وصیت 5- رسول الله فرمود: یک عدد خرما با دست خودش مىداد، از وصیّت به انبار خرما بهتر بود.
پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۵۳ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم .
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجه
وصیّتنامه 5
- آرى، اسلام ظلم، بىانصافى و بىعدالتى در
وصیّت را به منزله دزدى از مال وارثان مىداند. - به جاى
وصیّت، خود عمل کنیم. وصیّت، استفاده از آخرین فرصتهاست، ولى این نباید تکیهگاه شود و به امیدوصیّت کردن در حال حیات، به فکر کمک و انفاق نباشیم. زیرا کمک با دست خود، اثر دیگرى دارد.- شخصى
وصیّت کرد که بعد از مرگش انبار خرماى او را در راه خدا انفاق کنند، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بهوصیّت او عمل کرد ودر آخر یک عدد خرما در انبار بجاماند. - پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر این یک عدد خرما را او با دست خودش مىداد، از
وصیّت به یک انبار خرما بهتر بود. وصیّت، وسیله جلب محبّت دیگران است.- آن بزرگواران بىعلاقه بودند،
وصیّت کرده و از مال خود به آنان بهرهاى مىرساندند و بدین وسیله دوستى و محبّت آنان را به راه و مکتب خود جلب مىنمودند. وصیّت، گاهى واجب است.- در فقه اسلامى آمده است: هر گاه انسانى بدهکار به مردم یا خداوند است و یا امانتى از مردم نزد اوست که ترس تلف و ضایع شدن آن را دارد، واجب است براى حفظ حقوق مردم،
وصیّت نماید و شکّى نیست که این وجوب، شامل کسانى که خمس و زکات و مالیاتهاى اسلامى را بدهکارند نیز مىشود. - مقدار
وصیّت. - بر پایه احکام اسلامى، انسان تا یک سوّم مالش را بیشتر نمىتواند
وصیّت کند، ولى بخاطر آنکه به سهم وارثان زیاد ضرر نرسد و روح آنان از قانون اسلام و آن شخص جریحه دار نشود) بهتر است کمتر از یک سوّموصیّت نماید. مثلًا به یک چهارموصیّت کند. یعنى اگر از دوازده تومان، چهار تومان حقّوصیّت کردن دارد، بهتر است سه تومان آن راوصیّت کند. وصیّت کردن را به فال بد نگیریم.- شاید دلیل آنکه بسیارى از ما
وصیّتنامه نداریم این باشد که خیال مىکنیموصیّت کردن به معناى زود مردن وپایان عمر است و آن را به فال بد گرفته و از آن سر پیچى مىنماییم، امّا اگر آن را یک وظیفه شرعى، عقلى و عرفى ببینیم، تخلّف از آن را به خود اجازه نمىدهیم. وصیّت باید حکیمانه باشد.- قرآن در آیه
وصیّت، یک کلمه بسیار پر بار بکار برده و آن کلمه «بِالمعروف» است. - «کُتِبَ عَلَیکُم اذا حَضَرَ احَدَکُمُ المَوتَ ان تَرَک خَیراً
الوَصیّة... بِالمَعرُوفِ» یعنى بایدوصیّت با عقل، عرف وحکمت هماهنگ باشد. - دراینجا لازم است انسان در
وصیّت خود، سهمى را براى آن بستگان محروم در نظر بگیرد تا با این عمل حکیمانه و خداپسندانه، هم مانع فقر دسته اوّل شود و هم جلو تکاثر دسته دوّم را گرفته باشد. - لذا امام باقر علیه السلام فرمود: پایان کار کسانى که به نفع فامیل محرومى که مشمول قانون ارث نمىشود
وصیّت نکند، گناه و معصیت است. - نمونه چند جمله از
وصیّتهایى که امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از ضربت خوردن در بستر شهادت به فرزندانش فرموده را بیان کنم آن حضرت دروصیّت خود مىفرمایند: - آرى پیامبراکرم صلى الله علیه و آله فرمود: من و على پدران این امّت هستیم و پدر امّت باید به هنگام
وصیّت، همه مردم را مورد توجّه خود قرار دهد. - آنگاه امام با الفاظ و جملات زیبا و لحن مخصوصى، همگان را نسبت به یتیمان، همسایگان، قرآن، نماز، حج، جهاد، حسن روابط و نظارت عمومى، امربه معروف و نهى از منکر، سفارش فرمودند و در ادامه به عدالت در قضاوت
وصیّت نموده و در مورد قاتل خود فرمودند: قاتل من بیش از یک ضربت به من نزده است، هرگاه من با این ضربت کشته شدم، شما نیز بیش از یک ضربت به او نزنید و مواظب باشید عصبانیّت، شما را به کشتار عمومى یا به قطعه قطعه کردن او نکشاند، که پیامبراکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: از مُثله و تکّهتکّه کردن بپرهیزید، گرچه نسبت به سگ درّنده باشد. - عمل به
وصیّت - آیات و روایات عمل به
وصیّت شرعى و صحیح را لازم دانسته و مسئولیّت و گناه تغییر آن را به عهده کسى مىداند که با شنیدن (و یا دیدن)وصیّتنامه، به خاطر هوا و هوس خود،وصیّتنامه را تغییر دهد. - (البتّه در صورتى که عمل به
وصیّت سبب تقویت کفر و یا تضعیف اسلام نباشد و روشن است که مسلمان چنینوصیّتى نمىکند) - از نظر فقه اسلامى هرگاه تغییر
وصیّت سبب از بین رفتن حق و حقوقى شود، تغییردهنده، گناهکار و ضامن است و باید از مال خودش دستور شخصوصیّت کننده را عمل نماید. - خدایا! بعضى در عمل به قرآن حتّى از مخالفان قرآن هم عقبتر ماندند. چنانکه حضرت على علیه السلام در
وصیّت خود مىفرماید: مبادا دیگران در عمل به قرآن و استفاده از رهنمودهاى آن از شما مسلمانان جلو باشند. - 13- آدمکشى، رهاکردن بستگان، نداشتن
وصیّت، بىاعتنایى به حقوق مردم و نپرداختن زکات، هر کدام وسیله حسرت در قیامت خواهد بود. - (4). نهج البلاغه، وصیت 31
- قرآن در سوره مائده آیه 106 مىفرماید: هرگاه کسى در سفر دچار بیمارى شد و در آستانه مرگ قرار گرفت، دو نفر مسلمان و یا غیر مسلمان را بر
وصیّت خود گواه گیرد، لکن مراسم اداى شهادت باید پس از نماز باشد، یعنى آن دو نفر پس از اداى نماز حاضر شده و با قسم خوردن شهادت دهند که فلان مسلمان در مسافرت چه وصیت کرده است. - امام صادق علیه السلام در واپسین دم زندگى خویش، همه بستگان را جمع کرد و در وصیت خویش به آنان، اهمیت نماز را یادآور شد و فرمود:
- نماز، اوّلین کلام و آخرین
وصیّت - در بعضى روایات مىخوانیم که نماز، هم اوّلین سفارش انبیا بوده و هم آخرین
وصیّت اولیا. - در
وصیّت نامه خود نیز نوشت من با قلبى آرام به سوى خدا مىروم. این دل آرام از زور و پول و مقام نیست، از پیوند با خداست که بهترین نوع آن نماز است. - فراموش نمىکنم در ایّام دفاع مقدّس، جوانى
وصیّت کرد که اگر من شهید شدم مرا دفن نکنید مگر آن دو دستهاى که با هم قهرند، آشتى کنند و این جوان از خون مقدّس خودش به نفع اصلاح ذاتالبین استفاده کرد، در حالى که مىتوانست بگوید اگر شهید شدم راضى نیستم فلان شخص یا گروه به تشییع جنازه من بیاید و بدینوسیله آتش فتنه را بیشتر و کینهها را عمیقتر نماید. - این تعدیل ثروت از طریق خمس و زکات، امرى واجب است، ولى اسلام براى تعدیل ثروت راههاى غیر الزامى دیگرى نیز از قبیل وقف، هبه، صدقه، انفاق،
وصیّت، کفّاره، نذر، عهد، ایثار و قرضالحسنه، قرار داده است. - گاهى انسان بر اثر وسوسه شیطان مىگوید: من کارهاى خیر زیادى کردهام به فقراء کمک مىکنم، به بستگان سر مىزنم اموالى را وقف یا
وصیّت مىکنم، بنابراین خمس دادن لازم نیست. - با بررسى آیات و روایات درمىیابیم که زکات در اسلام مانند زکات در دیگر ادیان الهى نیست که صرفاً یک
وصیّت و سفارش اخلاقى و موعظه باشد تا مردم به برّ و نیکى رغبت پیدا کنند و از بخل و امساک بپرهیزند، بلکه فریضهاى الهى است و بىاعتنایى به آن فسق است و منکر آن، کافر محسوب مىشود. - حتّى اگر
وصیّت مىکنید، قبل از هر کس براى والدین و بستگان خودوصیّت کنید. «ان ترک خیراً الوصیة للوالدین و الاقربین» - امام باقر علیه السلام وصیت مىکند که ده سال در سرزمین «منى» براى او عزادارى کنند و جنایات حکومت ظالم را که بر امام و اهلبیت علیهم السلام وارد شده بازگو نماید.
- بسیار بجاست که زائر خانه خدا، قبل از سفر، وصیت کند و خیال نکند که وصیت، فال بد گرفتن و بدبین بودن و احساس خطر کردن است، بلکه وصیت، نشانه یاد مرگ بودن انسان است. وصیت، راهى براى جبران کارهایى است که انجام نداده است و نشانه دقت و حساب انسان و تداوم بخشیدن به اهداف عالیه انسانى است. ناگفته پیداست،
- مراد از وصیت تنها سفارشات مالى نیست، بلکه هرگونه پند و سفارش و حکمت را نیز شامل مىشود. در روایات، جایگاه وصیت هنگام خروج مسافر را در «کتاب الحج» ذکر کردهاند.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۶/۱۸