زیبایی عقیده : حفظ اختیار مردم در انتخاب عقیده و عمل. زیرا اگر عذابى فورى بود، همه مردم از ترس ایمان مىآوردند.
يكشنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۶ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- زیبا وزیبایی 1-
- زیبایى آسمانها به ستارهها.
- زیبایى زمین به سبزىها.
- زیبایى طبیعت با رنگارنگى با برگهاى مختلف. حتى اگر همه درختها برگشان یک جور بود اگر گلها رنگشان یک جور بود زندگى براى انسان خسته کننده بود. این رنگ به رنگى به انسان تسکین مىدهد.
- زیبایى انسان به ایمان است، هرگاه ایمان برود جرثومهى زشتىها مىشود
- زیبایى عقل . به علم است،
- زیبایى علم، در اظهار آن و زشتىاش در سکوت و کتمان است. «لَبِئْسَ ما کانُوا یَصْنَعُونَ»
- زیبایى اظهار ، در اظهار در گفتگوها، قبل از اظهار عقیده و نظر است ، آنچه را که مورد اتفاق است مطرح کنیم. «إِلهُنا وَ إِلهُکُمْ واحِدٌ»
- زیبایی عقیده : حفظ اختیار مردم در انتخاب عقیده و عمل. زیرا اگر عذابى فورى بود، همه مردم از ترس ایمان مىآوردند.
- زیبایی عمل : در مسجد که مىروید قشنگ بروید. «خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» (اعراف/ 31) - عمل صالح است ، هرگز ضایع نمىشود. خواه آشکار صورت گیرد یا مخفیانه، کم باشد یا زیاد. «فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ»
- 1.زیبایی عمل صالح : دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات»
- زیبایی دعا : صلوات، کلید استجابت دعا و سبب سنگین شدن میزان مؤمن در قیامت مىشود.
- زیبایى معارف اهلبیت: امام سجاد علیه السلام در یک سطر و جمله دعا، عوامل سقوط جامعه را بر شمرده است، آنجا که مىفرماید: «الّلهم انّى أعوذبک من الکَسل و الفَشل و الهَمّ و الجُبن و ...»
- زیبائی وجوان : حضرت علی (علیه السلام) که دو لباس خرید، لباس زیباتر را به قنبر غلامش داد و فرمود:" تو جوان هستی."
- زیبائی حقیقی : درقران مجید، 2 نوع زینت را مطرح کرده: 1 زینتی که وسیله رسیدن به خدا و آخرت باشد: قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ اعراف/ 32. 2- زینتی که وسیله غفلت و تصرف شیطان باشد: لازَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الارْضِ حجر/ 39.
- زیبایی التجمّل : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): التجمل مروءة ظاهرة غررالحکم، ص 435.
- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): التجمل من أخلاق المومنین غررالحکم، ص 435. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): إذا قل أهل الفضل هلک أهل التجمل غررالحکم، ص 380.
- زیبایی درون : زیبایی درون
- زیبایی زن و مرد : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): عُقُولُ النِّسَاءِ فِی جَمَالِهِنَّ وَ جَمَالُ الرِّجَالِ فِی عُقُولِهِم معانیالاخبار، ص 234..عقل زنان درزیبایی آنهاست و زیبای مردان به عقل های آنانست.
- زیبایی ظاهر وباطن : قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیُّ ( علیه السلام): حُسْنُ الصُّورَةِ جَمَالٌ ظَاهِرٌ وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمَالٌ بَاطِنٌ أعلامالدین، ص 313ظ. خوبی صورت زیبایی ظاهر است وخو بی عقل زیبایی باطن است .
- زیبایی صورت ومنطق : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ صُورَةَ الْمَرْأَةِ فِی وَجْهِهَا وَ صُورَةَ الرَّجُلِ فِی مَنْطِقِهِ کنزالفوائد، ج 2، ص 14 خداوند باری تعالی قرار داده زیبایی زن را در صورتش وزیبایی مرد را در منطق او
- زیبایی زبان : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صل الله علیه وآله ): الْجَمَالُ فِی اللِّسَانِ تحفالعقول، ص 37
- زیبایی مرد : قال رسول الله ( صل الله علیه وآله ): ألجمال فی الرّجل اللّسان کنز، ج 2، ص 10
- زیبایی در مردان : قَالَ الْعَبَّاسُ لِلنَّبِیِّ ( صل الله علیه وآله ): مَا الْجَمَالُ بِالرَّجُلِ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَال:" صَوَابِ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ قَالَ: فَمَا الْکَمَالُ؟ قَالَ: تَقْوَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ" أمالی طوسی، ص 497
- زیبایی ظاهر وباطن : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): حسن العقل جمال الظواهر و البواطن غررالحکم، ص 52.
- زیبایی مرد : قال رسول الله ( صل الله علیه وآله ): جمال الرّجال فصاحة لسانه کنز، خ 28775
- حقیقت زیبایی : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صل الله علیه وآله ): الْجَمَالُ صَوَابِ الْقَوْلِ بِالْحَقِ أمالی طوسی، ص 497. زیبایی سخن درست، حقیقت، شایسته گفته حق است
- زیبایی ظاهر وباطن : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): الجمال الظاهر حسن الصورة الجمال الباطن حسن السریرة غررالحکم، ص 254.
- زیبایی مرد: قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال الرجل حلمه غررالحکم، ص 285. حلم: بکسر اوّل بردبارى.
- زیبایی مرد : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال الرجل الوقار غررالحکم، ص 250. الوَقَار- آرامش و خویشتن دارى، مرد بزرگوار، بزرگوارى.
- زیبایی مومن : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال المؤمن ورعه غررالحکم، ص 269. وَرِعَ: عَنِ المَحَارِمِ دوری از گناه
- زیبایی بنده : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال العبد الطاعة غررالحکم، ص 181. اطاعت وپیروی از امر مولا
- زیبایی فرد آزاد : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال الحر تجنب العار غررالحکم، ص 325. عور: عورت هر چیزى است که انسان از ظاهر شدن آن شرم دارد. دوری از ظاهر شدن عیوب
- زیبایی زندگی : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال العیش القناعة غررالحکم، ص 391. زیبایی زندگی قناعت است .
- زیبایی کارنیک : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال الاحسان ترک الامتنان غررالحکم، ص 390. زیبایی کار پسندیده بی منتی آن است.
- زیبایی قرآن : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال القرآن البقرة و آل عمران غررالحکم، ص 110. زیبایی قرآن سوره بقره وآل عمران است.
- زیبایی شناخت : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال المعروف إتمامه غررالحکم، ص 383. عرف: معرفت و عرفان بمعنى درک و شناختن است. زیبایی شناخت : عمل و به نتیجه رساندن آن است
- زیبایی فرد عالم : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال العالم عمله بعلمه غررالحکم، ص 45. زیبایی فرد عالم عمل به علم اوست.
- زیبایی علم :قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): جمال العلم نشره غررالحکم، ص 44. زیبایی علم نشر وگسترش آن است .
- زیبایی عقل : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): لا جَمَالَ أَحْسَنُ مِنَ الْعَقْل تحفالعقول، ص 92 .هیچ زیبایی همچو زیبایی عقل نیست .
- زیبایی عافیت : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): لا لِبَاسَ أَجْمَلُ مِنَ الْعَافِیَة کافی، ج 8، ص 18. هیج پوششی زیباتر از پوشش عافیت نیست . العافِی- ج عُفِیّ [عفو]: فا، آمرزنده و بخشنده، کهنه،
- 4. زیبایی صورت قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ( علیه السلام): الصورة الجمیلة أول السعادتین غررالحکم، ص 325. اولین سعادت خوشبختی صورت زیباست. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۰۸