فهرست نهج البلاغه - امیر المومنین – شرح خطبه متقین 2- 3 به تقسیم دیگر تقوى در لغت- خود نگهداری ؛ در قرآن : ترس از خدا ؛ ترس ازآتش- ترس از قیامت ؛ تر س از فتنه
سه شنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۴۶ ب.ظ
- بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.
فهرست نهج البلاغه - امیر المومنین – شرح خطبه متقین 2- 3 به تقسیم دیگر
تقوى در لغت- خود نگهداری ؛ در قرآن : ترس از خدا ؛ ترس ازآتش- ترس از قیامت ؛ تر س از فتنه
- تقوى مساوى است با احساس مسئولیت در برابر پروردگار، عدم بىتفاوتى....(صِبْغَةَ اللَّهِ صِبْغَةَ).
- تقوى وجه تمایز بین حق و باطل است، (احیى نفسا فکأنما احى الناس جمیعا) (و مَنْ قَتَلَ نَفْساً فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً)
- تقوى محرّک انسانها به سوى خیرات است. درزمان سید ابوالحسن اصفهانى (ره)
- مفهوم تقوى در روایات- 1. تقوی امر به وجدان ونهی به فقدان است. سُئل الصادقُ (علیه السلام) عنِ تَفْسیر التّقْوى: «قال (علیه السلام): انْ لا یَفْقدَک اللّهُ حیثُ امَرَکَ ولا یَراک حیثُ نَهاک» یعنى جاهایى را که خداوند تو را امر کرده محل وجدان تو، و جاهایى را که نهى کرده محلّ فقدان تو باشد و به عبارت سادهتر، هرجا که مىخواهید تو باشى باش، و هرجا که نمىخواهد مباش، اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم – متقی مالک شهوت خود است .1. تقوی هدایتگر متقین است.- (ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هى لِلْمتقین)
- پس مراد از متقین(اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)
- 2. بهشت در نظر متقین - (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمتقین)*-
- 3.برکات زمین وآسمان براهل تقوی (وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ) –
- 4. تقوی کرمت ارزشمند - (یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَلِیمٌ خَبِیرٌ.)
- 5. تقوى بهترین زاد و توشه، - (تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى)-
- بانشان راه زیستن - لَکُمْ تَبَعٌ لاحِقٌ.
- بهترین زاد و توشه این سفر تقوا – ان خَیْرَ الزّادِ التّقوى.
- 6. لباس تقوى بهتر از لباسها- (یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً
- 7. سند مالکیت بهشت براى متقین-
- قبول اعمال (إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمتقین)
- گر جمله کائنات کافر گردند –3-غنیا عن طاعتهم، آمنا من معصیتهم،
- هر وجودی نیاز به چهار علت دارد– 1. علت فاعلى 2. علت مادى 3. علت صورى 4. علت غایى –
- ساختمان محتاج به چهار علت دارد 1-بناء سازنده علت فاعلی 2- مصالح علت مادی 3- شکل و هیئت و صورت 4- سکونت علت غایى اول است
- بر واجبالوجود – بی نیاز به چهار علت است. (أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ) و سازنده ماشین پیکر ما از دیگران آگاهتر به مصنوع خود است.
- ا- در هدف آفرینش، 5 عدد پله است: هدف آفرینش پله اول او مطلق کمال است
- -8 صفت ثبوتى و 7 صفت سلبى .. قادر و عالم و حىّ است و مرید و مدرک..... هم قدیم و ابدى هم متکلم صادق ..... نه مرکب بود و جسم، نه مرئى نه محلّ.. بىشریک است و معانى تو غنى دان خالق..
- هدف آفرینش پله اول او مطلق کمال است درصفت ثبوتی وسلبی
- . هدف آفرینش پله دوم..کمال مطلق دائماً افاضه فیض مىنماید،
- هدف آفرینش پله سوم. افعال خداوند معلل به اغراض و هدفدار؛
- هدف آفرینش پله چهارم. هستى مساوى با کمال است:
- هدف آفرینش پله پنچم. تکامل، غایة الغایات از آفرینش است
- برای ردّ اشاعره : دو دسته دلیل نقلى و عقلى است
- اما دلیل نقلى أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ ..
- اما دلیل عقلى بر رد اشاعره - اگر افعال خداوند بدون غرض باشد، عبث و کارى بىفایده و لغو است و این قبیح است و قبیح از حکیمى چون خداوند صادر نمىشود.
- رهرو منزل عشقیم ز سرحد عدم ..... تا به اقلیم وجود این همه راه آمدهایم
- اصل آفرینش هم مثل بعضى موارد دیگر اختیارى نیست..
- هدف آفرینش 1. نسبت به خلقت انسان
- هدف آفرینش 2. نسبت به خلقت جمیع مخلوقات.
- اول: دور باظل است - دور که توقف شىء بر نفس یا تقدم شىء بر نفس است. خواه دور مصرح باشد. و خواه مضمر
- دور مصرح مثل این که بگوئیم حسن پسر حسین است و این حسین هم پسر حسن است این دور مصرح است یعنى واسطهاى در بین نیست، (پس دور صریح و مصرح آن شد که در توقف شىء بر شىء دیگر چیزى پنهان نیست،
- دور مضمر مىگوئیم حسن پسر حسین و این حسین پسر على و این على پسر حسن است که در اول بود این دور مضمر است، یعنى از دو نفر تجاوز کرد و فرد سومى واسطه شد.
- دوم: تسلسل که ترتّب علل است تا بىنهایت مثلًا مىگوئیم الف از ب به وجود آمده و ب از ج و ج از د، و همین طور تا بىنهایت برویم و به انتهایى نرسیم. اهل منطق و فلسفه قائل به بطلان دور و تسلسل هستند.
- هدف آفرینش - هدفى فوق آن هدف –
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم –
- ۰۲/۰۵/۰۳