کتاب یک. دو. سه . 8 یا علیّ، خردمند سه علامت دارد: بىاعتنایى به دنیا، تحمل جور و جفا، صبر در سختیها. یا علیّ، و للحلیم ثلاث علامات: یصل من قطعه، و یعطی من حرمه، و لا یدعو على من ظلمه «3».
جمعه, ۱۷ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۱۱ ب.ظ
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- کتاب یک. دو. سه . 8
- یا علیّ، خردمند سه علامت دارد: بىاعتنایى به دنیا، تحمل جور و جفا، صبر در سختیها.
- یا علیّ، و للحلیم ثلاث علامات: یصل من قطعه، و یعطی من حرمه، و لا یدعو على من ظلمه «3».
- یا علیّ، بردبار سه نشان دارد: با هر که از او ببرد پیوند کند، و به هر که محرومش کند کرم نماید، و از ظالم شکایت نکند.
- یا علیّ، و للأحمق ثلاث علامات: التهاون فی فرائض اللّه، و الاستهزاء بعباد اللّه، و کثرة الکلام فی غیر ذکر اللّه.
- یا علیّ، نشانهى احمق سه چیز است: سستى در واجبات دینى، مسخرهى بندگان خدا، پرحرفى در غیر ذکر الهى.
- یا علیّ، و للتقیّ ثلاث علامات: یتّقی جلیس السوء، و یتّقی جلیس الکذب «1»، و یتّقی الغیبة، و یدع شطرا من الحلال مخافة أن یقع فی الحرام.
- یا علیّ،علامت پرهیزگار سه چیز است: از همنشین بد و رفیق دروغین کناره گیرد، غیبت کس نکند، قسمتى از حلالها را صرف نظر کند تا در حرام نیفتد.
- یا علیّ، و للصدّیق «3» ثلاث علامات: کتمان الصّدقة، و کتمان المصیبة، و کتمان العبادة.
- یا علیّ،صدیق (: آن که گفتار و کردارش مطابق باشد) سه نشانه دارد: پوشاندن صدقه، پنهان کردن مصیبت، و مخفى نمودن عبادت.
- یا علیّ،فاسق (بىدین) سه علامت دارد: فساد انگیزى، زیان رساندن به مردم، انحراف از راه راست.
- یا علیّ، و للسفلة ثلاث علامات: عصیان الرحمن، و إیذاء الجیران، و حبّ الطغیان.
- یا علیّ،فرومایه سه نشانه دارد: نافرمانى خدا، آزار همسایه، عشق به سرکشى و یاغیگرى.
- یا علیّ، و للعابد ثلاث علامات: مقت النفس فی ذات اللّه، و مقت الشهوات فی اللّه، و طول القیام بین یدی اللّه «5».
- یا علیّ،نشانهى عابد سه چیز است: دربارهى خداوند بر خود خشم گیرد (که چرا وظایف بندگیش را انجام نمىدهم) و در راه خدا دشمن شهوات باشد، و قیام نماز را طول دهد.
- یا علیّ، و للمخلص «1» ثلاث علامات: بغض المال، و بغض الدّنیا، و بغض المعصیة.
- یا علیّ،مرد با اخلاص سه علامت دارد: دشمنى مال، دشمنى دنیا، کینهى گناه.
- یا علیّ، و للعالم ثلاث علامات: صدق الکلام، و اجتناب الحرام، و التواضع لسائر الأنام.
- یا علیّ،عالم سه نشانه دارد: راستگویى، پرهیز از حرام، فروتنى در برابر عموم مردم.
- یا علیّ، و للسخیّ ثلاث علامات: العفو عند المقدرة، و إخراج الزکاة، و حبّ الصّدقة.
- یا علیّ،سخاوتمند سه علامت دارد: عفو با قدرت، اداى زکات، دوست داشتن تصدق.
- یا علیّ، و للصدیق ثلاث علامات: أن یجعل ماله دون مالک، و عرضه دون عرضک، و نفسه دون نفسک، مع کتمان سرّک.
- یا علیّ،رفیق نیکو سه نشان دارد: مالش را پیش از مال تو صرف کند، آبرویش را سپر آبرویت قرار دهد، و جانش را فداى جانت کند، علاوه بر آنها اسرارت را فاش نکند.
- یا علیّ، و للفاجر «2» ثلاث علامات: یفجر بالإیمان، و یخدع بالنسوان، و یأتی بالبهتان.
- یا علیّ،فاجر (تبهکار) سه علامت دارد: سوگند دروغ یاد کند، زنان را بفریبد، وبه بیگناهان تهمت زند.
- یا علیّ، و للکافر ثلاث علامات، الشکّ فی دین اللّه، و البغض لعباد اللّه و الغفلة فی طاعة اللّه.
- یا علیّ،نشانهى کافر سه چیز است: در دین خدا شک کند، با بندگان حق دشمنى ورزد، و در اطاعت پروردگار غفلت و مسامحه نماید.
- یا علیّ، و للمسیء ثلاث علامات: الأمن من مکر اللّه و الیأس من رحمة اللّه، و المخالفة لرسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله.
- یا علیّ،بد کردار سه علامت دارد: از مکر خدا ایمن است، و از رحمت وى ناامید، و با پیغمبر- صلّى اللّه علیه و آله و سلّم- مخالف
- و قال صلّى اللّه علیه و آله: لا یردّ دعاء أوّله بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ*، فإنّ امّتی یأتون یوم القیامة و هم یقولون بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* فیثقل حسناتهم فی المیزان فیقال ألا ما أرجح موازین امّة محمّد صلّى اللّه علیه و اله! فتقول الأنبیاء علیهم السّلام: إنّ ابتداء کلامهم ثلاثة أسماء من أسماء اللّه لو وضعت فی کفّة المیزان و وضعت سیّئات الخلق فی کفّة اخرى لرجحت حسناتهم.
- پیامبر (ص) فرمود: «دعائى که شروعش با بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم باشد رد نمىشود.» (2) و نیز فرمود: «امتم روز قیامت مىآیند در حالى که بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم بر زبان دارند، در نتیجه حسنات آنان در میزان سنگین مىشود، مىگویند:چطور شد که وزن اعمال امت محمّد (ص) سنگین شد؟ پیامبران (ع) در جواب مىگویند: از آنرو که در آغاز سخن ایشان سه نام از نامهاى پروردگار بود که اگر در یک طرف میزان گذاشته مىشد و تمام گناهان خلق را در کفّه دیگر هر آینه حسناتشان سنگینتر مىشد.»
- وعن ابن مسعود قال: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله یقول: من تهاون فی الصّلاة من الرجال و النساء عاقبه اللّه تعالى بثمانی عشرة عقوبة:
- ستّة فی الدّنیا، و ثلاثة عند موته، و ثلاثة فی قبره، و ثلاثة فی محشره، و ثلاثة عند الصراط؛
- فأمّا التی فی الدّنیا: ذهاب البرکة من رزقه، و ذهاب البرکة من حیاته، و ذهاب النور من وجهه،
- و لا حظّ له فی الإسلام، و لا یشرکه اللّه فی دعاء الصّالحین، و لا یستجاب دعاؤه.
- و أمّا التی عند الموت فالأوّل: یموت ذلیلا و علیه ثقلا کأنّه الجبل و به ضعفا کأنّه یضرب بالسیاط،
- و الثّانیة: یموت عطشانا و لو شرب ماء الدّنیا لم یرو،
- و الثّالثة: یموت جائعا و لو أکل طعام الدّنیا لم یشبع.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۱۰/۱۷