پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان
    1. بسم الله الرحمن ارحیم
    2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

کتاب چرا...چهار أَ فَلا تَعْقِلُونَ نمیاندیشید !؟ پژوهش و اندیشه‏

    1. تفاوت زبان‏ها و نژاد ها، چگونه به خداشناسى مى‏انجامد؟ خدا وتفاوت زبان ونژاد
  1. وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لکِنْ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (نحل/93)
  2. و اگر خدا مى‏نواست (به مشیّت ازلى) همه بشر را یک امت قرار مى‏داد (و هیچ گونه اختلافات نژاد  و زبان‏ و ملیت در بشر نمى‏گذاشت) و لیکن (این اختلافات براى امتحان است و پس از امتحان) هر که را بخواهد به گمراهى وا مى‏گذارد و هر که را بخواهد هدایت مى‏کند، و البته آنچه مى‏کرده‏اید از همه سؤال خواهید شد. (نحل/93)
  3. عبادت و توجّه به خدا و پرستش او، چون همراه با نادیده گرفتن هوس‏ها و تمایلات، و تفاخر نداشتن نسبت به نژاد  و لباس و زبان‏ و زمین و شهر است
  4. و انس گرفتن با خدا و دل بستن به بى نهایت قدرت و کمال و تشکر از صاحب نعمت است، این مسائل، در ساختن فکر و زندگى فردى و اجتماعى مردم نقش دارد.
  5. باید بدانیم که حکومت رسول خدا صلى الله علیه و آله ترکیبى بود از افراد مؤمن از هر نژاد  و زبان‏ و دور از هرگونه تجمّل و وابستگى، آیا حکومت‏هاى مسلمان نماى امروز از چنین ترکیب مقدّسى برخوردار هستند؟
  6. جمع شدن افراد توانمند از سراسر جهان در این منطقه باید اهداف سیاسى و اجتماعى مهم و درسهاى آموزنده اى داشته باشد.
  7. باید بدانیم، روزى که پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله) و مسلمانان وارد مکّه شدند، بتها را شکستند، آیا ما که امروز وارد این مکان مقدس مى شویم بت ها را شکسته ایم و آیا در فکر شکستن طاغوتها هستیم؟
  8. باید بدانیم که حکومت رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله)، ترکیبى بود از افراد مومن، از هر نژاد  و زبان‏ و دور از هرگونه تجمل و وابستگى. آیا حکومتهاى مسلمان نماى امروزى، از چنین ترکیب مقدسى برخوردار هستند؟
  9. آرى؛ محور وحدت باید خدا باشد، نه نژاد  و زبان‏ و ملیت و ...،
  10. معیار عزل و نصب مسئله تقواست، در سوره حجرات مى‏خوانیم که چند چیز محو مى‏شود محو نژاد  این محو مى‏شود که من چه نژاد ى هستم، محو زبان‏، عربم، عجمم، ترکم، منطقه جغرافى محو است، فامیل محو مى‏شود و چیزى که جاى اینها را مى‏گیرد «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/ 13)
  11. مىگوید عند الله باشد مى‏گوید گرامیترین شما نزد خدا کسى است که با تقوا باشد ولى با تقوا باشد دلیل بر این نمى‏شود که پول بیشترى به جیب بزند حالا که تقوا داشته باشد ماشین و خانه داشته باشد افراد با تقوا نزد خدا آبروى شایسته‏اى دارند اما از نظر زندگى نه،
  12. مسئله امتیاز زندگى در این آیه مطرح نیست. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/ 13)
  13. یک مثال : وقتى بچه ها با بچه‏هاى همسایه در کوچه دعوا مى‏کنند، فورى خانم چادر را سر کرده و مى‏رود سرآن پسرى که با بچه‏اش دعوا کرده داد مى‏زند. خواهر! چرا این گونه حرف مى‏زنى؟ این تعصب جاهلى است. «حَمِیَّهَ الْجاهِلِیَّهِ» نباید تعصب داشت.
  14. باید ببینیم تقصیر کیست؟ شاید پسر شما تقصیر داشته باشد. همین که پسر من با کس دیگر دعوا کرد، قبل از این که ببینم حق با کیست، مى‏روم و طرفدارى پسر خودم را مى‏کنم. این تعصب فامیلى و نژاد ى است. ابلیس را تعصب نژاد ى ابلیس کرد.
  15. وقتى خدا به ابلیس مى‏گوید: «به آدم سجده کن» (نژاد  پرستى او گل مى‏کند) و مى‏گوید: «خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» (اعراف/ 12) نژاد  من از آتش است و نژاد  آدم از خاک است.
  16. تعصب نژاد ى ابلیس را ابلیس کرد. تعصب باعث شد که برادران یوسف، یوسف را به چاه انداختند. برادران یوسف گفتند: «إِذْ قالُوا لَیُوسُفُ وَ أَخُوه أَحَبُّ إِلى أَبینا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» (یوسف/ 8) برادران یوسف تعصبشان گل کرد، گفتند یوسف و برادرش نزد پدر موقعیتش بیش از ماست، در حالى که ما قلدر هستیم، ما قدرت داریم و گروهى هستیم، و این تعصب باعث انحرافشان شد.
  17. تعصب روى جمعیت، روى خاک، روى نژاد ، روى زبان‏ و هر چه باشد، از مدار توحید بیرون مى‏رویم. آدم موحد و مخلص نباید این مسئل را مطرح کند.
  18. اینها نمونه چیزهایى است که حق تولید مى‏کنند.( شاید حق پدر و مادر و حق خدا از این جهت باشد.) اما در مقابل نژاد حق ایجاد نمى‏کند که مثلا سفید پوست به سیاه پوست کمک نکند.
  19. ازچیزهایی که حق ایجاد می کند علم است امیرالمومنین (علیه السلام) مى‏فرماید: «من علمنى حرفا فقد سیرنى عبدا» هر که چیزى یاد من دهد، مرا بنده خود کرده است،
  20. آنچه ما را در رسیدن به هدف کمک مى‏کند، به آن حق داریم «إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدى» (لیل/ 12) یعنى ما بر خود لازم دانستیم که مردم را هدایت کنیم.
  21. قبول امانت رکردى، به همان مقدار حق را تولید مى‏کند
  22. چهارم مسابقه است. مسابقه حق به وجود مى‏آورد. اگر کسى آمد و در مسجد، در صف اول نشست. همین که اینجا نشسته است، براى او حق به وجود آمده است.
  23. وعده دادن حق تولید می کند
  24. نیازهاى اولیه تولید حق مى‏کنند. مثل خوراک ، لباس، مسکن،
  25. خدمت به اشخاص تولید حق مى‏کند
  26. وابستگى و معاشرت است. همینکه من و شما مدتى کوتاه همسفر بودیم، بر هم حق همسفرى پیدا مى‏کنیم.
  27. مکتب هم حق ایجاد میکند. «حَقُّ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِن»
  28. در مقابل نژاد حق ایجاد نمى‏کند که مثلا سفیدپوست به سیاه پوست کمک نکند. زبان ایجاد حق نمى‏کند.
  29. زبان‏ ایجاد حق نمى‏کند. اگر صدام حسین هزاران استمداد از کشورهاى عربى طلب کرد، حق ایجاد نشد.
  30. معمولا بعضى از قصه‏ها و ضرب المثل‏ها منطقه‏اى است. بسیارى از کتابها را وقتى مى‏خواهند ترجمه کنند به زبان دیگر، مى‏بینند این به درد اینجا مى‏خورد، اما قابل ترجمه نیست. مثل لنگ است. لنگ لباس خوبى است اما توى حمام، توى خیابان کسى لنگ بپوشد، مى‏گیرندش. یعنى بعضى از حرفها منطقه‏اى و محلى است.
  31. ولى قصه‏هاى قرآن اینطور نیست.قصه‏هاى قرآن مطلق است، مربوط به نژاد  خاصى، زبان‏ خاصى نیست.
  32. یکى از پروازهاى معنوى نماز است. اتفاقاً نماز با پرواز یک شباهت‏هایى هم دارد. یکى اینکه وقتى خلبان در هواپیما نشست اگر خواسته باشد با هرجا تماس بگیرد باید انگلیسى باشد. یعنى زبان‏ بین المللى پرواز انگلیسى است.
  33. زبان‏ بین المللى نماز عربی است شما برای نماز تا گفتى: الله اکبر! باید عربى حرف بزنى. زبان بین المللى رابطه با خدا هم عربى است.
  34. هر نژاد و هر اقلیمى هستى نماز یک زبان خاص دارد. گاهى مى‏گویند: چرا زبان عربى بخوانیم؟ مى‏گوییم: چرا خلبان ‏ها انگلیسى حرف مى‏زنند؟ یک زبان استاندارد بین المللى است.
  35. پرواز اگر مسافربرى باشد باید مراعات حال مسافرین را کرد. اما اگر مسافر برى نباشد، خلبان مى‏تواند در هوا شیرجه هم برود. اما با مسافر ها نمى‏شود شیرجه رفت.
  36. در نماز پیشنماز اگر مردم باشند باید آرام نماز بخواند. نماز در حداقل باشد. اما اگر تنهایى خواستى نماز شب بخوانى به جاى قل هو الله سوره‏ى بقره را بخوان. هرچه مى‏خواهى شیرجه برو. وقتى در مسجد مسافر کشى مى‏کنى، درست نیست که طولانى باشد. باید مراعات ضعیف ترین افراد را بکنى.
  37. چون خلق مختار هستید خدا شما را آزمایش مى‏کند، «إِنَّما یَبْلُوکُمُ اللَّهُ» در قیامت شما را بازخواست خواهد کرد، «لَتُسْئَلُنَ‏» پیمان‏شکنى استوارى شما را محو مى‏کند، «فَتَزِلَّ قَدَمٌ» در این آیه نیز مى‏فرماید: بخاطر بهاى کم، قومیت یا زبان پیمان الهى را نشکنید.
  38. همهى اعمال مورد محاسبه واقع مى‏شود. «لَتُسْئَلُنَ‏ عَمَّا کُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ‏»
  39. عمل انسان، همان گونه که واقع شده ثبت مى‏شود، نه بر اساس قرائن و شواهد و آثار. «عَمَّا کُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ‏»
  40. امت واحدة" از نظر ایمان و قبول حق، سنت خدا این است که همگان را آزاد بگذارد، تا با اختیار خود، راه حق را بپویند.
  41. آزادى به آن معنى نیست که از ناحیه خدا، هیچگونه کمکى به پویندگان این راه نمى‏شود، بلکه آنها که قدم در راه حق مى‏گذارند و مجاهده مى‏کنند، توفیق خداوند شامل حالشان مى‏شود، و در پرتو هدایت او به سر منزل مقصود مى‏رسند، و آنها که در راه باطل گام مى‏گذارند از این موهبت ( توفیق هدایت خداوند ) محروم مى‏گردند و بر گمراهیشان افزوده مى‏شود.
  42. لذا بلافاصله مىگوید" لکن خدا هر کس را بخواهد گمراه مى‏کند و هر کس را بخواهد هدایت" (وَ لکِنْ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ).
  43. اما این هدایت و اضلال الهى هرگز سلب مسئولیت از شما نمى‏کند، زیرا گامهاى نخستین آن از خود شما است، به همین دلیل اضافه مى‏کند" شما بطور قطع در برابر اعمالى که انجام مى‏دادید مسئولید، و از شما بازپرسى مى‏شود" (وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ‏ تَعْمَلُونَ‏). اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی