پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

بسم الله الرحمن ارحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. کتاب چرا...هفدهم . أَ فَلا تَعْقِلُونَ‏..چرا نمیاندیشید !؟

پژوهش و اندیشه‏

    1. بر اساس قرآن ، چه کسانى براى خداوند فرزند قائل شده‏اند؟
  1. مى‏گفت: عُزَیر فرزند خداست. «وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ» «1» مسیحیان نیز حضرت عیسى را فرزند خدا معرّفى مى‏کردند، «وَ قالَتِ النَّصارى‏ الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ» «2» و مشرکان، فرشتگان را فرزندان خدا مى‏دانستند. «یَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَناتِ» «3» این آیه ردّى است بر این توهّم غلط ونابجا، وذات خداوند را از چنین نسبتى‏هایى منزّه مى‏داند.
  2. خدا را با خود مقایسه نکنیم. اگر انسان نیاز به فرزند دارد بخاطر موارد ذیل است:
  3. 1. عمرش محدود است و میل به بقاى خویش و نسل خویش دارد.
  4. 2. قدرتش محدود است و به معاون و کمک کننده نیاز دارد.
  5. 3. نیازمند محبّت و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد.
  6. ولى خداوند از همه‏ى این کمبودها و نیازها منزّه است، بلکه هرچه در آسمان‏ها و زمین است، همه در برابر او متواضعند.
  7. تهدید و هشدارهاى قرآن نسبت به پیامبر، به منظور جلوگیرى از بروز و رشد غلّوگرایى و نسبت نارواى خدایى به اولیاست. آنگونه که در ادیان دیگر، مردم به غلّو، عیسى علیه السلام را فرزند خدا و فرشتگان را دختران خدا مى‏دانستند.
  8. 8- حضرت عیسى نشانه‏اى از قدرت خداست، نه فرزند خدا. «بِکَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ»
  9. عیسى فرزند خدا نیست، مخلوق خداست، ولى مخلوقى بس بزرگ و ناشناخته. «بِکَلِمَةٍ مِنْهُ» ( «کلمة» به صورت نکره آمده که رمز عظمت و ناشناختگى است.)
  10. کسى که از انسان متولّد و دوران جنینى را طى کرده است، چگونه مى‏تواند فرزند خدا باشد؟ «عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ»
  11. این آیه نازل شد وجواب آنان را چنین بیان نمود: اگر تولّد بدون پدر، دلیل خدا یا فرزند خدا بودن است، خلقت حضرت آدم که مهم‏تر است، چون نه پدر داشت و نه مادر. پس چرا شما حضرت آدم را خدا یا فرزند خدا نمى‏دانید؟!
  12. با آنکه شما زندگى طبیعى حضرت عیسى ونیاز او به غذا ومسکن ولباس را دیده‏اید، ولى باز هم در مورد او به گفتگو نشسته‏اید. گروهى او را دروغگو وگروهى فرزند خدا مى‏پندارید. و یا در شناخت محمّد صلى الله علیه و آله که نشانه‏هایش در تورات وانجیل آمده وبراى شما شناخته شده است، به بحث وگفتگو مى‏پردازید. شما که درباره معلومات، اهل جدال و بحث هستید و به نقطه‏ى توافقى نمى‏رسید، دیگر چه کار به مسأله‏اى دارید که در مورد آن هیچ علمى ندارید؟ مثل این‏که مذهب حضرت ابراهیم چه بوده است؟
  13. در قرآن 17 بار، عیسى به مریم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفى کند. در اناجیل هم از او به عنوان فرستاده خدا یاد شده، نه خدا. در اناجیل، حضرت عیسى علیه السلام 80 بار خود را بنده و رسول خدا معرّفى کرده است.
  14. 1- غلوّ نشانه‏ى تعصّب نابجا است و در همه‏ى ادیان ممنوع مى‏باشد. یهود، «عُزیر» را فرزند خدا مى‏دانستند و مسیحیان «عیسى» را. «لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ»
  15. 5- در قرآن و انجیل واقعى، حضرت عیسى پیامبر خدا معرفى شده است، نه خدا یا فرزند خدا. «عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ»
  16. 1- در امور دینى، کاسه‏ى داغ‏تر از آش نباشید. عیسى خود را بنده‏ى خدا مى‏داند، چرا شما او را فرزند خدا مى‏شناسید؟! «لَنْ یَسْتَنْکِفَ الْمَسِیحُ أَنْ یَکُونَ عَبْداً لِلَّهِ»
  17.  ادّعاى فرزند خدا و دوست خدا بودن، در انجیل یوحنّا، باب 8، جمله 41 نیز آمده است. تفسیر نمونه.
  18. البتّه یهودیان امروز، عُزیر را فرزند خدا نمى‏دانند، ولى در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله، چنین عقیده‏اى داشته و در مقابل سؤال پیامبر که «با اینکه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمى‏دانید؟» جوابى نداشتند.
  19. با آنکه فقط گروهى از یهود، عُزیر را فرزند خدا مى‏دانستند، ولى چون دیگران نیز سکوت کردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. «قالَتِ الْیَهُودُ»
  20. غلوّ و زیاده‏روى درباره‏ى انبیا، پرستش انبیا و یا آنان را فرزند خدا دانستن، شرک است. «سُبْحانَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ»
  21. آنان که افرادى را به امید شفاعت، فرزند خدا مى‏دانند، به هدفشان نمى‏رسند.
  22. با توجّه به آیات دیگر قرآن، اتّهام فرزند داشتن خدا، تهمتى بزرگ و شایع میان مشرکان بوده است. مسیحیان هم «أب، ابن و روح القدس» مى‏گفتند. یهودیان نیز «عُزَیْرٌ» را فرزند خدا مى‏دانستند و مشرکان، فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتند. در حالى که این عقیده نه موافق با واقعیّت است و نه منطبق با عقل.
  23. با اینکه اوّلین سخن عیسى علیه السلام درباره‏ى بندگى خدا بود، ولى پیروان او غلوّ کرده، او را خدا و فرزند خدا دانسته‏اند!
  24. عیسى را فرزند خدا دانستن، تحریف در دین و مایه‏ى کفر است. «اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ»
  25. ب: یهود، که عُزیر را فرزند خدا مى‏پنداشتند. «وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ»
  26. ج: نصارى، که مسیح را فرزند خدا مى‏شمردند. «قالَتِ النَّصارى‏ الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ»
  27. 7- آنان که مسیح را فرزند خدا مى‏دانند، همانند مشرکانى هستند که فرشتگان را فرزند خدا مى‏پنداشتند. «لَیَقُولُونَ وَلَدَ اللَّهُ»
  28. ج) فرشتگان را فرزند خدا دانستن.
  29. اصرار قرآن بر اینکه حضرت عیسى را فرزند مریم معرّفى کند، براى جلوگیرى از غلّو و فرزند خدا دانستن اوست.
  30. این آیه، هم عقیده مسیحیّت که عیسى را فرزند خدا مى‏دانند و هم عقیده یهود که عُزیر را فرزند خدا مى‏دانستند و هم عقیده مشرکان جاهلى که فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتند، رد مى‏کند.
  31. این جمله، نفى عقاید کسانى مثل مسیحیان و یهودیان است که «عیسى» و «عُزیر» را فرزند خدا مى‏دانستند، یا مشرکین، که فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتند.
  32. یکى رهبران آسمانى را همچون مردم عادى مى‏داند و دیگرى آنها را در حدّ خدایى بالا مى‏برد و مسیح را فرزند خدا و بلکه خود خدا مى‏شمرد!
  33. این جمله در مقابل عقیده مسیحیان است که عیسى را فرزند خدا مى‏پندارند و براى او همانند خداوند، خدائى قائلند. همچنین این آیه اعتقاد مشرکان، که فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتند نفى مى‏کند و مى‏گوید: او فرزندى نزائیده است چه پسر و چه دختر! از چیزى زاده نشده است تا زاینده مقدّم بر او و برتر از او باشد.
  34. برخلاف مسیحیان که «عیسى‏» را فرزند خدا مى‏پندارند و مشرکان که فرشتگان را دختران خدا مى‏شناسند، خداى متعال بى زاد و ولد است. نه فرزندى دارد، نه فرزند کسى است.
  35. بیش از صد مرتبه، قرآن از توجه به غیر خدا با بیان" دون اللّه، و دونه" انتقاد کرده است. در قرآن از منکرات عقیدتى نسبت فرزند به خدا دادن، بعضى از پیامبران را فرزند خدا دانستن، فرشتگان را دختران خدا پنداشتن، خدا را فقیر و یا دست خدا را بسته دانستن، بشدت انتقاد شده است. در میان واژه‏هاى تکبیر و تهلیل و تحمید و تسبیح بیش از هر چیز به کلمه مبارکه «سبحان اللّه» تکیه شده است؛" سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ"؛ منزه است خداوند از تعبیرات و عقاید ناروایى که منحرفان دارند.
  36. مثال: خود را فرزند خدا دانستن؛ کتمان حقایق کردن (با اینکه از بشارتهاى کتب پیشین نام و نشان پیامبر اسلام را چنان فهمیده بودند که حضرت را مثل فرزندشان مى‏شناختند، ولى همین که رسول خدا آمد منکر او شدند)؛ افترا بستن بر خدا؛ تحریف کردن کتب آسمانى؛ نوشته‏هاى خود را به خدا نسبت دادن؛ تقلید کردن از نیاکان؛ سوء استفاده بعضى علماى دین از دین؛ تحریف و تبدیل قانون خدا و غلو کردن درباره بندگان خدا.
  37. امام رضا علیه السلام فرمود: پس اگر عبادت مى‏کرد بنده خدا بود نه فرزند خدا زیرا عبادت یعنى بندگى.
  38. 3. از آنجا که گاهى طرفداران انبیا، آنان را فرزند خدا و یا در ردیف او مى‏دانند، این توبیخ و تهدیدها مانع غلوّ طرفداران افراطى مى‏شود تا آنان درباره‏ى پیامبر مبالغه نکنند و بدانند که او نیز مورد عتاب و توبیخ است.
  39. پاسخ: گروهى از انصار وارد مدینه شدند و به پیامبر اسلام گفتند: تولد حضرت عیسى بدون پدر نشانه‏ى خدایى و الوهیت اوست! آیه نازل شد، اگر تولد بدون پدر دلیل خدا یا فرزند خدا بودن است، خلقت حضرت آدم مهم‏تر است؛ چون او نه پدر داشت و نه مادر؛ پس چرا آدم را خدا یا فرزند خدا نمى‏دانید؟ «انّ مثل عیسى عند اللّه کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون»
  40. «لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ» چرا «لَمْ یَلِدْ» جلو افتاده؟ چون آنچه بیشتر مى‏گفتند، مى‏گفتند فرزند خدا. «لَمْ یَلِدْ» زاد و ولدى ندارد. خداوند فرزندى ندارد اگر مولودى هست آنکه والده اوست باید مقدم بر او باشد. او از چیزى زائیده نشده که زاینده مقدم بر او باشد. وجود او وجود استثنایى است. «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ» (شورى/ 11) ..اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی