کتاب زیبا و زیبایی درقرآن 6 آرى، برخى افراد میوه را براى پر کردن شکم مىخواهند، ولى خردمندان با دیدن این همه زیبایى و شگفتى، روح ایمان خود را تقویت مىکنند و قدرت خدا را در آن مىبینند،
پنجشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۵۹ ب.ظ
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- کتاب زیبا و زیبایی درقرآن 6
- آرى، برخى افراد میوه را براى پر کردن شکم مىخواهند، ولى خردمندان با دیدن این همه زیبایى و شگفتى، روح ایمان خود را تقویت مىکنند و قدرت خدا را در آن مىبینند، زیرا از یک آب و خاک، نمىتوان بیش از یک طعم و رنگ و مزه انتظار داشت، ولى قدرت خداوند به گونهاى است که انواع مزهها، رنگها، طعمها و شکلها را از آن بیرون مىآورد.
- چشم وسیله ى زیبایى انسان است. انسان با یک چشم نمیتواند فاصله و عمق و مسافت اشیا را به خوبى درک کند. چشم وسیله شناسایى افراد است. اگر گوش و لب و دهان افراد پوشیده باشد شناخته میشوند ولى اگر نوارى روى چشم قرار گیرد و چشم پوشیده شود، افراد شناخته نمیشوند. چشم راه اثرگذارى در دیگران است. تاثیرپذیرى شاگردى که در برابر چشم استاد است و او را میبیند با شاگرد غیرحضورى تفاوت دارد.
- خداوند نظافت و زیبایى را دوست دارد و سفارش کرده هرچقدر مىتوانید نظیف باشید. نظافت نوعى پیشگیرى از بیمارىهاست. نظافت و پیشگیرى وظیفه همه هست.
- اسلام از نگاه داشتن ادرار به شدت نکوهش کرده است و نسبت به نگاه به آب و سبزى و زیبایى سفارش کرده است.
- اگر انسان سرمایه و علم و زیبایى و عقل داشته باشد، ولى ادب نداشته باشد، همه آن را به باد میدهد و مردم از او ناراحت و خدا از او خشمگین میشود. آرى، «ارزش عالم و عاقل، به ادب اوست». «1»
- ابلاغیهها باید بلیغ و رسا باشند و از زیبایى ظاهرى، جهت برانگیختن انگیزش درونى کارکنان برخوردار باشد.
- پرسش: چگونه مىتوان مردم را از شرک و طاغوت نجات داد؟ پاسخ: قرآن براى شرک زدایى و طاغوت گریزى، دستورات و روشهاى زیبایى بکار برده، از جمله مىفرماید: 1. اگر تمام خدایان دروغین و طاغوتها جمع شوند، نمىتوانند مگسى را بیافرینند. «لنیخلقوا ذباباً ولو اجتمعو له»
- آرى؛ کارهاى خالص، مثل مزرعهاى در نقطهاى مرتفع است که از خرابى سیل، محفوظ مىباشد؛ اما باغهایى که در دامنه کوه است، جلوه و جمال دارد و زیبایىاش همه را شاد مىکند و افراد مخلص نیز در جامعه از آبرو و جمال خاصى برخوردارند. اگر زمین و مزرعه، خوب باشد هم از شبنم و قطرات ریز استفاده مىکند و هم از قطرات درشت باران.
- قرآن مىفرماید: با زنان مشرک، ازدواج نکنید تا ایمان آورند: «لاتنکحوا المشرکات حتى یؤمنّ» «1» و به مردان مشرک، زن ندهید تا ایمان آورند. «و لاتنکحوا المشرکین حتى یؤمنوا» چون گاهى مقام و ثروت یا زیبایى ظاهرى کفار، انسان را گرفتار مىکند، قرآن مىفرماید: «ولو اعجتبکم» گرچه شرایط او شما را شیفته کرده و به تعجب وادارد و در مورد مردان هم مىفرماید: «ولو اعجبکم» اگر مرد، داراى مقام و ثروت و زیبایى باشد. این ازدواجها راهى به آتش است: «یدعون الى النّار»
- زینب کبرى پس از شهادت عزیزانش مىفرماید: چیزى جز زیبایى ندیدم؛ «ما رایت الّا جمیلا» در حالى که اگر انگیزه غیر خدا باشد، باید گلایهها و ضعفها و ناسپاسىها در کار باشد.
- زیبایى معارف اهلبیت : در یکى از سخنرانىهایم در خارج از کشور،فرازى از دعاى ابوحمزه را تحت عنوان «عوامل سقوط جامعه» توضیح مىدادم. بعد از جلسه دکترى آمد و خیلى تعریف کرد و گفت: من خیلى لذّت بردم وخوشحال هستم. دلیلش را پرسیدم؟ گفت: براى من بسیار تعجّبآور و شگفتانگیز بود که امام سجاد علیه السلام در یک سطر و جمله دعا، عوامل سقوط جامعه را بر شمرده است، آنجا که مىفرماید: «الّلهم انّى أعوذبک من الکَسل و الفَشل و الهَمّ و الجُبن و ...»
- دقّت خارجىها : پیرمرد ساعتسازى در قم مىگفت: به فلان کارخانه ساعتسازى در یکى از کشورهاى غربى نامه نوشتم که در ساختن ساعت اگر این دقّت را بکنید زیبایى و دوام ساعت شما بیشتر خواهد شد.الآن نزدیک چهل سال است که از آن تاریخ مىگذرد و هر سال وقتى تاریخ ارسال آن نامه مىرسد، تقدیرنامهاى از آن کارخانه براى من مىرسد.
- خنده شهید: ایام نوروزى خدا توفیق داد در جبهه بودم، خاطره زیبائى را درباره پدر دو شهید شنیدم که مىگفتند: وقتى پسر دوّمش را در قبر گذاشتهاند، شهید خندیده است. تلفن کرده و به ملاقات آن پدر بزرگوار رفتیم او مىگفت: پسرم چهار سال در جبهه بود تا اینکه در عملیات والفجر 8 به شهادت رسید، دوستانش از زمان شهادت تا سردخانه و قبل از دفن عکسهایى از او گرفته بودند. او عکسها را به ما نشان داد و ادامه داد: وقتى شهید را در قبر گذاشتیم، دیدیم مىخندد، این هم عکسش! مدّتى گذشت، وصیتنامه او را پیدا کردیم، نوشته بود: آرزو دارم وقتى مرا در قبر گذاشتند بخندم! و بدین گونه او به آرزویش رسید.
- یکى از استانداران کار زیبایى کرده بود. روز معلّم، تمام معلمان دوران تحصلیش را جمع کرده و به آنان گفته بود: اگر کارى دارید، من در خدمت شما هستم.
- یکى از معلمان برخاسته و گفته بود: به دلیل مشکلات زیاد درخواست بازنشستگى داده بودم، امّا حالا با این برخورد شما تقاضایم را پس مىگیرم.
- مفهوم حمد ترکیبى از مفهوم مدح و شکر است. انسان در برابر جمال و کمال و زیبایى، زبان به ستایش و در برابر نعمت و خدمت و احسان دیگران، زبان به تشکر مىگشاید. خداوند متعال به خاطر کمال و جمالش شایسته ستایش و به خاطر احسانها و نعمتهایش لایق شکرگزارى است. «الحمدللَّه» بهترین نوع تشکر از خداوند است. هرکس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستایشى از هر کمال و زیبایى دارد، در حقیقت سرچشمه آن را ستایش مىکند. «الحمدللَّه»
- 3. همه هستى زیبا است و تدبیر همه هستى نیکو است، زیرا حمد براى زیبایى و نیکویى است: «الحمدللَّه»
- در بنارس یک بتخانهاى دیدیم مملو از میمونها. در بنارس سگها، گاوها، خوکها [و] پابرهنهها بسیارند. در بنارس یک بتکدهاى بسیار زیبا و بزرگ که در تمام دیوارها [و] کتیبهها آن هم بر همه قسمت دیوار آن گوش تا گوش ویترینهایى که کتابهاى خود را در آن چیده بودند.
- در قسمت بالا انواع بتها که با برق هر کدام سر یا لب یا پا و بدن خود را تکان مىدادند. بیشتر بتها در قیافه زن و عروسکهاى زیبا که به وسیله برق مىرقصیدند. این بتکده در زیبایى و نوآورى که این جمادات را با برق حرکتى مىداد، منحصر به فرد بود. در بنارس عربستان حوزه علمیه بزرگ [دارد]، ولى شیعه یک حوزه بسیار محقر و ضعیف دارد.
- خواهرم و دخترم، اگر جلوهگرى امروز شما دلربایى کرد و علاقه مردى را به همسرش کم کرد، فردا زن زیبایى با جلوهگرى خود، دل شوهر شما را خواهد ربود و رونق زندگى شما را کم خواهد کرد.
- فریضه عظم ى، معطر و منور نماز: پدیدههاى زیبایى چون اقامه نمازهاى جماعت در سطح شهرها، در میدانها و بوستانها و ورزشگاهها، ساختن تالارهاى بزرگ و مناسب نماز در برخى و ساختن یا آماده کردن نمازخانه در برخى دیگر از جاها، گردآمدن بیش از پیش مردم و بویژه جوانان در بسیارى از مساجد، برپا داشتن نماز جماعت در ظهر عاشورا در میان مراسم عزادارى، نوشتن کتابهاى بسیار در باب نماز و جز اینها، همه و همه برانگیزانندههاى آن امید بزرگ است.
- 1- مثل آئینه باشیم، هم زیبایى دیگران را ببینیم و هم نقاط ضعف آنان را. مثل مگسى نباشیم که فقط روى زخم و جراحت مىنشیند.2- مثل آئینه باشیم، نه مثل ذرّه بین. عیب مردم را بزرگتر از آنچه هست نبینیم.
- در امورى که به دست ما نیست، مثل جنسیّت، زیبایى، استعداد، بیان، هوش، عمر و ... باید به تقسیم و تقدیر الهى راضى بود.
- با کمى دقت در آیه، مىتوان پیامها و نکات زیبایى را استفاده کرد، از جمله:1. اندیشه نکردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند است. «افلا یتدبرون» 2.
- فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ : با کمى دقت، مىتوان پیامها و نکات زیبایى را از آیه استفاده کرد، از جمله:1. نماز، حتّى در صحنهى جنگ تعطیل نمىشود و رزمنده، بىنماز نیست. «اقمت لهم الصلاة .... و لیأخذوا اسلحتهم»
- 8. آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایهى زیبایى معنوى انسان مىباشد. «لباس التّقوى»
- امام مجتبى علیه السلام به هنگام نماز وحضور در مسجد، بهترین لباس خود را مىپوشید و مىفرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، و من لباس زیباى خود را براى پروردگارم مىپوشم وآنگاه این آیه را تلاوت مىفرمود. «2»
- امام مجتبى علیه السلام به هنگام نماز وحضور در مسجد، بهترین لباس خود را مىپوشید و مىفرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، و من لباس زیباى خود را براى پروردگارم مىپوشم وآنگاه این آیه را تلاوت مىفرمود. «2»
- خداوند زیبایى و زینت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمىفرمود، «خذوا زینتکم» چنانکه اسلام، آیین فطرى است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذّت مىبرد.
- امام صادق علیه السلام فرمود: سزاوار نیست که زن رسیدگى به خود نکند و از آراستگى و زیبائى که سبب شیرین شدن زندگى خانوادگى است دست بردارد. «لا ینبغى للمرئة ان تعطّل نفسها» «5»
- ماه، به خاطر حرکت به دور زمین، نور رسانى در شب، زیبایى و تقویم طبیعى بودن، ایجاد جزر و مدّ و نقشهاى دیگر آن در هستى، یکى از آیات بزرگ الهى است که سزاوار است به آن سوگند یاد شود.
- چشم، مظهر عاطفه و غضب و مظهر تعجب و ادب و مظهر زیبائى و عشق است.
- چشم نقش ویژهاى در زیبائى افراد دارد و یکى از راههاى شناحت افراد است. اگر گوش یا دهان افراد پوشیده باشد به راحتى مىتوان آنان را شناخت در حالى که اگر چشم بسته باشد، شناخته نمىشوند.
- آنگونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا، هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایهى زیبایى معنوى انسان مىباشد. «لباس التّقوى»
- 4- انسان فطرتاً زینت و زیبایى را دوست دارد و شیطان از این گرایش درونى، سوء استفاده مىکند. «زیّن لهم الشیطان ... فصدّهم»
- انتخاب همسر : معیار انتخاب همسر در نزد مردم معمولا چند چیز است: ثروت، زیبایى، حَسب و نَسب.
- در حدیث دیگر مىخوانیم: چه بسا زیبایى که سبب هلاکت و ثروت که سبب طغیان باشد. «3»
- حضرت زینب علیها السلام که آن همه مصیبت دید، در سخن خود به حکومت بنىامیّه فرمود: «ما رأیتُ الّا جمیلا»، من جز زیبایى ندیدم.
- در سفرهى هستى، همهى آفریدهها در جاى خود زیباست گرچه ما زیبایى آن را درک نکنیم. چنانکه افراد بزرگ که به سفرهاى نگاه مىکنند، مربا و شیرینى را زیبا مىبینند و هم ترشى وفلفل وپیاز را،
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۱۲