پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

    

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

کتابزیبا وزیبایی درقرآن 4

  1. 4- انسان فطرتاً زینت و زیبایى‏ را دوست دارد و شیطان از این گرایش درونى، سوء استفاده مى‏کند. زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ‏ ... فَصَدَّهُمْ‏
  2. 6- محبّت، هدیه‏اى الهى است که با مال و مقام و زیبایى‏ به دست نمى‏آید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیه‏ى خدا به عروس و داماد است.)
  3. حضرت على علیه السلام در جنگ احد فرمود: شرکت در جبهه از مواردى است که باید شکر آن را انجام داد. «و لکن من مواطن البشرى و الشکر» «1» و دختر او حضرت زینب علیها السلام در پاسخ جنایتکاران بنى‏امیّه فرمود: در کربلا جز زیبایى‏ ندیدم. «ما رأیت الا جمیلا
  4. مگر علم محدود او با فراموشى آسیب‏پذیر نیست؟! مگر زیبایى‏، قدرت، شهرت و ثروت او، زوال‏پذیر نیست؟! مگر بیمارى، فقر و مرگ را در جامعه ندیده است؟! مگر توانایى‏هاى او نابود شدنى نیست؟! پس براى چه تکبّر مى‏کند؟! قرآن مى‏فرماید: متکبّرانه راه نروید که زمین سوارخ نمى‏شود، گردن‏کشى نکنید که از کوه‏ها بلندتر نمى‏شوید. «وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولًا» «1»
  5. در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است، نعمت ظاهرى مانند: سلامتى، روزى، زیبایى‏ و امثال اینها و نعمت باطنى مانند: ایمان، معرفت، اطمینان، حسن خلق، امداد غیبى، علم، فطرت، ولایت و . نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ .. (لقمان20)
  6. از این پس، هیچ زنى بر تو حلال نیست، و نباید (همسرانت را رها کنى و) همسر دیگرى به جاى آنان بگیرى، هر چند زیبایى‏ آنان تو را به شگفت آورد، مگر کنیزانى که مالک آنها مى‏شوى؛ و خداوند بر هر چیزى مراقب است. (ٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُن‏) «احزاب/52»
  7. 3- خداوند مراقب کسانى است که به خاطر زیبایى‏ زنى را جایگزین همسر اول خود مى‏نمایند. «رَقِیباً»
  8. 5- انسان به زیبائى‏ گرایش فطرى دارد و بهره بردن از زینت مورد قبول اسلام است. «تَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها»
  9. 6- شعار توحید را هم محکم بگوییم، هم زیبا و هم قبل از هر چیز دیگر. (در این آیات ابتدا سوگند با آهنگ زیبایى‏ مطرح شده و سپس:) «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ»
  10. 2- گرایش به زینت و زیبایى‏، از تمایلات فطرى انسان است و قرآن آن را مورد تأیید قرار داده است. «زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا»
  11. 3- زینت و زیبایى‏ یک اصل است. آفریده‏هاى الهى همه زیباست. «زَیَّنَّا السَّماءَ»
  12. «طرف» به معناى پلک چشم است و «قاصِراتُ الطَّرْفِ» کنایه از آن است که همسران بهشتى نسبت به دیگران چشم خود را فرو مى‏نشانند و یا با چشم نیمه باز که جاذبه خاصى دارد نگاه مى‏کنند و شاید مراد آن باشد که زنان بهشتى به قدرى زیبا هستند که چشم شوهر را تنها در اختیار خود مى‏گیرند، یعنى در اثر زیبایى‏، شوهرانشان تنها به آنان چشم دوخته‏اند.
  13. 3- رنگ سفید از رنگ‏هاى بهشتى است که نشانه‏ى روشنى، زیبایى‏، بهداشت و رنگى دلنواز است. «بَیْضاءَ، بَیْضٌ»
  14. 5- زیبایى‏ چهره، یکى از نعمت‏هاى الهى است. «فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ»
  15. 4- منحرفان از خواسته‏هاى طبیعى و غریزى انسان سوء استفاده مى‏کنند. (انسان فطرتاً زیبایى‏ و خوبى را دوست دارد، اغفالگران از این امر سوء استفاده کرده و کارهاى بد را زیبا و خوب جلوه مى‏دهند تا انسان به راحتى آن را بپذیرد.) «فَزَیَّنُوا لَهُمْ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ»
  16. 3- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر کجا مى‏خواهد دست به کار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زیبایى‏ مى‏زند. «زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ»
  17. 6- استحکام و زیبایى‏، ویژگى آفریده‏هاى خداوند در آسمان و زمین است. ما لَها مِنْ فُرُوجٍ‏، زینا السماء، أَلْقَیْنا ... رَواسِیَ‏، زَوْجٍ بَهِیجٍ‏
  18. 8- کارهاى الهى از جامعیّت ویژه‏اى برخوردار است؛ خداوند، صنعت و حکمت و معرفت و هدایت را بهم درآمیخته است. (بلندى نخل و زیبایى‏ شکوفه‏هایش، نشانه صنعت و هنر الهى است. رزق بودن میوه‏ها، نشانه حکمت الهى و از زمین مرده این همه سرسبزى و محصول پدید آوردن، زمینه هدایت و معرفت انسان به قدرت الهى بر رستاخیز است.) باسِقاتٍ‏ ... نَضِیدٌ ... رِزْقاً ... کَذلِکَ الْخُرُوج‏
  19. رسول اکرم صلى الله علیه و آله به امیرالمؤمنان علیه السلام فرمودند: نوجوانان زیبایى‏ که خادم بهشتیان هستند، فرزندان کفّار و مشرکانند که نه مجرم هستند تا به دوزخ برده شوند و نه نیکوکارند که از نعمت‏هاى بهشتى متنعّم شوند، این افراد به صورت خدمت‏گزارانى در بهشت در مى‏آیند. « بحار، ج 5، ص 291»
  20. 7- زیبایى‏ مسئولان پذیرایى بهشت، خود نعمتى دیگر است. «کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ»
  21. حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «لا تجعلن ذرب لسانک على من انطقک و بلاغة قولک على من سددک» «1» تندى و تیزى زبانت را براى کسى که تو را سخن گفتن تعلیم داده قرار مده و بلاغت و زیبایى‏ کلامت را به رخ کسى که گفتار تو را قاعده‏مند و زیبا کرده، مکش.
  22. دین اسلام، دین فطرى است و خداوند گرایش‏ها و نیازهاى فطرى بشر را تأمین کرده است، که یکى از آنها گرایش به زیبایى‏ و زینت است. آن هم گوهرى گرانبها همچون مروارید که از دریا استخراج مى‏شود.
  23. «قاصِراتُ الطَّرْفِ» یا به معناى چشم ندوختن به دیگران است یا این‏که به خاطر جذّابیت و زیبایى‏ که دارند، همسرانشان حاضر نیستند چشم از آنان بردارند و نگاه به دیگران کنند.
  24. 4- تمایل انسان به پاکى، بکارت و زیبایى‏ همسر، خواسته‏اى اصیل است، نه تمایلى تلقینى و زائیده فرهنگ و محیط. لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ‏ ...
  25. 6- اول عفّت زن بعد زیبایى‏ او. ابتدا «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ» و سپس‏ «کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ»
  26. کامیابى‏هاى دنیا معمولًا همراه با غفلت و گناه است، ولى در بهشت، هرگز چنین نواقصى راه ندارد و ویژگى همسران بهشتى زیبایى‏ درون و برون در مکان‏هاى اختصاصى، «خَیْراتٌ حِسانٌ» و پوشش مناسب‏ «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیامِ» است.
  27. بهترین تعبیر در مورد زنان بهشتى، مروارید در صدف است، که در عین زیبایى‏ و درخشندگى، از دسترس نااهلان در امان و از نگاه نامحرمان به دور است. «حُورٌ عِینٌ کَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ»
  28. 4- زنانى بهشتى‏اند که در عین زیبایى‏، عفیف و پاکدامن باشند. «حُورٌ عِینٌ کَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ»
  29. در هر دوره‏اى از عمر، یکى از جلوه‏هاى دنیا، انسان را مشغول مى‏کند؛ دوران کودکى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فکر زینت و زیبایى‏ و دوره میانسالى و پیرى، گرفتار تفاخر و تکاثر است.
  30. خداوند با مقرّر کردن حوادث و فراز و نشیب‏ها مى‏خواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد که تلخى‏ها و شیرینى‏ها در آن اثر نکند، چنانکه حضرت زینب علیها السلام بعد از حوادث کربلا فرمود: من به جز زیبایى‏ چیزى ندیدم، «و ما رأیت الا جمیلا» « لُهوف، ص 160»
  31. 23- پذیرفتن پناهنده، در اسلام پذیرفته شده است، به شرط آنکه اوّلًا افراد آزمایش شوند، ثانیاً مسئله مالى یا زیبایى‏ و زشتى در پناه دادن مطرح نباشد، ثالثاً هزینه‏اى را که کفّار پرداخت کرده‏اند به آنان بپردازند و کفّار حق مطالبه دارند. إِذا جاءَکُمُ‏ ... مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَ‏ ... آتُوهُمْ ما أَنْفَقُوا ... وَ لْیَسْئَلُوا ما أَنْفَقُوا
  32. اعضاى بدن انسان هر کدام در جاى مناسب قرار گرفته و ترکیب و تناسب آنها موجب زیبایى‏ اندام انسان و به ویژه صورت او گردیده است. مژه، پلک و ابرو که وظیفه حفاظت از چشم را به عهده دارند، زیبایى‏ خاصّى به چهره انسان بخشیده‏اند. لب‏ها که دربان دهان و نگهبان زبان و دندان هستند، تنها به هنگام خوردن یا گفتن، آن هم به مقدار مورد نیاز باز و بسته مى‏شوند و در کودکى که حیات نوزاد به شیر مادر وابسته است، کار مکیدن را به عهده دارند و در بزرگسالى، احساسات عاطفى را با بوسیدن اظهار مى‏دارند.
  33. امام صادق علیه السلام فرمود: سزاوار نیست که زن رسیدگى به خود نکند و از آراستگى و زیبائى‏ که سبب شیرین شدن زندگى خانوادگى است دست بردارد. «لاینبغى للمرئة ان تعطّل نفسها» «2»
  34. 8- آفریده‏هاى الهى در عین استوارى و استحکام، «سَبْعاً شِداداً» «2» از زینت ویژه‏اى برخوردارند. (در معمارى علاوه بر استحکام ساختمان، زیبایى‏ نماى‏ بنا نیز باید مورد توجّه باشد.) «زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا»
  35. «نَضْرَةً» به معناى زیبایى‏ و شادابى است. چنانکه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ» «ارائک» جمع «اریکة» به معناى تخت زینت داده شده است.
  36. ماه، به خاطر حرکت به دور زمین، نور رسانى در شب، زیبایى ‏ و تقویم طبیعى بودن، ایجاد جزر و مدّ و نقش‏هاى دیگر آن در هستى، یکى از آیات بزرگ الهى است که سزاوار است به آن سوگند یاد شود. وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ «33» وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ «المدثر،34»
  37. «نَضْرَةً» به معناى زیبایى‏ و شادابى است. چنانکه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ» «1» «ارائک» جمع «اریکة» به معناى تخت زینت داده شده است.
  38. «نَضْرَةَ» به معناى زیبائى‏ و خرّمى و «نَعِیمٍ» به معناى نعمت فراوان و «رَحِیقٍ» به معناى شراب خالص است.
  39. هر شبانه روز ده‏ها هزار عکس رنگى مى‏گیرد، بدون آنکه به فیلم و یا تنظیمِ خاصى نیاز داشته باشد. راستى آیا وجود دوربینى که از پیه ساخته شده و دهها سال عکسبردارى و فیلمبردارى مى‏کند، نشانه قدرت معجزه‏گر الهى نیست؟!! چشم، مظهر عاطفه و غضب و مظهر تعجب و ادب و مظهر زیبائى‏ و عشق است.
  40. چشم نقش ویژه‏اى در زیبائى‏ افراد دارد و یکى از راه‏هاى شناحت افراد است. اگر گوش یا دهان افراد پوشیده باشد به راحتى مى‏توان آنان را شناخت‏.. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی