قرآن : یة الکرسى : دربقره بزرگترین سوره قرآن است، ماجراى تغییر قبله، بهانه تراشىهاى بنى اسرائیل، آفرینش حضرت آدم و شیطان و ازتاریخ پیامبران آدم و ابراهیم و موسى و هاروت و ماروت و طالوت و جالوت
چهارشنبه, ۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۵:۰۷ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- آیة الکرسى فضیلت آیة الکرسى:شروع شنبه 25/3/1392—6شعبان
- آیة الکرسى : در سوره بقره و آیه دین که بزرگترین آیه قرآن است، ماجراى تغییر قبله، بهانه تراشىهاى بنىاسرائیل، آفرینش حضرت آدم و نافرمانى شیطان و فرازهایى از تاریخ تعدادى از پیامبران مانند حضرت آدم و ابراهیم و موسى علیهم السلام و داستان هاروت و ماروت و طالوت و جالوت بیان شده است.
- آیة الکرسى1. آیه اول1. فضیلت و وجه نامگذاری به مناسبت کلمه کرسی به این اسم نامگذاری شده لا إِلهَ إِلا هُوَ بقره/ 255. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم): مَنْ قَالَ: لا إِلهَ إِلا اللَّه مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلاصُهُ بِهَا أَنْ یَحْجُزَهُ لا إِلهَ إِلا اللَّه عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ ثوابالاعمال، ص 5. «هر که لا إِلهَ إِلا اللَّه بگوید از روى اخلاص داخل بهشت شود و اخلاصش آنست که لا إِلهَ إِلا اللَّه او را مانع شود از آنچه خداى عز و جل حرام گردانیده».
- وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّهِ فَکَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ حج/ 31. هر که بخدا شرک آورد، گویى از آسمان سقوط مىکند و مرغ او را با سرعت مىرباید یا اینکه باد او را به جاى دور دستى مىبرد.
- لا إِلهَ إِلا اللَّه از گوش نوزاد تا گوش میّت
- لا إِلهَ إِلا اللَّه شعاری که هر روز و شب باید فضا را از آن پر کرد. (اذان)1 الْحَیُ بقره/ 255.
- لا إِلهَ إِلا اللَّه : شماره 70 دعای جوشن کبیر: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم): یَا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَیٍّ وَ یَا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ حَیٌّ یَا حَیُّ الَّذِی لا یُشَارِکُهُ حَیٌّ یَا حَیُّ الَّذِی لا یَحْتَاجُ إِلَی حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی یُمِیتُ کُلَّ حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی یَرْزُقُ کُلَّ حَیٍّ یَا حَیّاً لَمْ یَرِثِ الْحَیَاةَ مِنْ حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی یُحْیِی الْمَوْتَی یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ البلدالامین، ص 408.
- 2 الْقَیُّومُ بقره/ 255. : کسی که وابسته نیست ولی دیگران به او وابسته هستند. (مفردات)
- کلمه قیّوم از قیام سه مرتبه در قرآن به کار رفته. هر دفعه کنار حیّ. قیام بالذّات و همهجانبه است. خلقت، رزقرسانی، حیات و ممات و هدایت به دست اوست.
- 4 لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ بقره/ 255. قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): مَا مِنْ حَیٍّ إِلا وَ هُوَ یَنَامُ خَلا [مَا خَلا] اللَّهَ وَحْدَهُ عَزَّ وَ جَل کمالالدین، ج 2، ص 666. غالب نمیشود بر او نه چُرت و نه خواب: حریف فلان قدرت نیست نه تیپ نه لشکر فلان دونده را نمیشود گرفت نه با پا نه با موتور
- 5 لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الارْض بقره/ 255. او مالک حقیقی همه چیز به طور دائمی است. نه اعتباری، نه محدود، نه موقّت إِنَّ اللّهَ یَفْعَلُ ما یُریدُ حج/ 14. إِنَّ اللّهَ یَحْکُمُ ما یُریدُ مائده/ 1.دیگران: إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً حج/ 73. هَلْ یَسْمَعُونَکُمْ إِذْ تَدْعُونَ شعراء/ 72.إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبادٌ أَمْثالُکُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجیبُوا لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ اعراف/ 194. مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ عنکبوت/ 41.
اگر لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الارْضپس بخل و حرص چرا؟
- 2. الله لا اله الا هو: اللّهُ ؛ جامع تمام صفات ؛ لا إِلهَ , فرق إِله با اللّهُ..لا إِلهَ إِلا هُوَ بقره/ 255...لا إِلهَ إِلا اللّه صافات/ 35." لا إِلهَ إِلا هُوَ"++ بقره/ 255...لا إِلهَ إِلا أَنَا طه/ 14...لا إِلهَ إِلا أَنْت انبیاء/ 87...لا إِلهَ إِلا هُوَ بقره/ 255.
- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم): مَنْ قَالَ: لا إِلهَ إِلا اللَّه مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلاصُهُ بِهَا أَنْ یَحْجُزَهُ لا إِلهَ إِلا اللَّه عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ ثوابالاعمال، ص 5.
- وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّهِ فَکَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ حج/ 31.
- شعار توحید، شعار آزادگی از هرگونه بندگی است.
- اولین شعار اسلام: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: قُولُوا لا إِلهَ إِلا اللَّه تُفْلِحُوا المناقب، ج 1، ص 55.
- لا إِلهَ إِلا اللَّه برگ اول شناسنامه مسلمان
- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم): حَدَّثَنِی جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) قَالَ: سَمِعْتُ رَبَّ الْعِزَّةِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی یَقُولُ: کَلِمَةُ لا إِلهَ إِلا اللَّه حِصْنِی فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِی وَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی کشفالغمة، ج 2، ص 308.
- 6. من ذاالذی یشفع عنده : مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ بقره/ 255...با شعار هولاءِ شُفَعاونا عِنْدَ اللّهِ یونس/ 18...کسی شفیع نمیشود..شفاعت تکوینی و تشریعی نشانه ضعفِ او نیست...قیّوم بودن او خدشهبردار نیست تا بتوان در گوشهای دور از چشم او کاری کرد.
- 7. یعلم مابین ایدیهم وماخلفهم..یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ بقره/ 255...أَ لا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ ملک/ 14...یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الارْضِ وَ ما یَخْرُجُ مِنْها سبأ/ 2...یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفی طه/ 7...یَعْلَمُ خائِنَةَ الاعْیُن غافر/ 19...إِنَّ اللّهَ عَلیمٌ بِما یَصْنَعُون فاطر/ 8...وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ انعام/ 59...وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ بقره/ 255.
- 8 إِلا بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الارْضَ بقره/ 255...امام صادق (علیه السلام):" کرسی کنایه از علم و قدرت است."..أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنِ الاصْفَهَانِیِّ عَنِ الْمِنْقَرِیِّ عَنْ حَفْصٍ قَالَ:" سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:" وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَالارْض" (بقره/ 255) قَالَ عِلْمُهُ" توحید صدوق، ص 327.
- امام صادق (علیه السلام):" کرسی نام جهانی بس وسیع است تا آنجا که آسمانها و زمین نسبت به آن چون حلقه انگشتری است." قال الصادق (علیه السلام): قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم):" یَا بَاذَرّ! مَا السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ فِی الْکُرْسِیِّ إِلا کَحَلْقَةٍ مُلْقَاةٍ فِی أَرْضِ فَلاةٍ وَ فَضْلُ الْعَرْشِ عَلَی الْکُرْسِیِّ کَفَضْلِ الْفَلاةِ تِلْکَ الْحَلْقَةِ" خصال صدوق، ج 2، ص 523. اى أبا ذر، هفت آسمان در برابر کرسى نیستند جز حلقهاى افتاده در زمین بیابان پهناور، و فضل و فزونى عرش بر کرسى چون فزونى بیابان پهناور است بر آن حلقه.علومی است که به جز خدا کسی نمیداند.
- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:" وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الارْض فَقَالَ السَّمَاوَاتُ وَ الارْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا فِیالْکُرْسِیِّ وَ الْعَرْشُ هُوَ الْعِلْمُ الَّذِی لا یَقْدِرُ أَحَدٌ قَدْرَهُ" توحید صدوق، ص 327. از امام ششم (علیه السّلام) در تفسیر قول خدا عزّ و جلّ «فرا دارد کرسیش آسمانها و زمین را» فرمود: آسمانها و زمین و آنچه میان آنها است در کرسى است، و عرش همان دانشى است که کسى آن را اندازه نتواند.
- 9 وَ لا یَودُهُ حِفْظُهُما بقره/ 255...إِنَّ رَبَّکَ هُوَ الْقَوِیُّ الْعَزیزُ هود/ 66. محافظ اصلی را او بدانیم و خود را به او بسپاریم...کسی که نگهبان هستی است مرا هم حفظ خواهد کرد...هیچگاه از اداره جهان خسته نمیشود
- 10 وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ بقره/ 255...برتر و بالاتر است از شبیه و شریک و کمبود و عجز و نقص، برتر از خیال و وصف..بر جهان تسلّط کامل دارد، به بنبست نمیرسد..
- به این چنین خدائی میشود توکل کرد: وَ تَوَکَّلْ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوت فرقان/ 58...به او عشق ورزید: یُحِبُّونَهُ مائده/ 54...به او امید بست: یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ بقره/ 218...مقایسه کنید این خدا را با خدای تورات و انجیل و مکاتب مادّی
- 2. آیه دوم1 لا إِکْراهَ فِی الدِّین بقره/ 256...هر کس برهان دارد نیاز به اجبار ندارد...زور در اعمال فیزیکی است نه در عقاید..اسلام دین آزادی است و جنگها به خاطر:.مبارزه با طاغوت..مبارزه با خرافات..مبارزه با تحجّر..و دفاع از عقاید است..برداشتن موانع آزادی:
- 2 قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِ بقره/ 256...راه حق روشن است...قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام): اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِینَ إِلَیْکَ وَالِهَةٌ وَ سُبُلَ الرَّاغِبِینَ إِلَیْکَ شَارِعَةٌ وَ أَعْلامَ الْقَاصِدِینَ إِلَیْکَ وَاضِحَةٌ البلدالامین، ص 295.
- فَلِلّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ انعام/ 149.مخبتین ای متواضعان .. خدا یا دلهای فروتنان ، متواضعان.سرگردان به سوی توست و راه های مشتاقان به در گاهت نمایان است.
- 3. فمن یکفر بالطاغوت ویومن بالله.. فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطّاغُوتِ وَ یُومِنْ بِاللّهِ بقره/ 256...دیو چو بیرون رود فرشته درآید..لا إِلهَ: إِلا اللَّه...أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ: رُحَماءُ بَیْنَهُمْ فتح/ 29...یَکْفُرْ بِالطّاغُوتِ: وَ یُومِنْ بِاللّه بقره/ 256...نشانه اسلام ناب محمدی طاغوت را کفر دانستن و مبارزه با مستکبرین است.
- 4 فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی بقره/ 256...تکیه به طاغوت گسستنی است...اتّصال به اولیاء خدا بهترین نمونه تمسّک است...محکم بودن کافی نیست، محکم گرفتن هم لازم است. استَمْسَکَ..عروههای دیگر وُثْقی نیستند. قابل اتّکاء نیستند...کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوت عنکبوت/ 41....إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً نساء/ 76.
- 5 لا انْفِصامَ لَها بقره/ 256...راه خدا راه حق و فطرت است و همیشه جاوید خواهد بود و هیچوقت فروپاشی ندارد...طاغوتها، فرعونها، نمرودها و ... قابل اعتماد نیستند. همه رفتند، از آنان خبری نیست...تصمیم بر گسستن راه خدا دارند امّا گسسته نمیشود. یُریدُونَ لِیُطْفِوا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون صف/ 8...و اللّهُ سَمیعٌ عَلیم بقره/ 256.
- 3. آیه سوم1 اللّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بقره/ 257....مؤمن یک ولایت را میپذیرد" ولی" و کافر" اولیاء": أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللّهُ الْواحِدُ الْقَهّار یوسف/ 39...راه حق نور است و یکی و راه باطل تاریک و متعدد" ظلمات"...در نور حرکت، رشد، آرامش، امید و علم هست....حیف نیست این ولی را رها کنیم، او ولی ما هست ما عبد او نباشیم.
- قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) : إِلَهِی! أَدْعُوکَ فَتُجِیبُنِی وَ إِنْ کُنْتُ بَطِیئاً حِینَ تَدْعُونِی صحیفه سجادیه، دعای 51. کسی که ولایت خدا را پذیرفت: رنگ خدایی میگیرد. راهش روشن است. آیندهاش معلوم..دیدش إِحْدَی الْحُسْنَیَیْن توبه/ 52...انفاقش فی سَبیلِ اللّهِ..رهبرش معصوم..طرف معاملهاش خدا..دلگرم است..بیمه است..ثابت است..مقاوم است: إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرین بقره/ 153.
- مفتخر است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم): اللَّهُ مَوْلانَا وَ لا مَوْلَی لَکُم خصال صدوق، ج 2، ص 397.
- نمیترسد: لا یَخافُون لا یَخْشَوْن ..مخلص است: إِنْ أَجرِیَ إِلا عَلَی اللّهِ هود/ 29.
- متوکّل است: إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ نور/ 32..مأیوس نیست...عقدهای نیست.
- 2 وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاوهُمُ الطّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ بقره/ 257 ..زیر پرچم طاغوت رفتن ورود به تاریکیهاست. تاریکی جهل، فقر، ذلّت، شهوت، ...پایان طاغوتپرستی خلود در آتش است.
- جایگاه آیه الکرسى در روایات و علت نامگذارى..اول این که چرا مىگویند آیه الکرسى؟ چون یک کلمهى کرسى در این آیه هست به این مناسبت اسمش آیه الکرسى هست.
- روایاتى داریم از شیعه و سنى که آیه الکرسى در قرآن مثل قلّه کوه است و حدیثى داریم حضرت امیر (علیه السلام) مىفرمایند: من هر شب در عمرم هر شب این آیه الکرسى را مىخوانم. براى بعضى از دعاها بعضى از نمازها خلاصه یک جایگاهى خاص دارد آیه الکرسى در سوره بقره هست. جزء سوم آیهى حدود دویست و پنجاه و شش به بعد «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ» (بقره/ 255).
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۴/۰۸