پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

بیمه 5

بسم الله الرحمن الرحیم ...

اللهم صل علی مخمد وآل مخمد وعجل فرجهم

  1. بیمه‏ درمقابل نفاق ودرویی : سعدبن‏معاذ یکى از یاران وسرداران لشگرِ رسول‏خدا بود که در قبرستان بقیع مدینه مدفون است. در تشییع جنازه او پیامبر پابرهنه شرکت کرد و فرمود: نودهزار فرشته از آسمان براى تشییع سعد آمده‏اند. پیامبر از جبرئیل پرسیدند: دلیل نزول تو و این همه فرشته براى تشییع جنازه سعدبن معاذ چیست؟ جبرئیل فرمود: شرکت دائم در نماز جماعت، انسان را از نفاق و دورویى بیمه‏ مى‏کند.
  2. نماز، روح انسان را بیمه‏‏ مى‏کند : در سوره معارج مى‏خوانیم: «اذا مسّه الشّر جزوعا و اذا مسّه الخیر مَنوعا الّا المصلّین الّذینهم على صلاتهم دائمون» «2» انسان در برابر تلخى‏ها و شرور بى صبر است و در برابر لذّت‏ها و خوبى‏ها تنگ‏نظر و بخیل، مگر نمازگزارانى که نسبت به انجام آن همیشه مراقبند. آرى ارتباط دائمى با قدرت بى‏نهایت، به انسان قدرت مى‏دهد، روحیّه توکّل را بالا برده و انسان را موجودى شکست‏ناپذیر مى‏سازد. ناگفته پیداست که این آثار براى نماز پیوسته و همراه با توجّه است، نه نمازهاى غافلانه و موسمى
  3. بیمه‏ زکات : امام کاظم علیه السلام فرمود: «حصّنوا أموالکم بالزّکاة» اموال خود را از طریق زکات بیمه‏ کنید.
  4. بیمه‏ وسیله اقتدار امّت‏ : اگر کمبودها از طریق مالیات‏هاى اسلامى و خمس و زکات تأمین شود و افراد جامعه به یک نوع رفاه نسبى دست یابند، دل‏ها نسبت به هم مهربان مى‏شود، نیروها متمرکز مى‏گردند و همه پشتیبان یکدیگر خواهند بود.چنین جامعه‏اى داراى صلابت و اقتدار خواهد بود و در مقابل هر وعده و وعید و یا هر تهدید و تطمیعى بیمه‏ مى‏شود. بخصوص که در پرداخت خمس وزکات قصد قربت در کار است وهیچ‏گونه تحقیر ومنّتى روانیست.
  5. بیمه‏ وضمانت امام صادق (ع) : امام‏صادق علیه السلام فرمود: «ما ضاع مال فى البرّ و لاالبحر الّا بتضییع الزّکاة» هیچ مالى در خشکى یا دریا ضایع نمى‏شود، مگر به خاطر آنکه زکات آن پرداخت نشده است. آن حضرت در حدیث دیگرى فرمودند: «حصّنوا اموالکم بالزّکاة و أنا ضامن لکل ما یتوى فى برّ او بحر بعد اداء حق اللّه فیه» اموال خود را از طریق پرداخت زکات بیمه‏ کنید و اگر بعد از پرداختن زکات مالى تلف شد، من ضامن آن هستم.
  6. بیمه‏‏ شدن از فقر: در روایات مکرر مى‏خوانیم که حج، بیمه‏ شدن انسان از فقر و تنگدستى است. از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده که فرمود: «حجّوا تستَغنُوا»؛ به حج بروید تا بى‏نیاز شوید.
  7. سود بیمه‏ : امام صادق علیه السلام حج و عمره را دو بازار آخرت دانسته که همه‏اش سود است؛ اگر زنده بماند، بیمه‏ خداوند است و اگر در مسیر راه از دنیا برود، اهل بهشت است.
  8. سفری که انسان را از فقر بیمه‏ می کند: سفرى است که انسان را از فقر بیمه‏ مى‏کند و گناهان انسان در آن بخشیده مى‏شود.
  9. بیمه‏ هدفمند امام حسین (ص) :  اگر امر به معروف و نهى از منکر نباشد، جامعه اسلامى بیمه‏ نمى شود و هر روز اگر هنرمندى مثل سامرى یک گوساله طلائى درست کند، مى‏تواند نسل ما را مورد تهاجم فرهنگى خود قرار دهد. به گفته همه علما، امر به معروف و نهى از منکر از واجبات قطعى است و آن قدر اهمیت دارد که امام حسین (ع) فرمود: هدف من از رفتن به کربلا، امر به معروف و نهى از منکر است.
  10. بیمه‏ از فقیر شدن : حج، انسان را از فقیر شدن بیمه‏ مى‏کند.
  11. بیمه‏ حفظ مال:  زکات مال را بیمه‏ مى‏کند.
  12. بیمه‏ نوزاد : عقیقه، وسیله بیمه‏ کردن نوزاد از خطرات است.
  13. بودن آبرو و مال و جان : گرچه طبق قانون «اهم و مهم» باید در هر اقدامى محاسبه کرد و هر حرکتى را سنجیده انجام داد و به خاطر رسیدن به منفعت قلیل، منابع کثیرى را مصرف نکرد؛ ولى این به آن معنا نیست که ما در امر به معروف و نهى از منکر، بیمه‏ بودن آبرو و مال و جان را براى کسى تضمین کنیم. ما باید در انجام این دو وظیفه بزرگ، گاهى به استقبال خطر برویم. این همه سفارش و پاداش تنها براى کسانى نیست که بى هیچ دردسرى امر به معروف کنند و به طور قطع نتیجه هم بگیرند.
  14. بیمه‏ بدون ضرر :  اگر مالى را در راه خدا بدهى، سایر اموال تو بیمه‏ خواهد شد. بنابراین، ضرر نمى‏کنى.
  15. کشور را در مقابل هر خطرى بیمه‏‏ مى‏کند : منطقه، جوانان را شناسایى کنند و براى آنان جلسات علمى و شیرین برگزار کنند و به مشکلاتشان گوش دهند، در عزا و شادى آنان شریک شوند به طورى که در دفتر تلفن هر شخصى، شماره تلفن یک اسلام شناس وارسته و متقى باشد و همه نسل‏نو بهترین و عزیزترین دوست خودشان را علماى جوان و متقى بدانند، این کار کشور را در مقابل هر خطرى بیمه‏ مى‏کند؛ زیرا هر فسادى پیدا شود، جوانان مؤمن، به رهبرى عالمى متقى، جلو فساد را مى‏گیرند. از حفظ کوچه تا خط مرزها همه با هم یکدل و یکدست مى‏شوند.
  16. تبلیغ و تبیین مسایل بیمه‏ : با توجه به سنخیّتى که بین علوم انسانى (روانشناسى، جامعه‏شناسى، اقتصاد و ...) و معارف الهى وجود دارد و این علوم، موضوع احکام شرعى را روشن مى‏کنند، شناخت آنها براى مبلغ لازم است زیرا سر و کار او با روح و روان مردم و جامعه انسانى است و تبلیغ و تبیین مسایلى همچون مُضاربه، مُزارعة و ... آشنایى با مبانى اقتصادى و مسایل علم اقتصاد را مى‏طلبد. خصوصاً امروزه که مسایل جدیدى همچون بانک، بیمه‏، ارز، تورم، گرانى، بودجه، مالیات، عوارض، و ... در جامعه مطرح است که باید احکام شرعى آنها براى مردم بیان شود.
  17. بیمه‏ آموزش معارف است : همانگونه که زمینه پذیرش حق در جوانان زیاد است، احتمال انحراف آنها نیز زیادتر است. به همین دلیل حضرت على علیه السلام دستور مى‏دهد که به فرزندان خود علوم و معارف اسلامى را بیاموزید تا در برابر افکار انحرافى بیمه‏ شوند؛
  18. بیمه‏ نزد خداوند : مبلغ باید قبل از تبلیغ با دعا وخواندن آیة الکرسى، دادن صدقه و استعاذه واقعى خودش را نزد خداى بزرگ بیمه‏ کند.
  19. مبلغ هرگز نباید خود را بیمه‏‏ بداند. اگر لحظه‏اى غفلت کند سقوط مى‏کند، همانند یک راننده که با وجود داشتن گواهینامه، ماشین سالم و همه امکانات بخاطر لحظه‏اى غفلت نابود مى‏شود
  20. بیمه‏ جان ومال : بسیار شرمنده هستم که در تمام کشورهاى اسلامى «دارالزکاة» داریم و مردم در صف مى‏ایستند تا زکات بدهند، ولى ما از این عمود دین غافلیم. مگر بیش از سى حدیث نداریم که بناى اسلام بر پنج خیر است. نماز و زکات و حج و روزه و ولایت و چرا در این میان زکات فراموش شده و با این که براى هر یک از واجبات خمس و روزه و حج یک آیه آمده، آنها بحمدللَّه مطرحند، ولى زکات با آن همه آیه فراموش شده است. مگر در روایات متعدد نمى‏خوانیم جان خود را با صدقه و مال خود را با زکات بیمه‏ کنید؟ چرا ما از این بیمه‏هاى الهى غافلیم؟ چه بسیارند افرادى که بودجه‏هاى سنگینى خرج مى‏کنند، ولى زکات نمى‏دهند. زکات مخصوص اسلام نیست. در ادیان دیگر نیز بوده و قانون آن در ماه رمضان نازل و مصرف آن در قرآن‏ در آیه «انما الصدقات للفقراء» بیان شده و وظیفه مسئولین نظام احیاى آن است: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر))
  21. بیمه‏ عامل قداست : «بسم‏اللَّه» عامل قداست یافتن کارها و بیمه‏ کردن آنهاست.
  22. قرآن بیمه‏ شده است : تعلیم کتابى که بقاى آن بیمه‏ شده است. «انّا نحن نزّلنا الذکر و انّا له لحافظون»
  23. خداوند اوّل اولاد را بیمه‏‏ مى‏کند، سپس خود انسان را : خداوند در آیه 151 سوره‏ى انعام، کشتن فرزندان را به خاطر فقر مى‏داند، «لاتقتلوا اولادکم من املاقٍ» ولى در این آیه، کشتن را به خاطر ترس از فقر مى‏شمرد، «خشیة املاق» در آنجا در مورد فقر مى‏فرماید: «نحن نرزقکم و ایّاهم» ما زندگى شما و فرزندانتان را تأمین مى‏کنیم، در اینجا در مورد ترس از فقر مى‏فرماید: «نحن نرزقهم و ایّاکم» رزق بچه‏هایتان و خودتان با ماست. چون هیجانِ ترس بیشتر است، خداوند اوّل اولاد را بیمه‏ مى‏کند، سپس خود انسان را، تا هیجان کاهش یابد. شاید سرّ این تفاوت در این باشد که چون گرسنگى الآن است و ترس از فقر براى آینده، لذا در صورت اوّل مى‏فرماید: ما هم اکنون خود شما و فرزندانتان را رزق مى‏دهیم، ولى در مورد ترس از آینده مى‏فرماید: نگران نباشید ما فرزندانتان و خودتان را روزى مى‏دهیم.
  24. بیمه‏ عامل قداست است : «بسم‏اللَّه» عامل قداست یافتن کارها و بیمه‏ کردن آنهاست.
  25. بیمه‏ دربرابر گناهان :  ایمان به مبدأ و معاد، انسان را در برابر گناهان بیمه‏ مى‏کند و هر چه ایمان قوى‏تر باشد، تقوى بیشتر است.
  26. بیمه‏ از انواع حوادث : بعضى خیال مى‏کنند تقوى محدودیّت و زندان است، ولى تقوى قلعه و دژ است. فرق بین زندان و قلعه آن است که زندان را از بیرون قفل مى‏کنند و یک محدودیّت تحمیلى است که با آزادى بشر سازگار نیست، امّا قلعه را انسان خود انتخاب مى‏کند و خودش از درون قفل مى‏کند تا از انواع حوادث بیمه‏ باشد.
  27. گفش برای پا بیمه‏ است نه محدود : راستى، ما که کفش به پا مى‏کنیم، پاى خود را بیمه‏ مى‏کنیم یا محدود؟
  28. بیمه‏ آز آفات : به همین خاطر قرآن مى‏فرماید: هر کسى عمل خود را تا قیامت بیاورد و از آفات بیمه‏ کند، ده برابر پاداش داده.
  29. رجوع به کارشناس بیمه‏ : اگر مى‏خواهیم پشیمان نشویم باید به انبیا مراجعه کنیم. (در آخر آیه قبل، سخن از ندامت و پشیمانى بود و در این آیه مى‏فرماید: شما که پیامبر دارید به او مراجعه کنید تا از کارهاى شتاب‏زده ندامت‏آور بیمه‏ شوید) «نادِمین. و اعلموا انّ فیکم رسول الله»
  30. بیمه‏ تضمینی : ایمان به خداوند، سلامت قراردادها را بیمه‏ و تضمین مى‏کند. «واللّه على ما نَقول وَکیل»
  31. بیمه‏ وسیله رهایی از وسوسه های شیطان : شکر خداوند، وسیله‏ى زیاد شدن نعمت‏هاست. شکر خداوند، وسیله‏ى بیمه‏ شدن از وسوسه‏هاى شیطانى است، زیرا شیطان به خداوند گفت: من از هر سو مردم را گمراه خواهم کرد، زیرا اکثر مردم اهل شکر نیستند. و هر کس شاکر نباشد در دام او قرار خواهد گرفت.
  32. بیمه‏ دربرابرفریب ها وخطاها : عمل به این آیه، (وَ لَاتَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ‏ مَسْئُولًا «36»)فرد و جامعه را در برابر بسیارى از فریب‏ها و خطاها بیمه‏ مى‏کند. چرا که خوش‏بینى بیجا، زودباورى وشایعه‏پذیرى، جامعه را دستخوش ذلّت وتسلیم دشمن مى‏کند.
  33. بیمه‏ بندگى خدا :  انسان را در برابر تبلیغات و لشکرکشى‏هاى ابلیسى بیمه‏ مى‏کند. «انّ عبادى لیس لک علیهم سلطان» (آرى کسى که به قدرت بى‏نهایت متّصل شد، نفوذناپذیر مى‏شود.)
  34. بیمه‏ حوادث : یاد خاطرات تلخ گذشته، انسان را در برابر حوادث آینده بیمه‏ مى‏کند. «آمنکم على اخیه من قبل» (یعنى من یک بار در گذشته شما را بر برادرش امین دانستم و دیدید که چه شد.)
  35. بیمه‏ یافتن کار (بیمه‏ بیکاری)«بسم‏اللَّه» عامل قداست یافتن کارها و بیمه‏ کردن آنهاست.
  36. بیمه‏ آِینده :  ایمان و عمل صالح، گذشته‏ها را جبران و آینده را بیمه‏ مى‏کند. «کفّر ... اصلح»
  37. بیمه‏ مضونیت از هر خطر : آرى، هر روز که از عمر جهان مى‏گذرد، بشر هر چه بیش‏تر به نیاز خویش به ارتباط با خداوند، وحى، نبوت و کتاب آسمانى پى‏مى‏برد، قرآن کتاب هدایت، نور، تذکر، موعظه، برهان، شفاء، حکمت و علم است، و در دریاى علوم، کشتى قرآن از هر خطرى بیمه‏ شده است.
  38. کلید بیمه‏ : انسان با گفتن «بسم اللّه»، خود و کار خود را بیمه‏ مى‏کند و به قدرت‏ بى‏نهایت متّصل مى‏شود.
  39. خلاف انسان را از بیمه‏ خارج می کند : خداترسى باید محور کار ما باشد و هیچ مقامى نباید خود را بیمه‏ بداند، چنانکه پیامبر عزیز صلى الله علیه و آله مى‏فرمود: «حتى اگر من خلاف کنم، گرفتار قهر الهى مى‏شوم.»
  40. بیمه‏ کفایت : اگر انسان بنده‏ى خدا شد، بیمه‏ مى‏شود و خداوند امور او را کفایت و کفالت مى‏کند. «ألیس اللّه بکاف عبده»

اللهم صل علی مخمد وآل مخمد وعجل فرجهم

----------------------------------------------------------------------------------

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی