نهج البلاغه : متقین چهارده ؛ و لو لا الاجل : پیشى گیرد بر اجل، و نیکو کند عمل را، از براى سراى اقامت خود و محلّ کرامت خود. مراد به «پیشى گرفتن بر اجل» مبادا یک بار اجل در رسد و دیگر فرصت آن نیابد.
جمعه, ۲۳ دی ۱۴۰۱، ۰۷:۴۶ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- متقین چهارده : فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل : چهارده ؛ و لو لا الاجل الّذى کتب علیهم لم تستقرّ أرواحهم فى أجسادهم طرفة عین شوقا إلى الثّواب،
- اخلولق الاجل : اجل سریع شد، مدت عمر نزدیک بپایان شد
- اخلولق الاجل : هزارگوهر.صفحة 208 -450 «رحم اللّه امرء قصّر الأمل، و بادر الأجل و اغتنم المهل و تزوّد من العمل» بیامرزد خدا مردى را که پیشى گیرد بر اجل، و نیکو کند عمل را، از براى سراى اقامت خود و محلّ کرامت خود. مراد به «پیشى گرفتن بر اجل» اینست که تهیه آخرت خود را پیش از رسیدن اجل بکند و تأخیر در آن نکند که مبادا یک بار اجل در رسد و دیگر فرصت آن نیابد.
- اخلولق الاجل : خدا بیامرزد کسى را که آرزویش کوتاه باشد و بسوى مرگ بشتابد و فرصتها را غنیمت شمارد و از عمل نیک توشه گرد آورد .هزارگوهر- صفحة 169 --353 «بئس الشّیمة الامل یفنى الأجل و یفوّت العمل» آرزومندى بد عادتى است، دوران عمر آدمى را بسر مىآورد و عمل را تباه میکند.
- اخلولق الاجل : ناتوانترین مردم کسى است که از پیش آمدهاى روزگار و یورش مرگ از همه غافلتر باشد هزارگوهر- صفحة 91--147 «اعجز النّاس امنهم لوقوع الحوادث و هجوم الاجل »
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج..صفحة 595 - کَذَّبَ مُنَاهُ. جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِیَّةَ نَجَاتِهِ، وَ التَّقْوَى عُدَّةَ وَفَاتِهِ. رَکِبَ الطَّرِیقَةَ الْغَرَّاءَ، وَ لَزِمَ الْمَحَجَّةَ الْبَیْضَاءَ. اغْتَنَمَ الْمَهَلَ، وَ بَادَرَ الْأَجَلَ ، وَ تَزَوَّدَ مِنَ الْعَمَل، با هواى نفس خود در جنگ و ستیزه باشد و آرزوهاى خود را تکذیب کند (یعنى از آرزوهاى باطل محدود دنیوى صرف نظر نماید) شکیبائى را مرکب نجات خود قرار دهد، و پرهیزکارى را توشه (بعد از) مرگ خود قرار دهد، بر راه روشن و واضح حرکت کن
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج.. صفحة 567 - إِلَّا لِلَّهِ، وَ إِنَّهُ لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ یَعْمَلُ فِی إِمْرَتِهِ الْمُؤْمِنُ، وَ یَسْتَمْتِعُ فِیهَا الْکَافِرُ، وَ یُبَلِّغُ اللَّهُ فِیهَا الْأَجَلَ ، وَ یُجْمَعُ بِهِ الْفَیْءُ، وَ یُقَاتَلُ بِهِ الْعَدُوُّ، وَ تَأْمَنُ بِهِ السُّبُلُ، وَ یُؤْخَذُ بِهِ لِلضَّعِیفِ مِنَ الْقَوِیِّ حَتَّى یَسْتَرِیحَ بَرٌّ، وَ یُسْتَرَاحَ مِنْ فَاجِرٍ. در باره خوارج چون کلامشان را شنید که لا حکم الا الله این کلام درستى است ولى از آن اراده باطل شده آرى حکم جز براى خدا نباشد ولى اینان میگویند: فرمانگزار جز براى خدا نباشد با اینکه مردم را امیرى باید خوب یابد که مؤمن در سایه آن بکار پردازد و کافر بهرهمند شود، و خدا در آن عمر هر کس را بسر رساند، و مالیات جمع آورى شود و با دشمن نبرد شود و راهها بدان امن گردند و حق ناتوان از توانا گرفته شود تا خوبان در آن بیاسایند از شر بدکاران،
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج..صفحة 539 - أَیُّهَا النَّاسُ، کُلُّ امْرِئٍ لَاقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ. الْأَجَلُ مَسَاقُ النَّفْسِ وَ الْهَرَبُ مِنْهُ مُوَافَاتُهُ. کَمْ أَطْرَدْتُ الْأَیَّامَ أَبْحَثُهَا عَنْ مَکْنُونِ هَذَا الْأَمْرِ، فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا إِخْفَاءَهُ. هَیْهَاتَ عِلْمٌ مَخْزُونٌ.. پیش از مرگش اى مردم! هر کس مرگى را که از آن گریزان است- به هنگام فرار- خواهد دید. دوران زندگى انسان، میدان رانده شدن اوست در جهان، و گریختن از مرگ، رسیدن است بدان. چند که روزگار را از این سو بدان سو راندم، و به خاطر دانستن این راز پوشیدهاش کاواندم، خدا نخواست، جز آنکه آن را بپوشاند، هیهات که این علمى است نهفته-
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج.. صفحة 448 إِنَّ مَعَ کُلِّ إِنْسَانٍ مَلَکَیْنِ یَحْفَظَانِهِ، فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّیَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُ، وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِینَةٌ. بدرستى که با هر آدمى دو فرشتهاند که نگاهدارى میکنند او را، پس هر گاه بیاید اجل او وامىگذارند میانه او و میانه اجل او، و بدرستى که اجل هر آینه سپرى است نگاهدارنده، «اجل» مرگ را گویند و مدّت زمان زندگانى را نیز گویند و اجل اوّل در این فقره مبارکه بمعنى اوّل است و دوّم بمعنى دوّم است، و «بودن اجل بآن معنى سپرى نگاهدارنده»
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج..صفحة 431 - فَاعْمَلُوا وَ أَنْتُمْ فِی نَفَسِ الْبَقَاءِ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ، وَ التَّوْبَةُ مَبْسُوطَةٌ، وَ الْمُدْبِرُ یُدْعَى، وَ الْمُسِیءُ یُرْجَى، قَبْلَ أَنْ یَخْمُدَ الْعَمَلُ، وَ یَنْقَطِعَ الْمَهَلُ، وَ یَنْقَضِیَ الْأَجَلُ ، وَ یُسَدَّ بَابُ التَّوْبَةِ، وَ تَصْعَدَ الْمَلَائِکَةُ. فرمود: اینک که زنده هستید کار کنید، هنوز نامههاى اعمال باز مىباشد و در توبه باز است، کسانى که به خداوند پشت کردهاند به طرف خداوند دعوت مىگردند که رو به دین بیاورند، و گناهکاران امید دارند که گناهشان مورد عفو قرار گیرد.اینک قبل از اینکه وقت عمل بگذرد، و فرصتها از دست برود، و مدت زندگى پایان گیرد و در توبه بسته گردد، و فرشتگان بالا روند، براى خود کارى بکنید و توشهاى براى آن جهان بردارید
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج..صفحة 391- أَیُّهَا النَّاسُ، کُلُّ امْرِئٍ لَاقٍ مَا یَفِرُّ مِنْهُ فِی فِرَارِهِ. الْأَجَلُ مَسَاقُ النَّفْسِ. وَ الْهَرَبُ مِنْهُ مُوَافَاتُهُ. کَمْ أَطْرَدْتُ الْأَیَّامَ أَبْحَثُهَا عَنْ مَکْنُونِ هَذَا الْأَمْرِ، فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا إِخْفَاءَهُ. هَیْهَاتَ عِلْمٌ مَخْزُونٌ.. چون امیر المؤمنین (علیه السلام ) ضربت خورد، براى عیادت گرد او را گرفتند و به گفتند: یا امیر المؤمنین (علیه السلام ) وصیت کن، فرمود: براى من تکیه گاهى بسازید، سپس فرمود: حمد خدا را به اندازهاى که او را شاید و همه ما پیروان فرمان اوئیم، من او را چنانچه دوست دارد سپاس گزارم و نیست شایسته پرستشى جز خداى یکتاى یگانه و بىنیاز چنانچه خود را بدین نسب ستوده (در سوره اخلاص که آن را نسب خدا خوانند) ایا مردم، هر مردى به ناچار بدان بر خورد مىکند که آن مىگریزد، مرگ است که هر نفسى به سوى آن مىشود و گریز از آن پابندى و استقبال از آنست من چقدر روز شمارى کردم و از نهان این امر کاوش نمودم و خدا عز ذکره جز این نخواست که نهانش سازد، هیهات! علمى است سربسته و ناپیدا.
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج..صفحة 358 - کُشِفَتْ عَنْهُمْ سُدَفُ الرِّیَبِ، وَ خُلُّوا لِمِضْمَارِ الْجِیَادِ، وَ رَوِیَّةِ الِارْتِیَادِ، وَ أَنَاةِ الْمُقْتَبِسِ الْمُرْتَادِ، فِی مُدَّةِ الْأَجَلِ ، وَ مُضْطَرَبِ الْمَهَلِ. راه نجات نشان داده شده تا رضایت خدا را بجویند، تاریکىهاى شک و تردید از آنها برداشته شد، و آنها را آزاد گذاشتهاند تا براى مسابقه در نیکوکارىها، خود را آماده سازند، تا فکر و اندیشه خود را به کار گیرند و در شناخت نور الهى در زندگانى دنیا تلاش کنند
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج..صفحة 322 «صلة الرحم»: وَ صِلَةُ الرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِی الْمَالِ، وَ مَنْسَأَةٌ فِی الْأَجَلِ . 58- همان: بسندش تا رسول خدا (ص) که میفرمود: صله رحم فزاینده مال، و دوستى خاندان، و پس اندازنده مرگ است.
- اخلولق الاجل : الهادیإلىموضوعاتنهج.. صفحة 77 -فِی الْأَجَلِ وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ الْخَطِیئَةَ وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِیَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِیتَةَ السُّوءِ وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِی مَصَارِعَ الْهَوَانِ. صله رحم- که مال را افزون سازد، و اجل را واپس اندازد، و صدقه دادن نهانى که گناه را پاک کند و بر جا نگذارد، و صدقه دادن آشکارا که مرگ بد را باز دارد، و کارهاى نیک که- نکوکار را- از در افتادن به خوارى نگه دارد.
- اخلولق الاجل : نهجالسعادة ج 6 صفحة 214 فی الاجل ، و من الناس بلسان اللائمة فی العاجل، و لا تقبضها مما افترض اللّه علیها، و لکن توقرها بقبضها عن کثیر مما لا یحل لها، و بسطها الى کثیر مما لیس علیها، فاذا هی قد عقلت و شرفت فی العاجل، و وجب لها حسن الثواب فی الآجل. حق دست آن است که به حرام دراز نکنى، که فردا به کیفر خدا گرفتار شوى، و امروز به سرزنش ملامتگران، و از کارهاى واجب آن را عقب نکشى، بلکه با بستن دست از بسیارى از نارواها و گشودنش به بسیارى از غیر واجبات، عزیزش دارى[1] آنگاه است که خردمندى کرده شرف دنیا و ثواب آخرت را فراهم خواهد کرد.
- اخلولق الاجل : نهجالسعادة ج 3 صفحة 201 فی الأجل ، و تکثیر فی العدد، [و صدقة السرّ فإنّها تکفّر الخطیئة] و الصّدقة فی العلانیة فإنّها تدفع میتة السّوء. سرکشى به خویشاوندان و دلجوئى و نیکى به ایشان که این کار موجب افزونى در مال و بتأخیر انداختن مرگ یا بعبارت دیگر موجب درازى عمر است، و صدقه دادن پنهان از چشم مردم، که آن آتش برخاسته از نابکاریها و اعمال ناروا و نیز غضب و خشم خداوند عزّ و جلّ را فرو مىنشاند، و انجام کارهاى نیک که مرگ بد و ناخوشایند را از آدمى دور میسازد، و انسان را از هر بلائى که ناگزیر گریبانگیر مىشود
- اخلولق الاجل : مَنْسَأَةٌ لِلْأَجَلِ وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُطْفِئُ الْخَطِیئَةَ وَ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِیتَةَ السَّوْءِ وَ تَقِی مَصَارِعَ الْهَوَانِ ؛ صله رحم که زیادکننده مال و به تأخیر اندازنده مرگ است، صدقه دادن پنهانى که پاککننده گناهان و خاموش نماینده آتش غضب پروردگار است، کارهاى نیک و پسندیده نمودن که مرگ بد را از شخص دور کرده و وى را از اشیاء خوارکننده حفظ مىکند
- اخلولق الاجل : نهجالسعادة ج 2 صفحة 350 فی الأجل ، [و] محبّة فی الأهل، و صدقة السّرّ فإنّها تکفّر الخطیئة و تطفئ غضب الرّبّ، و صنع المعروف فإنّه یدفع میتة السّوء، و یقی مصارع الهوان. فرمود: اى میسر چند بار مرگت در رسیده و هر بار خدا پس انداخته براى صله تو با خویشانت.
- اخلولق الاجل : فِى الْأجِلِ . نهجالبلاغةنبراسالسیاسة صفحة 290 و یقول الامام الصادق (علیه السلام ): «صلة الرحم منساة فی الأجل ، مثراة فی المال، محبّة فی الاهل». پیوند خویشاوندى مایه فراوانى مال و محبت کسان و تأخیر اجل است.
- اخلولق الاجل : نهجالبلاغةالثانی صفحة 213 فىِ الْأجِلِ ، وَ کَاَنَّکَ تَذَکَّرْتَ ما مَضى مِنْکَ فَلَمْ تَجِدْ الىَ الرُّجوُعِ سَبیلًا. درمرگ متذکر شوم آنچه که برم گذشته ودیگر نمی توانم آنها را دریابم
- اخلولق الاجل : منهاجالبراعة(الخوئی) ج 3 صفحة 342 قال أبو جعفر علیه السّلام صلة الأرحام تزکی الأعمال، و تنمی الأموال، و ترفع البلوى، و تیسّر الحساب، و تنسىء فی الأجل .
- اخلولق الاجل : منسأة فى الاجل » ح خ 110 163 منسأة (مثل مرحمت» مصدر است یعنى صله رحم زیادت است در مال و تأخیر است در اجل و شاید به معنى فاعل باشد یعنى زیاد کننده مال و تأخیر اندازنده اجل (زیاد کننده) عمر است.
- اخلولق الاجل : مفرداتنهجالبلاغه ج 1 صفحة 184 «وصله الرحم فانها مثراة فى المال و منسأة فى الاجل » خ 110، 163 «مثراة» به معنى زیاد کننده است، یعنى صله رحم مال را زیاد کننده و اجل را تاخیر اندازنده است.
- اخلولق الاجل : منسأة فى الاجل خ 110 3 6- صدقه پنهانى، کفّاره گناهان و صدقة السّرّ فانّها تکفّر الخطیئة صدقه آشکار عامل بازدارنده از مرگ ناگهانى فانّها تدفع میتة الّسوء خ 110 4 8- نیکوکارى، عامل بازدارنده از لغزشها و صنائع فانّها تقى مصارع الهوان خ 110 4
- اخلولق الاجل : لا یخلوا النّفس من امل حتّى تدخل فى الاجل. جان آدمى تا دم مرگ از آرزو خالى نمىشود
تا جان دارى شیفته آمالى دلبسته اکتساب جاه و مالى
تا مر گ نکرده جام عمرت را پر جان تو ز آرزو نگردد خالى
شکوفههاىخردیاسخنانعلىعلیهالسلام، صفحة 469
- اخلولق الاجل : شرحنهج..(مدرسوحید) ج 7 صفحة 284 و منساة فى الأجل - و فراموش کننده- تاخیر اندازنده اجل است (این هشت تا- واجبست- سپس اشاره مىنماید به بعضى از نوافل- در صله رحم صله الرّحم- موجب زیادتى مال و فراموشى- تأخیرى- اجل در خطبه- - بیان شد- شارح بحرانى- گفته: مثراة فى المال- موجب زیادتى بدو وجه بیان مىشود- 1- عنایت الهى قسمت کرده به هر زنده قسمتى و قسطى از مال که در مدّت زندگیش مىرسد و قوام بدنش را دریابد پس وقتى که کسى نفس خویش را مهیّا و آماده ساخت بقیام و تکفّل جماعتى و بایشان- یارى و اعانه کرده در عنایت الهى واجب مىشود که روزى ایشان را با دستش افاضه بنماید- بحسب همین امر- یعنى عنایت الهیّه- و فرقى نیست در این بین أرحام و بیگانه
- اخلولق الاجل : جلوههاىحکمت صفحة 351 إنّ افضل ما توسّل به المتوسّلون إلى اللّه سبحانه و تعالى: الایمان به و برسوله... و صلة الرّحم فإنّها مثراة فی المال و منسأة فی الأجل . 1- برترین وسیلهاى که متوسلین به خدا به آن چنگ مىزنند: ایمان به خدا و پیامبر اوست... و پیوند با خویشان مال را زیاد و مرگ را به تأخیر مىاندازد.
- اخلولق الاجل : جلوههاىحکمت صفحة 326 زیادة الشکر وصلة الرّحم تزیدان النّعم، و تفسحان فی الأجل . 21- شکر بسیار و پیوند با خویشان، نعمت را زیاد و اجل را وسعت مىبخشد.
- اخلولق الاجل : جلوههاىحکمت صفحة 351 إنّ افضل ما توسّل به المتوسّلون إلى اللّه سبحانه و تعالى: الایمان به و برسوله... و صلة الرّحم فإنّها مثراة فی المال و منسأة فی الأجل . 1- برترین وسیلهاى که متوسلین به خدا به آن چنگ مىزنند: ایمان به خدا و پیامبر اوست... و پیوند با خویشان مال را زیاد و مرگ را به تأخیر مىاندازد.
- اخلولق الاجل : تنبیهالغافلین ج 1 صفحة 535 (فانّها مثراة فى المال) پس به تحقیق که صله رحم، محل بسیارى است در مال (و منساة فی الاجل ) و موضع تأخیر است در اجل. چون خویشان نگاهبان اویند در آن حال از شرّ دشمنان و حضرت منّان در رزق و رحمت مىگشاید بر او، چونکه مىیابد او را مهربان. و خویشان طول عمر او را از حق سبحانه مسئلت مىنمایند و او اجابت مىکند دعاى ایشان را.
- اخلولق الاجل : فانّها مثراة فى المال و منسأة فى الاجل و صدقة السّرّ فانّها تکفّر : پس بدرستى که صله رحم بسیارى در مالست و موضع تاخیر است در اجل و زیادتى عمر و صدقه پنهانى است پس بدرستى که صدقه مىپوشاند
- اخلولق الاجل : ، و صلة الرّحم فإنّها مثراة فی المال، و منسأة (1488) فی الأجل، و صدقه السّرّ فإنّها تکفّر الخطیئة، و صدقة العلانیة فإنّها تدفع میتة السّوء، و صنائع المعروف فإنّها تقی مصارع الهوان. «صله رحم» که باعث فزونى مال و طول عمر است، و «صدقههاى پنهانى» که کفارهى خطاها است، و «صدقههاى آشکار» که از مرگهاى ناگهانى و بد پیشگیرى میکند، و «نیکوکارى» که از لغزشها و شکستهاى خوار کننده باز مىدارد. دائما به یاد خدا باشید که بهترین ذکرهاست.
- اخلولق الاجل : 610 18- لا تخلو النفس من الامل حتّى تدخل فی الاجل. 6 416 نفس انسانى از آرزو تهى نیست تا آن گاه که در کام مرگ در آید.
- اخلولق الاجل : ترجمهغرر(انصارى) ج 1 صفحة 427 43 زیادة الشّکر و صلة الرّحم تزیدان النّعم و تفسحان فى الأجل : شکر را فزودن و با خویش پیوند نمودن در نعمتها افزودن و اجل را دور کردن و وسعت دادن است.
- اخلولق الاجل : ترجمهغرر(انصارى) ج 1 صفحة 210 513 أحمد العلم عاقبة ما زاد فى عملک فى العاجل و أزلفک فى الأجل : خوش عاقبت ترین علم علمى است که در دنیا بعمل تو بیفزاید و در آخرت تو را نزدیک گرداند (یعنى باعث قرب منزلت شود)
- اخلولق الاجل : شرحنهج..(السیدعباس) ج 5 صفحة 424 العاقل الذی یعرف أنه لا تأجیل و لا تأخیر إن جاء الأجل و لا یسوّف إن کان عنده سعة و امتداد فی الأجل ... عاقل که بداند در صورت آمدن اجل، تعویق و تأخیر ندارد و اگر ظرفیت و تمدید در مدت داشته باشد، معطل نمی کند
- اخلولق الاجل : منهاجالبراعة(الخوئی) ج 14 صفحة 140 فی الاجل و یحکم له بمیراثه فى العاجل إذا لم یکن له رحم مکافاة لما أنفقته من مالک علیه و قمت به من حقّه بعد إنفاق مالک فان لم تخفه خیف علیک أن لا یطیب لک میراثه و لا قوّة إلّا باللّه. در مدت، و ارث او برای او حکم میکند، در صورتی که نسبت خویشاوندی به آنچه از مال خود خرج کردهاید نداشته باشد و پس از صرف مالی، حق او را ادا کرده باشید
- اخلولق الاجل : نهجالبلاغة(مؤسسة) صفحة 709 وصلة الرّحم فإنّها مثرأة فى المال و منسأة فى الأجل (انظر ادب المعیشة حفظ پیوندهای خویشاوندی، زیرا پول را غنی می کند و آن را در دراز مدت برقرار می کند (به آداب زندگی مراجعه کنید)
- اخلولق الاجل : منهاجالبراعة(الخوئی) ج 21 صفحة 173 (لا مال أعود من العقل) لأنّ فائدة المال صرفها لتحصیل الحوائج و الوصول إلى الراحة و الأمن فی الاجل و العاجل، و هذه المقاصد إنّما یتیسّر بمعونة العقل، فان کان صاحب سفیها یصرف المال فیما یضرّه و یختلّ راحته و سعادته. (هیچ مالی سودمندتر از ذهن نیست) زیرا منفعت پول برای جمع آوری نیازها و رسیدن به آسایش و امنیت در مدت و فوری صرف می شود و این اهداف فقط به کمک ذهن تسهیل می شود، بنابراین اگر کسى که نادان است، پول را خرج چیزى مى کند که به او ضرر مى رساند و آسایش و خوشبختى او را مختل مى کند
- اخلولق الاجل : منهاجالبراعة(الخوئی) ج 16 صفحة 133 فقال: و اللّه یا ابن رسول اللّه لا رزأتک شیئا و ثواب اللّه عزّ و جلّ فی الاجل أحبّ إلىّ من ثواب الدّنیا فی العاجل، گفت: به خدا سوگند ای فرزند رسول خدا از تو چیزی نمی خواهم و ثواب خدای عز و جل نزد من از ثواب دنیا در آخرت عزیزتر است.
- اخلولق الاجل : منهاجالبراعة(الخوئی) ج 14 صفحة 140 فی الاجل و یحکم له بمیراثه فى العاجل إذا لم یکن له رحم مکافاة لما أنفقته من مالک علیه و قمت به من حقّه بعد إنفاق مالک فان لم تخفه خیف علیک أن لا یطیب لک میراثه و لا قوّة إلّا باللّه. در مدت، و ارث او برای او حکم میکند، در صورتی که نسبت خویشاوندی به آنچه از مال خود خرج کردهاید نداشته باشد و پس از صرف مالی، حق او را ادا کرده باشید.. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۱۰/۲۳