پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                       بسم الله الرحمن الرحیم

                        اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. نماز 13- انگیز هاى پاک
  2. ( سوره نور، آیه ٣٩وَالَّذینَ آَفَروُا اَعْمالُهُم آَسَرابٍ بِقیعَة یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً » :
  3. اعمال کافران همچون سرابى است در بیابان خشک، که انسان تشنه آنرا آب مىپندارد
  4. اصولاً اسلام، عملى را صالح مى داند که هر چهار عنصر آن نیک باشد: عمل، انگیزه، وسیله و شیوه.
  5. نه تنها در ابتداى کار قصد قربت لازم است، بلکه در طول عمل باید قصد قربت دوام داشته باشد، والاّ کلّ عمل باطل است.
  6. اگر موتور هواپیما حتى دقیقه اى از کار بیفتد سقوط حتمى است. شرک و ریا در نیّت، حتى اگر یک لحظه باشد تمام عمل را حبط و نابود مى کند.
  7. خاطره : در یک مسافرت هوایى، همه مسافرین هواپیما را که در آستانه حرکت بود پیاده کردند و ساعت ها پرواز به تأخیر افتاد. سبب آنرا پرسیدم، گفتند: یک سوسک در هواپیما دیده شده است!
  8. گفتم:  این همه تأخیر بخاطر یک سوسک! گفتند: بله زیرا چه بسا همین سوسک یک سیم را بجود و سیستم کنترل هواپیما مختلف شود و حادثه اى رخ بدهد.
  9. چه بسا کارهاى خیرى که باید سبب پرواز انسان به سوى خدا شود، امّا بخاطر یک مرض روحى نه فقط موجب صعود، بلکه سبب سقوط او گردد.
  10. نیتّ به کار ارزش مىدهد
  11. فرض کنید شخصى از روى ظلم و تجاوز یک نفر را کشت و بعداً معلوم شد که مقتول نیز یک انسانِ جنایتکار بوده که باید اعدام مى شده است. در اینجا با اینکه کار قاتل مفیده بوده است، امّا مردم قاتل را ستایش نمىکنند، زیرا قصد او کشتن یک انسان بى گناه بود، نه کشتن یک مفسد فى الارض.
  12. پس مفیدبودن یک عمل کافى نیست تا آن عمل صالح باشد بلکه لازم است با انگیز هاى پاک نیز همراه باشد.
  13. قرآن، در همه جا روى قصد قربت تکیه مىکند، چه در خمس و زکوة و انفاق هاى مالى و چه در لِوَجْهِ » ،( سوره بقره، آیه ١٩٠فى سَبیلِ اللَّهِ » جنگ و جهاد با دشمنان. اینکه قرآن روىِ آلمات
  14. سوره بقره، آیه ٢٠٧ ) تکیه مى کند، نشاناِبْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ » ،( سوره انسان، آیه ٩اللّهِ دهنده اهمیت قصد قربت است.
  15. کسانى که با ساختن مدرسه و بیمارستان و راه و خوابگاه براى مردم کارهاى مفید انجام
  16. مى دهند، اگر قصد الهى نداشته باشند به خودشان ظلم کرده اند زیرا خود از آن عمل هیچ بهره اى ندارند گرچه دیگران از آن بهر ههاى فراوان مى برند.
  17. « الَّذینَ آمَنوُا وَ عَمِلوُا الصَّالِحاتِ » : اینکه قرآن همواره عمل صالح را در کنار ایمان مىآورد و مى فرماید
  18. سوره نحل، آیه ٩٧ )، بخاطر آنستمَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ اَو اُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِن » : و یا مىفرماید
  19. که حُسن فعلى به تنهایى کفایت نمىکند، بلکه حُسن فاعلى نیز لازم است.
  20. دو خاطره
  21. « اَشهَد ان لااله الاّ اللّه » بلال حبشى که مؤذّن پیامبر اآرم صلى الله علیه وآله بود در گفتنِ جمله بجاىِ شین، سین مىگفت، زیرا زبانش گیر داشت. مردم این را عیب مى گرفتند،
  22. اما پیامبر فرمود: ( سینِ بلال در نزد خدا شین است.( مستدرک الوسائل، حدیث ٤٦٩٦ گرچه در ظاهر آ اشهدش ناقص است، اما چون قصد قربت وحُسن نیّت دارد پاداش دارد.
  23. عبداللّه بن مکتوم، یکى از یاران مخلص پیامبر و شخصى نابینا بود. روزى این صحابى بزرگ وارد مجلسى شد که پیامبر و عده اى مشغول گفتگو بودند. او که افراد جلسه را نمىدید با صداى بلند مشغول صحبت شد. یکى از افراد جلسه به او عبوس کرد و ناراحت شد.
  24. با آنکه براى شخص نابینا، عبو س کردن و لبخندزدن فرقى نمى کند زیرا او نمى بیند،
  25.  امّا قرآن براى همین عبوس کردن یک سوره نازل کرد و در ده آیه پى درپى شخص عبوس کننده را گوبید.
  26. ( سوره عبس آیات ١ تا ١٠ )«... عَبَسَ وَ تَوَلّى اَنْ جاءَهُ الْاَعْمى وَ ما یُدْریک لَعَلَّه یَزَّآّى »
  27. پس ملاکِ عمل، مفید بودن یا مضر بودن نیست که عمل را با دیگران بسنجیم و بگوییم: اگر عمل به دیگران فایده اى رساند، عمل صالح و اگر ضررى رساند عمل غیرصالح است.
  28. بلکه باید رابطه عمل را با خود شخص هم بسنجیم که او عمل را به چه هدفى انجام داد و آیا عمل فى نفسه حتى اگر به دیگران هم فایده اى نرساند و یا ضررى نزند، چگونه است؟
  29. آرى در مکتب انبیا، اخلاق ارزش ذاتى دارد نه عَرَضى، مانند اخلاق بشرى که براى جذب مشترى و بالابردن تولید و جمع کردن مردم به دور خود است. در سوره عبس، انتقاد براى آن است که چرا تو براى نابینا عبوس کردى، گرچه نابینا ترا نمىبیند، زیرا عبوس کردن بر مؤمن به خودى خود عمل زشتى است.
  30. به هرحال قصد قربت، یعنى همه کارها را با معیار الهى انجام بده و کارى به بازتاب هاى سیاسى و اجتماعى و خوشامدِ دیگران نداشته باش.قصد قربت، یعنى کار را براى خدا انجام بده و از نیش و نو شها نهراس.
  31. قرآن در وصفِ مؤمنان واقعى مىفرماید:  سوره مائده، آیه ٥٤ ) )« یُجاهِدوُنَ فى سَبیلِ اللَّهِ وَ لایَخافُونَ لَوْمَةَ لائمٍ » : در راه خدا جهاد مى کنند و از سرزش ملامت کنندگان هراسى ندارند.
  32. قصد قربت، یعنى حق را بگو و از احدى جز او پروا نداشته باش. چنانکه قرآن مبلّغین الهى را چنین توصیف می کند
  33. در توصیف  مبلغین سوره احزاب، آیه ٣٩اَلَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ اَحَداً اِلاَّ اللَّه) آنانکه پیامهاى الهى را تبلیغ مى دانند و از او خشیت دارند و از کسى جز خدا نمى ترسند.
  34. خاطره : روزى در حرم امام رضاعلیه السلام مشغول دعا و زیارت بودم و حالى داشتم. یکى از زائران در کنارم قرار گرفت و بخاطر بحث هاى شب جمعه در تلویزیون مرا شناخت و اسکناسى را که چند تا کرده بود به من داد و گفت: آقاى قرائتى این پول را به فقیر بدهید.
  35. گفتم: من هم مثل شما براى زیارت آمده ام و در مشهد فقیرى را نمىشناسم خودتان آنرا به فقیرى بدهید. لحظاتى گذشت و دوباره حرف خود را تکرار کرد و من نیز همان جواب را دادم
  36. و به دعا مشغول شدم. بار سوّم حرفش را تکرار کرد، من ناراحت شدم و گفتم: شما امروز با یک بیست تومانى سه بار حواس مرا پرت کرد ه اى، خواهش مى کنم مزاحم نشوید و این پول را خودتان به فقیرى بدهید.
  37. او گفت:  آقاى قرائتى بیست تومانى نیست، هزار تومانى است.
  38. من که تا آن زمان فکر مى آردم یک اسکناس بیست تومانى براى فقیر مى دهد، لحظاتى تأمل کردم
  39. و از ناراحتى ام کاسته شد. گفتم: در اینجا مؤسسه اى است براى کمک به بچه هاى یتیم، گفت: اختیار با شماست هر کجا که صلاح دیدید مصرف کنید، او پول را داد و رفت.
  40. من کتاب دعا را کنار گذاشتم و به فکر فرو رفتم که اگر براى خداست، چه فرقى میان بیست تومانى و هزار تومانى است؟
  41. فهمیدم که این صحنه براى من آزمایشى بود تا بدانم هنوز قصد قربت در من زنده نشده است.   اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی