وصیت 3- بعضىها فکر مىکنند وصیّت کردن، زمینهى زود مردن است، در حالى که یک نوع دوراندیشى است.
پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۴۴ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم .
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجه
وصیّتنامه 3
- کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقینَ ( بقره/180) بر شما مقرّر شده که چون یکى از شما را (نشانههاى) مرگ فرا رسد، اگر مالى از خود به جاى گذارده، براى پدر ومادر ونزدیکان به طور شایسته
وصیّت کند، این کار حقّ و شایسته پرهیزکاران است. سوره البقرة، آیه 180 - وصیّت دور اندیشی : بعضىها فکر مىکنند
وصیّت کردن، زمینهى زود مردن است، در حالى که یک نوع دوراندیشى است. وصیّت نه لحظه، آخرین فرصت: واینکه مىفرماید: هنگام مرگوصیّت کنید. چون آن لحظه، آخرین فرصت است وگرنه مىتواند سالها قبل از فرا رسیدن مرگ،وصیّت کند.وصیّت باید بر اساس «معروف» یعنى عقلپسند باشد، نه از روى کینه و انتقام و یا مهرورزىهاى بىجا و بىرویه. چون از ارث، تنها بعضى از بستگان بهرهمند مىشوند آن هم به مقدار معیّن، لذا اسلام سفارش مىکند اگر در میان فامیل کسانى هستند که از ارث محرومند و یا سهم ارث آنان اندک است باوصیّت، در مورد توسعهى سهمیّه آنان اقدام نماید، ولى اگر کسى در اینوصیّت رعایت عدالت نکند و یا ظلمى را روا دارد، گناه کبیره انجام داده است.- وصیّت
وصیّت نامهى خود را عادلانه تنظیم نمىکند، به دوزخ مىرود. - وصیّت ماثر ، نشانهى آن است که مالکیّت انسان حتّى بعد از مرگ در مورد قسمتى از دارایىهایش ادامه دارد.
- مقدار وصیّت، یک سوم مال است و اگر شخصى در مورد بیش از این مقدار
وصیّت کند، اجازهى وارثان شرط است. براى اینکه یاد بگیریم چگونهوصیّت کنیم، بهتر استوصیّت نامههاى اولیاى خدا، شهدا و علما را بخوانیم. - عهده داروصیت : رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هرکس ابتدا به عهده بگیرد که
وصیّت شخصى را انجام دهد، ولى سپس بدون عذر آنرا رها کند، هیچ عملى از او قبول نمىشود وتمام فرشتگانِ میان آسمان و زمین او را لعنت مىکنند و دائماً در غضب خداوند است ودر برابر هر کلمهى «یا ربّ» که مىگوید، یک لعنت بر او نثار مىشود و پاداش تمام کارهاى قبلى او به پاىوصیّت کننده ثبت مىگردد. - آثار و برکات
وصیّت1-وصیّت، نشانهى دقّت و اهل حساب بودن است. - 2-
وصیّت، نشانهى احترام به حقوق دیگران است - 3-
وصیّت، توصیه به انجام امور خیرى است که از آن غفلت شده و تداوم عمل صالح، پس از مرگ است. - 4-
وصیّت، راهى براى پرکردن خلأهاى اقتصادى و تعدیل ثروت است. - باوصیت گویا شهید مرده: رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودهاند: هرکس با
وصیّت از دنیا برود، گویا شهید مرده است. وصیّت عامل محبت : براى والدین وبستگان، عامل تجدید محبّت ویک نوع قدرشناسى است. لذا در آغاز آیهوصیّت، والدین مطرح شدهاند تا علاوه بر سهم ارث،وصیّت به نوعى تنظیم شود که نفعش به آنان نیز برسد که این خود از مصادیق احسان است.- اقسام وصیّت 1. وصیّت واجب : مثل
وصیّت به حقّ اللّه، حقّالناس، قضاى نماز و عبادات دیگر، پرداخت حقوق واجبه مانند خمس، زکات، دیون، بدهکارىهاى مردم. - 2. وصیّت مستحبّ: مثل
وصیّت به امور خیریّه. - 3. وصیّت مباح: مثل
وصیّت فرزندان به نوع شغل، حرفه، لباس، طعام. - وصیّت مکروه: مثل
وصیّت به مقبره سازى. - 5. وصیّت حرام: مثل
وصیّت به ایجاد مراکز فساد، انتشار کتب ضالّه. - گرچه با مرگ، انسان از دنیا مىرود، امّا پروندهى عمل او با کارهایى نظیر
وصیّت باز مىماند. «إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ ....الوَصیّة» 2- مال و ثروت، اگر در راه درست مصرف شود، خیر است. «إِنْ تَرَکَ خَیْراًالوَصیّة» - در
وصیّت باید علاوه بر ارث، براى والدین و نزدیکان سهمى قرار داد وصیّت باید بر اساس عرف پسندیدهى جامعه باشد. «الوَصیّة... بِالْمَعْرُوفِ»- ترک
وصیّت، نوعى بىتقوایى نسبت به حقوق دیگران است. «الوَصیّة... حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ» - پس هرکس که آن (
وصیّت را) بعد از شنیدن، تغییر دهد، گناهش تنها بر کسانى است که آن را تغییر مىدهند، همانا خداوند شنوا و داناست. - این آیه نیز هشدارى است به کسانى که در صدد تغییر و یا تبدیل
وصیّت دیگران برمىآیند. اگر کسى بعد از شنیدن و باخبر شدن از موضوعوصیّت و موارد مصرف آن، دست به تغییر یا تبدیل آن بزند، گناه این تغییر و تبدیل به گردن همان کسى است که این عمل ناشایست را مرتکب شده است، ولىوصیّت کننده به پاداش خود مىرسد. مثلًا اگر کسىوصیّت کند که به صد فقیر کمک شود، ولى به جاى صد فقیر، اموال او را به دیگران دهند و آنان نیز خبر نداشته و مال را مصرف کنند، در این صورتوصیّت کننده که از دنیا رفته، به پاداش کمک به فقرا مىرسد و گیرندگان بىخبر هم گنهکار نیستند، در این میان، گناه تنها به عهدهى کسى است کهوصیّت را تغییر داده است و باید بداند که خداوند شنوا و آگاه است و کیفر این خیانت را در دنیا و آخرت به او خواهد داد. - در حدیث مىخوانیم:
وصیّت را اگر چه به نفع یهودى یا نصرانى باشد، تغییر ندهید. - تغییر
وصیّت از سوى دیگران، حرام است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... فَإِنَّما إِثْمُهُ» - حقّ مالکیّت، بعد از مرگ نیز محترم است و کسى حقّ تغییر
وصیّت را ندارد. - ایمان به اینکه ما در محضر خدا هستیم، بهترین عامل تقوا و دورى از تغییر و تبدیل
وصیّت مردم است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» - پس کسى که از انحراف
وصیّت کننده (و تمایل بىجاى او به بعض ورثه) یا از گناه او (به اینکه به کار خلافىوصیّت کند،) بترسد و میان آنها را اصلاح دهد، گناهى بر او نیست (و مشمول قانون مجازات تبدیلوصیّت نمىشود،) همانا خداوند آمرزنده و مهربان است. - آنچه در اسلام ممنوع شده، تغییر وتبدیل
وصیّتهاى صحیح است، ولى اگروصیّت سبب فتنه و یا خلاف موازین شرع بود، تغییر آن اشکال ندارد. چنانکه اگروصیّت کننده بیش از یک سوم اموالش راوصیّت کند، مىتوان آن مقدار را کم کرد، اگر سفارش به گناه کرد، مىتوانوصیّت را تغییر داد، یا اگر عمل بهوصیّت ایجاد فتنه وفساد کند، مىتوان زیر نظر حاکم اسلامى دروصیّت تغییراتى داد. بنابراین در اسلام بنبست وجود ندارد وچون هدف تمام اعمال رسیدن به تقواست، مىتوان براساس تقوا تمام موارد ضد تقوا را اصلاح کرد. - اصل اهمّ و مهمّ را باید مراعات کرد. احترام به
وصیّت مهمّ است، ولى رفع فتنه و اصلاح امور مسلمانان مهمّتر است. «فَمَنْ خافَ ... فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ» - تغییر
وصیّت باید براساس فتنهزدایى واصلاح باشد. «فَمَنْ خافَ ... فَأَصْلَحَ» - در میان بعضى از اقوام رایج بود که اگر مرد
وصیّت کند، باید تا آن مدّت کهوصیّت کرده همسرش ازدواج نکند و برخى نیز از همان لحظه مرگ، ازدواج مجدّد را مجاز مىدانستند. - به این معنا که علاوه بر مدّت عدّه، اگر زن به احترام شوهر، خواست تا یک سال در خانه بماند، شوهر هم به احترام زن علاوه بر سهم ارث، مخارج یک سالهى او را از ثلث خود، که درباره آن حقّ
وصیّت دارد، بپردازد. - مردان، بخشى از مال خود را براى همسرانشان
وصیّت کنند. «وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ ... - هرگاه براى تنظیم سند بدهى نویسندهاى نبود، مىتوان از بدهکار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم. بنابراین جملهى «إِنْ کُنْتُمْ عَلى سَفَرٍ» براى آن است که معمولًا در سفرها انسان با کمبودها برخورد مىکند. نظیر جملهى «إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ
الوَصیّة» یعنى هنگامى که مرگ به سراغ شما آمدوصیّت کنید. با اینکه مىدانیموصیّت مخصوص زمان مرگ نیست، لکن آخرین فرصت آن، زمان فرا رسیدن مرگ است. - امام صادق علیه السلام فرمود: پرداخت بدهى میّت برانجام
وصیّت او مقدّم است چنانکه اگروصیّت او خلاف شرع باشد نباید عملى شود. - بند ازوصیت نامه داریوش : عفو و دوستی را فراموش مکن و بدان بعد از عدالت برجسته ترین صفت پادشاهان عفو است و سخاوت، ولی عفو باید فقط موقعی باشد که کسی نسبت به تو خطایی کرده باشد و اگر به دیگری خطایی کرده باشد و تو عفو کنی ظلم کرده ای زیرا حق دیگری را پایمال نموده ای
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۶/۱۸