پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                  بسم الله الرحمن الرحیم

                 اللهم صل علی محمد وآل محجمد وعجل فرجهم

             کتاب سه : 2-

  1. سه چیز نشانه‏هاى ایمان راستین سه چیز است: الف: به جاى طاغوت، داورى را نزد پیامبر بردن. «یُحَکِّمُوکَ» ب: نسبت به قضاوت پیامبر، سوءظن نداشتن. «لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً»ج: فرمان پیامبر را با دلگرمى پذیرفتن و تسلیم بودن. «وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً»
  2. در سه‏ آیه 107 تا 109، به سه‏ گروه سه‏ هشدار داده شده است: به قاضى مى‏گوید: مواظب باش از مرز حقّ تجاوز نکنى. «بِما أَراکَ اللَّهُ» به خائن مى‏گوید: خدا ناظر کار توست. «هُوَ مَعَهُمْ» به مدافع خائن مى‏گوید: تلاش شما به درد قیامت نمى‏خورد. «فَمَنْ یُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ»(نساء 109)
  3. سه حالت  : مردم نسبت به عبادت خدا سه‏ حالت دارند: گروهى مستکبر، گروهى تسلیم و گروهى طالب. حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «کفى بى عزّاً ان اکون لک عبداً و کفى بى فخراً ان تکون لى ربّا» برایم همین افتخار بس که بنده‏ى تو باشم.
  4. سهخدا نعوذ بالله : فرشتگان مقرّب (از جمله روح‏القدس هم) بندگى خدا مى‏کنند، چرا روح‏القدس را یکى از سه‏ خدا مى‏دانید؟ «وَ لَا الْمَلائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ»
  5. سه‏ بار در قرآن : کلمه‏ى «بَهِیمَةُ الْأَنْعامِ» که سه‏ بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت این چهارپایان است. امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد از «بَهِیمَةُ الْأَنْعامِ»، جنین حیوان ذبح شده است که تزکیه‏ى مادرش، تزکیه‏ى او نیز به شمار مى‏رود. مرحوم فیض در تفسیر صافى مى‏فرماید: «ممکن است این روایت بیان مصداق پنهان آن باشد و یا این‏که از شکم مادر به آنها «بهیمة» گفته مى‏شود، بنابراین منافاتى با تعمیم ندارد».
  6. اعتقاد به خدایان سه‏ گانه. لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ ...
  7. هرسه نورند : تورات، انجیل و قرآن، هر سه‏ «نور» به حساب آمده‏اند؛
  8. سه‏ بار : کلمه‏ى «صابئین» که سه‏ بار در قرآن و در کنار یهود و نصارا آمده است، به کسانى گفته مى‏شود که پیرو یکى از ادیان آسمانى بودند؛ ولى به مرور زمان انحرافاتى در آنان پیدا شده است، از جمله اعتقاد به تأثیر ستارگان و کناره‏گیرى از معاشرت با مردم و داشتن آداب مخصوصى در زندگى.
  9. همانا آنان که گفتند: خداوند، یکى از سه‏ تاست، کافر شدند. جز خداى یکتا خدایى نیست و اگر از آنچه مى‏گویند دست برندارند، به کافران از آنها (اهل‏کتاب) قطعاً عذابى دردناک خواهد رسید.
  10. هر سه‏، : در عقیده‏ى به تثلیث، خدا، مسیح و روح‏القدس (أب و ابن و روح‏القدس)، هر سه‏، خدا محسوب مى‏شوند؛ البتّه اخیراً گروهى از دانشمندان مسیحى مى‏گویند: «عقیده به تثلیث، اعتبار علمى ندارد».
  11. سه‏ دلیل : در این آیه، خداوند سه‏ دلیل مى‏آورد که عیسى علیه السلام خدا نیست: 1. او از مادر متولد شد و پسر مریم است.2. پیامبرانى مثل او نیز بوده‏اند و او بى همتا نیست.3. او هم مانند دیگران نیاز به غذا داشت و قدرتش را از لقمه نانى به دست مى‏آورد، پس از خود قدرت ندارد تا خدا باشد. آرى، آنکه نیاز به غذا دارد، نمى‏تواند خالق باشد. اینها بیان روشن و عمومى و همه فهم قرآن است.. سوره المائدة، مَا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ کَیْفَ نُبَیِّنُ لَهُمُ الْآیاتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى یُؤْفَکُونَ « آیه 75 ) »
  12. سه چیز : زمینه‏هاى رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحیّه‏ى استکبارى. «قِسِّیسِینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ»
  13. سقوط انسان سه‏ مرحله دارد: اعراض، تکذیب و استهزا. در این دو آیه به هر سه‏ مورد اشاره شده است. «مُعْرِضِینَ- کَذَّبُوا یَسْتَهْزِؤُنَ[I1] »
  14. سه‏ نشانه : در این آیه‏، سه‏ نشانه از قدرت خداوند در زمین مطرح شد، سوره الأنعام، آیه 95..إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى‏ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ ذلِکُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَکُونَ
  15. احکام الهى سه‏ نوع است: الف: داراى مصلحت یا مفسده‏ى واقعى است. مثل اکثر احکام.ب: داراى جنبه آزمایشى است مثل فرمان ذبح حضرت اسماعیل.ج: داراى جنبه‏ى کیفرى است،
  16. سه بار نهی از کم فروشی : قوم حضرت شعیب، به خاطر کم فروشى گرفتار عذاب شدند. در قرآن نیز سه‏ بار از کم‏فروشى نهى شده است.
  17. سه‏ روز روزه : در روایات آمده است: هر که در ماه، سه‏ روز روزه بگیرد، گویا همه‏ى ماه را روزه گرفته است، زیرا هر روزش ده روز حساب مى‏شود. «عَشْرُ أَمْثالِها»
  18. سه چیزریشه کفر: همچنین در روایت آمده است: «ریشه‏ى کفر سه چیز است: حرص، حسد و تکبّر».
  19. ابوحنیفه سه‏ عقیده داشت که آنها را القا مى‏کرد؛ یکى اینکه تمام افعال بندگان، فعل خداوند است و آنان در کارهایشان مجبورند، دوم آنکه خدا قابل دیدن است و سوم آنکه شیطان را به آتش نمى‏توان سوزاند، زیرا آتش در آتش تأثیرگذار نیست.
  20. سهمطلب : این آیه، ابتدا بر سه‏ مطلب تأکید مى‏کند: 1. اثبات خالقیّت خداوند. «لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» 2. توحید و یگانگى خداوند. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» 3. قیامت و حشر و نشر. «یُحیِی وَ یُمِیتُ» پایان، آیه مى‏فرماید: حال که مبدأ و معاد بدست خداست، پس به او ایمان آورید: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 3-. تغییر روشنفکرانه و دست‏کارى در تقویم طبیعى،
  21. سهنوع تحریف : قرآن، سه‏ نوع تحریف را در قانون الهى مطرح مى‏کند: 1. تغییر واژه‏ها، 2. تغییر زمان، «انّما النسى‏ء زیادة فى‏الکفر»
  22. بنى‏اسرائیل سه‏ گروه بودند: یک‏دسته قانون‏شکن، عده‏اى دیگر دلسوزان نصیحت‏گر و گروه سوم گروهى بى‏تفاوت. بى‏تفاوت‏ها به نصیحت‏گران مى‏گفتند: خود را خسته نکنید، چون حرف‏هایتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند. ولى ناهیان از منکر مى‏گفتند: کار ما بى‏اثر نیست، حداقل آنکه ما نزد خدا معذوریم. و چه بسا آنها به واسطه‏ى سخن ما تقوا پیشه کنند.
  23. سهمصداق : عبارت «الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى‏ سه‏ مصداق دارد: صفات الهى، نام‏هاى الهى و اولیاى الهى.
  24. سه‏ تعبیر پیاپى - خطر غرور و غفلت تا حدّى است که خداوند با سه‏ تعبیر پیاپى آن را مطرح کرده است. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ- أُمْلِی لَهُمْ- کَیْدِی»
  25. سهگروه قاریان قرآن : امام باقر علیه السلام فرمودند: قاریان قرآن سه‏ گروه هستند: گروهى قرآن را وسیله‏ى کسب و کار و معاش خود دانسته، خود را بر مردم تحمیل مى‏کنند، گروهى تنها قرآن را به زبان دارند و در عمل، احکامش را رعایت نمى‏کنند و گروهى که قرآن را تلاوت کرده و دواى درد خود مى‏دانند و همواره با قرآن مأنوسند، خداوند به واسطه‏ى این افراد عذاب را دفع کرده و به خاطر آنان باران نازل مى‏کند و اینان افرادى نادر هستند. «اعزّ من الکبریت الاحمر»
  26. سهگروه حاضر : روز هفدهم ماه رمضان، در بیابانى بین مکّه و مدینه، سه‏ گروه حاضر بودند: مسلمانان، سپاه کفر و کاروان تجارى کفّار.
  27. کفّار سه‏ برابر : پیامبر پس از اطلاع از حرکت سپاه دشمن، با یاران و اصحاب مشورت کرد، آیا به تعقیب کاروان تجارى بپردازند و یا آنکه با سپاه کفر مقابله کنند؟ نظرهاى متعدّدى بیان شد، ولى سرانجام تصمیم گرفتند با سپاه کفر مقابله کنند. با آنکه مسلمانان ساز و برگ نظامى چندانى نداشتند و به قصد جنگ ودرگیرى مسلحانه بیرون نیامده بودند و تعداد کفّار سه‏ برابر آنان بود، ولى عاقبت با امدادهاى غیبى خداوند، بر دشمن پیروز شدند.
  28. سه‏ هزار فرشته‏ى : «مُردف» از «ارداف»، به معناى ردیف و پشت سر هم قرار گرفتن است، یعنى نزول فرشتگان امدادگر پیاپى و ادامه‏دار است. در آیه‏ى 124 سوره‏ى آل‏عمران، از سه‏ هزار فرشته‏ى یارى کننده یاد شده «بِثَلاثَةِ آلافٍ» و در آیه‏ى بعد، سخن از پنج هزار فرشته‏ى‏
  29. سه‏ طرح و نقشه‏اى که براى مقابله‏ى کفّار با پیامبر صلى الله علیه و آله در آیه مطرح شده، محصول جلسه‏ى مشرکان در «دار النَدوه» بود و بالاخره نقشه‏ى قتل را تصویب کردند که از هر قبیله یک نفر آماده شود و دسته جمعى حمله کرده، پیامبر را بکشند تا بستگان آن حضرت نتوانند براى خونخواهى، با همه‏ى قبایل درگیر شوند.
  30. و این سه‏ سهم در زمان غیبت امام، در اختیار نوّاب خاص و یا نوّاب عام او یعنى مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید قرار داده مى‏شود. وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ‏ انفال/ 41.
  31. سه‏ روز قبل : همچنین «عاتکه»، عمّه‏ى پیامبر سه‏ روز قبل از جنگ بدر، در مکّه خواب دید که کسى فریاد مى‏زند: اى مردم مکّه! به‏سوى قتلگاه خود بشتابید! سپس منادى بالاى کوه ابوقبیس، قطعه سنگى را تکان مى‏دهد، سنگ متلاشى شده، هر قسمتى به یکى از خانه‏ها مى‏افتد و از مکّه، خون جارى مى‏شود. این خواب دهان به دهان نقل مى‏شود و کفّار را به وحشت مى‏افکند. اینها طرح خدا براى پیروزى مسلمانان درجنگ بدر است.
  32. خواب بر سه‏ قسم : پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: «خواب بر سه‏ قسم است: یا بشارتى از سوى خداوند است، یا غم و اندوهى از طرف شیطان مى‏باشد و یا مشکلات روزمرّه‏ى انسان که در خواب آن را مى‏بیند». خواب انبیا و اولیاى الهى از قبیل قسم اوّل است، لذا حجّیت دارد. در حدیثى دیگر آن حضرت فرمودند: «رؤیاى افراد صالح، بشارتى از جانب خداوند است و جزیى از اجزاى نبوّت است».
  33. سه‏ نفر به : پیامبر صلى الله علیه و آله وقتى با خبر شد که در یمن اسلحه‏ى جدیدى ساخته شده، شخصى را براى تهیه‏ى آن به یمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده که با یک تیر، سه‏ نفر به بهشت مى‏روند:
  34. سه‏ هزار نفر : در جنگ‏هاى صدر اسلام، هرگز موازنه‏ى آمارى بین مؤمنان و کفّار نبوده است. در جنگ بدر، 313 نفر در برابر هزار نفر، در احد، 700 مسلمان در مقابل 3000 کافر، در جنگ خندق، سه‏ هزار نفر در برابر ده هزار نفر و در جنگ موته، ده هزار مسلمان در مقابل صد هزار نفر از کفّار قرار داشتند.
  35. سه ویژگى : سرباز اسلام باید سه‏ ویژگى داشته باشد: ایمان، صبر و آگاهى. ( «مؤمنین»، «صابِرُونَ»، و در باره‏ى کفّار مى‏فرماید: «لا یَفْقَهُونَ»).
  36. سهمسأله‏ى : در این آیه و آیه‏ى قبل، به سه‏ مسأله‏ى روحى که عامل پیروزى است و نبود آن زمینه‏ساز شکست است، اشاره شده است: صبر، ایمان و آگاهى. البتّه نقش اصلى در پیروزى، اذن و اراده‏ى خداست وگرنه در جنگ حُنین، با آن همه جمعیّت، مسلمانان شکست خورده و گریختند: أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ‏ ... ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرِین‏

 

  1. سه‏ طرح : در نظام اسلامى، براى اسراى جنگ، سه‏ طرح مشروع و مقبول است:
    1. آزاد کردن بدون فدیه، مثل آنچه در فتح مکّه واقع شد،
    2. آزادى اسیران با گرفتن فدیه‏ى نقدى یا مبادله‏ى اسرا.
    3. نگه داشتن اسیران در دست مسلمانان،
  2. سه راه : سه‏ طرح : در نظام اسلامى، براى اسراى جنگ، سه‏ طرح مشروع و مقبول است: انتخاب هر یک از این سه‏ راه در اختیار حاکم اسلامى است.
  3. سه‏ ویژگى : ماههاى قمرى این سه‏ ویژگى را دارند. بهترین تقویمِ تاریخ و زمان‏بندى، آن است که ثابت، طبیعى و همگانى باشد. عِدَّةَ الشُّهُورِ ..
  4. محور سه‏ ماه:  اسلام، هم مکان أمن دارد، (مکّه) هم زمانِ امن (ماههاى حرام). جالب آنکه محور سه‏ ماه (ذیقعده، ذیحجّه ومحرّم) از این چهار ماه حرام، ماه حجّ (ذیحجّه) است.
  5. غفلت در قرآن به سه‏ معنى مطرح شده است: الف: غفلت بد، نظیر آیه‏ى‏ «و انّ کثیراً من النّاس عن آیاتنا لغافلون» «8» همانا بسیارى مردم از آیات ما غافلند.ب: غفلت خوب، نظیر آیه‏ى‏ «انّ الّذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنیا و الآخرة» «9» کسانى که بر زنان پاکدامن و غافل از فحشا، تهمت زنا مى‏زنند در دنیا و آخرت لعنت شده‏اند.ج: غفلتِ طبیعى به معناى بى‏اطلاعى، نظیر همین آیه مورد بحث؛ «و ان کنت من قبله لمن الغافلین» که خدا براى حفظ حرمت و احترام پیامبر نمى‏فرماید: «کنت من قبله لمن الجاهلین»  اللهم صل علی محمد وآل محجمد وعجل فرجهم

 


 [I1]

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی