کتاب چرا... أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟ دو چرا نمیاندیشید فرق قلب مؤمن و قلب کافر- قساوت قلب چیست؟ قلب مومن : حیات و زندگی دارد «أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ» 1- قلب کافر: مرض.
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۲۴ ب.ظ
بسم الله الرحمن ارحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
کتاب چرا... أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟ دو چرا نمیاندیشید
فرق قلب مؤمن و قلب کافر- قساوت قلب چیست؟
- قلب مومن : حیات و زندگی دارد «أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ» «2» 1- قلب کافر: مرض. «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» «3»
- - قلب مومن : شفا معنوی دارد «وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ» «4» 2- قلب کافر: قساوت. «جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیَةً» «5»
- قلب مومن : طهارت و قبولی دارد «امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» «6» 3- قلب کافر: عدم پذیرش. «أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» «7»
- قلب مومن : سعه صدر.دل دار؛باحوصله «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی» «8» 4- قلب کافر: مُهرخوردن. «طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ» «9»*
- قلب مومن : هدایت وراهنمایی «مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ» «10» 5- قلب کافر: احاطه ظلمت. «رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ» «11»
- 6- قلب مومن : ایمان در وجودش جا گرفته «کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ» «12» 6- قلب کافر: حجاب. «جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً» «13»
- قلب مومن : سکینه و آرامش دارد «السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ» «14» 7- قلب کافر: قفل شدن. «أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها» «15»
- قلب مومن : الفت ودوستی دارد «وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» «16» 8- قلب کافر: سختى. «خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ» «17»
- قلب مومن : اطمینان قلبى دارد «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ 9- قلب کافر: برگشت و نفهمى. «صَرَفَ اللَّهُ القلوب» «18» قُلُوبَهُمْ» «19»
کتاب چرا... أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟
عوامل باعث قساوت و راه درمان قساوت قلب چیست؟
- آثار گناه قساوت دل، سلب نعمت، ردّ دعا، تغییر رزق، محروم شدن از بعضى عبادات نظیر نماز شب، بلاى ناگهانى، قطع باران، ویرانى خانه، رسوایى و خوارى، کوتاهى عمر، زلزله، فقر و نادارى، اندوه و بیمارى، تسلط اشرار، که براى هر یک از این آثار، آیات و روایاتى وارد شده است.
- قرآن کسانى که داراى روح بىتفاوت و قساوت قلب هستند را مردگان دانسته است و به پیامبرش مىفرماید: «انّک لاتسمع المَوتى» «3» تو نمىتوانى مردهدلان را شنوا کنى.
- در روایات عامل قساوت قلب را، گناهان، مال اندوزى، خنده و معاشرت نابجا برشمردهاند
- 13-درآثار شوم منکرات گام دهم- سنگدل شدن و قساوت قلب پیدا کردن (نعوذ بالله).
- عوامل قساوت : آرى! اگر قرآن مىفرماید: «از گامهاى شیطان پیروى نکنید!» به خاطر آن است که او انسان را گام به گام به فساد مىکشاند. یکى از قاضیها مى گفت: «منافق قاتلى را گرفتیم که هفده نفر را ترور کرده بود. از او پرسیدم که در هنگام ترور ناراحت نمىشدى؟ گفت: اولین مؤمنى را که شهید کردم، لرزیدم؛ ولى بعد برایم عادى شد.»
کتاب چرا... أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟
عوامل باعث قساوت و راه درمان قساوت قلب چیست؟
نکته ها:
- 15-قساوت قلب، مانع تابش نور الهى بر قلب است. «الْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ» (به جاى تنگدلى که مناسبت بیشترى با سعهى صدر دارد به سنگدلى تعبیر نمود، زیرا ظرف تنگ کمى نفوذپذیر است ولى سنگدلى هرگز نفوذپذیر نیست).
- 16-أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ (الزمر/ 22) آیا کسى که خداوند سینهاش را براى (پذیرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مرکبى از) نور است (مثل کسى است که در تنگناى تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس واى بر آنان که از (قساوت) سنگدلى یاد خدا نمىکنند. آنان در گمراهى آشکارند.
- -براى درمان قساوت قلب در روایات آمده است که چون پیامبر صلى الله علیه و آله این آیه (الزمر/ 22) را تلاوت فرمود، از حضرت پرسیدند: نشانهى ورود نور در دل چیست؟ فرمود: «التجافى عن دار الغرور و الانابة الى دار الخلود و الاستعداد للموت» دل نبستن به سراى پر فریب دنیا و توجّه به سراى جاودان آخرت و آمادگى براى مرگ پیش از فرار رسیدن آن.
- داروى قساوت، توجّه به علم خداوند است. «کَالْحِجارَةِ ... وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ»
- استدلال قرآن، رکود فکرى را شفا مىدهد؛ موعظهى قرآن، قساوت را درمان مىکند؛ تاریخ قرآن تحیّر را برطرف مىسازد؛ زیبایى آهنگ و فصاحت قرآن، روح فرارى را جذب مىکند؛ قوانین و احکام قرآن، عادات خرافى را ریشه کن مىسازد؛ تلاوت و تدبر در قرآن، بیمارى غفلت را قرآن، شفا مىبخشد؛ تبرّک به قرآن، امراض جسمى را شفا مىدهد و رهنمودهاى قرآن، تاریکىها را روشن مىکند.
- درمان قساوت قلب : در حدیث مىخوانیم: یاد مرگ شهوات را مىمیراند، غفلت را ریشهکن مىکند، دل را به وعدههاى الهى تقویت مىکند، طبیعت انسان را لطیف و قساوت زدایى مىکند، آتش حرص را خاموش مىکند، دنیا را نزد انسان پایین مىآورد و این معناى سخن و کلام پیامبر صلى الله علیه و آله است که فرمود: «فکر ساعة خیر من عبادة سنة».
- علامت قساوت : فردى در محضر پیامبر اکرم گفت: من هرگز کودک خود را نبوسیدهام. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: این علامت قساوت توست.
- قساوت به لطافت : امام صادق علیه السلام در نقش و ارزش یاد مرگ و معاد چنین مىفرماید: «وَ یُرَقّ الطَبع» روحیه انسان را از قساوت به لطافت سوق مىدهد.
- قساوت و توکل : «توکّل»، بر مبناى تسبیح است. کسى بر خدا تکیه مىکند که به قدرت و مهربانى او معتقد باشد و او را از هر جهل و ضعف و قساوت، منزّه بشمارد
کتاب چرا... أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟
.رابطه ایمان و عمل را در قرآن بررسى کنید.
- حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زیبا ورعایت نکات تجوید خلاصه نمىشود، بلکه ملاک، ایمان و عمل است. «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ»
- راه نجات و ایمان مقدّم بر عمل است و اعمال بدون ایمان، مانند اسکناس بىپشتوانه است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ» «آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»
- - ملاک بهشت، ایمان و عمل است، نه خیال و آرزو. «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... أَصْحابُ الْجَنَّةِ»
- در کنار ایمان و عمل، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهى داشت.«سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا»
- ایمان و عمل، در شرایط آزاد و طبیعى، کارساز است، نه در حال اضطرار و ترس جان. «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ»
کتاب چرا... أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟
رابطه ایمان و عمل صالح را در قرآن بررسى کنید.
- ایمان و عمل صالح دو شرط اساسى براى ورود به بهشت است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ»
- ایمان و عمل صالح دو شرط اساسى براى ورود به بهشت است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ»
- (بهداشت روان، در سایهى ایمان و عمل صالح است) به ایمان و عمل صالح خود مغرور نشویم که تسلیم مطلق بودن، شرط عبودیّت است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ»
- آیه علّت ورود به بهشت را، تسلیم فرمان خدا و نیکوکار بودن مىداند. یعنى بهشت به ادّعا و شعار به کسى داده نمىشود، بلکه ایمان و عملصالح لازم است.
- ایمان و عملصالح، کلید محبوبیت است، «انّ الذین آمنوا و عمل الصّالحات سیجعل لهم الرحمان ودّا» «7»
- گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبههایى است که باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ»
- ایمان و عمل صالح دو شرط اساسى براى ورود به بهشت است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ»
- راه نجات، ایمان و عمل صالح است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ»
- در دو آیهى174و 175 سوره النساء، ، ایمان و عمل صالح وسیلهى دریافت لطف الهى عنوان شد و در این آیه، ایمان و اعتصام به خداوند؛ این نشانهى آن است که راه اعتصام به خدا و پیوستن به او، عمل صالح است.
- ملاک سعادت در همهى ادیان آسمانى، ایمان و عمل صالح است، نه ادّعا و نام. مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ...
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۱۶