «2»
- آیااست عمال انواع دخانیات، مخصوصاً سیگار، اسراف محسوب نمىشود؟
- به گزارش تکان دهنده زیر توجّه کنید، تا فاجعه این اسراف بزرگ و وسیع، و پاسخ سؤال فوق روشن گردد:
- متأسفانه در کشور ما ایران، نزدیک به 10 میلیون نفر سیگارى وجود دارد، که روزانه بیش از سه میلیارد تومان خرج سیگار مىکنند! اگر این رقم را در روزهاى سال ضرب کنیم، حاصل آن بیش از هزار میلیارد تومان مىشود. «1» دیگران با این ارقام نجومى، ماهوارههاى اطّلاعاتى، تحقیقاتى، مخابراتى، نظامى و مانند آن به فضا پرتاب نموده، و در مجموع به اقتصاد و صنایع و اعتبار جامعه خویش کمک مىکنند، و سیگارىها سلامتى خود و اطرافیان، و ثروت خانواده و جامعه خویش را آتش زده، و دود حاصل از آن را به فضا فرستاده، و ضربه مهلکى به اقتصاد و اعتبار جامعه خویش وارد مىآورند! ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!؟
- با توجّه به تأکید شدیدى که اسلام نسبت به ترک اسراف دارد، آیا مىتوان تصوّر کرد که صرف سالانه 000/ 000/ 000/ 000/ 1 تومان براى یک عادت ناپسند غیر قابل توجیه «1»، که پیامآور انواع بیماریها، تلفات فراوان، وابستگى اقتصادى، کمک غیر مستقیم به دشمنان اسلام، تهدید نسل جوان، و سوق دادن آنها به موادّ مخدّراست ، مورد پذیرش آیین اسلام باشد؟
- بىشک ادلّه حرمت اسراف، شامل سیگار و سایر دخانیات نیز مىشود. راستى اگر سیگار اسراف محسوب نشود، چه مصداق روشنترى براى اسراف خواهید یافت؟
- نتیجه این که سیگار و دیگر انواع دخانیات به ادلّه متعدّد حراماست ، که مهمترین آنها قاعده لاضرر و مسأله اسراف مىباشد. «2»
- چرا دولت تولید دخانیات را متوقّف نمىکند؟!
- سؤال: با توجّه به ضررهاى فراوان، و مفاسدِ بسیار زیاد سیگار، و در نتیجه حرمت آن، چرا دولت اسلامى مبارزه پیگیر و جدّى با این معضل بزرگِ بهداشتى، اجتماعى و اقتصادى را شروع نمىکند، و در اوّلین گام دستور تعطیلى اداره دخانیات، و ممنوعیّت تولید و پخش انواع موادّ دخانى را صادر نمىکند؟
- پاسخ: اصل مسأله، که دولت باید مبارزه جدّى، همه جانبه، و واقعگرایى با این امّ الفساد داشته باشد، مورد قبول همگاناست . و اکنون هم این کار انجام مىشود، «1» هر چند به کندى صورت مىگیرد، و
- لذا باید آهنگ آن تندتر شود، و دامنه آن فراگیرتر.
- امّا تعطیل کردن اداره دخانیات و ممنوعیّت تولید و پخش آن به این راحتى نیست؛ زیرا قاچاق سیگار از کشورهاى دیگر به مرزهاى کشور ما با گستردگى بیشتر آغاز مىشود، و سیگارهایى به مراتب خطرناکتر وارد کشور مىگردد، و نه تنها معضل حل نمىشود، که معضلات تازهاى نیز بر آن افزوده مىشود. و لذا آقاى دکتر عارفى از اعضاى کابینه دولت شهید رجایى، در مقدّمه کتاب «خودکشى تدریجى»، به هنگام شماره کردن انگیزههاى تألیف کتابش مىگوید:
- «چندین بار در هیأت دولت برادر شهید رجایى مضرّات دخانیات مطرح شد، ولى به علّت شرایط مملکتى آن موقع، و مسائل سیاسى اجتماعى آن زمان، هیچگونه اقدامى میسّر نبود، و تنها راه براندازى دخانیات جمعآورى مطالب علمى و آگاه نمودن مردم شناخته شد. نوشتن این کتاب، ناشى از تعصّب شخصى نیست، بلکه مجموعه نظریّه هزاران دانشمند و پزشک صاحب نظر در این رشته مىباشد». «1»
- بنابراین باید از طرق فرهنگى، مخصوصاً ضدّ ارزش نشان دادن این عادت زشت، مبتلایان به سیگار را تدریجاً به سوى ترک آن سوق داد.
- مدیر کلّ آموزش بهداشتِ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکى نیز معتقداست :
- «ما باید کارى کنیم که کشیدن سیگار (مخصوصاً) در میان نوجوانان و جوانان به صورت یک ارزش تلقّى نشود».
- سیگار ضدّ ارزش است
- خوشبختانه با توجّه به فتواى مورد بحث، و فعالیّت مراکز مبارزه با دخانیات، و بعضى مصوّبات مجلس شوراى اسلامى، و تبلیغات مؤثّر رسانههاى عمومى و برخى جراید کشور، و ممنوعیّت کشیدن سیگار در قطارها و هواپیماها و وسایل نقلیّه عمومى، این عمل به صورت یک ضدّ ارزش درآمدهاست . به گونهاى که بسیارى از افراد هنگام کشیدن سیگار خود را پنهان مىکنند. و اگر این موضوع گسترش یابد، تأثیر قابل ملاحظهاى در ترک سیگار خواهد داشت.
- تشویق و تقویت اعتقادات مذهبى دو عامل مهمّ ترک سیگار
- إنذار و تبشیر، مبارزه مثبت و منفى، خوف و رجاء در کنار هم عامل پیشرفت و ترقّى انساناست .
- بدین جهت در کنار مبارزه منفى با سیگار، از دو عامل مهمّ تقویت اعتقادات مذهبى و تشویق سیگاریها نباید غافل شد. چرا که اعتقادات مذهبى اثر عمیقى در ترک سیگار دارد. به عنوان نمونه به یکى از ایمیلهایى که در همین رابطه به دست ما رسیده، توجّه کنید:
- «دین در جامعه ما موقعیّت خاصّى دارد، که کسى قدرش را نمىداند. فردى که معتقد به احکام اسلامى
- است، از فقیه جامع الشرائط تقلید مىکند، و به راحتى به فتاواى او تن مىدهد. مثلًا من فردى را مىشناسم که سخت سیگارى بود، و چندین بار هم تلاش کرد که آن را ترک کند، ولى موفّق نشد، امّا زمانى که شما سیگار را حرام کردید بلافاصله سیگار را ترک کرد».
- همان گونه که تشویق به ترک سیگار نیز کارساز و مؤثّراست . عدّهاى از شخصیّتها که شدیداً گرفتار سیگار بودند، و بیم آن مىرفت که دچار بیمارىهاى سنگینى شوند، بیانات گرهر بار وسیله حضرت آیة اللَّه العظم زید عزه عالی...
بیانات بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان - 1385/08/18 رفیقش سیگار بگیرد بکشد؛ گرایش به سیگار، گرایش به مواد مخدر، هوسهای زودگذر؛ اینها همان چیزهایی است که به دنبال خودش یک جریان عظیم، طولانی و تمام نشدنی از ...
- از زمان سابقی که ما یادمان است - پنجاه سال قبل، چهل سال قبل، سی سال قبل - انسان که در ماه رمضان به شهر تهران وارد میشد، اصلاً حال و هوای روزه در این شهر نبود! مردم راه میرفتند و راحت سیگار میکشیدند، غذا میخوردند، ساندویچ میخوردند! اصلاً کسی احساس نمیکرد که اینجا روزه است! مشهد که شهری مذهبی بود - ما در مشهد بودیم - مردم راحت و علنی روزه میخوردند؛ کانّه در بعضی از بخشهای شهر، اصلاً ماه رمضان نیامده است!
- فجایع جنسی - در هیچ جا به اندازه امریکا نیست. بچههای دوازده، سیزده ساله در خیابانهای امریکا، اسلحه میبندند، سیگار میکشند و عرق میخورند! آن وقت اینها ادّعا میکنند که میخواهیم بر دنیا رهبری کنیم! این شرمآور نیست؟!
- مصرف دخانیات و مواد مخدر استفتائات جدیدس: سیگار کشیدن چه حکمى دارد؟
- س 1399: برادر من معتاد به مواد مخدّر است و قاچاقچی مواد مخدّر نیز هست، آیا بر من واجب است او را به مقامات رسمی مربوطه معرفی کنم تا از کار او جلوگیری کنند؟
ج: بر شما نهی از منکر واجب است و باید او را در ترک اعتیاد یاری کنید و همچنین او را از قاچاق و فروش و توزیع مواد مخدّر منع نمایید و اگر اعلام وضعیت او به مقامات مربوطه، به او در اینباره کمک کرده یا مقدمّه نهی از منکر محسوب شود واجب است اعلام نمایید.
- س 1400: آیا استعمال انفیه جایز است؟ اعتیاد به آن چه حکمی دارد؟
ج: اگر ضرر قابل ملاحظهای داشته باشد استعمال و اعتیاد به آن جایز نیست.
س 1401: خرید وفروش و استعمال تنباکو چه حکمی دارد؟
73 - س 1402: آیا حشیش پاک است؟ و آیا استعمال آن حرام است؟
ج: حشیش پاک است ولی استعمال آن حرام میباشد.
- س 1403: استعمال مواد مخدّر از قبیل حشیش، تریاک، هروئین، مورفین، ماری جوانا و... بصورت خوردن، نوشیدن، کشیدن، تزریق و یا شیاف، چه حکمی دارد؟ خرید و فروش و سایر راههای کسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهداری و قاچاق آنها چه حکمی دارد؟
- س 1404: آیا معالجه و درمان بیماری بااستعمال مواد مخدّر جایز است؟ و بر فرض جواز، آیا بهطور مطلق جایز است یا فقط در صورتی جایز است که راه درمان منحصر به آن باشد؟
- س 1405: کاشت و پرورش گیاهانی از قبیل خشخاش، شاهدانه هندی، کویحا و... که از آنها تریاک، هروئین، مورفین و حشیش و کوکائین گرفته میشود چه حکمی دارد؟
ج: کاشت و پرورش این نوع گیاهان که بر خلاف مقرّرات نظام جمهوری اسلامی میباشد جایز نیست.
- س 1406: آماده کردن و تهیه مواد مخدّر اعم از اینکه از مواد طبیعی باشند مثل مورفین، هروئین، حشیش و ماری جوانا، یا از مواد مصنوعی مثل L.S.D. و غیر آن چه حکمی دارد؟
ج: جایز نیست.
ج: اگر مصرف آن تنباکو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستی و وارد شدن ضرر قابل ملاحظهای نگردد اشکال ندارد، هرچند احوط ترک آن است.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۸/۱۹