کتابزیبا وزیبایی درقرآن 4 4- انسان فطرتاً زینت و زیبایى را دوست دارد و شیطان از این گرایش درونى، سوء استفاده مىکند. زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ... فَصَدَّهُمْ
يكشنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۳۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
کتابزیبا وزیبایی درقرآن 4
- 4- انسان فطرتاً زینت و زیبایى را دوست دارد و شیطان از این گرایش درونى، سوء استفاده مىکند. زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ... فَصَدَّهُمْ
- 6- محبّت، هدیهاى الهى است که با مال و مقام و زیبایى به دست نمىآید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیهى خدا به عروس و داماد است.)
- حضرت على علیه السلام در جنگ احد فرمود: شرکت در جبهه از مواردى است که باید شکر آن را انجام داد. «و لکن من مواطن البشرى و الشکر» «1» و دختر او حضرت زینب علیها السلام در پاسخ جنایتکاران بنىامیّه فرمود: در کربلا جز زیبایى ندیدم. «ما رأیت الا جمیلا
- مگر علم محدود او با فراموشى آسیبپذیر نیست؟! مگر زیبایى، قدرت، شهرت و ثروت او، زوالپذیر نیست؟! مگر بیمارى، فقر و مرگ را در جامعه ندیده است؟! مگر توانایىهاى او نابود شدنى نیست؟! پس براى چه تکبّر مىکند؟! قرآن مىفرماید: متکبّرانه راه نروید که زمین سوارخ نمىشود، گردنکشى نکنید که از کوهها بلندتر نمىشوید. «وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولًا» «1»
- در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است، نعمت ظاهرى مانند: سلامتى، روزى، زیبایى و امثال اینها و نعمت باطنى مانند: ایمان، معرفت، اطمینان، حسن خلق، امداد غیبى، علم، فطرت، ولایت و . نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ .. (لقمان20)
- از این پس، هیچ زنى بر تو حلال نیست، و نباید (همسرانت را رها کنى و) همسر دیگرى به جاى آنان بگیرى، هر چند زیبایى آنان تو را به شگفت آورد، مگر کنیزانى که مالک آنها مىشوى؛ و خداوند بر هر چیزى مراقب است. (ٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُن) «احزاب/52»
- 3- خداوند مراقب کسانى است که به خاطر زیبایى زنى را جایگزین همسر اول خود مىنمایند. «رَقِیباً»
- 5- انسان به زیبائى گرایش فطرى دارد و بهره بردن از زینت مورد قبول اسلام است. «تَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها»
- 6- شعار توحید را هم محکم بگوییم، هم زیبا و هم قبل از هر چیز دیگر. (در این آیات ابتدا سوگند با آهنگ زیبایى مطرح شده و سپس:) «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ»
- 2- گرایش به زینت و زیبایى، از تمایلات فطرى انسان است و قرآن آن را مورد تأیید قرار داده است. «زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا»
- 3- زینت و زیبایى یک اصل است. آفریدههاى الهى همه زیباست. «زَیَّنَّا السَّماءَ»
- «طرف» به معناى پلک چشم است و «قاصِراتُ الطَّرْفِ» کنایه از آن است که همسران بهشتى نسبت به دیگران چشم خود را فرو مىنشانند و یا با چشم نیمه باز که جاذبه خاصى دارد نگاه مىکنند و شاید مراد آن باشد که زنان بهشتى به قدرى زیبا هستند که چشم شوهر را تنها در اختیار خود مىگیرند، یعنى در اثر زیبایى، شوهرانشان تنها به آنان چشم دوختهاند.
- 3- رنگ سفید از رنگهاى بهشتى است که نشانهى روشنى، زیبایى، بهداشت و رنگى دلنواز است. «بَیْضاءَ، بَیْضٌ»
- 5- زیبایى چهره، یکى از نعمتهاى الهى است. «فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ»
- 4- منحرفان از خواستههاى طبیعى و غریزى انسان سوء استفاده مىکنند. (انسان فطرتاً زیبایى و خوبى را دوست دارد، اغفالگران از این امر سوء استفاده کرده و کارهاى بد را زیبا و خوب جلوه مىدهند تا انسان به راحتى آن را بپذیرد.) «فَزَیَّنُوا لَهُمْ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ»
- 3- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر کجا مىخواهد دست به کار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زیبایى مىزند. «زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ»
- 6- استحکام و زیبایى، ویژگى آفریدههاى خداوند در آسمان و زمین است. ما لَها مِنْ فُرُوجٍ، زینا السماء، أَلْقَیْنا ... رَواسِیَ، زَوْجٍ بَهِیجٍ
- 8- کارهاى الهى از جامعیّت ویژهاى برخوردار است؛ خداوند، صنعت و حکمت و معرفت و هدایت را بهم درآمیخته است. (بلندى نخل و زیبایى شکوفههایش، نشانه صنعت و هنر الهى است. رزق بودن میوهها، نشانه حکمت الهى و از زمین مرده این همه سرسبزى و محصول پدید آوردن، زمینه هدایت و معرفت انسان به قدرت الهى بر رستاخیز است.) باسِقاتٍ ... نَضِیدٌ ... رِزْقاً ... کَذلِکَ الْخُرُوج
- رسول اکرم صلى الله علیه و آله به امیرالمؤمنان علیه السلام فرمودند: نوجوانان زیبایى که خادم بهشتیان هستند، فرزندان کفّار و مشرکانند که نه مجرم هستند تا به دوزخ برده شوند و نه نیکوکارند که از نعمتهاى بهشتى متنعّم شوند، این افراد به صورت خدمتگزارانى در بهشت در مىآیند. « بحار، ج 5، ص 291»
- 7- زیبایى مسئولان پذیرایى بهشت، خود نعمتى دیگر است. «کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ»
- حضرت على علیه السلام مىفرماید: «لا تجعلن ذرب لسانک على من انطقک و بلاغة قولک على من سددک» «1» تندى و تیزى زبانت را براى کسى که تو را سخن گفتن تعلیم داده قرار مده و بلاغت و زیبایى کلامت را به رخ کسى که گفتار تو را قاعدهمند و زیبا کرده، مکش.
- دین اسلام، دین فطرى است و خداوند گرایشها و نیازهاى فطرى بشر را تأمین کرده است، که یکى از آنها گرایش به زیبایى و زینت است. آن هم گوهرى گرانبها همچون مروارید که از دریا استخراج مىشود.
- «قاصِراتُ الطَّرْفِ» یا به معناى چشم ندوختن به دیگران است یا اینکه به خاطر جذّابیت و زیبایى که دارند، همسرانشان حاضر نیستند چشم از آنان بردارند و نگاه به دیگران کنند.
- 4- تمایل انسان به پاکى، بکارت و زیبایى همسر، خواستهاى اصیل است، نه تمایلى تلقینى و زائیده فرهنگ و محیط. لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ ...
- 6- اول عفّت زن بعد زیبایى او. ابتدا «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ» و سپس «کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ»
- کامیابىهاى دنیا معمولًا همراه با غفلت و گناه است، ولى در بهشت، هرگز چنین نواقصى راه ندارد و ویژگى همسران بهشتى زیبایى درون و برون در مکانهاى اختصاصى، «خَیْراتٌ حِسانٌ» و پوشش مناسب «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیامِ» است.
- بهترین تعبیر در مورد زنان بهشتى، مروارید در صدف است، که در عین زیبایى و درخشندگى، از دسترس نااهلان در امان و از نگاه نامحرمان به دور است. «حُورٌ عِینٌ کَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ»
- 4- زنانى بهشتىاند که در عین زیبایى، عفیف و پاکدامن باشند. «حُورٌ عِینٌ کَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ»
- در هر دورهاى از عمر، یکى از جلوههاى دنیا، انسان را مشغول مىکند؛ دوران کودکى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فکر زینت و زیبایى و دوره میانسالى و پیرى، گرفتار تفاخر و تکاثر است.
- خداوند با مقرّر کردن حوادث و فراز و نشیبها مىخواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد که تلخىها و شیرینىها در آن اثر نکند، چنانکه حضرت زینب علیها السلام بعد از حوادث کربلا فرمود: من به جز زیبایى چیزى ندیدم، «و ما رأیت الا جمیلا» « لُهوف، ص 160»
- 23- پذیرفتن پناهنده، در اسلام پذیرفته شده است، به شرط آنکه اوّلًا افراد آزمایش شوند، ثانیاً مسئله مالى یا زیبایى و زشتى در پناه دادن مطرح نباشد، ثالثاً هزینهاى را که کفّار پرداخت کردهاند به آنان بپردازند و کفّار حق مطالبه دارند. إِذا جاءَکُمُ ... مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَ ... آتُوهُمْ ما أَنْفَقُوا ... وَ لْیَسْئَلُوا ما أَنْفَقُوا
- اعضاى بدن انسان هر کدام در جاى مناسب قرار گرفته و ترکیب و تناسب آنها موجب زیبایى اندام انسان و به ویژه صورت او گردیده است. مژه، پلک و ابرو که وظیفه حفاظت از چشم را به عهده دارند، زیبایى خاصّى به چهره انسان بخشیدهاند. لبها که دربان دهان و نگهبان زبان و دندان هستند، تنها به هنگام خوردن یا گفتن، آن هم به مقدار مورد نیاز باز و بسته مىشوند و در کودکى که حیات نوزاد به شیر مادر وابسته است، کار مکیدن را به عهده دارند و در بزرگسالى، احساسات عاطفى را با بوسیدن اظهار مىدارند.
- امام صادق علیه السلام فرمود: سزاوار نیست که زن رسیدگى به خود نکند و از آراستگى و زیبائى که سبب شیرین شدن زندگى خانوادگى است دست بردارد. «لاینبغى للمرئة ان تعطّل نفسها» «2»
- 8- آفریدههاى الهى در عین استوارى و استحکام، «سَبْعاً شِداداً» «2» از زینت ویژهاى برخوردارند. (در معمارى علاوه بر استحکام ساختمان، زیبایى نماى بنا نیز باید مورد توجّه باشد.) «زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا»
- «نَضْرَةً» به معناى زیبایى و شادابى است. چنانکه در جاى دیگر مىخوانیم: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ» «ارائک» جمع «اریکة» به معناى تخت زینت داده شده است.
- ماه، به خاطر حرکت به دور زمین، نور رسانى در شب، زیبایى و تقویم طبیعى بودن، ایجاد جزر و مدّ و نقشهاى دیگر آن در هستى، یکى از آیات بزرگ الهى است که سزاوار است به آن سوگند یاد شود. وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ «33» وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ «المدثر،34»
- «نَضْرَةً» به معناى زیبایى و شادابى است. چنانکه در جاى دیگر مىخوانیم: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ» «1» «ارائک» جمع «اریکة» به معناى تخت زینت داده شده است.
- «نَضْرَةَ» به معناى زیبائى و خرّمى و «نَعِیمٍ» به معناى نعمت فراوان و «رَحِیقٍ» به معناى شراب خالص است.
- هر شبانه روز دهها هزار عکس رنگى مىگیرد، بدون آنکه به فیلم و یا تنظیمِ خاصى نیاز داشته باشد. راستى آیا وجود دوربینى که از پیه ساخته شده و دهها سال عکسبردارى و فیلمبردارى مىکند، نشانه قدرت معجزهگر الهى نیست؟!! چشم، مظهر عاطفه و غضب و مظهر تعجب و ادب و مظهر زیبائى و عشق است.
- چشم نقش ویژهاى در زیبائى افراد دارد و یکى از راههاى شناحت افراد است. اگر گوش یا دهان افراد پوشیده باشد به راحتى مىتوان آنان را شناخت.. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۳/۰۸