کتاب زیبا و زیبایی درقرآن 7 استدلال قرآن، رکود فکرى را شفا مىدهد؛ موعظه آن، قساوت را درمان مىکند؛ تاریخ قرآن، تحیّر را برطرف مىسازد؛ زیبایى آهنگ وفصاحتش، روح فرارى را جذب مىکند؛
جمعه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۱۲ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- کتاب زیبا و زیبایی درقرآن 7
- استدلال قرآن، رکود فکرى را شفا مىدهد؛ موعظه آن، قساوت را درمان مىکند؛ تاریخ قرآن، تحیّر را برطرف مىسازد؛ زیبایى آهنگ وفصاحتش، روح فرارى را جذب مىکند؛ قوانین و احکامش، عادات خرافى را ریشهکن مىسازد؛ تلاوت و تدبّر در آن، غفلت را شفا مىبخشد؛ تبرّک به آن، امراض جسمى را شفا مىدهد و رهنمودهاى آن، تاریکىها را روشن مىکند.
- چرا تکبّر مىکند؟! مگر علم محدود او با فراموشى آسیبپذیر نیست؟! مگر زیبایى، قدرت، شهرت و ثروت او، زوالپذیر نیست؟! مگر بیمارى، فقر و مرگ را در جامعه ندیده است؟! مگر توانایىهاى او نابود شدنى نیست؟! پس براى چه تکبّر مىکند؟!
- در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است، نعمت ظاهرى مانند: سلامتى، روزى، زیبایى و امثال اینها و نعمت باطنى مانند: ایمان، معرفت، اطمینان، حسن خلق، امداد غیبى، علم، فطرت، ولایت و ...نِعَمَهُ ظهِرَةً وَ بَاطِنَة (لقمان/20)
- صبر بر مقدرات الهى زیباست، ولى صبر بر ظلمى که در حقّ کودکى مظلوم روا شده، چه زیبایى دارد که یعقوب مىگوید: «فصبر جمیل»؟
- 5- حوادث دو چهره دارد: بلا و سختى، «بدم کذب» صبر و زیبائى.«فصبر جمیل»*
- 14- یوسف در زیبایى بى نظیر و در عین حال در عفت الگویى براى همگان است. «فلمّا رأینه اکبرنه ... قلن حاش للّه»*
- 3- زیبایى، همیشه خوشبختىآور نیست، گاهى دردسر هم دارد. «ثمّ بدا لهم ... لیسجننّه»
- دین حق آن است که براى تمام نیازهاى روحى و معنوى، جسمى و مادّى انسان، برنامه داشته باشد. دین حق، دینى است که عمل به آن مایهى رشد و سبب تکامل انسان باشد. گذشت زمان آن را کهنه نسازد و دستوراتش همیشه تازه و جذاب باشد. امام حسین در روز عاشورا فرمود: «هیهات منّا الذّلة»، هرگز زیر بار ذلّت نمىروم. این شعار در همهى مکانها و زمانها و براى همه انسانها زیبایى دارد.
- * پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: زنا داراى زیانهاى دنیوى و اخروى است: امّا در دنیا: از بین رفتن نورانیّت و زیبایى انسان، مرگ زودرس و قطع روزى. امّا در آخرت: درماندگى، هنگام حساب قیامت؛ غضب الهى و جهنّم همیشگى. «1»
- قرآن با بیان مسائل خانوادگى و تربیتى به ریزترین مسائل پرداخته است. همچون مردان که باید از نگاه آلوده به زنان بپرهیزند، زنان نیز نباید از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلکه باید نگاه خود را کنترل کنند و زینت و زیبایى خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دستها که به طور طبیعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشکلاتى در انجام امور زندگى مىشود. َ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُواْ إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ «31»
- امکان انتقال بعضى نعمتها به دیگران نیست، مثلًا چگونه مىتوان زیبایى چهره یا صوت یا عقل یا نبوغ یا محبوبیّت یا نفوذ کلام را به دیگران منتقل کرد. این تفاوتها رمز تکامل و یکى از نعمتهاى الهى است. چرا آن را انکار مىکنید؟ وَ اللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلى بَعْضٍ فِی الرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُوا بِرَادِّی رِزْقِهِمْ عَلى ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَواءٌ أَ فَبِنِعْمَةِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ « النحل/71»
- «هر کس با زواید سخن خود، شیرینى و زیبایى حکیمت را محو کند گویا بر نابودى عقل خود اقدام کرده است.»
- آشنایى با اخلاق اسلامى (ادب) اگر انسان سرمایه و علم و زیبایى و عقل داشته باشد، ولى ادب نداشته باشد، همه آن را به باد میدهد و مردم از او ناراحت و خدا از او خشمگین میشود. آرى، «ارزش عالم و عاقل، به ادب اوست». «غررالحکم، ص 48»
- 7.زیبایی حیوانات : حیوانات، استحقاق عذاب الهى را ندارند، چون از تعمت عقل برخوردارنیستند ولى انسان با عقل خدادی منحرف شود به قهر او گرفتار خواهد شد.
- 6.زیبایی تسبیح : حیوانات، تسبیح آگاهانه دارند؛ «کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ» امّا انسانهاى منحرف، اهل ذکر و تسبیح نیستند و از خدا غافلاند.
- یک زنى را به یک مرد کور دادند. این زن هر شب نیم ساعت مىنشست و از خوشگلىهاى خودش تعریف مىکرد. دائم مىگفت: تو کور هستى و خوشگلىهاى من هدر مىرود. حیف است که چشم ندارى و نمىتوانى ببینى که من چقدر زیبا هستم. آنقدر از زیبایى هایش گفت که شوهر دیگر خسته شد و گفت: خانم من چشم ندارم که زیبایىهاى تو را ببینم ولى عقل من مىگوید: که اگر تو زیبا بودى، بیناها تو را برده بودند. همین که تو را براى من گذاشتند، پیداست که خوشگل نیستى.
- زیبایی گرسنگی : حدیث داریم گرسنگى عقل و فکر و فطرت انسان را به جوش مىآورد. گرسنگى روح، انکسار و تذلل به وجود مىآورد. گرسنگى حس مردم دوستى انسان را زنده مىکند. گرسنگى توجه به نعمتهاى انسان را زیاد مىکند. گرسنگى انسان را یاد فقرا مىاندازد. گرسنگى باعث مىشود که یک سرى فضولات زائد در بدن که در طول سال نمىسوزد، از بین یرود. بدن مجبور مىشود به خاطر فشار گرسنگى آن زوائد را بسوزاند و آنها را خانه تکانى کند.
- زیبایی ماه مبارک رمضان : مهمانى خوبى است. در ماه رمضان دلها نرم مىشود. در ماه رمضان انسان بیشتر یاد خدا مىکند. ماه رمضان مساجد پر مىشود، نفس کشیدن در ماه رمضان ثواب سبحان الله دارد. سیب و پرتقال مهمانى مادى است، مهمانى خدا همین گرسنگى است.
- در «گرسنگى کشیدن». اگر او شما را بپذیرد. یک زیبایى دیگرى مطرح است. مگر کعبه که ما براى زیارتش مىرویم خوشگل است؟ چند سنگ سیاه است، خوشگل که نیست، اما جاذبهاى دارد که امیرالمؤمنین مىفرماید: مردم کعبه را که دیدند، مثل پرندههاى تشنهاى که آب مىبینند، بسویش کشیده مىشوند.
- زشت و زیبایى فهمیدنی است ظاهری یا باطنی . به یک کسى گفتند: معقول خواندى؟ گفت: معقول نخواندم، ولى عقل دارم. اگر به عقل مراجعه کنیم خواهیم فهمید که چه چیز ماندگار و پایدار و چه گذرا وناپایدار است.
- در بهشت یک بساط زیبایى است. اگر کسى براى این که در این دنیا زندگى کند، به عقل عمل نکند حق و ناحق بکند، حلال و حرام بکند، احتکار، کم فروشى، دزدى، خیانت بکند بهشت را از دست داده است. «وَ نَمارِقُ مَصْفُوفَهٌ وَ زَرابِىُّ مَبْثُوثَهٌ» (غاشیه/ 16- 15)
- پسر مىگوید: این را مىخواهم. دختر هم مىگوید: این را مىخواهم. یعنى اگر به سمت جلوه گرى بروند این ملاک انتخاب فقط شکل مىشود و شکل هم زود از بین مىرود. پیرى، مریضى و دو بخیه به یک گوشه از صورتش زیبایى از بین مىود. اما اگر زن در پوشش رفت یک کم براى شکلش حساب مىکند. یک کم هم براى کرامتش، حسادتش، مسئولیتش، سوادش، حساب مىکند. یعنى هرچه جلوه در خیابان بیشتر شود سهم شهوت بیشتر مىشود و سهم عقل کمتر!
- با علی گفت آن یکی در رهگذار ..... از چه باشد جامه ی تو وصله دار
ای امیر تیــزرای ٍ تیــزهوش ..... جامه ای چون جامه شاهان بپوش
کس ندیده، ای جهانی را پناه ..... جامه ی صدوصله بر اندام شاه
گفت:صاحب جامه را بین؛جامه چیست؟ .....دیــد بایــد در درون جــامــه کیـسـت
ظاهر زیبا نمی آید به کار .... حرفی از معنی اگر داری بیار
مرد سیرت را، به صورت کار نیست .... جامه گر صد وصله باشد عار نیست
کار ما در راه حق کوشیدن است .....جامه زهد و ورع پوشیدن است
زهد باشد، جامه پرهیزکار ..... کار دنیا را به دنیا واگذار... «مولانای
- کسى که لطف خدا را تشکر نکند الطاف تو را هم تشکر نخواهد کرد و بیخود با او رفیق نشو.خدا که به این چشم داد، هوش داد، شکل داد، سلامتى داد، پدر داد، مادر داد، عقل داد، فطرت داد، و عزت داد، آبرو داد، توان داد زیبایى داد، خدا که این همه به او چیز داده حاضر نیست یک الله اکبر بگوید، چرا با او رفیق مىشوى؟ هر چه هم به او خدمت کنى، کسى که لطف خدا را نادیده مىگیرد، لطف تو را هم نادیده خواهد گرفت.
- زیبایی صورت : ریش اندازه دارد ریش تراشیدن حرام است ریش دراز هم دلیل کم عقلى است حدیث داریم هر که مىخواهد ببینند عقل اش چقدره ببیند ریش اش چقدر دراز است ریش اندازه دار در حدى که مثلا از یک مشت ... معقول ما مىرویم مکه یک ریش هایى مىبینیم شاید دو وجب حواسمان پرت مىشود..
- ریش نباید از زیبایى انسان کم کند اگر تراشیدن حرام است آن غیرمعقول هم ... اصلا کسانى که دست به یک کارهایى مىزنند که نشان بدهند خودشان را امام کاظم (علیه السلام) مىفرماید اینها عقدهاى هستند یعنى یک کمبودى دارد مىخواهد با این عمل مردم را به خودش جذب کند حالا جذب مردم به خود ممکن است از طریق هر جورى باشد صدا وسرموتورش را بلند کند نمىدانم یک ... یک جورى ملخ مىزند یک جورى ... یک جور دیگر عطسه مىکند توى مسجد نشستهاند این یک جورى عطسه مىکند که همه بگویند ... مردم بدانید من عطسه کردم آخر کمال دیگرى ندارد جز عطسه اگر کسى کمال ندارد با زور عطسه مىخواهد به خودش ...
- امنیت بیرونی و درونی : علم طبیعت ساز است، ایمان، انسان ساز. علم نیروى منفصل است، ایمان نیروى متصل. علم زیبایى عقل است، ایمان زیبایى روح. خیلى کلمات، کلمات حکیمانه. خدا رحمت کند مطهرى را. علم امنیت بیرونى است، شما با علم مىتوانید دوربینهاى مخفى بگذارى، نمىدانم، سگ را آموزش بدهى که دزد را بدهد، تریاک را بگیرد، اگر زلزله بشود زودتر پارس بدهد، سروصدا کند، یعنى با آموزش مىشود امنیت بیرونى را کنترل کرد، با دوربین مخفى، با آموزشهاى نظامى، اما ایمان امنیت درونى. خوب حالا گیرم دزد حمله نمىکند، تو چى؟ آدم ممکن است دور تا دورش هم پلیس حفاظت کند اما این در خودش ناراحت است، «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/ 28) یعنى اضطراب تو را که پلیس نمىتواند ببرد، یعنى علم امنیت بیرونى مىآورد اما ایمان امنیت درونى
- به عایشه گفتند یک خاطره شیرینى از پیامبر بگو! گفت خاطره زیبایى که در ذهنم مانده است، این است که ایشان سحرها بلند مىشدند و زیر آسمان مىرفتند و به اطراف آسمان نگاه مىکرد و این آیات را مىخواندند: «إِنَّ فى خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض ...» در آفرینش آسمانها و زمین ... «لَآیاتٍ لِأُولِى الْأَلْبابِ» (آل عمران/ 190) هر کسى عقل داشته باشد، مىتواند بفهمد.
- زیبایی و زینت عالم به این است که عمل کند. زینت علم به این است که تبلیغ کنیم. زینت حکومت، نیروهاى مسلح است. «فَالْجُنُودُ بِإِذْنِ اللَّهِ حُصُونُ الرَّعِیَّهِ وَ زَیْنُ الْوُلَاهِ» (نهجالبلاغه، نامه 53) یعنى زیبایى یک حکومت به این است که ارتش قوى باشد. حضرت سلیمان از ارتشش سان مىدید. قرآن مىگوید: هر روز صبح سلیمان مىآمد و سان مىدید. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ» (نمل/ 17) دسته دسته با یک برنامه ویژهاى چیده مىشدند و حضرت سلیمان از جلوى اینها سان مىرفت. زینت حکومت داشتن نیروى مسلح است. زینت زن عفت است. زینت بیان، روان حرف زدن است. اینها زینتهاى معنوى هستند.
- 3. زینت های معنوی1. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): الخشوع زینة الصلاة کنز الفوائد، ج 1، ص 299
- 2. قال النبی (ص): زینة الاخرة العلم و الورع و الصدقة مواعظ عددیه، ص 81
- 3. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): الْقُرْآنُ سَیِّدُ الْکَلامِ مستدرک الوسائل، ج 4، ص 336
- 4. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): لِکُلِّ شَیْءٍ حِلْیَةٌ وَ حِلْیَةُ الْقُرْآنِ الصَّوْتُ الْحَسَنُ کافی، ج 2، ص 615
- 5. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): یَا عَلِیُّ الاسْلامُ عُرْیَانٌ فَلِبَاسُهُ الْحَیَاءُ وَ زِینَتُهُ الْوَفَاءُ من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 362
- 6. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): زَیْنُ الْمُلْکِ الْعَدْلُ غررالحکم، ص 339
- 7. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): زَیْنُ الایمَانِ الْوَرَعُ غررالحکم، ص 269
- 8. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): زین الدین الصبر و الرضا غررالحکم، ص 281
- 9. وَ لکِنَّ اللّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الایمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ حجرات/ 7
- 10. از ادیبی نقل شده که یک شعر حافظ دو بار او را بی هوش کرده.
- 11. خواجه نصیر الدین طوسی همین که مسئلهای را حل میکرد، میگفت: این الملوک.
- 12. دانشمندی شب زفاف احساس میکند یک ساعتی وقت دارد، وارد کتابخانه میشود و یادش میرود. صبح عروس ناراحت که داماد مرا نمیخواهد. (سید محمد باقر حجة الاسلام) سوگند می خورد که من چنان غرق در مطالعه شدم که همه چیز یادم رفت. فلسفه اخلاق، ص 47
- زیبایی صلوات : 1-رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده است: صلوات شما بر من، سبب استجابت دعا و رضایت پروردگار و پاکى و رشد اعمالتان مىشود. «3»
- زیبایی صلوات: 2- در روایاتى، آمده که هر کس بر پیامبر صلوات بفرستد، خدا و فرشتگان هم بر او صلوات مىفرستند و در روز قیامت، از نزدیکترین افراد به پیامبر است. «4»
- زیبایی صلوات: 3- حال که صلوات، این همه پاداش دارد و در اهمیتش همین بس که در تشّهد نماز هم آمده، ما هم براى برخوردارى از این پاداشها، تکرار مىکنیم: «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد» وعجل فرجهم 13/3/1401
- ۰۱/۰۳/۱۳