قرآن :جلسه پنجاه تفسیرسوره یس: استاد:بعضی مردم به طورکلی معاد را منکرند، چه جسمانی چه روحانی ، قرآن می فرماید: معادچیزی نیست که انسان منکرآن باشد،
شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳ ق.ظ
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه پنجاه تفسیرسوره یس: استاد حضرت آیت الله مظاهری26/11/89 سه شنبه11ربیع الاول.
- وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ (78)
- قُلْ یُحْییهَا الَّذی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلیمٌ (79)
- الَّذی جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ ناراً فَإِذا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ (80)
- بحث درباره معاد حسمانی است، بعضی مردم به طورکلی معاد را منکرند، چه جسمانی چه روحانی ، قرآن می فرماید: معادچیزی نیست که انسان منکرآن باشد، اینها که منکرند بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَه 120می خواهند جلویشان باز باشد، هرغلطی می خواهند بکنند،
- لذامی بیند معاد جلویش را می گیرد ازاین جهت منکر است ، درسوره قیامت می فرماید: اینکه اصلا معاد نباشد باعقل وباعاطفه وباعقل انسان نمی خواند،
- به عبارت دیگر سواد هم نمی خواهد اگریک کسی همان عقل عوامانه اش به کاربکا ربه اندازد می فهمد معاد است ، خود ش هم می فهمد اگرمنکر معاد است می خواهد سوء سوء وجدان را خاموش کند ،
- می خواهد به عقل بگوید حرکت نکن، تا من کارهای زشتم را انجام بدهم ،این ازبعضی مردمند که منکرمعادند، بعضی ازمردم منکرمعاد جسمانی هستند، ومی گویند باید معاد روحانی باشد،
- اما وقتی ما مردیم باجسمان کار ندارند، با روحمان کاردارند، بنابراین معادجسمانی را نمی شود درستش کرد
- بنابراین معاد روحانی است ومحال است که این جسم بیاید روح بیاید ضف محشر، بنابر این روح می آید صف محشروحساب وکتاب با روح است نه با جسم انسان،
- اما قرآن می گوید: حالا که معاد روحانی می گوئی باید جسمانی هم بگوئی، برای اینکه این روح ما دوتا لذت دارد دوتا الم دارد، یک لذت ها به واسطه جسم است، دارد، مثلا لذت روح ما لذت دارد که تحصیل علم بکند ،عبادت بکند ،
- خوب اینها لذات روحانی است، واین روح اگربخواهد این لذات را داشته باشد جسم می خواهد، یک وقت تحصیل علم فقط است ، رابطه با خداست تاجسم نباشد نمی شود،
- یعنی ابزار لذت بردن روح جسم است، براق جسم است، درالمش هم همین است، اگرروح را بخواهند به سوزانند روح سوخته نمی شود، باید یک ابزاری داشته باشند و جسم ابزاروح است، جسم را می سوزانند سرایت می کند به روح، وروح افسرده وشوخته می شود،
- لذا آلات ولذات روحانی به واسطه جسم است، این جسم ما می تواند الم یا لذت بچشد وقتی که روح داشته باشد، پس این انسان آلام ولذاتش این جسم است ، ابزارهم روح وهم جسم می خواهیم ،
- کسی که مرده است، روح ابزار وآلاتش این جسم است، روح فقط نه ، جسم فقط نه ، بایدهم روح باشد وهم جسم تا بتواند لذت معنوی والم جسمانی بچشد،
- لذا آلام ولذات متوقف روح وجسم است، سواد نمی خواهد، هرکسی می داند که این روح ماست که لذت می برد اما به واسطه جسم ، فلسفه نمی خواهد سواد نمی خواهد،
- هرروحی را بخواهند بسوزانندش الم باشد ، ویا لذت باشدجسم می خواهد، به واسطه این جسم است که لذت می برد، به واسطه این جسم است که الم می برد،
- جسم فقط نه الم ونه لذت ، روح فقط نه الم ونه لذت، واین دو باهم که ترکیب شد ، شد یک آدم گاهی زجروالم های جسمی می برد، گاهی روحی ،
- واگر بخواهد معاد باشد، بایدهم روح وهم جسم باشد، وروح فقط آلام ولذات جسمی را
- می تواند ببرد، آلام ولذات جسمی ناقص است ،دیگه نمی تواند نه حورالعین باشد، نه قصرها باشد، نه من تحت الانهار باشه، نه سوزندن باشه ،اگرروح فقط باشه نمی شه،
- لذا این عقل عوامانه ما می گوید هم باید جسم باشد،هم باید روح باشد، الااینکه مانده اند که چه جوری درستش بکنند،
- وقرآن می گوید:نمی خواهد دقت عقلی ودرفلسفه بروی، من می گویم این جور است خدا قدرت دارد، که دیروزمی گفتیم ازخاک این انسان را خلق کرده ،ازخاک این صورت بندی را کرده ،
- ودیروز راجع به نطفه گفتم،ازنطفه یک اسپر است ، یک قبوریکی ازمرد، یکی اززن دوتا تک سلول درست می شود، این تک سلوله کم کم آدمی می شود به دنیا می آید،
- خوب همان کسی که توانسته این کار را بکند می تواند معاد جسمانی هم درست بکند،
- قران روی این موضوع پافشاری دارد،
- فلا سفه که غرور نداشته باشند ، بخواند روی حرف خودشان نباشند ، می گویند صادق مصدق گفته قبول دارم ،
- لذا مثلا شیخ الرئیس درشفامی گوید: نمی توانم معاد جسمانی درست کنم،اراد ه
- یعنی علمم این قد رکشش ندارد، صادق مصدق یعنی قزان فرموده که معاد جسمانی داریم من هم می گویم چشم داریم ،
- یا مثلا مرحوم صدرالمتعلهین باحرکت جوهری آمده جلوا، ویامرحوم صدرالمتعلهین وشاگردهای او، معاد جسمانی درست شده
- به اندازه ای که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه دردرس ودریک فرصت های مناسب می فرمودند: پیرزنه چه جور معاد عوامانه را قبول دارد؟
- همان طور هم صدرالمتلهین قبول دارد، اما همان صدرالمتلهین باحرکت جوهریش وقتی بیاید درسوره واقعه، آلام درقیامت ولذات درقیامت خیلی آمده ،همان جور که ما می فهمیم همان جور معناش می کند،
- اصلا مثل اینکه حرکت جوهری ندارد، مثل شیخ الرئیس می گوید:که معاد جسمانی داریم چرا؟ چون قرآن گفته من هم تفسیرقرآن راهمین طور می کنم،
- بنابراین معاد هست روحانی آن مسلم است، ومعاد بدون روحانی بودن آن ممکن نیست، روح ابزارش این جسم است، پس معاد باید جسمانی باشد، وهمه مان می آئیم صف محشر هم روح داریم وهم جسم داریم،
- مثل این دنیا که هم روح داریم هم جسم ،روز قیامت می آئیم صف محشردربهشت وجهنم هم روح است وهم جسم، وبیش ازهزارجا ، تقریبا1400جا آیه معاد عمومی آمده
- امابیش ازهزارجا قرآن شریف می گوید معاد است آنهم معاد جسمانی، خدایا به حق این قرآن وعظمتش،
- خدا یا به حق این قرآن وآن حرف های دقی فلسفه اش ، درک معارف قرآن به همه ما مخصوصا بما ونسل جوانان ما عنایت بفرما،
- دشمنان اسلام همه نابود بفرما، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاتة ، وعجل فی فرجه مولاناصاحب الزمان.
- 120- بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَه القیامة5
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۵/۰۱