پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محجمد وعجل فرجهم

کتاب سه : 3-

  1. مدّت سه‏ روز : با اطلاع پیامبر صلى الله علیه و آله از آن توطئه و جانفشانى على علیه السلام، شبانه مقدّمات هجرت فراهم شد و آن حضرت در اوّل ماه ربیع‏الاوّل ابتدا به غار ثور رفتند و به مدّت سه‏ روز در آنجا به گونه‏اى معجزه‏آسا مخفى شدند و در این مدّت تنها حضرت على علیه السلام براى آن حضرت غذا تهیه کرده و اخبار بیرون را در اختیار آن جناب قرار مى‏دادند. سرانجام پیامبر با اعلان مهاجرت مسلمانان به یثرب و همراه آوردن اهل‏بیت آن حضرت، خود راهى یثرب شدند و پس از پیمودن مسافتى حدود چهارصد کیلومتر، روز دوازدهم ربیع‏الاوّل به محلّه‏ى قبا رسیدند و..
  2. پس از سه‏ روز : با دیدن تار عنکبوت بر غار، منصرف شدند و برگشتند و پیامبر صلى الله علیه و آله پس از سه‏ روز به مدینه عزیمت فرمود.
  3. پس از سه‏ روز، سه‏ شتر آماده شد و پیامبر صلى الله علیه و آله، ابوبکر و راهنما، عازم مدینه شدند.
  4. سه‏ آبادى : «مؤتفکات» از «ائتکاف» به معناى زیر ورو شدن است که در این جا اشاره به سه‏ آبادى محل زندگى قوم لوط دارد که با عذاب زیرورو شد.
  5. سه‏ نشانه منافقان : شأن نزول این آیه در مورد جنگ تبوک است. این آیه، سه‏ نشانه براى منافقان ذکر کرده است: الف: از جبهه نرفتن به جاى پشیمانى شادند. ب: جهاد با مال و جان بر ایشان سنگین است. ج: دیگران را از جبهه رفتن منع مى‏کنند.
  6. سهمسأله : نگام دعوت  پیامبر براى نماز در مسجد ضرار، سهمسأله را مطرح کردند: عشق به نماز جماعت، عشق به ناتوانان و عشق به رهبر و نماز او. و هر سهمنافقانه بود.
  7. سه نمونه  منافقان درتاریخ : همواره چنین بوده‏اند؛ در برابر موسى، سامرى توطئه مى‏کند، در برابر مسجد نبوى، مسجد اموى مى‏سازند و در برابر على علیه السلام قرآن بر نیزه مى‏کنند. همان گونه که گوساله‏ى سامرى را سوزاندند، مسجد منافقان را نیز مى‏سوزانند تا درسى براى تاریخ باشد.
  8. منافقان در جنگ تبوک سه‏ گروه بودند: 1. عدّه‏اى به بهانه‏ى مفتون شدن به دختران زیباى رومى، به جبهه نرفتند.2. جمعى مردم را از رفتن دلسرد مى‏کردند.3. بعضى گرمى هوا را بهانه مى‏آوردند، یا اجازه‏ى ماندن مى‏گرفتند.
  9. سه‏ مسلمانى که در تبوک شرکت نکردند، پشیمان شده و براى عذرخواهى نزد پیامبر آمدند. امّا حضرت با آنان سخن نگفت و دستور داد کسى با آنان حرف نزند و همسرانشان هم به آنان نزدیک نشوند. آنان به کوههاى اطراف مدینه رفتند و براى استغفار،
  10. تلاوت قرآن، در ردیف مقام رسالت وهمه‏ى اعمالِ مردم قرار دارد. (در این آیه، گواه وشاهد بودن خدا بر سه چیز مطرح شده: همه‏ى امور پیامبر، همه‏ى کارهاى مردم وتلاوت قرآن، واین تعبیر نشانه‏ى اهمیّت تلاوت قرآن است) سوره یونس، آیه 61
  11. کلمه‏ى «رَبَّنا» در دعا نقش مهمى دارد. «رَبَّنا» (سه‏ بار در آیه تکرار شده) سوره یونس، آیه 88
  12. بعد ازسه روز وعده اللهی : پس (على‏رغم آن همه سفارشات و تهدیدات، قوم ثمود) شتر را پِى کردند (و دست و پایش را بریدند)، پس (صالح) گفت: (براى مدّت) سه‏ روز در خانه‏هایتان بهره‏مند باشید (که بعد از آن عذاب الهى فرا خواهد رسید)، این وعده‏اى است راست و حقیقى.
  13. سه فلسفه آفرینش : در ظاهر به نظر مى‏رسد که فلسفه‏ى آفرینش انسان، سه‏ عنوان متفاوت یعنى: عبادت، آزمایش و رحمت است. امّا با کمى دقّت نظر متوجّه مى‏شویم که هر سه‏ موضوع داراى یک نقطه‏ى مشترک هستند و آن تکامل روحى و معنوى انسان‏هاست.
  14. داستان در سه سوره : حضرت یوسف علیه السلام فقط در همین سوره از قرآن آمده، در حالى که داستان پیامبران دیگر در سوره‏هاى متعدّد نقل شده است. داستان حضرت آدم و نوح هر کدام در دوازده سوره، داستان حضرت ابراهیم در هیجده سوره، داستان حضرت صالح در یازده سوره، داستان حضرت داوود در پنج سوره، داستان حضرت هود و سلیمان هر کدام در چهار سوره و داستان حضرت عیسى و زکریّا هر کدام در سه‏ سوره ذکر شده است.
  15. سه قسم خواب : پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‏فرماید: «الرؤیا ثلاثة: بشرى من اللَّه، تحزین من الشیطان، و الّذى یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه»، خواب بر سه‏ قسم است: یا بشارتى از سوى خداوند است، یا غم و اندوهى از طرف شیطان است و یا مشکلات روزمره انسان است که در خواب آن را مى‏بیند.
  16. سه‏ عالم وجود : مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مى‏گوید: سه‏ عالم وجود دارد؛ عالم طبیعت، عالم مثال، عالم عقل. روح انسان به خاطر تجردّى که دارد، در خواب با آن دو عالم ارتباط پیدا مى‏کند و به میزان استعداد و امکان، حقایقى را درک مى‏کند. اگر روح کامل باشد، در فضاى صاف حقایق را درک مى‏کند. و اگر در کمال به آخرین درجه نرسیده باشد، حقایق را در قالب‏هاى دیگر مى‏یابد. همانطور که در بیدارى، شجاعت را در شیر و حیله را در روباه و بلندى را در کوه مى‏بینیم، در خواب، علم را در قالب نور، ازدواج را در قالب لباس و جهل و نادانى را به صورت تاریکى مشاهده مى‏کنیم.
  17. سه‏ دروغ پى‏درپى‏: دروغ، دروغ مى‏آورد. برادران براى توجیه خطاى خود، سه‏ دروغ پى‏درپى‏گفتند: مسابقه رفته بودیم، یوسف را نزد وسایل گذاشتیم، گرگ او را خورد.
  18. انسان‏ها سه‏ دسته‏اند: گروهى قالب پذیرند، مثل آب و هوا که از خود شکلى ندارند ودر هر ظرفى به شکل همان ظرف در مى‏آیند. گروهى نفوذ ناپذیر و مقاوم هستند، همچون آهن و فولاد که در برابر فشار بیرونى ایستادگى مى‏کنند. اما گروهى امام و راهبرند که دیگران را به رنگ حقّ درمى‏آورند. یوسف نمونه‏اى از انسان‏هاى دسته سوم است که در زندان نیز از مشرک، موحّد مى‏سازد.
  19. یعقوب به زنده بودن سه‏ فرزندش (یوسف، بنیامین، برادر بزرگتر) یقین داشت و به ملاقاتشان امیدوار بود. «أَنْ یَأْتِیَنِی بِهِمْ جَمِیعاً»
  20. براى ظالم سه‏ روز است: روز قدرت، روز مهلت و روز ندامت.
  21. براى مظلوم نیز سه‏ روز است: روز حسرت که مورد ظلم قرار گرفته، روز حیرت که در فکر چاره‏اندیشى است و روز نصرت در این دنیا یا جهان آخرت.
  22. گاهى هر سه‏ هست، آنچه مهم است جمع شدن همه‏ى نعمت‏ها در یکجاست، زیرا در دنیا یکجا باغ هست، چشمه نیست و گاهى چشمه هست، باغ نیست وگاهى هر دو هست، سلامتى نیست و گاهى هر سه‏ هست، امنیّت نیست و گاهى همه هست، ولى صفا و صمیمیّت نیست و گاهى همراه با انواع سختى‏ها ورنج‏هاست و گاهى که انواع نعمت‏ها یکجا جمع مى‏شود باید همه را رها کرد و رفت. لیکن در قیامت انواع نعمت‏هاى مادى و معنوى و اجتماعى و روانى همراه با ابدیّت است.
  23. سه‏ نوع عذاب: صیحه، زیرورو شدن شهر و سنگباران، کیفرى است که براى گناه لواط آمده است.
  24. تلاوت نیاز به سه چیز دارد : امام صادق علیه السلام فرمود: تلاوت نیاز به سه چیز دارد: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالى.
  25. سه چیز بر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله واجب بود و بر دیگران مستحبّ: نماز شب، مسواک و سحرخیزى.
  26. به سحر سه‏ بار سوگند : خداوند به تمام قطعات زمان سوگند یاد کرده است. مثلًا: «وَ الْفَجْرِ»، «وَ الصُّبْحِ»*، «وَ النَّهارِ»، «وَ الْعَصْرِ» اما به سحر سه‏ بار سوگند یاد شده است: «وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ»، «وَ اللَّیْلِ إِذا عَسْعَسَ»، «وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ» یعنى سوگند به شب هنگام تمام شدنش.
  27. سه چیز سؤال : مشرکان قریش افرادى را از مکّه به مدینه فرستادند تا ماجراى بعثت حضرت محمّد صلى الله علیه و آله و نشانه‏ى صداقت او را از علماى یهود بپرسند. علماى یهود به فرستادگان مشرکان گفتند: از او سه چیز سؤال کنید؛ اگر دو چیز را جواب داد و یکى را بى‏پاسخ گذاشت، او صادق است. درباره‏ى اصحاب کهف، ذوالقرنین و روح بپرسید. اگر از اصحاب کهف و ذوالقرنین جواب داد، ولى از روح جواب نداد، او پیامبر است.
  28. تلاوت آن در شب جمعه، سبب آمرزش گناهان تا جمعه‏ى دیگر و سه‏ روز بعد از آن مى‏شود. تلاوت آیه‏ى آخر آن سبب بیدار شدن در هر ساعتى از شب که بخواهید مى‏گردد. تلاوت این سوره مانع ازعذاب دوزخ و مانع ورود شیطان به خانه‏اى است که در آن شب، این سوره کهف  خوانده شده است.
  29. سه‏ نفرى که در غار زندانی شدند : ظاهراً اصحاب کهف و رقیم، نام یک گروه باشد. وبرخى رقیم را نام منطقه‏ى اصحاب کهف دانسته‏اند. گرچه در برخى تفاسیر، اصحاب رقیم را آن سه‏ نفرى دانسته‏اند که براى کسب و کار و زندگى، از خانه بیرون رفتند، در راه باران گرفت و به غارى پناهنده شدند. با ریزش قطعه سنگى از کوه، دَرِ غار بسته شد و آنان زندانى شدند. آنان هر یک کار خیر و خالصانه‏اى را که انجام داده بودند یادآور شدند و از خدا خواستند به خاطر آن عمل، آنان را نجات دهد.
  30. سه‏ قرن بى‏غذا : قدرتى که بتواند انسان را بیش از سه‏ قرن بى‏غذا زنده نگاه دارد، مى‏تواند!!!
  31. سه بار از سگ : اگر حرکت‏ها با ارزش وانسان‏ها هدف داشته باشند، وابسته‏ها و متعلّقات و حتى حیوانات همراه نیز باید به حساب آیند. چون حیوان بودن و نجس بودن دلیل بر بى‏ارزشى نیست. در این آیه سه‏ بار از سگ یاد شده و در آیه‏ى 18 نیز به نقش مثبت سگ اصحاب کهف اشاره شده است. «وَ کَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیْهِ بِالْوَصِیدِ» سوره الکهف، آیه 22
  32. سجده سه‏ نوع است : الف: سجده‏ى عبادت که مخصوص خداست مثل سجده‏ى نماز.ب: سجده‏ى اطاعت، مثل سجده‏ى فرشتگان بر آدم، که براى اطاعت فرمان خداوند بود.ج: سجده‏ى تحیّت، تکریم وتشکّر از خداوند، مثل سجده‏ى یعقوب بر عاقبت یوسف.
  33. سه نوبت گرسنگی : به فرموده‏ى امام صادق علیه السلام، حضرت موسى در سه‏ نوبت از گرسنگى به خدا شکایت کرد:
  34. سه‏ بار آزمایش و مهلت دادن، براى شناخت خصلت‏ها کافى است. «إِنْ سَأَلْتُکَ عَنْ شَیْ‏ءٍ بَعْدَها»
  35. سه نوع هجرت : در این سوره، سه‏ ماجرا نقل شده است که در هر سه‏، حرکت و هجرت وجود دارد: هجرت اصحاب کهف، هجرت موسى براى دیدار خضر، هجرت ذوالقرنین؛ اوّلى هجرت براى حفظ ایمان است، دوّمى براى تحصیل دانش و سوّمى براى نجات محرومان مى‏باشد.
  36. مردم در قیامت سه‏ گروهند: الف: گروهى که از خوبى نیاز به میزان ندارند. ب: گروهى که از بدى و شقاوت نیاز به میزان ندارند. «فَلا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً» ج: گروهى متوسّط که باید عمل‏هایشان محاسبه گردد. «فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ. فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیَةٍ. وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازِینُهُ. فَأُمُّهُ هاوِیَةٌ» «1»
  37. سه نوع عذاب : خداوند می فرماید من سه نوع عذاب دارم :  1- آسمانى (از بالاى سر) 2- زمینى (از زیر پاهایتان) 3- تفرقه است.
  38. سه‏ نفر در کودکى به نبوّت رسیدند: سلیمان، عیسى و یحیى علیهم السلام و سه‏ نفر نیز در کودکى به امامت رسیدند: امام جواد و امام هادى وامام مهدى علیهم السلام‏
  39. انسان درسه‏ روز : امام رضا علیه السلام فرمودند: وحشتناک‏ترین روزها براى انسان سه‏ روز است: روز تولد و روزمرگ و روز قیامت. عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 257.
  40. تا سه‏ روز منتظر : درباره‏ى رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده است که آن حضرت با شخصى در کنار کعبه قرار ملاقات داشتند وآن شخص فراموش کرد. حضرت تا سه‏ روز منتظر ماند تا به آن شخص خبر دادند، آن شخص آمد وعذرخواهى کرد. همچنین پیامبر صلى الله علیه و آله با کسى وعده گذاشت که هنگام ظهر او را ملاقات کند، ولى چون او نیامد، حضرت تا غروب منتظر ماند.

اللهم صل علی محمد وآل محجمد وعجل فرجهم

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی