قرآن : آیة الکرسى 2- فضیلت آیة الکرسى:رفع غم واندوه : امام سجاد: مرا از هر پیشامدى نگاهدار، واز گناهان پاک گردان، و غم و اندوهم را دور فرما ،
پنجشنبه, ۹ تیر ۱۴۰۱، ۰۵:۲۰ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- آیة الکرسى 2- فضیلت آیة الکرسى:شروع شنبه 25/3/1392—6شعبان
- برخى «کرسى» را کنایه از قدرت و حکومت خدا مىدانند که آسمانها و زمین را در برگرفته است. با آنکه جهان بس وسیع است و زمین نسبت به آن همچون حلقه انگشترى در بیابان، ولى با همه اینها حفظ و نگهدارى آنها براى خداوند سنگین نیست. آیة الکرسى به مردم مىفهماند که خداوند نه تنها مالکِ عالَم و عالِم به تمام مملوکهاى خود است، بلکه سراسر هستى با همهى مخلوقاتش، تحت سلطه و قدرت اوست. و مردم قدرت نامحدود خالق را با قدرت مخلوق مقایسه نکنند. زیرا خستگى، از عوارض ماده است،
- امّا توانایى خداوند عین ذات اوست. «إِنَّ رَبَّکَ هُوَ الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ» على علیه السلام مىفرماید: خداوند را، نه گذشت زمان پیر و فرسوده مىکند و نه خود دگرگون گشته و تغییر مىیابد.
- «طاغوت» به کسى گفته مىشود که اهل طغیان و تجاوز باشد. «اجتناب» یعنى چیزى را در یک جانب و خود را در جانب دیگر قرار دادن. مراد از انابه به سوى خدا و اجتناب از طاغوت، همان است که در آیة الکرسى مىخوانیم: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ» «1»
- مبلغ باید قبل از تبلیغ با دعا وخواندن آیة الکرسى، دادن صدقه و استعاذه واقعى خودش را نزد خداى بزرگ بیمه کند.
- آیة الکرسى رفع غم واندوه : امام سجاد قال: یَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ کَاشِفَ الْغَمِّ، یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّی، وَ اکْشِفْ غَمِّی. یَا وَاحِدُ یَا أَحَدُ یَا صَمَدُ یَا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ، اعْصِمْنِی وَ طَهِّرْنِی، وَ اذْهَبْ بِبَلِیَّتِی. اى یگانه ویکتا اى مقصود در حوائج و خواستهها اى آنکه نزائیده و زائیده نشده ومانندى ندارى مرا از هر پیشامدى نگاهدار، واز گناهان پاک گردان، و غم و اندوهم را دور فرما ، و آیة الکرسى و قُلْ اعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ اعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ و قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ، تلاوت کن دفع غم واندوه گردد انشاالله. (الصحیفة السجادیة، دعای 54)
- ایمن ازفلج شدن: عَنْ رَجُلٍ سَمِعَ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام یَقُولُ: «مَنْ قَرَأَ آیة الکرسى عِنْدَ مَنَامِهِ، لَمْ یَخَفِ الْفَالِجَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛ وَ مَنْ قَرَأَهَا فِی دُبُرِ کُلِّ فَرِیضَةٍ، لَمْ یَضُرَّهُ ذُو حُمَةٍ». وَ قَالَ: «مَنْ قَدَّمَ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بَیْنَهُ وَ بَیْنَ جَبَّارٍ، مَنَعَهُ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ-
- میفرمود:هر کس آیة الکرسى را در وقت خواب بخواند از درد فلج نترسد ان شاء اللَّه، و هر که پشت سر هر نماز واجب آن را بخواند هیچ حیوانى که نیش زهر آگین دارد او را زیان نرساند. (أصول الکافی / ترجمه مصطفوى) مَنْ بَاتَ لَیْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ بِأَرْضِ کَرْبَلَاءَ ..
- کسى که شب نیمه شعبان به زمین کربلاء رفته و در آنجا هزار مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ خوانده و هزار مرتبه استغفار نموده و هزار مرتبه الحمد للَّه بگوید سپس ایستاده و چهار رکعت نماز خوانده و در هر رکعت هزار مرتبه آیة الکرسى قرائت نماید خداوند متعال دو فرشته را بر او موکّل کند که وى را از هر سوء و بدى و از شرّ هر شیطان و سلطانى حفظ کنند و حسنات او را نوشته ولى گناهانش را نمىنویسند و تا زمانى که با وى مىباشند براى او طلب آموزش مىنمایند.کامل الزیارات 4
- تعقیب نماز: لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یُنَزِّلَ هَذِهِ الْآیَاتِ تَعَلَّقْنَ بِالْعَرْشِ وَ قُلْنَ یَا رَبِّ تُنَزِّلُنَا عَلَى أَهْلِ الْخَطَایَا وَ الذُّنُوبِ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِنَّ... حضرت صادق علیه السّلام فرمود: خداى عز و جل باین آیات فرمان داد که بزمین فرود آیند، گفتند: پروردگارا بکجا ما را فرو میفرستى؟ بسوى خطاکاران و گنهکاران؟ پس خداى عز و جل بآنها فرمود: فرود شوید که بعزت و جلال خودم سوگند که هیچ کس از آل محمد (علیهم السلام) و شیعیان آنها شما را در هر روز دنبال نماز واجبش نخواند جز اینکه بنظر مخصوصى در هر روز هفتاد بار باو نظر کنم
- و در هر نظر هفتاد حاجت او را برآورم، و او را با آنچه گناه دارد بپذیرم و آن آیات عبارت است ازام الکتاب (سوره /حمد) وآیة الکرسى، آیه «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ » و آیه ملک، قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ قُلِ اللَّهُمَ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُوَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ (آل عمران / 18 و26). أصول الکافی / ترجمه مصطفوى،
- آیة الکرسى وَ صَلَاةُ هَدِیَّةِ الْمَیِّتِ لَیْلَةَ الدَّفْنِ رَکْعَتَانِ فِی الْأُولَى الْحَمْدُ وَ آیة الکرسى وَ فِی الثَّانِیَةِ الْحَمْدُ وَ الْقَدْرُ عَشْراً فَإِذَا سَلَّمَ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ ابْعَثْ ثَوَابَهَا إِلَى قَبْرِ فُلَانٍ وَ فِی رِوَایَةٍ أُخْرَى بَعْدَ الْحَمْدِ وَ التَّوْحِیدِ مَرَّتَیْنِ فِی الْأُولَى وَ فِی الثَّانِیَةِ بَعْدَ الْحَمْدِ التَّکَاثُرِ عَشْراً ثُمَّ الدُّعَاءُ الْمَذْکُور. نمازشب اول قبرهدیه برای میت ( نمازوحشت) مانند نماز صبح دو رکعت است در رکعت اول سوره حمد وآیة الکرسى ودر رکعت دوم سوره حمد وده مرتبه سوره قدر، وقتی سلام نماز راداد برمحمد وآل او صلوات فرستد وبگوید،ابْعَثْ ثَوَابَهَا إِلَى قَبْرِ فُلَانٍ هدیه کردم ثواب این نماز را برای میت (اسم میت را بیاورد)درروایت دیگراین نماز به طریق دیگرآمده دررکعت اول حمد وسوره توحید دومرتبه ودر رکعت دوم حمد وسوره تکاثرده مرتبه وبعد از سلام دعای مربوطه را بخواند. (الدرع الحصین، النص، ص: 164)
- حوائج دنیا وآخرت:عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع قَالَ: إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمُ الْحَاجَةَ- فَلْیُبَاکِرْ فِی طَلَبِهَا یَوْمَ الْخَمِیسِ- هر گاه یکى از شما را حاجتى باشد. در صبح روز پنجشنبه طلب کند. و به هنگامى که از منزل بیرون شود، آیات آخر سوره آل عمران، آیة الکرسى، انا انزلناه و سوره حمد را بخواند، هر آینه در این آیات برآوردن حوائج دنیا و آخرت وجود دارد. (الأصول الستة عشر)
- محافظت ازجمیع اطراف: لَوْ کَانَ الرَّجُلُ مِنْکُمْ إِذَا أَرَادَ سَفَراً قَامَ عَلَى بَابِ دَارِهِ مِنْ تِلْقَاءِ وَجْهِهِ الَّذِی یَتَوَجَّهُ لَهُ اگر مردى از شما- هنگامى که عازم سفر گردید- بر درگاه خانهاش رو به جایى که در نظر دارد، بایستد و سورهى حمد و آیة الکرسى را به جلو و راست و چپ خود بخواند، سپس بگوید:اللّهمّ احفظنی و احفظ ما معی، و سلّمنی، و سلّم ما معی و بلّغنی و بلّغ ما معی ببلاغک الحسن(پروردگارا، مرا و آن چه را که همراهم است، نگهدارى فرما و از گزند حوادث ایمن دار و به خوبى به مقصد برسان و سالم بازگردان.) (المحاسن)
- دوری شیطان : من قرأ أربع آیات من أول البقرة و آیة الکرسى و آیتین بعدها، و ثلاث آیات من آخرها- هر کس چهار آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن (یعنى آیههاى لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ ... و آیه: اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا ...) و سه آیه آخرسوره بقره را بخواند در جان و مالش بدى نبیند و هیچ شیطانى باو نزدیک نشود، و قرآن را فراموش نکند. أصول الکافی / ترجمه مصطفوى، ج4، ص: 427
- هفتاد حاجة برآورده شود: لَمَّا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَذِهِ الْآیَاتِ أَنْ یَهْبِطْنَ إِلَى الْأَرْضِ تَعَلَّقْنَ بِالْعَرْشِ وَ قُلْنَ أَیْ رَبِّ إِلَى أَیْنَ تُهْبِطُنَا إِلَى أَهْلِ الْخَطَایَا وَ الذُّنُوبِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِنَّ أَنِ اهْبِطْنَ ..به عزت و جلال خودم سوگند که هیچ کس از آل محمد (علیهم السلام) و شیعیان آنها شما را در هر روز دنبال نماز واجبش نخواند جز اینکه بنظر مخصوصى در هر روز هفتاد بار باو نظر کنم و در هر نظر هفتاد حاجت او را برآورم، و او را با آنچه گناه دارد بپذیرم و آن آیات عبارت است از ام الکتاب (یعنى سوره مبارکه حمد) و آیه: «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ» (سوره آل عمران آیه 18) و آیة الکرسى، و آیه ملک قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ ... آیه 26 از سوره آل عمران) أصول الکافی / ترجمه مصطفوى ؛ ج4 ؛ ص426
- لباس جدید قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ ع إِذَا کَسَا اللَّهُ تَعَالَى الْمُؤْمِنَ ثَوْباً جَدِیداً فَلْیَتَوَضَّأْ وَ لْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ یَقْرَأُ فِیهِمَا أُمَّ الْکِتَابِ ... هر گاه خداوند متعال به مؤمنى لباس نو پوشاند، وضو گرفته و دو رکعت نماز بخواند، که در آن دو سوره حمد و آیة الکرسى و سوره «قل هو اللَّه احد» و سوره «انا انزلناه» بخواند آنگاه ثُمَّ لْیَحْمَدِ اللَّهَ الَّذِی سَتَرَ عَوْرَتَهُ وَ زَیَّنَهُ فِی النَّاسِ وَ لْیُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ- لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنَّهُ لَا یَعْصِی اللَّهَ فِیهِ وَ لَهُ بِکُلِّ سِلْکٍ فِیهِ مَلَکٌ یُقَدِّسُ لَهُ وَ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یَتَرَحَّمُ عَلَیْهِ. خدایى را که عورت او را پوشانده و او را میان مردم زینت داده سپاس گوید. و بسیار بگوید: «هیچ نیرو و توانایى جز از جانب خداى والا و بزرگ نیست.» که اگر چنین کندخدا را در آن لباس معصیت نکرده و به هر نخى که در آن لباس است فرشتهاى گماشته شود که براى او خدا را تقدیس نموده و براى او آمرزش بخواهد و ترحم نماید. الخصال / ترجمه جعفرى، ج2، ص: 465
- چشم زخم : قَالَ: أَمَرَنِی أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَعَمِلْتُ لَهُ دُهْناً فِیهِ مِسْکٌ وَ عَنْبَرٌ فَأَمَرَنِی أَنْ أَکْتُبَ فِی قِرْطَاسٍ- آیة الکرسى وَ أُمَّ الْکِتَابِ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ قَوَارِعَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ أَجْعَلَهُ بَیْنَ الْغِلَافِ وَ الْقَارُورَةِ فَفَعَلْتُ ثُمَّ أَتَیْتُهُ بِهِ فَتَغَلَّفَ بِهِ وَ أَنَا أَنْظُرُ إِلَیْهِ.الکافی (ط - الإسلامیة) 31 معمّر بن خلاد گوید: در خراسان متصّدى مخارج و کارهاى حضرت رضا علیه السلام بودم. حضرت دستور داد برایش عطرى تهیه کنم، وقتى تهیّه کردم شگفتى نمود و بآن نظر کرد و فرمود اى معمّر چشم زخم واقعیّت دارد، بر پارچهاى (حمد) و توحید و معوّذتین و آیة الکرسى را بنویس و آن را در جلد قاروره و شیشه عطر قرار ده.باب الغالیة ص : 516 / ج6 / 516
- شفاء چشم : شَرُّهُمَا، وَ کُلُّ خَلْقٍ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ، ثُمَّ یَکُونُ فِیهِ شِفَاءٌ مِنَ الْعَیْنِ؟ إِنَّمَا شِفَاءُ الْعَیْنِ قِرَاءَةُ الْحَمْدِ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیة الکرسى، وَ الْبَخُورُ بِالْقُسْطِ وَ الْمُرِّ وَ اللُّبَانِ». حضرت امام رضا صلوات اللَّه علیه :شفاى درد چشم خواندن الحمد است و معوذتین و آیة الکرسى و بخور کردن به قسط و چدروا و کندر است و بنده در این دو روز به اینها مداوا کردم کوفت چشم من زایل شد الحمد للّه رب العالمین. لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه، ج2، ص: 31
- حفظ باسلامت وهمراهان: صباح حذاء از حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام حدیث کند گوید که فرمود: اى صباح اگر هر گاه مردى از شما آهنگ سفرى میکرد بر در خانهاش روى خود را بجانب آنجائى که میخواهد برود متوجه میکرد، و سوره حمد را از پیش رو و از سمت راست و چپش میخواند و نیز معوّذتین یعنى دو سوره قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ را از پیش رو و طرف راست و چپش میخواند، و همچنین سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را از پیش رو و سمت راست و چپش میخواند، و نیز آیة الکرسى را از پیش رو و جانب راست و چپش میخواند، و سپس بگوید:«اللهم احفظنى و احفظ ما معى و سلمنى و سلم ما معى و بلغنى و بلغ ما معى ببلاغک الحسن الجمیل»هر آینه خداوند او را و هر چه همراه اوست حفظ کند، و او را با هر چه همراه او است سالم دارد، و او را با هر چه همراه اوست بمنزل رساند،کلینى، محمد بن یعقوب - مصطفوى، سید جواد، أصول الکافی / ترجمه مصطفوى، 4جلد،
- خودش و خانهاش و مالش و فرزندش محفوظ بماند : از امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر که این کلمات را در هنگام هر نماز واجبى بخواند: پناه مىدهم خودم و مالم و فرزندانم و اهلم و خانهام و هر چه دارم به خداى یگانه و یکتا آن بىنیازى که نه زاده و زائیده نشده واحدى همتایش نیست و پناه مىدهم خود و مال و فرزند و هر چه دارم بربّ الفلق از شرّ آنچه آفریده (تا آخر سوره) و بربّ الناس (تا آخر سوره) و آیة الکرسى (تا آخر). أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج6، ص: 245
- رفع هم و اندوه و ترس: از اسماعیل بن جابر که امام صادق (علیه السلام) فرمود: ، غسل کن و دو رکعت نماز بخوان و بگو:یا فارج الهم و یا کاشف الغم یا رحمان الدنیا و الآخرة و رحیمهما فرّج همّى و اکشف غمّى یا اللَّه الواحد الاحد الصمد الذى لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ ، مرا نگهدار و پاک کن و بلاء را از من ببر، و بخوان آیة الکرسى را با دو سوره قل اعوذ- یعنى قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. أصول الکافی / ترجمه کمرهاى 17باب دعا براى گرفتارى و هم و اندوه و ترس ..... ص : 263 / ج6 / 267
- هفتاد نظر مهرورزى : ازیعقوب بن شعیب از امام صادق (علیه السلام) فرمود: چون خدا عز و جل این سه آیه را فرمان داد که به زمین فرود آیند به عرش در آویختند و گفتند: پروردگارا به کجا ما را فرود مىکنى به سوى خطاکاران و گنهکاران؟ خدا عز و جل بدانها وحى کرد که: فرود شوید، به عزّت و جلالم سوگند، کسى از خاندان محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) و شیعیانشان شما را هر روزه در دنبال نماز واجب نخواند جز اینکه به او نظر کنم (مقصود از واجب، پنجگانه شبانه روز است) در هر روزى هفتاد نظر مهرورزى و در هر نظرى هفتاد حاجت از او برآورم و با هر چه گناه دارد او را بپذیرم؛ و آن آیات عبارتند از امّ الکتاب (سوره حمد) و (18 سوره آل عمران): «گواه است خدا که راستش این است که نیست شایسته پرستشى جز او و هم گواهند فرشتهها و دانشمندان»، و (255 سوره بقره): آیة الکرسى، و (26 سوره آل عمران): آیه ملک. أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج6، ص: 445
- محفوظ بودن حیوان از آفتها: چهارپائى را خریدارى کرد، در جانب چپش بایستد و موى پیشانى آن حیوان را به دست بگیرد و بر سرش فاتحة الکتاب را قراءت کند و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، و همچنین آخر سوره حشر و آخر سوره بنى اسرائیل قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ و آیة الکرسى را نیز قرائت نماید و چون چنین کند پس این موجب محفوظ بودن آن حیوان از آفتهاست. من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر 12 (دعا هنگام خریدن حیوان) * ..... ص : 273 / ج4 / 274
- وقت سوار شدن : فرمود آرى! اى اصبغ من رکاب شهباء را براى رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) گرفتم سر بآسمان برداشت و لبخندى زد عرضکردم یا رسول اللَّه سر برداشتى و لبخند زدى فرمود اى على کسى نیست که وقت سوار شدن بخواند و سپس بگوید. استغفر اللَّه الذى لا اله الا هو الحى القیوم و اتوب الیهخدایا گناهانم را بیامرز گناهان را جز تو بیامرزد، جز آنکه سید کریم فرماید اى فرشتگانم بندهام میداند که جز من گناهان را نیامرزد، گواه باشید که من گناهانش را آمرزیدم.الأمالی (للصدوق) / ترجمه کمرهاى 2مجلس هفتاد و ششم / متن / 507
- هیچگزندى به جان و مال او نمىرسد،عمرو بن جمیع بدون ذکر نام راویان پیش از خود از امام زین العابدین علیه السّلام روایت کرده است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: کسى که چهار آیه از اول سوره بقره، و آیة الکرسى را با دو آیه پس از آن، و سه آیه پایانى آن سوره را (با هم) تلاوت کند هیچگزندى به جان و مال او نمىرسد، و شیطان به او نزدیک نمىشود، و قرآن را از یاد نمىبرد. پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 272
- کفّاره گناهان او از آن جمعه تا جمعه حلبى از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: هر کس پس از بازگشت از نماز جمعه سوره حمد را یک مرتبه، و قل هو اللَّه احد را هفت مرتبه، و قل اعوذ بربّ الفلق را هفت مرتبه، و قل اعوذ بربّ الناس را هفت مرتبه، و آیة الکرسى و آیه سخره و آیه آخر سوره برائت لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ .. را تا آخر آیه بخواند، کفّاره گناهان او از آن جمعه تا جمعه دیگر است.توضیح: مقصود از آیه سخره- چنان که بعضى گفتهاند- آیه 54 سوره اعراف است که در آن واژه «مسخّرات» به کار رفته و با این جمله آغاز شده است: إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ
- حوائج و نیازهاى دنیایى و آخرتى : خانه بیرون آید، آیههاى آخر سوره آل عمران و آیة الکرسى و سوره «انّا انزلناه» و سوره حمد را بخواند که حوائج و نیازهاى دنیایى و آخرتى او روا خواهد شد. بر شما باد که لباسهاى ضخیم بپوشید که هر کس لباس نازک بپوشد، دینش هم نازک و ناتوان خواهد شد.
- خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ- إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْآیَةَ وَ آیة الکرسى وَ إِنَّا أَنْزَلْنَا وَ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ فَإِنَّ فِیهَا قَضَاءَ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 133
- کَانَ یَقْرَأُ آیة الکرسى عِنْدَ مَنَامِهِ وَ یَقُولُ أَتَانِی جَبْرَئِیلُ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ عِفْرِیتاً مِنَ الْجِنِّ یَکِیدُکَ فِی مَنَامِکَ فَعَلَیْکَ بِآیة الکرسى مکارم الأخلاق، ص: 39
- إِذَا کَسَا اللَّهُ مُؤْمِناً ثَوْباً جَدِیداً فَلْیَتَوَضَّأْ وَ لْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ یَقْرَأُ فِیهِمَا أُمَّ الْکِتَابِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ آیة الکرسى وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثُمَّ لْیَحْمَدِ اللَّهَ الَّذِی سَتَرَ عَوْرَتَهُ وَ زَیَّنَهُ فِی النَّاسِ وَ لْیُکْثِرْ مِنْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنَّهُ لَا یَعْصِی اللَّهَ فِیهِ وَ لَهُ بِکُلِّ سِلْکٍ فِیهِ مَلَکٌ یُقَدِّسُ لَهُ وَ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یَتَرَحَّمُ عَلَیْه مکارم الأخلاق، ص: 102
- نگهداری کالا ، دیوارى بلند:از آن حضرت (علیه السلام): برادرانى محضر نبى اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آمدند و گفتند ما بقصد تجارت بسوى شام میرویم بما چیزى بیاموز که بخوانیم، حضرت فرمود: پس از آنکه در منزلى جا گرفتید و نماز عشاء را خواندید، و به بستر استراحت رفتید، تسبیح حضرت فاطمه و بعد از آن آیة الکرسى را بخوانید که از هر چیز در امان خواهید بود.
- در سفر دزدانى آنها را تعقیب کردند تا جایى منزل گرفتند، دزدان جاسوسى فرستادند که ببیند اینها خوابند یا بیدار، غلام وقتى به آنها رسید یکى از ایشان در بستر مشغول خواندن تسبیح حضرت زهرا (علیه السلام) و آیة الکرسى بود. جاسوس دزدان چون پیش آمد جز دیوارى بلند ندید، دور زد، همه جا جلوى خود دیوارى مشاهده کرد، و خبر مشاهدات خود را براى دزدان برد، دزدها او را تخطئه کردند، و گفتند: خوار شوى که دروغ مىگویى و این خیالاتى است که از ترسویى و کم دلى بتو دست داده، و خود بسوى جوانان آمدند، ولى جز دیوارى مشاهده نکردند (که بر گرد جوانان کشیده شده بود) ناچار ناامید بازگشتند، فردا به نزدیک آنها آمدند و پرسیدند دیشبکجا بودید؟ گفتند: همین جا، دزدان گفتند ولى ما آمدیم جز دو دیوار بلند چیزى مشاهده نکردیم، قضیه شما چیست؟ گفتند پیغمبر بما تعلیم داد که تسبیح فاطمه (علیه السلام) و آیة الکرسى بخوانیم، و خواندیم، دزدان رفتند و قسم خوردند که دیگر آنها را تعقیب نکنند.
- وقتى خداى عز و جل خواست سوره فاتحه الکتاب و آیه الکرسى و شهد الله و قل اللهمّ مالک الملک تا بغیر حساب را نازل کند این آیات به عرش چسبیدند در حالى که بین ایشان و خداى تعالى پردهاى نبود عرضه داشتند؟ پروردگارا! آیا ما را به سرزمین گناه و سرزمین گناهکاران مىفرستى و ما با طهارت و قدس آویخته بودیم. خداى سبحان فرمود: قسم به عزت و جلالم! هیچ بندهاى نیست که شما را بعد از نماز واجبش بخواند جز آنکه او را در حظیره قدس با همه نعمتهایى که دارد، وارد مىکنم و الّا هر روز به او با چشم نهان خود هفتاد بار بنگرم و الّا هر روز هفتاد حاجت ویرا که کمترین آن مغفرت و آمرزش است برآورم و الّا از هر دشمنى او را حفظ نمایم و او را بر دشمنش پیروز کنم و چیزى بین او و ورود به بهشت را جز مرگ نمىگیرد.
- آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی)، ج1، ص: 253
- سلامتی خود واطرافیان: إِذَا أَرَادَ سَفَراً قَامَ عَلَى بَابِ دَارِهِ تِلْقَاءَ وَجْهِهِ الَّذِی یَتَوَجَّهُ لَهُ فَقَرَأَ الْحَمْدَ أَمَامَهُ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ أَمَامَهُ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ أَمَامَهُ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ آیة الکرسى أَمَامَهُ وَ عَنْ یَمِینِهِوَ عَنْ شِمَالِهِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ مَا مَعِی بِبَلَاغِکَ الْحَسَنِ الْجَمِیلِ لَحَفِظَهُ اللَّهُ وَ حَفِظَ مَا مَعَهُ وَ سَلَّمَهُ وَ سَلَّمَ مَا مَعَهُ وَ بَلَّغَهُ وَ بَلَّغَ مَا مَعَهُ أَ مَا رَأَیْتَ الرَّجُلَ یُحْفَظُ وَ لَا یُحْفَظُ مَا مَعَهُ وَ یَبْلُغُ وَ لَا یَبْلُغُ مَا مَعَهُ وَ یَسْلَمُ وَ لَا یَسْلَمُ مَا مَعَهُ. الکافی (ط - الإسلامیة) 31 باب الدعاء إذا خرج الإنسان من منزله ..... ص : 540 / ج2 / 543.. فرمود: اى صباح اگر هر گاه مردى از شما آهنگ سفرى میکرد بر در خانهاش روى خود را بجانب آنجائى که میخواهد برود متوجه میکرد، و سوره حمد را از پیش رو و از سمت راست و چپش میخواند و نیز معوّذتین یعنى دو سوره قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ را از پیش رو و طرف راست و چپش میخواند، و همچنین سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را از پیش رو و سمت راست و چپش میخواند، و نیز آیة الکرسى را از پیش رو و جانب راست و چپش میخواند، و سپس بگوید: «اللهم احفظنى و احفظ ما معى و سلمنى و سلم ما معى و بلغنى و بلغ ما معى ببلاغک الحسن الجمیل»
- شیطان به او نزدیک نمىشود،پاداش کسى که چهار آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره را بخواند عمرو بن جمیع در حدیثى مرفوعه از على بن الحسین (علیه السلام) نقل کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: هر کس چهار آیه از اوّل سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر آن سوره را بخواند هیچ گونه بدى در مال و جان خود نمىبیند، و شیطان به او نزدیک نمىشود، و قرآن را فراموش نمىکند.
- توفیق انجام بهترین اعمال مردم ابو الحسن عبدى از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است: هر کس در هر رکعت از نماز مستحبّى سورههاى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و انّا انزلناه و آیة الکرسى را بخواند، خداوند توفیق انجام بهترین اعمال مردم را به او عنایت فرموده است، مگر کسى که همانند او موفّق به این عبادت شود و یا زیادتر از او بخواند. پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال / / 104 / ثواب خواندن قل هو الله أحد، انا انزلناه و آیة الکرسى در نماز مستحبى ..... ص : 104 ابو عبد الله صادق (علیه السلام) گفت: آیة الکرسى بخوان و هر روزى که دلت خواست حجامت کن، صدقه بده، و هر روزى که دلت خواست سفر کن.
- چه ابلیس کوشد گناهى نکند :کسى که پیش از آفتاب یازده بار قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و انا انزلنا و آیة الکرسى بخواند همیشه مالش محفوظ ماند و کسى که پیش از آفتاب اینها را بخواند در آن روز هر چه ابلیس کوشد گناهى نکند. الخصال / ترجمه کمرهاى، ج2، ص: 414
- گناهان قبل وبعد قَالَ ص مَنْ صَلَّى لَیْلَةَ الْأَرْبِعَاءِ رَکْعَتَیْنِ یَقْرَأُ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ وَ آیة الکرسى وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مَرَّةً مَرَّةً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّر مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص: 255
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۴/۰۹