کتاب زیبا و زیبایی 2 صورت زیبا : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): حسن الصورة أقل [أول] السعادة غررالحکم، ص 325. اولین سعادت زیبایی صورت زیباست
يكشنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۳ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- کتاب زیبا و زیبایی 2
- صورت زیبا : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): حسن الصورة أقل [أول] السعادة غررالحکم، ص 325. اولین سعادت زیبایی صورت زیباست
- صورت زیبای مومن : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): حسن وجه المؤمن [المرء] من حسن عنایة الله به غررالحکم، ص 91. زیبایی عنایت خداوند آن است که مومن را صورت زیبا دهد .
- آفت زیبایی : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: آفَةُ الْجَمَالِ الْخُیَلاء منلایحضرهالفقیه، ج 4، ص 371. الآفَة- ج آفَات [أوف]: آفت، آسیب، آنچه که باعث فساد و تباهى باشد. الخُیَلَاء- [خیل]: خودپسندى و خودخواهى، خود بزرگبینى. خود بزرگ بینی زیبایی را فاسد وتباه می کند.
- بازی با زیبایی : قَالَ السَّیِّدُ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ: رَأَیْتُ فِی الزَّبُورِ فِی السُّورَةِ الثَّالِثَةِ وَ الثَّلاثِین مَنْ أَجْرَمَ الذُّنُوبَ وَ أَعْجَبَهُ حُسْنُهُ فَلْیَنْظُرِ الارْضَ کَیْفَ لَعِبَتْ بِالْوُجُوهِ فِی الْقُبُورِ وَ تَجْعَلُهَا رَمِیماً إِنَّمَا الْجَمَالُ جَمَالُ مَنْ عُوفِیَ مِنَ النَّارِ سعدالسعود، ص - 52 استاد - روحش را مقدّس کند - فرمود: در زبور در سی و سومین سوره از مجرم ترین گناهان و گناهان دیدم و از نیکویی او شگفت زده شد، پس زمین ببیند که چگونه با صورتها در قبرها بازی کرده و آنها را گروهی از ستارگان قرار داده است..
- زیبایی قلب وصورت : قال رسول الله ( صل الله علیه وآله ): خیر ما أُعطی الرّجل المؤمن خلق حسن و شرّ ما اعطی الرّجل قلب سوء فی صورة حسنة کنز، خ 5170. بهترین چیزی که به مرد مومن عطا شده زیبایی اخلاق است و بدترین چیزی که مرد بدهند قلب زشت وصورت زیباست.
- زیبایی نجابت : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): لا ینفع الحسن بغیر نجابة [نجاحة] غررالحکم، ص 409. زیبایی نیست مگر در نجابت
- قَالَ الْبَاقِرُ ( علیه السلام): أَیُّمَا عَبْدٍ کَانَ لَهُ صُورَةٌ حَسَنَةٌ مَعَ مَوْضِعٍ لا یَشِینُهُ ثُمَّ تَوَاضَعَ لِلَّهِ کَانَ مِنْ خَالِصَةِ اللَّهِ قَالَ قُلْتُ مَا مَوْضِعٌ لا یَشِینُهُ قَالَ لا یَکُونُ ضُرِبَ فِیهِ سِفَاحٌ الزهد، ص 68. هر بنده ای با مقامی که از بین نمی برد چهره خوبی داشت و بعد در برابر خدا خضوع داشت از طرف خدا بود.
- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام ): حسن وجه المؤمن [المرء] من حسن عنایة الله به غررالحکم، ص 91. عِنَایَةً اللّهُ بِه: خداوند او را نگهدارى کرد،-زیبایی صورت مومن از عنایت خداوند است
- زیبائی های طبیعی : 1. وَ لَکُمْ فِیها جَمالٌ حِینَ تُرِیحُونَ (اراحه برگشت به آغل) وَ حِینَ تَسْرَحُونَ (سروح بیرون آمدن از آغل نحل/ 6..
- 2. وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَةً وَ یَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ نحل/ 8.. همچنین اسبها و استرها و الاغها را آفرید؛ تا بر آنها سوار شوید و زینت شما باشد، و چیزهایى مىآفریند که نمىدانید. (8)
- اهمیت زیبایی در اسلام : 3. اهمیت زیبایی در اسلام : اسلام در همه چیز به خوبی و زیبایی توجّه دارد:
- أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ سجده/ 7: او همان کسى است که هر چه را آفرید نیکو آفرید؛ و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد؛ (7)
- فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ تین/ 4: که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم، (4)
- بِزینَةٍ الْکَواکِب صافات/ 6: ما آسمان نزدیک [= پایین] را با ستارگان آراستیم، (6)
- إِنّا جَعَلْنا ما عَلَی الارْضِ زینَةً لَها کهف/ 7: هرآنچه روى زمین است، زینت آن قرار دادیم تا آنان را بیازماییم که کدام یک بهتر عمل مىکنند.
- زَیَّنَهُ فی قُلُوبِکُم حجرات/ 7: 10- ایمان، زینت دلهاست. «وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ» همان گونه که کوهها، دریاها، معادن، گلها، آبشارها وهمهى آنچه روى زمین است، زینت زمین است. «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَها» (آرى، زینت انسان، کمالات معنوى است و جلوههاى مادّى، زینت زمین هستند.)
- لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّه و قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً بقره/ 83 : 3- در این آیه کلمه حُسْناً بمعنی عام کلمه بکار رفته و در کنار توحید، احسان (زیبا، نیکو و مطلوب )به والدین مطرح است.
- 4- تبعیض و گرایش به یکى از پدر و مادر، ممنوع است. (برخورد به پدر ومادر(زیبا، نیکو و مطلوب باشد)«بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
- 6- احسان (زیبا ، نیکو و مطلوب )باید همراه با ادب و بدون منّت باشد. در کنار احسان، جمله «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» آمده است.
- 7- اگرچه به همهى مردم نمىتوان احسان (کمک )کرد، ولى با همه مىتوان خوب وزیبا سخن گفت. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
- 8- برخورد خوب و گفتار نیکو وزیبا ، نه تنها با مسلمانان، بلکه با همهى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
- 9- علاوه بر پرداخت زکات، احسان به مستمندان و ایتام نیز لازم است. در آیه هم زکات آمده و هم احسان به مساکین. «إِحْساناً ... وَ الْمَساکِینِ ... وَ آتُوا الزَّکاةَ»
- ارتباط عاطفى با والدین. زیبا و خوب «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»
- زیبا، نیکو و مطلوب وخوب باشد. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»
- وصیت وسفارش خداوند است به انسان که به پدر ومادر ارتباط زیبا داشته باشد . : و وَصَّیْنَا الانْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً عنکبوت/ 8..
- قرض الحسنه بدون منت وتوقع و آزار با شیوهى نیکو , زیبا باشد : قَرْضاً حَسَناً بقره/ 245..
- بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ نحل/ 125.. «ادْعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَه» (نحل/ 125) دعوتش کن با موعظه! با استدلال و با منطق و با بحث آزاد و زیبا ... اما اگر دیدید طرف لجبازى مىکند، تو دیگر حق رفاقت با او ندارى,,
- آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الاخِرَةِ حَسَنَةً بقره/ 201 .. حسنه در دنیا، حسنه در آخرت، در جلسه قبل گفتم 115 تا کلمه دنیا توى قرآن است، 115 تا کلمه آخرت یعنى باید هر دو با دو بال زیبا باید پرواز کرد،
- فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ آل عمران/ 37.. زهرا یعنى درخشنده، فاطمه مىدانى یعنى چه. «فَطَمَ» یعنى جدا، یعنى یک زن استثنایى است. زنى است که از همهى زنها جداست. احمد یعنى برترینها. محمود یعنى پسندیده، حَسَن یعنى زیبا ، جمال یعنى خوشگل، جلیل یعنى بزرگوار، مجید یعنى بزرگوار، به بهترین وجه پذیرفت. یعنی به زیباترین صورت ممکن .
- یُوتِکُمُ اللّهُ أَجْراً حَسَناً فتح/ 16.. اگر اطاعت کنید، خداوند پاداش نیکى به شما مىدهد؛
- لِیُبْلِیَ الْمُومِنینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَنا انفال/ 17: خدوند مؤمنان را به این وسیله امتحان خوبى کند؛ خداوند شنوا و داناست.
- زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ انفال/ 48. حتی شیطان بدیها را نیکو جلوه میدهد و سپس انسان را اغفال میکند.
- زیبائی عفو و بخشش :
- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام ): من أحسن الفضل قبول عذر الجانی غررالحکم، ص 245. از زیبا ترین و از بهترین فضل و افزونى مرتبه قبول کردن عذر گنهکارست.
- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): أعقل الناس أعذرهم للناس غررالحکم، ص 52. از محکمترین اسباب عقل و زیرکى رحم کردن نادانانست، یعنى گذشتن از گناه ایشان.
- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): من أحسن الاعتذار استحق الاغتفار غررالحکم، ص 195.. هر که نیکو کند عذر خواستن را مستحقّ شود در گذشتن را.
- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): الْعَفْوُ زَکَاةُ الظَّفَرْ نهجالبلاغه، حکمت 211.. عفو و درگذشت زکاة پیروزى مىباشد،
- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): العفو زین القدرة غررالحکم، ص 342.. در گذشتن از گناه و تقصیر زینت و آرایش قدرت و توانائى است،
- هنر زیبایی در متن آفرینش . این آیه، زینت را براى انسان حلال مىشمرد. قرآن، یکى از نعمتهاى خداوند را، زینت آسمانها به ستارگان جهت تماشاى تماشاگران مىداند، «زَیَّنَّاها لِلنَّاظِرِینَ» امّا باید علاقهى به زینت، انسان را به هلاکت نکشد و بهرهگیرى از آن کنترل شده باشد، وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِی السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَیَّنّاها لِلنّاظِرینَ حجر/ 16.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۰۸