کتاب سه : زمینههاى رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحیّهى استکبارى. «قِسِّیسِینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ»
يكشنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۴۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محجمد وعجل فرجهم
کتاب سه : 2-
- سه چیز نشانههاى ایمان راستین سه چیز است: الف: به جاى طاغوت، داورى را نزد پیامبر بردن. «یُحَکِّمُوکَ» ب: نسبت به قضاوت پیامبر، سوءظن نداشتن. «لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً»ج: فرمان پیامبر را با دلگرمى پذیرفتن و تسلیم بودن. «وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً»
- در سه آیه 107 تا 109، به سه گروه سه هشدار داده شده است: به قاضى مىگوید: مواظب باش از مرز حقّ تجاوز نکنى. «بِما أَراکَ اللَّهُ» به خائن مىگوید: خدا ناظر کار توست. «هُوَ مَعَهُمْ» به مدافع خائن مىگوید: تلاش شما به درد قیامت نمىخورد. «فَمَنْ یُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ»(نساء 109)
- سه حالت : مردم نسبت به عبادت خدا سه حالت دارند: گروهى مستکبر، گروهى تسلیم و گروهى طالب. حضرت على علیه السلام مىفرماید: «کفى بى عزّاً ان اکون لک عبداً و کفى بى فخراً ان تکون لى ربّا» برایم همین افتخار بس که بندهى تو باشم.
- سه خدا نعوذ بالله : فرشتگان مقرّب (از جمله روحالقدس هم) بندگى خدا مىکنند، چرا روحالقدس را یکى از سه خدا مىدانید؟ «وَ لَا الْمَلائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ»
- سه بار در قرآن : کلمهى «بَهِیمَةُ الْأَنْعامِ» که سه بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت این چهارپایان است. امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد از «بَهِیمَةُ الْأَنْعامِ»، جنین حیوان ذبح شده است که تزکیهى مادرش، تزکیهى او نیز به شمار مىرود. مرحوم فیض در تفسیر صافى مىفرماید: «ممکن است این روایت بیان مصداق پنهان آن باشد و یا اینکه از شکم مادر به آنها «بهیمة» گفته مىشود، بنابراین منافاتى با تعمیم ندارد».
- اعتقاد به خدایان سه گانه. لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ ...
- هرسه نورند : تورات، انجیل و قرآن، هر سه «نور» به حساب آمدهاند؛
- سه بار : کلمهى «صابئین» که سه بار در قرآن و در کنار یهود و نصارا آمده است، به کسانى گفته مىشود که پیرو یکى از ادیان آسمانى بودند؛ ولى به مرور زمان انحرافاتى در آنان پیدا شده است، از جمله اعتقاد به تأثیر ستارگان و کنارهگیرى از معاشرت با مردم و داشتن آداب مخصوصى در زندگى.
- همانا آنان که گفتند: خداوند، یکى از سه تاست، کافر شدند. جز خداى یکتا خدایى نیست و اگر از آنچه مىگویند دست برندارند، به کافران از آنها (اهلکتاب) قطعاً عذابى دردناک خواهد رسید.
- هر سه، : در عقیدهى به تثلیث، خدا، مسیح و روحالقدس (أب و ابن و روحالقدس)، هر سه، خدا محسوب مىشوند؛ البتّه اخیراً گروهى از دانشمندان مسیحى مىگویند: «عقیده به تثلیث، اعتبار علمى ندارد».
- سه دلیل : در این آیه، خداوند سه دلیل مىآورد که عیسى علیه السلام خدا نیست: 1. او از مادر متولد شد و پسر مریم است.2. پیامبرانى مثل او نیز بودهاند و او بى همتا نیست.3. او هم مانند دیگران نیاز به غذا داشت و قدرتش را از لقمه نانى به دست مىآورد، پس از خود قدرت ندارد تا خدا باشد. آرى، آنکه نیاز به غذا دارد، نمىتواند خالق باشد. اینها بیان روشن و عمومى و همه فهم قرآن است.. سوره المائدة، مَا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ کَیْفَ نُبَیِّنُ لَهُمُ الْآیاتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى یُؤْفَکُونَ « آیه 75 ) »
- سه چیز : زمینههاى رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحیّهى استکبارى. «قِسِّیسِینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ»
- سقوط انسان سه مرحله دارد: اعراض، تکذیب و استهزا. در این دو آیه به هر سه مورد اشاره شده است. «مُعْرِضِینَ- کَذَّبُوا یَسْتَهْزِؤُنَ[I1] »
- سه نشانه : در این آیه، سه نشانه از قدرت خداوند در زمین مطرح شد، سوره الأنعام، آیه 95..إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ ذلِکُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَکُونَ
- احکام الهى سه نوع است: الف: داراى مصلحت یا مفسدهى واقعى است. مثل اکثر احکام.ب: داراى جنبه آزمایشى است مثل فرمان ذبح حضرت اسماعیل.ج: داراى جنبهى کیفرى است،
- سه بار نهی از کم فروشی : قوم حضرت شعیب، به خاطر کم فروشى گرفتار عذاب شدند. در قرآن نیز سه بار از کمفروشى نهى شده است.
- سه روز روزه : در روایات آمده است: هر که در ماه، سه روز روزه بگیرد، گویا همهى ماه را روزه گرفته است، زیرا هر روزش ده روز حساب مىشود. «عَشْرُ أَمْثالِها»
- سه چیزریشه کفر: همچنین در روایت آمده است: «ریشهى کفر سه چیز است: حرص، حسد و تکبّر».
- ابوحنیفه سه عقیده داشت که آنها را القا مىکرد؛ یکى اینکه تمام افعال بندگان، فعل خداوند است و آنان در کارهایشان مجبورند، دوم آنکه خدا قابل دیدن است و سوم آنکه شیطان را به آتش نمىتوان سوزاند، زیرا آتش در آتش تأثیرگذار نیست.
- سه مطلب : این آیه، ابتدا بر سه مطلب تأکید مىکند: 1. اثبات خالقیّت خداوند. «لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» 2. توحید و یگانگى خداوند. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» 3. قیامت و حشر و نشر. «یُحیِی وَ یُمِیتُ» پایان، آیه مىفرماید: حال که مبدأ و معاد بدست خداست، پس به او ایمان آورید: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 3-. تغییر روشنفکرانه و دستکارى در تقویم طبیعى،
- سه نوع تحریف : قرآن، سه نوع تحریف را در قانون الهى مطرح مىکند: 1. تغییر واژهها، 2. تغییر زمان، «انّما النسىء زیادة فىالکفر»
- بنىاسرائیل سه گروه بودند: یکدسته قانونشکن، عدهاى دیگر دلسوزان نصیحتگر و گروه سوم گروهى بىتفاوت. بىتفاوتها به نصیحتگران مىگفتند: خود را خسته نکنید، چون حرفهایتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند. ولى ناهیان از منکر مىگفتند: کار ما بىاثر نیست، حداقل آنکه ما نزد خدا معذوریم. و چه بسا آنها به واسطهى سخن ما تقوا پیشه کنند.
- سه مصداق : عبارت «الْأَسْماءُ الْحُسْنى»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى سه مصداق دارد: صفات الهى، نامهاى الهى و اولیاى الهى.
- سه تعبیر پیاپى - خطر غرور و غفلت تا حدّى است که خداوند با سه تعبیر پیاپى آن را مطرح کرده است. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ- أُمْلِی لَهُمْ- کَیْدِی»
- سه گروه قاریان قرآن : امام باقر علیه السلام فرمودند: قاریان قرآن سه گروه هستند: گروهى قرآن را وسیلهى کسب و کار و معاش خود دانسته، خود را بر مردم تحمیل مىکنند، گروهى تنها قرآن را به زبان دارند و در عمل، احکامش را رعایت نمىکنند و گروهى که قرآن را تلاوت کرده و دواى درد خود مىدانند و همواره با قرآن مأنوسند، خداوند به واسطهى این افراد عذاب را دفع کرده و به خاطر آنان باران نازل مىکند و اینان افرادى نادر هستند. «اعزّ من الکبریت الاحمر»
- سه گروه حاضر : روز هفدهم ماه رمضان، در بیابانى بین مکّه و مدینه، سه گروه حاضر بودند: مسلمانان، سپاه کفر و کاروان تجارى کفّار.
- کفّار سه برابر : پیامبر پس از اطلاع از حرکت سپاه دشمن، با یاران و اصحاب مشورت کرد، آیا به تعقیب کاروان تجارى بپردازند و یا آنکه با سپاه کفر مقابله کنند؟ نظرهاى متعدّدى بیان شد، ولى سرانجام تصمیم گرفتند با سپاه کفر مقابله کنند. با آنکه مسلمانان ساز و برگ نظامى چندانى نداشتند و به قصد جنگ ودرگیرى مسلحانه بیرون نیامده بودند و تعداد کفّار سه برابر آنان بود، ولى عاقبت با امدادهاى غیبى خداوند، بر دشمن پیروز شدند.
- سه هزار فرشتهى : «مُردف» از «ارداف»، به معناى ردیف و پشت سر هم قرار گرفتن است، یعنى نزول فرشتگان امدادگر پیاپى و ادامهدار است. در آیهى 124 سورهى آلعمران، از سه هزار فرشتهى یارى کننده یاد شده «بِثَلاثَةِ آلافٍ» و در آیهى بعد، سخن از پنج هزار فرشتهى
- سه طرح و نقشهاى که براى مقابلهى کفّار با پیامبر صلى الله علیه و آله در آیه مطرح شده، محصول جلسهى مشرکان در «دار النَدوه» بود و بالاخره نقشهى قتل را تصویب کردند که از هر قبیله یک نفر آماده شود و دسته جمعى حمله کرده، پیامبر را بکشند تا بستگان آن حضرت نتوانند براى خونخواهى، با همهى قبایل درگیر شوند.
- و این سه سهم در زمان غیبت امام، در اختیار نوّاب خاص و یا نوّاب عام او یعنى مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید قرار داده مىشود. وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ انفال/ 41.
- سه روز قبل : همچنین «عاتکه»، عمّهى پیامبر سه روز قبل از جنگ بدر، در مکّه خواب دید که کسى فریاد مىزند: اى مردم مکّه! بهسوى قتلگاه خود بشتابید! سپس منادى بالاى کوه ابوقبیس، قطعه سنگى را تکان مىدهد، سنگ متلاشى شده، هر قسمتى به یکى از خانهها مىافتد و از مکّه، خون جارى مىشود. این خواب دهان به دهان نقل مىشود و کفّار را به وحشت مىافکند. اینها طرح خدا براى پیروزى مسلمانان درجنگ بدر است.
- خواب بر سه قسم : پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: «خواب بر سه قسم است: یا بشارتى از سوى خداوند است، یا غم و اندوهى از طرف شیطان مىباشد و یا مشکلات روزمرّهى انسان که در خواب آن را مىبیند». خواب انبیا و اولیاى الهى از قبیل قسم اوّل است، لذا حجّیت دارد. در حدیثى دیگر آن حضرت فرمودند: «رؤیاى افراد صالح، بشارتى از جانب خداوند است و جزیى از اجزاى نبوّت است».
- سه نفر به : پیامبر صلى الله علیه و آله وقتى با خبر شد که در یمن اسلحهى جدیدى ساخته شده، شخصى را براى تهیهى آن به یمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده که با یک تیر، سه نفر به بهشت مىروند:
- سه هزار نفر : در جنگهاى صدر اسلام، هرگز موازنهى آمارى بین مؤمنان و کفّار نبوده است. در جنگ بدر، 313 نفر در برابر هزار نفر، در احد، 700 مسلمان در مقابل 3000 کافر، در جنگ خندق، سه هزار نفر در برابر ده هزار نفر و در جنگ موته، ده هزار مسلمان در مقابل صد هزار نفر از کفّار قرار داشتند.
- سه ویژگى : سرباز اسلام باید سه ویژگى داشته باشد: ایمان، صبر و آگاهى. ( «مؤمنین»، «صابِرُونَ»، و در بارهى کفّار مىفرماید: «لا یَفْقَهُونَ»).
- سه مسألهى : در این آیه و آیهى قبل، به سه مسألهى روحى که عامل پیروزى است و نبود آن زمینهساز شکست است، اشاره شده است: صبر، ایمان و آگاهى. البتّه نقش اصلى در پیروزى، اذن و ارادهى خداست وگرنه در جنگ حُنین، با آن همه جمعیّت، مسلمانان شکست خورده و گریختند: أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ ... ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرِین
-
سه طرح : در نظام اسلامى، براى اسراى جنگ، سه طرح مشروع و مقبول است:
- آزاد کردن بدون فدیه، مثل آنچه در فتح مکّه واقع شد،
- آزادى اسیران با گرفتن فدیهى نقدى یا مبادلهى اسرا.
- نگه داشتن اسیران در دست مسلمانان،
- سه راه : سه طرح : در نظام اسلامى، براى اسراى جنگ، سه طرح مشروع و مقبول است: انتخاب هر یک از این سه راه در اختیار حاکم اسلامى است.
- سه ویژگى : ماههاى قمرى این سه ویژگى را دارند. بهترین تقویمِ تاریخ و زمانبندى، آن است که ثابت، طبیعى و همگانى باشد. عِدَّةَ الشُّهُورِ ..
- محور سه ماه: اسلام، هم مکان أمن دارد، (مکّه) هم زمانِ امن (ماههاى حرام). جالب آنکه محور سه ماه (ذیقعده، ذیحجّه ومحرّم) از این چهار ماه حرام، ماه حجّ (ذیحجّه) است.
- غفلت در قرآن به سه معنى مطرح شده است: الف: غفلت بد، نظیر آیهى «و انّ کثیراً من النّاس عن آیاتنا لغافلون» «8» همانا بسیارى مردم از آیات ما غافلند.ب: غفلت خوب، نظیر آیهى «انّ الّذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنیا و الآخرة» «9» کسانى که بر زنان پاکدامن و غافل از فحشا، تهمت زنا مىزنند در دنیا و آخرت لعنت شدهاند.ج: غفلتِ طبیعى به معناى بىاطلاعى، نظیر همین آیه مورد بحث؛ «و ان کنت من قبله لمن الغافلین» که خدا براى حفظ حرمت و احترام پیامبر نمىفرماید: «کنت من قبله لمن الجاهلین» اللهم صل علی محمد وآل محجمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۰۱