پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

           بسم الله الرحمن الرحیم .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

وصیّت نامه 1

  1. وصیت امر عقل است : اگر اینطور بگوئیم خوب است که وصیت یک امر عقل است و مواردش هم تفاوت می‌کند،
  2. وصیت را:عقل گاهی می‌گوید واجب است، گاهی می‌گوید مستحب است، گاهی می‌گوید حرام است، گاهی می‌گوید مکروه است و گاهی هم می‌گوید مباح است
  3. وصیت حرام : می‌خواهد بچه‌هایش را محروم از ارث کند، این حرام است
  4. وصیت مکروه: نخواهد محروم از ارث کند، مقداری کم برای بعضی از پسرها بگذارد، این مکروه است.
  5. وصیت مستحب: برای اینکه به خویشان برسد مستحب است
  6. وصیت واجب : برای اینکه حقوق مردم را ادا بکند واجب است،
  7. وصیت مباح:  هیچ کدام از اینها نباشد وصیت مباح است،  بگوید ای پسرها و دختران من وقتی من مردم پسر وار و دختر وار مالم را قسمت بکنید. این نه حرام است، نه مکروه است، نه واجب است و نه مستحب بلکه مباح است.
  8. وصیت دراولین فرصت:  وصیّت مخصوص وقت مرگ نیست و بهتر است انسان دراوّلین فرصت وصیّت‏ نامه خود را تهیه کند، 2) بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ‏ أَنْ تَکُونَ غُصَّةً منبع: نهج‏البلاغه، نامه 31.
  9. وصیت درآخرین فرصت براى وصیّت‏کردن معمولًا در آستانه مرگ است، لذا ما در باره وصیّت جملاتى مى‏نویسیم: قرآن مى‏فرماید: «کُتِبَ عَلَیکُم اذا حَضَرَ احَدَکُمُ المَوتَ ان تَرَک خَیراً الوَصیّة لِلوالِدَینِ و الاقرَبِینَ بِالمَعرُوفِ حَقّاً عَلىَ المتَّقِین»(بقره/ 180) هر گاه مرگ شما رسد و مالى در بساط داشتید، براى والدین و بستگان وصیّتى شایسته، حکیمانه، عادلانه داشته باشید، که براى افراد با تقوا لازم است‏. ای واجب است.
  10. باوصیت بمیرد: پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: هر که وصیّت کرده بمیرد، گویا شهید از دنیا رفته
  11. بی وصیت بمیرد: و هر که وصیّت نکرده از دنیا برود، گویا به مرگ جاهلیّت مرده.
  12. نقش وصیّت، نشانه دقّت و اهل حساب و فکر بودن ورشد انسان است.
  13. وصیّت واحترام ، نشانه احترام به حقوق گذشته گان وآیندگان است. مهم، مهم، مهم،
  14. وصیّت وباقیات، یاد مرگ بودن انسان وباقیات وصالحات وخیرات ازخود بجای گداشتن است.
  15. وصیّت وکمال، استمرار بخشیدن به اهداف عالى کمال انسان وانسانیت است. مهم، مهم، مهم،
  16. وصیّت واقتضاد، پر کردن خلاءهاى اقتصادى افراد خانواده ومحرومان جامعه است.
  17. وصیّت وخدمت، بهره‏گیرى از چیزهایى است که یک عمر جمع کرده که درراستای رشد فرهنگ وکمال افراد خانواده وخدمت به خلق خدا است.
  18. وصیّت وجبران، راه جبران کارهایى است که خود در زمان حیات انجام نداده برعهده وراث وافراد طرف خطاب وآیندگان درمسیراحداف عالیه.
  19. وصیّت وعاقبت، یادگارى انسان بعد از مرگ و یادبود وزنده کردن یاد خود، درراه مستقیم وصلاح وخدمت ودعای خیروعاقبت به خیرشدن است.
  20. شرایط وصیّت چند مسئله دارد که بایدمورد توجه قرار داد:
  21. 1- وصیّت فقظ مالی نیست :تنها توجه به مسائل مالى نباشد، از قرآن الهام گیریم: مرگ یعقوب رسید، فرزندان خود را فراخواند واز آنان پرسید:«ما تَعبُدونَ مِن بَعدى» شما بعد از من چه چیزى را خواهید پرستید؟ که حضرت یعقوب در لحظه مرگ، به فکر اعتقاد و شناخت توحیدى فرزندان است. مهم، مهم، مهم،
  22. وصیت بر تقوای الهی :امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام بعد از ضربت خوردن و در آستانه شهادت در اوّلین جمله وصیّت خود، فرزندانش را به تقوا سفارش مى‏فرماید.
  23. وصیّت برعبرت های کسب شده:نباید تنها جنبه‏ مالى و مادّى داشته باشد. توصیه‏ها و سفارشات در آخرین لحظات زندگى، براى تمام بستگان ازخاطرات فراموش نشدنى است.
  24. 2-  وصیت برعدالت: در وصیّت نباید انسان سوءاستفاده کرده و حقوقى را ضایع کند و بخاطر انتقام، ناراحتى‏هاى خود را دفع کند، بلکه باید مصلحت و عدالت و نیاز و ضرورت‏ها را در نظر بگیرد. زیرا در حدیث مى‏خوانیم: کسى که در وصیّت خود ظلم کند، مرتکب گناه کبیره شده است.
  25. 3- وصیت برای رعایت عدالت : در وصیّت باید حقوق فرزندان را مراعات کند. مهم، مهم، مهم، حدیث: شخصى تمام اموال خود را (با داشتن فرزندان کوچک) در راه خدا بخشید و به هنگام مرگ هیچ چیزى نداشت. همین که ماجرا را به رسول‏خدا صلى الله علیه و آله خبر دادند، حضرت فرمود: با این مرده چه کردید؟ گفتند: او را به خاک سپرده و دفن کردیم. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر زودتر به من خبر مى‏دادید اجازه نمى‏دادم در قبرستان مسلمانان او را دفن کنند، چرا او با داشتن کودکان کوچک، این‏ چنین وصیّت کرده است؟
  26. وصیت برای رعایت عدالت :حدیث دیگرى پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: گاهى انسان هفتاد سال (تمام عمر) عبادت مى‏کند، ولى در وصیّت‏نامه خود، عدالت را مراعات نمى‏کند و با این عمل، خود را اهل جهنّم مى‏نماید.
  27. وصیت وشفاعت: پیامبراکرم صلى الله علیه و آله ضمن وصیّتى به حضرت على علیه السلام فرمود: کسى که خوب وصیّت نکند، جوانمرد نیست وشفاعت ماهم شامل اونشود.
  28. وصیت دراسلام: آرى، اسلام ظلم، بى‏انصافى و بى‏عدالتى در وصیّت را به منزله دزدى از مال وارثان مى‏داند.
  29. 4- عمل به جاى وصیّت، خود عمل کنیم. وصیّت، استفاده از آخرین فرصت‏هاست، ولى این نباید تکیه‏گاه شود و به امید وصیّت کردن در حال حیات، به فکر کمک و انفاق نباشیم. زیرا کمک با دست خود، اثر دیگرى دارد.
  30. به جاى وصیّت ، خود عمل کنیم. شخصى وصیّت کرد که بعد از مرگش انبار خرماى او را در راه خدا انفاق کنند، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به وصیّت او عمل کرد ودر آخر یک عدد خرما در انبار بجاماند. مهم، مهم، مهم،
  31. وصیت به انبار خرما : پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر این یک عدد خرما را او با دست خودش مى‏داد، از وصیّت به یک انبار خرما بهتر بود. مهم، مهم، مهم،
  32. رشد بهتر از وصیت : آرى، از نظر افراد مادّى، انفاق یک انبار خرما ارزش بسیارى دارد، ولى از نظر اسلام عملى ارزش دارد که به انسان ارزش و رشد دهد، انبار خرمایى که باعث رشد و کمال آدمى نگردد و او را بالا نبرد، چندان ارزشى ندارد.مهم، مهم، مهم،  
  33. 5- وصیّت برای جلب محبت : ، وسیله جلب محبّت دیگران است. در سیره امامان معصوم علیهم السلام مى‏خوانیم که آنان حتّى براى بستگانى که نسبت به‏ آن  بزرگواران بى‏علاقه بودند، وصیّت کرده و از مال خود به آنان بهره‏اى مى‏رساندند و بدین وسیله دوستى و محبّت آنان را به راه و مکتب خود جلب مى‏نمودند.
  34. 6- وصیّت واجب:، گاهى واجب است. در فقه اسلامى آمده است: هر گاه انسانى بدهکار به مردم یا خداوند است و یا امانتى از مردم نزد اوست که ترس تلف و ضایع شدن آن را دارد، واجب است براى حفظ حقوق مردم، وصیّت نماید و شکّى نیست که این وجوب، شامل کسانى که خمس و زکات و مالیات‏هاى اسلامى را بدهکارند نیز مى‏شود.
  35. 7- مقدار وصیّت. بر پایه احکام اسلامى، انسان تا یک سوّم مالش را بیشتر نمى‏تواند وصیّت کند، ولى بخاطر آنکه به سهم وارثان زیاد ضرر نرسد و روح آنان از قانون اسلام و آن شخص جریحه دار نشود) بهتر است کمتر از یک سوّم وصیّت نماید. مثلًا به یک چهارم وصیّت کند.
  36. 8- تخلف دروصیّت کردن را به فال بد نگیریم.از آن سر پیچى ‏نماییم، وصیت را یک وظیفه شرعى، عقلى و عرفى ببینیم، تخلّف از آن را به خود اجازه ندهیم.
  37. 9- وصیّت  امرخیراست : باید حکیمانه باشد. قرآن در آیه وصیّت، یک کلمه بسیار پر بار بکار برده و آن کلمه « ان تَرَک خَیراالوَصیّة ... بِالمَعرُوفِ» مَعْرُوف‏: اسمى است براى هر کارى که با عقل و شریعت نیکو شناخته شده مُنْکَر: چیزى است که به زشتى شناخته شده،
  38. وصیت از اهل معروف است: صادق علیه السلام مى‏فرماید: «انّ لِلجَنَّةِ باباً یُقالُ لَهُ المَعرُوفُ‏ لایَدخُلُهُ الّا اهلُ المَعرُوفِ‏» براى بهشت درى است به نام «معروف» که اهل معروف از آن در وارد مى شوند.‏
  39.  وصیت امرعقل است:  یعنى باید وصیّت با عقل، عرف وحکمت هماهنگ باشد.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی