پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

 

 

    1. بسم الرحمن الرحیم:
    2. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
    3. آیات قرآن کریم در شأن امام  حسین (علیه السّلام) 2

1-۲۰. دور از شهر و دیار «الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ...» ( الحج ، ۴۰ ) همان ها که از خانه و شهر خود ، به ناحق رانده شدند ، جز این که می گفتند : پروردگار ما خدای یکتاست

2- امام  صادق (علیه السلام) درباره آیه فوق فرمود : این آیه درباره علی و جعفر و حمزه نازل شد و در حسین (علیه السلام) تحقق یافت . بر همه آنان درود و سلام باد . ( بحارالانوار ، ج ۴۴ ، ص ۲۱۹ ، حدیث ۹ )

3- ۲۱. پیروی از حسین – اطاعت از خدا «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَخْشَ اللَّهَ وَ یَتَّقْهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ» . ( النور ، ۵۲ ) و هر کس خدا و پیامبرش را اطاعت کند و از خدا بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهیزد ، چنین کسانی همان پیروزمندان واقعی هستند .

4- رسول خدا ضمن حدیثی می فرماید : سعادتمند ، آنانند که از دوستان و پیروان حسین (علیه السلام) هستند ، به خدا سوگند ایشان در روز قیامت پیروز و نیکبخت هستند . ( همان ، ص ۲۲۵ )

5- ۲۲. من بیمار حسینم «فَنَظَرَ نَظْرَهً فِی النُّجُومِ فَقالَ إِنِّی سَقِیمٌ» ( الصافات ، ۸۸ و ۸۹ ) پس نگاهی به ستارگان افکند و گفت من بیمارم و با شما به مراسم جشن نمی آیم .

6- امام  صادق (علیه السلام) درباره این آیه فرمود : ابراهیم (علیه السلام) بر مصایبی که بر حسین (علیه السلام) فرود می آید اندیشه نمود و گفت : من از آنچه بر حسین (علیه السلام) می آید ، بیمار گشته ام . ( عوالم ، ج ۱۷ ، ص ۹۸ )

7- ۲۳. حسین (علیه السلام) و زکریا «لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیًّا» . ( مریم ، ۷ ) و پیش از این هم نامی برای او قرار ندادیم .

8- امام  صادق (علیه السلام) فرمود : منظور از آیه فوق حسین بن علی و یحیی بن زکریا است که از قبل ، هم نامی نداشت و آسمان فقط بر آن دو ، چهل روز گریه کرد .

9- گفته شد : گریستن آسمان چگونه بود ؟ فرمود : به سرخی طلوع و به سرخی ، غروب می کرد . ( کامل الزیارات ، ص ۸۹ )

10- ۲۴. کلمه طیبه :«أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ» . ( ابراهیم ، ۲۴ ) آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیبه را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرد که ریشه آن ( در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟

11- امام  صادق (علیه السلام) در مورد آیه فوق فرمود : ریشه این درخت ، رسول خدا و شاخه آن امیر المومنین (علیه السلام) است و امام  حسن و حسین علیهما السلام میوه آن به شمار می آیند که نه تن از فرزندان او نیز شاخه های کوچک تر آنند و شیعیان نیز به منزله برگ آن هستند . ( کمال الدین ، ص ۳۴۵ )

12- ۲۵. قربانی بزرگ : «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» . (صافات ، ۱۰۷ )
و او را در ازای قربانی بزرگی باز رهانیدیم . از
امام  رضا (علیه السلام) روایت شده است که فرمود : منظور از ذبح عظیم در آیه فوق امام  حسین (علیه السلام) است . ( عیون اخبار الرضا ( ع ) ، ج ۱ ، ص ۲۰۹ )

13- ۲۶. سؤال بی جا :«لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ» . ( انبیاء ، ۲۳ ) و او بر هر چه که می کند سؤال نشود ، ولی خلق از کردارشان باز خواست می شود .

14- مردی از امام  هشتم (علیه السلام) پرسید : به چه خاطر امامت در صلب امام  حسن قرار نگرفت ؟ حضرت فرمود : چون خداوند امامت را در صلب امام  حسین (علیه السلام) قرارداد ودرصلب امام  حسن (علیه السلام) قرار نداد و سپس ایه فوق را قرائت نمود . ( عیون اخبار الرضا ( ع ) ، جلد ۲ ، ص ۸۲ ) «لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ» . ( انبیاء ، ۲۳ )

15- ۲۷. تفسیری از امام  زمان (عج) «کهیعص» ( مریم ، ۱ )
سعد بن عبدالله قمی از
امام  عصر (عج) در مورد آیه فوق سؤال نمود ،امام  (علیه السلام) فرمود : این حروف از خبرهای غیبی خداوند است که به بنده اش زکریا داد .

16- زکریا هنگامی که به اسماء خمسه طیبه اطلاع یافت ، هر گاه به نام مبارک امام  حسین (علیه السلام) می رسید ، اشک در چشمانش حلقه می زد . روزی از خداوند علت این حال را پرسید ، خداوند داستان کربلا را در قالب این حروف برایش بیان فرمود .
17- «کهیعص» ( مریم ، ۱ ) پس "کاف" یعنی کربلا و "ها" یعنی هلاکت عترت و "یا" یعنی یزید که قاتل آن حضرت بود و "عین" یعنی عطش و تشنگی که بر آن حضرت مستولی می شود و صاد یعنی " صبر" آن حضرت بر کربلا .

18- زکریا وقتی جریان را شنید ، سه روز از مسجدش خارج نشد و مردم را راه نداد و بر حسین (علیه السلام) گریست . ( قصص الانبیاء ، ص ۳۹۸ )

19- ۲۸. رجعت «ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّهَ عَلَیْهِمْ وَ أَمْدَدْناکُمْ...» ( اسراء ، ۶ ) بار دیگرشما را برآنها غلبه دادیم ...

20- امام  صادق (علیه السلام) فرمود : اولین کسی که در رجعت برگردانده می شود ، امام  حسین (علیه السلام) است ... ( الحسین فی القرآن ، ص ۹۶ ، به نقل از بحارالانوار ) «ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّهَ عَلَیْهِمْ وَ أَمْدَدْناکُمْ...» ( اسراء ، ۶ )

21- ۲۹. ذی القربی «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى...» ( النحل ، ۹۰ ) همانا خدا خلق را فرمان به عدل و احسان می دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می کند ...

22- از امام  باقر (علیه السلام) روایت شده است که منظور از ذی القربی در آیه فوق امام  حسن و امام  حسین و ائمه دیگرند . ( کنز الدقائق ، ج ۷ ، ص ۲۵۷ )

23- ۳۰. اهل ذکر (فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ . ( النحل ، ۴۳ ) پس سؤال کنید ازاهل ذکر (علماء و دانشمندان ) اگرنمی دانید .

24- از ابن عباس روایت شده است که : منظور از اهل ذکر در آیه فوق محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام هستند . ( نهج الحق ، ص ۲۱۰ )

25- ۳۱. به خاطر طایفه ات : وَلَوْلاَ رَهْطُکَ لَرَجَمْنَاکَ وَمَا أَنتَ عَلَیْنَا بِعَزِیزٍ . ( هود ، ۹۱ ) و اگر ملاحظه طایفه تو نبود سنگسارت می کردیم که تو را نزد ما عزت و احترامی نیست . در روایتی آمده است که منظور از " رهطک " علی بن ابی طالب و حمزه و جعفر و امام  حسن و امام  حسین علیهم السلام هستند . ( تفسیر القمی ، ج ۲ ، ص ۱۲۶ )

26- ۳۲. دو میوه بهشتی : وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ وَطُورِ سِینِینَ ( تین ، ۱ و ۲ ) قسم به تین و زیتون و قسم به طور سینا

27- امام  صادق (علیه السلام) فرمود : منظور از تین امام  حسن است و منظور از زیتون امام  حسین (علیه السلام) است . ( تأویل الایات ، ج ۲ ، ص ۸۱۳ ، حدیث ۱ ) و ایه را اشاره به شهرهاى مدینه و بیت المقدس دانسته‏اند.

28-۳۳.جوانمردان :إِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى . ( کهف ، ۱۳ ) آنها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم .

29- ابو مخنف روایت کرده است که سر مبارک امام  حسین (علیه السلام) در کوفه ناگهان سرفه ای کرد وآیه فوق را قرائت نمود . ( بحارالانوار ، ج ۴۵ ، ص ۳۰۴ ، حدیث ، ۳ ) ِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى . ( کهف ، ۱۳ )

30- ۳۴.سستی در پیمان : وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا . ( طه ، ۱۱۵ ) و به یقین پیش از این با آدم پیمان بستیم ، پس فراموش کرد و او را استوار نیافتیم .

31- از امام  صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود : منظور از پیمان خداوند با حضرت آدم (علیه السلام) کلماتی بود در مورد محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام . ( کافی ، ج ۱ ، ص ۴۱۶ )

32- ۳۵.تعلیم به حضرت آدم (علیه السلام) وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَهِ . ( بقره ، ۳۱ ) و خداوند همه نام ها را به آدم آموخت ، سپس آنها را بر فرشتگان عرض نمود .

33- در تفسیری که منسوب به امام  عسگری (علیه السلام) است ، آمده که منظور از اسماء در آیه فوق نام مبارک انبیا و محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام است . ( تفسیر الامام  ، ص ۲۱۷ ، حدیث ۱۰۰ )

34- ۳۶.آخرین راه  :  وَمَاظَلَمُونَا وَلَـکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ . ( بقره ، ۵۷ ) به ما ظلم نمی کنند ، بلکه به نفس خود ستم می کردند .

35- از سکینه دختر امام  حسین (علیه السلام) نقل شده است که زینب (س) به امام  حسین (علیه السلام) فرمود : برادر ! ما را به حرم جدمان رسول خدا برگردان ، حضرت فرمود : خواهرم ! برای ما راه دیگری نیست . آنگاه امام  گریست و آیه فوق را قرائت نمود . ( موسوعه کلمات الحسین ، ص ۴۰۰ ، حدیث ۱۸۷ ) وَمَاظَلَمُونَا وَلَـکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ . ( بقره ، ۵۷ )

36- ۳۷.خدا را شاهد می گیرم : قَالَ إِنِّی أُشْهِدُ اللّهِ وَاشْهَدُواْ أَنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ . ( هود ، ۵۴ )  گفت : من خدا را گواه می گیرم ، و شاهد باشید که من از آنچه جز او شریک وی می گیرید بیزارم .

37- در مقاتل معتبر آمده است که ، امام  حسین (علیه السلام) روز عاشورا میان میدان ایستاد و آیه فوق را قرائت نمود . ( خصائص الحسینیه ، ص ۳۵۷ ) قَالَ إِنِّی أُشْهِدُ اللّهِ وَاشْهَدُواْ أَنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ . ( هود ، ۵۴ )

38- ۳۸.مقابل اهل حرم : وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ ... ( اسراء ، ۳۳ ) و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده نکشید ، جز به حق .

39- امام  صادق (علیه السلام) فرمود : با وجودی که خدا کشتن به غیر حق را حرام نموده بود ، امام  حسین (علیه السلام) را در میان خانواده اش به قتل رساندند . ( بحارالانوار ، ج ۴۴ ، ص ۲۱۸ )

40- ۳۹.دو لب مبارک : أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَیْنَیْنِ وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ . ( بلد ، ۸ و۹ )  آیا ما به او دو چشم عطا نکردیم و زبان و دو لب به او ندادیم .

  1. از امام  باقر (علیه السلام) روایت شده است که فرمود : منظور ازعینین رسول خدا است و منظور از لساناً امیر المومنین (علیه السلام) است و منظور از شفتین امام  حسن و امام  حسین علیهماالسلام است . ( الحسین فی القرآن ، سید محمد الواحدی ، چاپ اول ، ص ۲۱۵ )  

20/3/1392یکشنبه برابر29رجب برگشت اززیارت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) راه آهن قطارمشهد،اصفهاناللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی