پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

الف باء  کتاب هفت :13 – هفت آداب راه رفتن

  1. 13--7هفت آداب راه رفتن  «37» وَ لَاتَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا و در زمین با تکبّر و سرمستى راه مرو، قطعاً تو زمین را نخواهى شکافت و در بلندى به کوه‏هانخواهى رسید.«38» کُلُّ ذلِکَ کَان سَیِّئُهُ عِندَ رَبِّکَ مَکْرُوهاًهمه‏ى اینها، گناهش نزد پروردگارت ناپسند است.
  2. 14--7هفت آداب : 4. در آداب واخلاق‏1. شب زنده داری و وضو قال الصادق (ع): إِنَّ اللَّهَ فَضَّلَ الارَضِینَ وَ الْمِیَاهَ بَعْضَهَا عَلَی بَعْضٍ‏ بحارالانوار، ج 98، ص 109. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَشْرِبُوا أَعْیُنَکُمُ الْمَاءَ عِنْدَ الْوُضُوءِ لَعَلَّهَا لا تَرَی نَاراً حَامِیَةً بحارالانوار، ج 77، ص 336.
  3. 15--7هفت آداب : 2. آداب وشرایط بحث آزاد 1-در بحث آزاد باید عظمت و خصوصیات دو طرف مورد نظر قرار نگیرد. نظیر شرائط دادگاه اسلامی که امام علی (ع) با یهودی در یک سطح با یک دید و زمان و ...
  4. 5 در بحث آزاد باید طرف لجوج نباشد. وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ وَ جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لا یُومِنُوا بِها حَتّی إِذا جاوکَ یُجادِلُونَکَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلا أَساطِیرُ الاوَّلِینَ‏ انعام/ 25.
  5. 6 هدف باید اطمینان قلب و روشنگری باشد و به نتیجه مثبت برسد و گرنه سرگرمی لغو است.
  6. 7 آشنائی با موضوع بحث‏ : بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ کَذلِکَ کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الظّالِمِینَ‏ یونس/ 39.....ها أَنْتُمْ هولاءِ حاجَجْتُمْ فِیما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِیما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏ آل عمران/ 66.
  7. 8 ادب و اخلاق انسانی مراعات شود: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ‏ حجرات/ 11......ادْعُ إِلی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ‏ نحل/ 125.......وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنّا بِالَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْنا وَ أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُکُمْ واحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ‏ عنکبوت/ 46.....   9 کمال بی‏طرفی را نشان دهیم: قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الارْضِ قُلِ اللّهُ وَ إِنّا أَوْ إِیّاکُمْ لَعَلی هُدیً أَوْ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ‏ سبا/ 24.
  8. 10 راه‏طلبی از طرف: قُلْ فَأْتُوا بِکِتابٍ مِنْ عِنْدِ اللّهِ هُوَ أَهْدی مِنْهُما أَتَّبِعْهُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ‏ قصص/ 49.
  9. 11 در بحث آزاد گاهی طرف مقابل جمله را به عنوان آیه یا حدیث می‏خواند:وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْکِتابِ وَ یَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ‏ آل عمران/ 78.
  10. 12-وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِیقاً یَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْکِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْکِتابِ وَ یَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ‏ آل عمران/ 78. البته آیه درباره علمای مغرض یهود است که عالما و عامدا جملاتی را اختراع می‏کنند. لکن اگر اشتباهی شد و سوء قصدی نبود، ما سخت گیری نباید بکنیم. گاهی افراد دلسوز صاحب فکر بیانی و دردی دارند و حسن نیت دارند، لکن جمله‏ای را غلط می‏خوانند. مقدسین ما او را چنان هو می‏کنند که ... دیگر به بحث ادامه نمی دهد.
  11. 13-در گفتگو همیشه نباید جنبه دفاعی به خود بگیریم. گاهی باید ما سؤال طرح کنیم، آنها جواب دهند:
  12. قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الارْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الابْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ الامْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ‏ یونس/ 31. قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الارْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الابْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ الامْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ‏ یونس/ 31.
  13. 14- وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الارْضَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ‏ لقمان/ 25.
  14. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الارْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ فَأَنّی یُوفَکُونَ‏ عنکبوت/ 61.

 در بحث آزاد هدف مطرح شدن خود ما نباشد.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. 16--7هفت آداب : آداب دقت در آمار 1-..وَ لَبِثُوا فی کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنینَ وَ ازْدَادُوا تِسْعاً کهف/ 25.....2- فَلَبِثَ فیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلا خَمْسینَ عاماً عنکبوت/ 14....3- وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ اعراف/ 142.....4- تِلْکَ عَشَرَةٌ کامِلَةٌ بقره/ 196. 5- آمار دقّت‏ در بیان ارقام و آمار، آن را در ذهن، ماندگارتر مى‏کند. ما فکر مى‏کنیم مسأله آمار مربوط به دنیاى امروز است، حضرت فرمود: با دقت‏ براى من بشمارید هرکس را که اسلام مى‏آورد. و هرکس از دنیا مى‏رود بگویید، و هرزنى فرزند متولد مى‏کند بگویید، و آمار آنرا به من بدهید تا من مطلع باشم.6- آمار اگر ریز ودقیق بیان شود، شنونده را جذب مى‏کند. لذا درباره مدّت تبلیغ حضرت نوح مى‏فرماید: هزار سال مگر پنجاه سال، تا اعلام کند ارقام دقیق است. در این آیه نیز مى‏فرماید: سیصد سال وسپس مى‏فرماید: نه سال اضافه. تا بگوید آمار دقیق است. 7- آمار دقت در رانندگی کنترل مى‏شود، با دقت‏ رانندگى مى‏کند و آمار تصادف پایین آمده است. اشکال ما این است که خیال مى‏کنیم کسى به کسى نیست.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. 17--7هفت آداب : آداب احسان‏.شیوه .آثار.1. شیوه های احسان‏....چگونه؟ (با سرعت، مخفیانه)....فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ‏ مائده، 48....یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ‏ انبیاء، 90. 2-  شرایط احسان‏ بی منت. با خوش خلقی. با سرعت. با مال مردم تجارت نکند. به جا بدهد. پیش شرط نداشته باشد. نیازهای ضروری (نه توسعه):3. موانع احسان‏ الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ بقره، 268. 4. آثار احسان‏ : وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الارْضِ‏ شوری، 27. 5. مصادیق احسان : انفاق‏ : قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرّازِقِینَ‏ سبأ، 39.  6. اصلاح بین الناس‏: عن ابی عبد الله علیه السلام: صدقة یجها الله، الاصلاح بین الناس اذا تفاسدوا والتقریب بینهم اذا تباعدوا. مشکاه الانوار، باب 3، فصل 21، حدیث 1. 7- قرض الحسنه، بیدار کردن وجدان ها است.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. 18--7هفت آداب :  7- آداب و شرایط اذان‏
  2. 1- اسلام‏ لایجوز الصّلوة باذان الکافر حدائق، ج 3، ص 195.
  3. 2-عقل‏ :لایجوز العمل باذان المجنون‏
  4. 3-عدالت :‏ یستحبّ فی الاذان ان یکون عادلا لقوله  (صل الله علیه وآله وسلم ):" لیؤذّن لکم خیارکم" عوالی اللئالی، ج 1، ص 180.
  5. 4--طهارت‏ :قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  (صل الله علیه وآله وسلم ): حَقٌّ وَ سُنَّةٌ أَنْ لا یُوذِّنَ أَحَدٌ إِلا وَ هُوَ طَاهِرٌ بحارالانوار، ج 81، ص 137.
  6. 5-بصیرت‏ : بَصَر الا ان یُرشده بصیر دعائم، ج 1، ص 147.
  7. 6-زمان شناسی‏ : عارفا بالوقت‏ مفتاح الکرامه، ج 1، ص 373.
  8. 7صوت جمیل‏ : تعبیر جمیل الصّوت در روایات‏

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. 19--7هفت آداب : 7. آداب استغفار
  2. 1-اعتراف به خطا قال رب انی ظلمت نفسی فاغفرلی‏ اعراف/ 155
  3. 2-اقرار به ایمان‏ والله بصیر بالعباد الذین یقولون ربّنا آمنا فاغفرلنا ذنوبنا آل عمران/ 16
  4. 3-توجه به ولایت خدا انت ولیّنا فاغفرلنا وارحمنا اعراف/ 155
  5. 4-توسل به انبیاء واولیای الهی‏ الف) ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفرالله واستغفرلهم الرسول‏ نساء/ 64
  6. 5-ب) قالوا یا ابانا استغفرلنا ذنوبنا انّا کنّا خاطئین قال سوف استغفرلکم ربی انه هو الغفور الرحیم‏ یوسف/ 97 و 98
  7. 6-  استغفار بی فایده‏1. استغفار برای عیب جو ومسخره کننده‏
  8. 7-استغفار برای ظلم کننده به مردم : رسول اکرم  (صل الله علیه وآله وسلم ): وامّا الذنوب الذی لایغفرفظلم العباد بعضهم لبعضٍ‏ بحار ج 6 ص 30

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

  1. 20--7هفت آداب :  آداب زیارت قبور:
  2. 1- طهارت‏
  3. 2- از طرف پا به سوی قبر برود نه سر
  4. 3- وقت زیارت رویش به طرف میت باشد.
  5. 4- بایستد و دعا کند.
  6. 5- مقداری قرآن بخواند. مستحب است یس و توحید را بنشیند و بخواند. آب تمیز بر روی قبر بریزد.
  7. 6- به طرف قبله بایستد و برای میت دعا کند.
  8. 7- صدقه برای میت بدهد.....

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی