کتاب چرا...شانزده . أَ فَلا تَعْقِلُونَ..چرا نمیاندیشید !؟ پژوهش و اندیشه ویژگىهاى معبود واقعى کدام است؟ بایستههاى معبود واقعى وَ إِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لَایَسْمَعُواْ وَتَرَاهُمْ
شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۴۲ ق.ظ
بسم الله الرحمن ارحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- کتاب چرا...شانزده . أَ فَلا تَعْقِلُونَ..چرا نمیاندیشید !؟
پژوهش و اندیشه
- ویژگىهاى معبود واقعى کدام است؟
- بایستههاى معبود واقعى
- وَ إِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لَایَسْمَعُواْ وَتَرَاهُمْ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لَایُبْصِرُونَ (اعراف، 198)
- و اگر آنان (بتپرستان یا بتها) را به هدایت فراخوانى، نمىشنوند و مىبینى که آنان به تو نگاه مىکنند، و حال آنکه نمىبینند (گویا به تو مىنگرند، ولى نگاهشان خالى از هرگونه شعور و دقّت است).
- از مجموع آیات گذشته بر مىآید که معبود و ربّ، باید:
- الف) خالق و مالک باشد. «أیشرکون ما لایخلق شیئاً و هم یخلقون»
- ب) ناصر و یاور باشد. «لایستطیعون نصرکم»
- ج) به خواستهها و دعاها ترتیب اثر دهد. «سواء علیکم أدعوتموهم أم ...»
- د) توانگر و قدرتمند باشد. «أم لهم أید یبطشون بها ...»
- ه) شنوا و بینا باشد. «أم لهم آذان یسمعون بها، أم لهم أعین یبصرون بها» و) قدرت خنثى کردن مکر دشمن را داشته باشد. «ادعوا شرکاءکم ثمّ کیدون»
- ز) کتاب و قانون عرضه کند. «نزل الکتاب»
- ح) خوبان و شایستگان را حمایت کند. «یتولّى الصالحین»
- 5- معبود واقعى کسى است که هم برنامه مشخّصى مىدهد، «نَزَّلَ الْکِتابَ» هم در اجرا، رهروان را سرپرستى مىکند. «یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ» (صدور قانون باید همراه
- آیات ناتوانى غیر خدا را از آفرینش و بىخبرى آنها را از آینده مطرح ساخت این آیه مىفرماید، معبود واقعى شما خداى یکتاست.
- 5- فطرت همهى انسانها بر خداپرستى است، انبیا علیهم السلام راه صحیح و معبود واقعى را نشان مىدهند، امّا سامرىها، کج راهه و گوسالهها را. «هذا إِلهُکُمْ»
- 4- معبود واقعى چند شرط دارد:
- الف: فناپذیر نباشد. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»
- ب: بر هستى فرمانروا باشد. «لَهُ الْحُکْمُ»
- ج: فرجام همه به دست او باشد. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
- 5- مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
- پروردگارا! مزهى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان.
- معبود واقعى، وجودى است که علم و رحمت و قداست و عزّت و قدرت و عظمت و احاطه کامل را داشته باشد و چون این صفات مخصوص خداوند است، پس معبودى جز او نیست.
- آیه الکرسى از این جا شروع مىشود. «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ» (بقره/ 255). نیست معبودى جز او، جز او معبودى نیست. معبود ارزشمندى.
- بله معبود خیلى است. براى بعضىها پول معبود است براى بعضىها شکل و زیبایى معبود است براى بعضىها... هر دلى را یک چیزى مىکشد
- اما همه مىگذرد و مىپرد پول مىرود، زیبایى مىرود قدرتها سلطنتها امکانات همه مىپرد. آن معبودى که دائمى باشد نیست جز او. معبود واقعى معبود به حق. «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ». حّى هست و قیوم. زنده است.
- منتها ما هم زنده هستیم. خدا هم زنده است. فرق مىکند. گفت که: کریم شیرهاى کریم است، کریم خان زند هم کریم است. خداوند هم کریم است. یک ریال هم پول است. هزار تومان هم پول است. میلیارد هم پول است. یک قطره آب است اقیانوس هم آب است. حىّ، حىّ است. منتها خداوند، «یَا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ» (المصباح کفعمى/ میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است
- بایستههاى معبود واقعى 1. معبود اللّهُ لا إِلهَ إِلا هُوَ وَ عَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُومِنُونَ تغابن/ 13.آنکه شایسته پرستش است شایسته تکیه گاه بودن نیز است.
- 2. هدایت گر: وَ ما لَنا أَلا نَتَوَکَّلَ عَلَی اللّهِ وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا ابراهیم/ 12.
- 3. قاطع : به کسی باید تکیه نمود که بتواند به اختلافات پایان دهد. وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِیهِ مِنْ شَیْءٍ فَحُکْمُهُ إِلَی اللّهِ ذلِکُمُ اللّهُ رَبِّی عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ شوری/ 10.
- 4. همیشه می باشد: وَ تَوَکَّلْ عَلَی الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ کَفی بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبِیراً فرقان/ 58. با داشتن تکیه گاه وسرپرستی که همیشه زنده است نه نیازی به اجر و پاداش دیگران داری و نه وحشتی از ضرر و زیان و توطئه آنان)
- 5. شکست ناپذیر : وَ تَوَکَّلْ عَلَی الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ شعراء/ 217.
- 6. ولی عادل:عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ هود/ 56. نمونه، ج 15، ص 134.
- 7. تسلط برهمه عالم: إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَی اللّهِ رَبِّی وَ رَبِّکُمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلا هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها هود/ 56.
- 1. آینده نگر : عمیق اندیشمند و آینده نگر: فَما أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقی لِلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ شوری/ 36.
- 2. صراحت لهجه وقاطعیت در گفتار : قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْراهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنّا بُرَآوا مِنْکُمْ وَ مِمّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ کَفَرْنا بِکُمْ وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتّی تُومِنُوا بِاللّهِ وَحْدَهُ إِلا قَوْلَ إِبْراهِیمَ لابِیهِ لاسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَ ما أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللّهِ مِنْ شَیْءٍ رَبَّنا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنا وَ إِلَیْکَ أَنَبْنا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ ممتحنه/ 4.
- 2- باید به رب و معبود پناه برد : بیش از 100 آیه و حدیث داریم که وقت ترس باید به کى پناه برد
- بعضى کشورها به قرص خواب به تریاک به شراب یا به اسلحه پناه مىبرند دنیا به این چیزها پناه مىبرد «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» (ناس/ 1)
- اگر مىخواهى پناه ببرى پناه به خدایى ببر که هم قادر است هم رحیم است و هم قیوم به کس دیگرى پناه نبر.
- قرآن مىفرماید تو که به کس دیگرى پناه مىبرى تمام قدرتها مثل تار عنکبوتند «کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ» (عنکبوت/ 41) همه قدرتها خواستند شاه را نگه دارند نشد 43 رادیو از امام (ره) بدگویى مىکرد و از صدام ستایش مىکرد الان ذلیل ترین کشورها کدام است ؟ توى شرق و غرب بى آبرو ترین کدام است ؟و عزیزترین افراد امام (ره) است حتى در غرب براى ایشان حریم قائلند.
- به کسى پناه ببر که رب است و معبود است و ملک است. کسى پناه مىبرد که بفهمد.
- در این آیه مىفرماید: اگر شیطان تو را وسوسه کرد که با دشمن برخورد خشن داشته باش به خدا پناه ببر. پناه بردن در هر حال لازم است، خواه آنجا که خطر باشد: «شَرِّ ما خَلَقَ» خواه دریافت کمال باشد: «فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ» هرگاه قرآن تلاوت مىکنى از شرّ شیطان به خداوند پناه ببر.اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۲۸