قرآن : جلسه بیست وهفتم تفسیر یس:حضرت استاد :عقل ، فطرت ، وجدان اخلاقی ما می گوید معاد باید باشد، اما خدا نکند آدم لج بکند ازهر درنده ای درنده تر ازهر دیوانه ای دیوانه تر، گوید این معاد کی پیدا می شود
چهارشنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه بیست وهفتم تفسیرسوره یس:حضرت استاد آیت الله مظاهری29/10/1389چهارشنبه14صفر.
- وَ یَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ (48)
- ما یَنْظُرُونَ إِلاَّ صَیْحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ (49)
- فَلا یَسْتَطِیعُونَ تَوْصِیَةً وَ لا إِلى أَهْلِهِمْ یَرْجِعُونَ (50)
- این آِیه شریفه مضمونش درقرآن آمده وآن اینکه دروقتی که درمقابل قرآن مجاب می شدند نمی توانستند جواب بدهند،به عبارت دیگرنمی توانستند جواب عقلشان ، جواب فطرتشان ،جواب وجدان اخلاقیشان را بدهند، آن لج می کردند
- می گفتند اگرراست می گوئید معاد بیاد،چرا معاد نمی آید، درحالی که عقل وفطرت ووجدان اخلاقی وهمه همه می گوید نمی شود معاد نباشد،
- دردنیاهر کسی هرکاری بخواهد بکند بعد هم بمیرد هیچی به هیچ جا، یک عمرریاضت بکشد معادی درکار نباشد وقتی مرد هیچ خبری نباشد، خوب مسلم این عقل انسان می گوید این نمی شه ،
- اگر خدا را قبول نداشته باشی، اما اگرخدا را قبول داری لازمه اش معاد است،
- وپروردگارعالم باید پاداش بدهد، والا یک کسی صد سال ریا ضت بکشد وقتی مرد هیچی ازعدالت خدا خارج است، یک کسی صد سال ظلم به دیگران بکند حالا که مرد خبری نباشد این ظلم است،
- این را نه عقل می پسندد ونه وجدان اخلاقی لذا درآیات خواندیم که خدا وقرآن ومعاد یک چیزهائی هستند که عقل وفطرت ووجدان اخلاقی روی آنها مستقلا حکم می کنند، احتیاجی به تعبد ندارد،
- بله این معاد جسمانی باشد احتیاج داریم که قرآن بگوید این معاد جسمانی است، لذا به قول شیخ الرئیس نمی توانم اثباتش کنم بگویم صادق مصدق حکم می کند که این معاد جسمانی است نه روحانی،
- همین طوری که ما الآن مرکب ازروح وحسمیم ودردرون ما مرکب ازعقل وفطرت ووجدان اخلاقی است،
- همین طوری که از خوشی ها لذت می بریم ازبدبختی هاهم نارحت می شویم ، این جسم وروح ما می آید کف محشر،
- به قول شیخ الرئیس که می فرماید : صادق مصدق چنین فرمودند من فبول دارم، اما اصل معاد که باید یک جائی باشد که خوب ها کیفر ببرند بد ها کیفرببرند
- خوب مسلم عقل ما می گوید باید باشد، فطرت وجدان اخلاقی ما می گوید معاد باید باشد،
- اما خدا نکند آدم لج بکند ازهر درنده ای درنده تر ازهر دیوانه ای دیوانه تر،اگر راست می گوئی این معاد کی پیدا می شود متی هذا الوقت پیامبر اکرم جواب می داد یعنی قرآن جواب می داد آن وقت که مٌردی
- بقول پیامبر اکرم اذاماتت ابن آدم مات قیامة71 انسان همان موقع که مٌرد همان موقع قیامتش برپا وشروع می شود،
- اگرآدم خوبی است پاداشها اگرآدم بدی است کیفر ها ازهمان لحظه شروع می شود ما یَنْظُرُونَ إِلاَّ صَیْحَةً واحِدَةً مرگ فجعه، چند روز مریض شده باشد یامریض نه شده باشد، قیامتش شروع می شود،
- اما دراین آیه ما یَنْظُرُونَ إِلاَّ صَیْحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ (49) یک نکته دیگرهم به کار رفته است ، وآن این است که آنها که تبانی کردند علیه اسلام این ها دشمن یک دیگر هستند،
- درآیه دیگر می فرماید: الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقین 72 آدمهائی که این جا خوبند ودل پاکند ومتحدند وبا هم اختلاف ندارند ، درروز قیامت آن آدمها هم باهم دیگرآنجاهم خیلی عالی چه تفریح هائی ، یکی از تفریح هاشان این است که درمقابل یک دیگرمی نشینند وحرف می زنند، ولذت می برند
- این آدمهای خوب موتقین ،اما غیرمتقین همه با هم بدند، همه با هم ضدند، وباهم مخالف هستند، درهمین دنیا همین طور است، اگرآدمهای متقی باشند باهم موافقند وبا هم خوبند، واگرآدمهای ناباب باشند با هم بدند هم روبه رو هم پشت سر، 0746هرکه بتواند کلاسر دیگری بگذارد، می گذارد،
- بتواند آبرو، عرض کسی را ببرد می برد،غیرمتقی مستند، باهم مخالفند، لذا این آیه می فرماید :می گوئی کی معاد می آید؟ ببین چه جورباهم دشمن هستند، یعنی حالا متحدید که اسلام را زمین به زنید ،
- حالا متحدید مسخره کنید وبگوئید این معاد کی است، اما نا گهان معاد می آید چه دشمنا ها، درآیه دیگرمی فرمائید : روز قیامت که می شود یک دسته می گویند خدایا بازخواست ما را از اینها بکن
- اینها ما را گول زدند، ولعنت برشما که ما را گول زدید، وآن دسته هم لعنت به اینها می کند فحش به اینها می دهند
- می گویند نه لعنت به خودتان که شما مارا گول زدید، آن طبقه اولی ها می گویند شما همراه ما شدید به اینجا رسیدیم، آن طبقه دومی ها می گویند شما ما را بیچاره کردید، درآن آیه می فرماید خداجوابشان را می دهد که هرکدام دوبرابرخود دیگران را گول زدید، چرا ؟ برای آن نمره اولی ها گناه کردند باید کیفرشان را ببیند،
- دیگران را گول زدید، آنها هم باید کیفرشان را ببیند، مستظعفینشان هم همین طورگناه کردند باید کیفر ببیندد،
- تائید کردند با ید کیفر ببیند، لذا آیه می فرماید کلٌ یعنی همه تان ازنظرعذاب مضاعفید، قرآن چه چیزهای خوبی دارد چه چیزهائی که انسان به اش توجه کند،
- درروز قیامت همه همه باهم دشمن ، همه همه به هم دیگر لعن می کنند، غیر از آدمهای متقی غیرآن کسانی که دراین جا دل پاکی با دیگران داشتند، وعذاب هردو دو برابر است
- مستکبرین دو برابر است برای اینکه گناه کردند ودیگران را فریب دادند، گناه مستظعفین دوبرابراست برای این که گناه کردند وپیروی از مستکبرین کردند،آنهاجری شدند توانسته اند گناه کنند،
- آمده بود خدمت امام صادق علیه السلام توبه بکند اول امام علیه السلام توبه اش را قبول کردند اما یک گله کردند فرمودند که اگر شما نبودید بنی امیه نمی توانستند حق ما را غصب بکنند،
- شما اطراف بنی امیه راگرفتید آنها هم حق ما را غصب کردند، لذا این آیه دراین جا دو تاجواب برای آن حرف خرافی دارد
- آنها می گویند کی وقرآن می فرمایند الاصَیْحَةً واحِدَةً ممکن است همین الآن نفس برود پائین دیگه نیاید بالا قیامت آن کس است،
- وحرف دوم این معاد تجسم عمل همین دنیاست، یک سکه دو رو این طرفش دنیا وآن طرفش آخرت معاد، اگر اینجا باهم خوب بودید آنجاهم با هم خوب هستید ، اگراینجاباهم بد بودید آنجاهم با هم
- یکی ازعذابهای آنجا این است که این فحش به او می دهد او فحش به این می دهد او تقصیر این می گذارد این تقصیراو می گذارد،
- پروردگارعالم می فرماید تقصیر هر دوتان ، اما غذاب تو دو برابر،عذاب آن هم دوبرابر، سابقا آیه اش را خواندیم
- یک اختلاف هم با آقا شیطان دارند جمع می شوند اطزافش ، خدایا این ما را فریب داد، جواب داده می شود یک حرف حسابی ازطرف شیطان که این همه پیامبر آمدند ،منم که نیامدم باتوحرف بزنم ، فقط آمدم تخیل ها تخیل هات را زنده کنم،
- با یک وسوسه تو ازوسوسه من جهنمی شدی چرا از گفته پیامبرها بهشتی نشدی ، دیگه آقاشیطان هم حرف حسابی با آن کسانی که اطراف شیطان وشیطان آنهارا فریب می داد،
- لذا ان الشیطان لکم عدومبین دراین دنیا دشمن سرسخت ما ودرآخرت هم دشمن سرسخت ماست، دراین که ما را خرابمان بکند حرف حسابی دارد، درآخرت هم برای اینکه ما مجاب بشویم حرف حسانی دارد،
- حالا این حرف ها را قرآن برای چی می گوید، توجه ،توجه، توجه، خدا یا به ما حال توجه حال تنبه خدایا مطابعت از وجدان اخلاقی وعقل وفطرت به همه مان مخصوصا به جوانان ما عنایت بفرما
- به همه ما تقوای اللهی عنایت بفرما ، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاتة ، وعجل فی فرجه مولی ناصاحب الزمان.
- -متی هذاالوقت اذاماتت ابن آدم مات قیامة 72- الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقین (الزخرف 67)
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۴/۲۲