پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                   بسم الله الرحمن الرحیم

                   اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

  1. نماز 3- افراط و زیاده روى
  2. آرى اینگونه افراط و زیاده روى در عبادت، مردم را فرارى مى دهد.
  3. استاد شهید مرتضى مطهرى نقل مىکند که عمروعاص دو پسر داشت؛ یکى طرفدار حضرت على علیه السلام شد و دیگرى طرفدار معاویه. روزى پیامبر به فرزند خوب عمروعاص (عبداللّه) فرمود: شنیده ام که تو شبها را به عبادت و روزها را به روزه مى گذرانى، گفت بله یا رسول اللّه،( پیامبر فرمود: من این راه را قبول ندارم.( طهارت روح، ص ١٢٢بحار، ج ٧٨ ، ص ٣٥٧
  4. ) در روایات مىخوانیم روح انسان، گرایش و فرار دارد. اِنَّ لِلْقُلُوبِ اِقْبالاً وَاِدْباراً » :
  5. هرگاه رو مى کند و گرایش دارد بهره گیرى کنید و هرگاه آمادگى ندارد به او فشار نیاورید که ناخودآگاه عکس العمل منفى نشان مى دهد.
  6. در سفارشات اسلامى آمده که اوقات خود را چهار قسمت کنید و سهمى را براى تفریح و لذّت( بگذارید که اگر اینگونه عمل کردید براى کارهاى دیگر نشاط خواهید داشت.( بحار، ج ١٤ ، ص ٤١
  7. قرآن کریم به یهودیانى که در روز استراحت و تعطیل، به سراغ ماهیگیرى و کار مىرفتند عنوان متجاوز مىدهد.
  8. سوره بقره، آیه ٦٥ ) ما از )« وَ لَقَد عَلِمْنَا الَّذینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِى السَّبْتِ » :
  9. متجاوزین روز شنبه (که حریصانه به سراغ کار مى رفتند) آگاهیم.
  10. به هر حال حفظ نشاط و روحیه در عبادت، یک اصل است که با میانه روى حاصل مى شود.

 

مدیریت در عبادت

  1. مدیریت تنها در مسائل اجتماعى و اقتصادى و سیاسى نیست، بلکه امور عبادى نیز نیاز به مدیریت دارد.
  2. در مدیریت اصولى مطرح است: برنامه ریزى و طرح کار، گزینش نیروى کارآمد، انضباط و نظارت،
  3. تشویق و کنترل و امثال اینها. در عبادت نیز باید این اصول رعایت شود تا موجب رشد و کمال شود.
  4. نماز یک طرح معیّن دارد، با تکبیر آغاز مىشود و با سلام تمام. تعداد رکعات و رکوع و سجودش مشخّص است.
  5. اوقات انجام آن مخصوص، و جهت آن رو به قبله است.
  6. امّا طرح تنها کافى نیست، اقامه و اجراى آن نیز نیاز به گزینشِ امام جماعتى جامع و جامعه نگر دارد.
  7. باید مردم را از طریق آداب و اخلاق و نظافت و نشاط به نماز و مسجد ترغیب و تشویق کرد.
  8. باید نظم و هماهنگى در صفوف جماعت و تبعیت از امام جماعت مراعات شود و به هر حال مدیریتى کامل را مى طلبد تا به بهترین نحو پیاده شود.

 

عبادت، داروخانه شبانه روزى

  1. هر کس در هر لحظه و در هر شرایطى بدون هیچ وقت قبلى و واسط هاى مى تواند با خدا ارتباط برقرار کند
  2. . هر چند اوقاتى مخصوص از قبیل هنگام سحر، غروب جمعه، پس از خطبه هاى نماز
  3. جمعه، هنگام نزول باران و یا شب قدر، دعا و عبادت حال دیگرى دارد،
  4. اما دعا و نیایش اختصاصى به این اوقات ندارد.
  5. سوره طه، آیه ١٤أَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکرِى » . عبادت در هر حال داروى غفلت و نسیان و عصیان است.
  6. یا) اَلا بِذآرِاللّهِ تَطمَئنُّ القُلُوب »نماز . ) مایه آرامش و اطمینان خاطر و زدونِ اضطراب ها و دل نگرانى هاست( سوره رعد، آیه ٢٨

 

عبادت، مایه آرامش

  1. شما طاغوت هاى قُلدر و سرمایه داران بزرگ و صاحبان علم و صنعت و تکنولوژى را مى شناسید،
  2. ولى آیا از آنها آرامش هم سراغ دارید؟
  3. آیا جوامع غربى امروز در آرامش روحى و روانى بسر مى برند؟
  4. آیا قدرت و صنعت و ثروت براى بشر امروز، صلح و دوستى و اطمینان خاطر و آرامش به ارمغان آورده است؟
  5. اما عبادت و اطاعت خدا، براى اولیاى خدا چنان حالتى بوجود مى آورد که در هیچ شرایطى دچار اضطراب نمى گردند
  6. در اینجا مناسب است دو خاطره از رهبر کبیر انقلاب اسلامى امام خمینى قدس سره نقل کنم:
  7. بدنبال فرار شاه از ایران، با آنکه هنوز نوکر بى اختیارش شاپور بختیار حکومت مى کرد، امام خمینى تصمیم گرفت بعد از پانزده سال تبعید به کشورش باز گردد. خبرنگار در هواپیما از ایشان سؤال مى آند: اکنون چه احساسى دارید؟ مىفرماید: هیچ!
  8. در حالى که در آن زمان میلیو نها ایرانىِ عاشق، نگرانِ جان امام بودند، امام با آرامش خاطر در هواپیما مشغول نماز شب و ذکر خدا بودند. این آرامش تنها بخاطر یاد اوست.
  9. خاطره دیگر که از فرزند امام مرحوم حاج سیّد احمد آقا شنیدم آنست که روز فرار شاه از ایران، دهها خبرنگار و عکاس از سراسر دنیا در منزل امام در پاریس اجتماع آرده بودند تا سخنان امام را به دنیا مخابره کنند. امام روى صندلى ایستاد، چند کلمه اى سخن گفت، سپس رو به من کرد و پرسید: احمد، آیا ظهر شده است؟ گفتم بله، امام بدون معطّلى سخن خود را قطع آرد و براى نماز اوّل وقت از صندلى پایین آمد. همه گیج شدند که چه خبر شده است، گفتم: امام نمازش را اوّل وقت مىخواند.
  10. آنچه امام در پاریس انجام داد درسى بود که از پیشوایش امام رضاعلیه السلام آموخته بود.
  11. در تاریخ آمده، رهبر گروه صابئین که نامشان در قرآن آمده است، دانشمندى مغرور و متعصّب بود. هر بار که با امام رضاعلیه السلام به گفتگو مى نشست زیر بار نمى رفت، تا آنکه در جلس هاى چنان تار و پود افکارش در هم ریخت که گفت: اکنون قلبم نرم شد و منطق شما را پذیرفتم.
  12. در این هنگام صداى اذان بلند شد، امام رضاعلیه السلام به قصد نماز جلسه را ترک کردند،
  13. دوستان امام هر چه اصرار کردند که اگر لحظاتى جلسه را ادامه دهید او و تمام پیروانش مسلمان مى شوند، فرمودند:
  14. نماز اوّل وقت مهمتر از بحث است، او اگر لایق باشد بعد از نماز هم مى تواند حق را بپذیرد.
  15. دانشمندِ صابئى که این صلابت و قاطعیت و تعبّد و عشق به حق را در امام دید بیشتر علاقمند( شد.( بحار، ج ٤٩ ، ص ١٧٥
  16. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

   

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی