20 - نماز بسم اللّه » جزء سوره حمد و یک آیه مستقل است؟ معاویه روزى در نماز بسم اللّه را نگفت، مردم به او اعتراض کرده و گفتند آیه را دزدیدى یا فراموش کردى؟
شنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۵۱ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم ...
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- نماز 20- بسم الله..
- چرا هر کارى را با بسم اللّه » شروع کنیم؟
- همانگونه که محصولات یک کارخانه آرم و علامت مخصوص آن کارخانه را دارد و مثلاً یک کارخانه چینى سازى علامت خود را روى تمام ظروف مى زند، چه ظرفهاى بزرگ و چه کوچک،
- و یا هر کشورى پرچمى مخصوص به خود دارد که هم بر فراز ادارات و پادگانها برافراشته است و هم بر فراز
- کشتى ها و هم بر روى میز ادارى کارمندان، نام خدا و یاد خدا نیز آرم و نشانه مسلمانى است و
- علامت و رمز این مسلمانى است و در هر کارى، چه بزرگ و چه کوچک و در هر « بسم اللّه »
- جمله مکانى، چه مسجد و چه کارخانه و در هر زمانى، چه صبح و چه شام، این کلام مبارک بر زبان را فراموش نکن، حتى در نوشتن یک « بسم اللّه » : مسلمان جارى است
- و لذا در حدیث مى خوانیم را به کودک یاد دهد، وارد شده «
- بسم اللّه » بیت شعر. روایاتى نیز در پاداش کسى که براى اوّلین بار است.( تفسیر برهان، ج ١، ص ٤٣
- بسم اللّه » جزء سوره حمد و یک آیه مستقل است؟ « بسم اللّه الرحمن الرحیم » آیا
- گرچه بعضى افراد، بسم اللّه را جزء سوره ندانسته و یا قرائت آن را در نماز ترک کرده اند،
- اما مورداعتراض مسلمین واقع شده اند. چنانکه معاویه روزى در نماز بسم اللّه را نگفت، مردم به او اعتراض کرده و گفتند آیه را دزدیدى یا فراموش کردى؟( ؟ اَسَرَقْتَ اَمْ نَسیتَ » مستدرک حاآم، ج ٣، ص «! (٢٣٣
- فخر رازى در تفسیر خود شانزده دلیل مىآورد که بسم اللّه جزء سوره حمد است
- و آلوسى نیز در تفسیر خود این اعتقاد را دارد. احمدبن حنبل نیز در مُسند خود آورده است که بسم اللّه جزء سوره است.
- امامان معصوم علیهم السلام اصرار داشتند که در نماز، بسماللَّه را بلند بگویند. امام باقر علیه السلام در مورد
- کسانى که «بسماللَّه» را در نماز نمىخواندند و یا جزء سوره نمىشمردند، مىفرمود: «سرقوا اکرم آیة»
- بهترین آیه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بیهقى در ضمن حدیثى آمده است: چرا بعضى «بسماللَّه» را جزء سوره قرار ندادهاند!
- به اعتقاد اهل بیت رسو ل اللّه صلوات اللَّه علیهم اجمعین، که صد سال سابقه بر رهبران فقهىِ مذاهب اهل تسنّن دارند و در راه خدا به شهادت رسیده و در قرآن نیز بر عصمت و پاکى آنها صراحت آمده است بسم الله خود آیه اى مستقل و جزء سوره است. «
- امامان معصوم علیهم السلام اصرار داشتند که در نماز « بسم اللّه » را بلند بگویند
- و امام باقرعلیه السلام در مورد آسانى که آیه بسم اللّه را در نماز نمى خواندند و یا جزء سوره نمى شمردند فرمود: ! )« سَرقوا اَکرم آیة . بهترین آیه قرآن را به سرقت بردند »مسند احمد، ج ٣، ص ١٧٧ و ج ٤، ص ٨٥ )
- علامه شهید مطهرى در تفسیر سوره حمد، ابن عباس، عاصم، کسائى، ابن عمر، ابن زبیر، عطاء، طاووس، فخر رازى و سیوطى را از جمله کسانى معرفى مىکند که بسم اللّه را جزء سوره مى دانسته اند.
- البتّه در ابتداى سوره برائت (سوره توبه)، بسم اللّه نیامده است که به فرموده حضرت على علیه السلام بخاطر آن است که بسم اللّه کلمه امان و رحمت است و با اعلام برائت از مشرکین سازگار نیست.
- بسم اللّه
- بسم اللّه، نشانگر رنگ وصبغه الهى وبیانگر جهت گیرى توحیدى ماست.
- بسم اللّه، رمز توحید و قرین کردن به نام دیگران رمز کفر و به نشانه شرک است.
- به درکنار نام خدا، نام دیگرى را ببریم و نه به جاى نام او نام دیگرى قرار دهیم. معناىِ « سَبِحّ اسْمَ رَبّک » که حتى اسم پروردگار نیز باید از هر شریکى منزّه باشد.
- بسم اللّه، رمز بقا و دوام است و هرچه رنگ خدایى نداشته باشد فانى است.( کلُّ شَئ هالِکٌ اِلاّ وَجْهه ( سوره قصص، آیه ٨٨ .«
- بسم اللّه، رمز عشق به خدا و توکل به اوست.
- بسم اللّه، رمز دورى از تکبر و اظهار عجز به درگاه خداست.
- بسم اللّه، رمز بیمه آردن کارها با نام خداست.
- بسم اللّه، رمز قداست بخشیدن به کارهاست.
- بسم اللّه، رمز ذکر و یاد همیشگى خداست که خدایا ترا در هیچ حال فراموش نمىکنم.
- بسم اللّه، بیانگر هدف انسان است که خدایا هدفم تو هستى، نه مردم، نه دنیا و نه هوسها.
- بسم اللّه، یعنى فقط و فقط از او استمداد مىجویم نه دیگران.
- بسم اللّه، بیانگر آن است که محتواى سوره از مبدأ حق و مظهر رحمت نازل شده است.
- واژه اللّه : بعضى ریشه «اللّه» را از «الِهَ» بمعناى «عَبَدَ» دانسته و «اللّه» را به معبود واقعى معنى کردهاند که تمام کمالات را دارا باشد. امّا بعضى آنرا از «وَلِهَ» دانستهاند که بمعناى دلباختگى و عشق و حیرت است.
- بنابراین کلمه «اللّه» یعنى ذات مقدسى که جذبه او همه را متحیر و شیفته خود ساخته است.
- باید توجه داشت کلمه خدا یا خداوند ترجمه اى کامل براى کلمه اللّه نیست زیرا خدا در اصل خودآى » است که در فلسفه، واجب الوجود گفته مى شود نیز بمعناى صاحب « است
- چنانکه در ادبیات فارسى مى گوییم: خداوندِ خانه یعنى صاحبِ خانه و ناگفته پیداست که معناى صاحب یاواجب الوجوب براى ترجمه اللّه کوتاه و نارساست.
- بلکه «اللّه» معنى ذاتى که شایسته عشق و پرستش است، زیرا همه کمالات را در بر دارد.
- در قرآن حدود صد نام براى خدا آمده است که « اللّه » جامع ترین آنهاست.
بسم الله الرحمن الرحیم ... اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۷/۱۷