پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                         بسم الله الرحمن الرحیم

                         اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. نماز 4- عبادت و دریافت ها
  2. عبادت، وسیله دریافت امدادها و الطاف الهى است. ( سوره حجر، آیه ٩٩وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّ ى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ »
  3. آن قدر عبادت آن تا به درجه یقین برسى.
  4. حضرت موسى براى دریافت کتاب آسمانى تورات، چهل شبانه روز در کوه طور به عبادت و مناجات پرداخت
  5. و پیامبر گرامى اسلام براى دریافت وحى مدّت هاى طولانى در غار حرا به عبادت مشغول
  6. مَنْ اَخْلَصَ الْعِبادَة لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحاً ظَهَرتْ یَنابیعُ الْحِکْمةَ مِنْ قَلْبِهِ عَلى » : بود. در روایات آمده است بحار، ج ٥٣ ، ص ٣٢٦ ) هر کس چهل شبانه روز تمام کارهایش رنگ عبادت و خلوصلِسانِهِداشته باشد، خداوند چشمه هاى حکمت را از قلبش بر زبانش جارى مىسازد.
  7. آرى عبادت خالصانه، دانشکد هایى است که چهل روزه فارغ التحصیلانى حکیم پرورش مىدهد که حکمت را از سرچشمه الهى دریافت و به دیگران تحویل مى دهند.

 

تأثیر متقابل ایمان و عبادت

  1. چنانکه ایمان، انسان را به عبادت مىکشاند، عبادت نیز در عمق بخشیدن به ایمان مؤثر است.همانند ریشه اى که آب و غذا را به بر گهاى درخت مى رساند و متقابلاً برگها حرارت و نور را به ریشه منتقل م ىکنند. آرى هر چه عبادت بهتر وبیشتر شود، اُنس انسان به معبود بیشتر مى شود.

 

فلسفه عبادت در قرآن

  1. ( سوره طه، آیه ١٤أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکرِى » ؛ قرآن فلسفه نماز را یاد خدا م ىداند
  2. ( سوره رعد، آیه ٢٨أَلَا بِذِآْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » ؛ و ذکر خدا را مایه آرامش دلها
  3. سوره فجر، آیه یَأَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِى إِلَى رَبِّک » . و نتیجه آرامش دل را پرواز به ملکوت می کند.
  4. قرآن در مواردى دیگر، دلیل عبادت را تشکر از خداوند مىداند: ( سوره نساء، آیه ١اُعْبدوُا رَبَّکُمْ الَّذى خَلَقکُم »
  5. پرستش کنید پروردگارتان را آنکه شما را آفرید.( سوره قریش، آیه ٢فَلْیَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ الَّذِى أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ »پس پروردگار این خانه (آعبه) را پرستش آنند که آنان را از گرسنگى و ناامنى نجات داد.
  6. در بعضى آیات به نقش تربیتى نماز اشاره شده است: ( سوره عنکبوت، آیه ٤٥إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ »همانا نماز انسان را از زشت ىها و مُنکرات باز مى دارد.
  7. نمازگزار ناچار است که بخاطر صحّت نماز و یا قبول شدن آن، یک سرى دستوراتِ دینى را مراعات کند که رعایت آنها خود زمینه اى قوى براى دورى از گناه و زشتى است.
  8. آرى کسى که لباس سفید بپوشد، طبیعى است که روى زمینِ آلوده و کثیف نمى نشیند.
  9. قرآن بدنبال سفارش به نماز مى فرماید: ( سوره هود، آیه ١١٤إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَات » همانا کارهاى شایسته، گناهان را از بین مىبرند.
  10. پس نماز یک توبه عملى از گناهان گذشته است و خداوند با این آیه به گنهکار امید مى دهد .
  11. و اگر به کارهاى شایسته همچون نماز و عبادت روى بیاورد بدیهایش محو مى شود.

 

 

نماز در کلام على علیه السلام

 

  1. حضرت على علیه السلام بارها در نهج البلاغه از نماز و یاد خدا سخن به میان آورده که در کتابى به نام « نماز در نهج البلاغه گردآورى شده است.
  2. ما در اینجا جملاتى را در مورد فلسفه ذکر و یاد خدا » که مهمترین مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مى کنیم: اِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الذِّآکرَ جَلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَالْوَقَرَة وَ تُبْصِرُ بِه بَعْدَ العَشوة » : مى فرماید.
  3. خداوند ذکر و یادش را صیقل روحها قرار داد تا گوشهاى سنگین با یاد خدا شنوا و چشمهاى بسته با یاد او بینا شوند. نهج البلاغه، خطبه ٢٢٢
  4. برکات نماز )آنگاه حضرت در مورد برکات نماز مىفرماید: قَدْ حَفَّتْ بِهِم المَلائِکَة وَ نُزّلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکینَه وَ فُتِحَتْ لَهُم اَبْوابَ السَّماءِ وَ اُعِدَّتْ لَهُم مَقاعِدَ » فرشتگان آنان را در بر مى گیرند و آرامش بر آنان نازل مى شود، درهاى آسمان بر آنان « الکِرامات گشوده و جایگاه خوبى برایشان آماده مى شود.
  5. در خطب هاى دیگر مى فرماید : نهج البلاغه، خطبه ١٩٩ ) نماز گناهان را و اِنَّها لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَق وَ تُطلِقُها اِطْلاقَ الرَّبَق » مثل برگ درختان مى ریزد و گردن انسان را از ریسمان گناه آزاد مىکند.
  6. آنگاه در ادامه، تشبیهى جالب از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله نقل مى فرماید که: نماز همچون جوى آبى است که انسان روزى پنج مرتبه خود را در آن شستشو دهد، آیا دیگر آلودگى باقى مى ماند؟
  7. در خطبه ١٩٦ گوشه هایى از مفاسد اخلاقى همچون کبر و سرکشى و ظلم را برمى شمرد و سپس مى فرماید: درمان این مفاسد نماز و روزه و زکات است.
  8. آنگاه در مورد آثار نماز مى فرماید: تَسْکیناً لِاَطْرافِهِم، تَخْشیعاً لِاَبْصارِهِم، تَذْلیلاً لِنُفُوسِهِمْ، تَخْفیضاً لِقُلُوبِهِم، اِزالَةً لِلْخَیْلاءِ عَنْهُم اِنْ اَوْ » نماز به همه وجود انسان آرامش م ىبخشد، چشمها را خاشع و « حَشَتْهُم الْوَحْشَة آنَسَهُمْ ذِآْرک خاضع مىگرداند، نفس سرآش را رام، دلها را نرم و تکبر و بزر گمنشى را محو مى کند. به هنگام وحشت و اضطراب و تنهایى، یاد تو موجب انس و الفت آنها مى شود.
  9. البتّه روشن است که همه مردم چنین بهر ههایى را از نماز ندارند، بلکه تنها گروهى هستند که شیفته نماز و یاد خدا هستند و آن را با تمام دنیا عوض نمى کنند.

 

1- آثار و برکات عبودیّت و بندگى

  1. احساس غرور و افتخار «اِلهى کفى بى عِزّاً اَنْ اَکونَ لَک عَبْداً
  2.  »امام زین العابدین علیه السلام در مناجات خود مى گوید همین افتخار مرا بس که بنده تو باشم. چه افتخارى از این بالاتر که انسان با خالق خود سخن بگوید و او کلام انسان را بشنود و بپذیرد! بحار، ج ٧٧ ، ص ٤٠٢ )
  3. در این دنیاى ناچیز، اگر مخاطب انسان شخصى بزرگ و دانشمند باشد، انسان به وجود او افتخار و از مصاحبت با او احساس غرور مى آند و از اینکه زمانى شاگرد فلان استاد بوده است بر خود مى بالد.

    ٢- احساس قدرت

  1. کودک مادامى که دستش در دست پدرى قوى و مهربان است احساسِ قدرت مىکند، امّا اگر تنها شود هر لحظه ترس و دلهره دارد که دیگران او را آزار دهند.
  2. انسانى که متّصل به خدا شد، در برابر ابرقدرت ها و طاغوت ها و مستکبرین احساس قدرت مى کند.

     ٣- احساس عزّت

  1. عزّت به معنى نفوذناپذیرى است. در مکتب انبیا تمام عزّت ها از آنِ خداست، چنانکه همه قدر تها از اوست. لذا قرآن از کسانى که به سراغ غیر خدا م ىروند انتقاد مى کند که آیا از غیر خدا عزّت( مى خواهید؟( سوره نساء، آیه ١٣٩
  2. طبیعى است که اتصال به عزیزِ مطلق و قدرت بى نهایت، به انسان عزّت مى دهد. چنانکه کلماتى طاغوت ها را در نزد انسان حقیر و او را در برابر آنها عزیز مىکند. « اللّه اکبر » همچون
  3. لذا قرآن به ما دستور مى دهد که در سختى ها و مشکلات از نماز و عبادت کسب قدرت و قوّت کنیم:
  4. کسب قدرت و قوّت : وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَو ةِ  ( سوره بقره، آیه ٤٥ )« »
  5. اولیاى خدا نیز در مقاطع حسّاس، خود را با نماز تقویت مىکردند.  عصر روز نهم محرّم در کربلا،
  6. لشگر یزید به خیم هگاه امام حسین علیه السلام حمله کرد. امام فرمودند: یک شب جنگ را به تأخیر بیندازید
  7.  که من نماز را دوست دارم و مىخواهم امشب را تا صبح به عبادت بپردازم.
  8. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی