کتاب چرا...ده. عوامل سستى در انجام نماز معجزه عصا و ید بیضاء را باو و هارون داد (اذْهَبْ أَنْتَ وَ أَخُوکَ بِآیاتِی، وَ لا تَنِیا فِی ذِکْرِی،
جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۳۷ ق.ظ
- بسم الله الرحمن ارحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
کتاب چرا...ده. أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟
عوامل سستى در انجام نماز را مورد بررسى قرار دهیم
پژوهش و اندیشه
- عوامل سستى در انجام نماز را مورد بررسى قرار دهید. در فرهنک لغت مترادف های کلمه سستی : اهمال، بی ثباتی ، تعلل، بی حالی ، تغافل ، تکاسل ، تکاهل ، تهاون ، درماندگی ، رخوت ، ضعف ، طفره ، غفلت ، فتور، فروگذاشت ، کوتاهی ، مسامحه ،
- خداى تعالى بنقل قرآن کریم در شبى که موسى را برسالت بر مىگزیند، معجزه عصا و ید بیضاء را باو و هارون داد (اذْهَبْ أَنْتَ وَ أَخُوکَ بِآیاتِی، وَ لا تَنِیا فِی ذِکْرِی، تو و برادرت معجزات مرا بردار و برو در یاد من سستى مکنید)،
- همانگونه که اخلاق شخصى به سبب عوامل خارجى فاسد مىشود، فرزندان یک ملت و جامعه را هم سستى در انجام وظائف دینی و بى غیرتى و بى مهرى عارض مىشود تا آنجا که دیگر به مصالح مردم وطنشان نمىاندیشند و مصالح عموم را فداى منافع خصوصى خود و نظام و روابط اجتماعى را مختل مىکنند. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ ..
- در قرآن از عوامل شکست نیز سخن به میان آمده است که مىتوان از آن به «زمینههاى پیروزى دشمن» نیز، تعبیر کرد. برخى از این عوامل عبارتاست از: سستى ، تفرقه، درگیرى، سرپیچى از دستورات (آلعمران/ 3، 152) و ترس. (حشر/ 59، 2)
- تهاون وسستی در نماز : از جمله عوامل شکست، سستى ، نزاع و عدم اطاعت از فرماندهى است.«فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ ... وَ عَصَیْتُمْ»
- سستی وضعف : دلدادگى به دنیا و دنیاطلبى، از عوامل اساسى سستى و ضعف مؤمنان است. فَلا تَهِنُوا ... إِنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا
- عوامل سستی در نماز : از عوامل سستى در جهاد، ضعف فرهنگى و پائین بودن فرهنگ مردم است. «الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرابِ»
- 7. عوامل سستى در نماز: این سستى ما در امور دینى معلوم مىشود براى چیست. براى آن است که ایمان به غیب نداریم و پایهى یقین و اطمینان سست است و وعدهى خدا و انبیا را به جان و دل قبول نکردیم ...
- 2.توجه به ولایت الهى و توکل بر او از عوامل نجات از سستى است. 4- رسیدن به ولایت الهى، در سایهى عمل و تلاش انسان است. «وَ هُوَ وَلِیُّهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ»
- بىایمانى یکى از عوامل سستى و ناراحتى است. درنماز ودر غیر امور دینی است .
- 2. سستى و اختلاف و نافرمانى سپاهیان از عوامل شکست در جنگ است (پس این موانع را برطرف سازید). سستی .تهاون . غفلت . کوتاهی .عدم توجه به وظیف شرعی .عدم اعتقاد به قیامت .
- سرگرمىها و خوشىهاى پوچ دنیا، از مهمترین عوامل سستى در جهاد و تمایل به سازش با کافران
- فَلا تَهِنُوا ... إِنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ (وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ).
- کسى که خدا با اوست همه عوامل پیروزى را در اختیار دارد، هرگز احساس تنهائى نمىکند، ضعف و سستى به خود راه نمىدهد، به نام صلح، تسلیم دشمن نمىشود، و فرآوردههاى خونهاى شهیدان را در لحظات حساس به باد نمىدهد. وسفارش شهیدان را آز یا نمی برد.
- دنیاطلبى و دلدادگى به مادّیات، از عوامل سستى در مبارزه و رویارویى با دشمن. وتسلیم وشکست است.
- گاهى سستى اراده، ترس، غم، اضطراب و عدم اشراف کامل بر موقعیتها، باعث مىشود نتوانیم از راهحلهاى ممکن به شکل مطلوب بهره ببریم. نماز عزم وتصمیم انسان را جدی وتتوکل باعث تقویت اراده، و عدم تأثیر عوامل مخل روانى مىشود.
- چرا گفتهاند نماز عمود دین است، اگر قبول شود همه چیز قبول مىشود ...؟ آیا به نماز زیاد بها دادهاند؟ آیا این جملهها یادگار عهدى است که مىخواستند نداى جهاد را خاموش کنند؟ به نماز و عبادت بهاى زیاد دادند، و الّا دو دقیقه خم و راست شدن که این همه بوق و کرنا ندارد و به قول دیگرى چیزى که با یک حدث باطل مىشود و با یک نگاه به اطراف، با یک خندیدن، با یک کلمه حرف آدمى باطل مىشود که نمىتواند عمود دین باشد. آن چه دینى است که اینچنین استوانه سستى دارد! آنچه به اسلام مىبرازد این است که جهاد عمود دین است، امر به معروف عمود دین است. نماز گریزگاه فرار از مسئولیتهاى اجتماعى است.
- در میان عوامل خوب از همه مهمتر روشنایى و باران، و در میان عوامل بد از همه مهمتر شب و زمستان و خشکسالى و قحطى و بیماریها و مرگ و آفات دیگر بود. ناچار عوامل خیر و زیبایى را که مىپرستیدند براى آنها نماز و دعا و نذر و نیاز مىکردند، براى رهایى از عوامل شر وردهایى مىخواندند
- 2- سبک شمردن نماز دیر نماز خواندن، سبک کردن نماز است. بنابراین بحث ما در مورد سبک کردن نماز است. در روایات چهار تعبیر وجود دارد. «مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ» (کافى، ج 3، ص 269) در بعضى روایات «مَنِ اسْتَخَفَّ» را داریم. در بعضى از روایات هم «مَنْ سَرَقَ صَلَاتَهُ» (المحاسن، ج 1، ص 82) را داریم. یعنى کسى که از نماز سرقت مىکند. «مَنْ تَهَاوَنَ بِصَلَاتِهِ» (فلاحالسائل، ص 22) «مَنْ ضَیَّعَ صَلَاتَهُ» (عیونأخبارالرضا، ج 2، ص 31) کسى که نماز را ضایع مىکند. در بعضى روایات داریم که «مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ» (جامعالأخبار، ص 73) کسى که اصلًا کسى نماز نمىخواند. در روایات تعبیرات مختلفى آمده است. البته شاید هر تعبیرى هم یک معنایى داشته باشد. نمىشود همینطور ساده از کنار کلمات امامان عبور کرد.
- لمن تهاون سبک شمردن نماز : أروی بحذف الإسناد عن سیدة النساء فاطمة ابنة سید الأنبیاء صلوات الله علیها و على أبیها و على بعلها و على أبنائها الأوصیاء أنها سألت أباها محمدا (صل الله علیه وآله ) فاطمه زهرا علیها السلام از پدرش رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مىکند.
- فقالت یا أبتاه ما لمن تهاون بصلاته من الرجال و النساء حضرت زهرا علیها سلام از پدرشان الله سؤال کردن که هر کس نماز را سبک شمارد، چه می شود.
- قال یا فاطمة من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشرة خصلة : حضرت فرمودند یافاطمه هرکسی در نماز سستی .سهل انگاری کند در دنیا و در قبر وبرزخ و در قیامت، به پانزده بلا گرفتار مىشود از قبیل:
- ست منها فی دار الدنیا و ثلاث عند موته و ثلاث فی قبره و ثلاث فی القیامة إذا خرج من قبره : شش بلا در دنیا وسه بلا هنگام مرگ و سه بلا در قبر وسه بلا در قیامت
- فأما اللواتی تصیبه فی دار الدنیا فالأولى یرفع الله البرکة من عمره . اما آن شش بلا که در دنیا نصیب سهل انگاری نماز می شود 1- برکت از عمر و مال او برداشته مىشود.
- الثانی : و یرفع الله البرکة من رزقه 2- خداوند برکت را ااز رزقش بزمی دارد.
- الثالث : و یمحو الله عز و جل سیماء الصالحین من وجهه 3-: نورانیت صالحان را از دست مىدهد
- الرابع : و کل عمل یعمله لا یؤجر علیه : 4-و کارهایش بىپاداش مىماند.
- الخامس : و لا یرتفع دعاؤه إلى السماء : 5- نه دعایش مستجاب مىشود
- و السادسة لیس له حظ فی دعاء الصالحین : 6- و نه مشمول دعاى خوبان مىشود.
- و أما اللواتی تصیبه عند موته فأولهن أنه یموت ذلیلا : 7- لحظه مرگ ذلیلانه مىمیرد.
- و الثانیة یموت جائعا : 8- و دوم آنکه گرسنه میمیرد، درلحظه مرگ به گرسنگى جان می دهد.
- و الثالثة یموت عطشانا فلو سقی من أنهار الدنیا لم یرو عطشه : 9.سومین بلا در هنگام جان کندن آن است که تشنه از دار دنیا می رود بطوری که اگر تمام آبهای دنیا را بنوشد رفع عطش او نخوهد شد . اگر از نهرهاى دنیا باو آب داده شود عطش و تشنگى او فرو ننشیند.
- و أما اللواتی تصیبه فی قبره فأولهن یوکل الله به ملکا یزعجه فی قبره : 10-و اما آنچه در قبرش باو میرسد: انواع فشارها وبلاها در قبر وبرزخ نصیبش مىشود. پس نخستین آنها آنست که بحالت ذلت و خوارى از او پذیرایی می کنند.. و بلا آنست که خداوند فرشتهاى بر او میگمارد که در قبرش او را (بواسطه ترس و پریشانى) از جاى خود برکند،
- و الثانیة یضیق علیه قبره : 11-ودوم آنچه در قبرش باو میرسد: آنکه قبرش بر او تنگ گردد،
- و الثالثة تکون الظلمة فی قبره : پ12- سوم آنکه ظلمت و تاریکى در قبرش باشد.
- و أما اللواتی تصیبه یوم القیامة إذا خرج من قبره : 13-و اما آنچه روز قیامت هنگامى که از قبرش خارج شود باو میرسد:
- فأولهن أن یوکل الله به ملکا یسحبه على وجهه و الخلائق ینظرون إلیه 13- پس نخستین آنها آنست که خداوند فرشتهاى بر او میگمارد که ویرا با صورتش بزمین میکشاند در حالى که تمام مردم باو مینگرند،
- و الثانیة یحاسب حِساباً شَدِیداً : 14-و دوم آنکه حساب و رسیدگى باعمالش سخت مىشود، و از لطف خداوند محروم است.
- و الثالثة لا ینظر الله إلیه و لا یزکیه و له عذاب ألیم: 15و سوم آنکه خداوند با نظر رحمت باو توجه نفرماید و پاکیزهاش نگرداند و براى او عذاب دردناک باشد. فلاح السائل و نجاح المسائل، ص: 23
-
آدم عاقل چنان کند که مورد پشیمانی قرار نگیرد وحسرت عمر از دست رفته وگران مایه نخورد وبه 15 بلا گرفتار نشود توجه .توجه . توجه
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۲۷