پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان
  1. بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.

فهرست نهج البلاغه - امیر المومنین – شرح خطبه متقین 2- 3 به تقسیم دیگر

تقوى در لغت‏-  خود نگهداری ؛ در قرآن : ترس از خدا ؛ ترس ازآتش- ترس از قیامت ؛ تر س از فتنه

  1. تقوى مساوى است با احساس مسئولیت در برابر پروردگار، عدم بى‏تفاوتى....(صِبْغَةَ اللَّهِ‏ صِبْغَةَ).
  2. تقوى وجه تمایز بین حق و باطل است، (احیى نفسا فکأنما احى الناس جمیعا) مَنْ قَتَلَ نَفْساً فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً)
  3. تقوى محرّک انسانها به سوى خیرات است. درزمان سید ابوالحسن اصفهانى (ره)
  4. مفهوم تقوى در روایات- 1. تقوی امر به وجدان ونهی به فقدان است. سُئل الصادقُ (علیه السلام) عنِ تَفْسیر التّقْوى: «قال (علیه السلام): انْ لا یَفْقدَک اللّهُ حیثُ امَرَکَ ولا یَراک حیثُ نَهاک» یعنى جاهایى را که خداوند تو را امر کرده محل وجدان تو، و جاهایى را که نهى کرده محلّ فقدان تو باشد و به عبارت ساده‏تر، هرجا که مى‏خواهید تو باشى باش، و هرجا که نمى‏خواهد مباش، اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم – متقی مالک شهوت خود است .1. تقوی هدایتگر متقین است.- (ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ‏ هى‏ لِلْمتقین)
  5. پس مراد از متقین(اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)
  6. 2. بهشت در نظر متقین - (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمتقین)*-
  7. 3.برکات زمین وآسمان براهل تقوی (وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ‏ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ)
  8. 4. تقوی کرمت ارزشمند - (یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ‏ عَلِیمٌ خَبِیرٌ.)
  9. 5. تقوى بهترین زاد و توشه، - (تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏)-
  10. بانشان راه زیستن - لَکُمْ تَبَعٌ لاحِقٌ.
  11. بهترین زاد و توشه این سفر تقوا – ان خَیْرَ الزّادِ التّقوى.
  12. 6. لباس تقوى بهتر از لباس‏ها-  (یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً
  13. 7. سند مالکیت بهشت براى متقین-
  14. قبول اعمال‏ (إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمتقین)
  15. گر جمله کائنات کافر گردند 3-غنیا عن طاعتهم، آمنا من معصیتهم،
  16. هر وجودی نیاز به چهار علت دارد– 1. علت فاعلى 2. علت مادى 3. علت صورى 4. علت غایى –
  17. ساختمان محتاج به چهار علت دارد 1-بناء سازنده علت فاعلی 2- مصالح علت مادی 3- شکل و هیئت و صورت 4- سکونت علت غایى اول است
  18. بر واجب‏الوجود – بی نیاز به چهار علت است. (أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ) و سازنده ماشین پیکر ما از دیگران آگاه‏تر به مصنوع خود است.
  19. ا-  در هدف آفرینش، 5 عدد پله است: هدف آفرینش‏ پله اول او مطلق کمال است
  20. -8 صفت ثبوتى و 7 صفت سلبى   .. قادر و عالم و حىّ است و مرید و مدرک‏..... هم قدیم و ابدى هم متکلم صادق‏ ..... نه مرکب بود و جسم، نه مرئى نه محلّ.. بى‏شریک است و معانى تو غنى دان خالق..
  21. هدف آفرینش‏ پله اول او مطلق کمال است درصفت ثبوتی وسلبی
  22. . هدف آفرینش‏ پله دوم..کمال مطلق دائماً افاضه فیض مى‏نماید،
  23. هدف آفرینش‏ پله سوم. افعال خداوند معلل به اغراض و هدفدار؛
  24. هدف آفرینش‏ پله چهارم. هستى مساوى با کمال است:
  25. هدف آفرینش‏ پله پنچم. تکامل، غایة الغایات از آفرینش است
  26. برای ردّ اشاعره : دو دسته دلیل نقلى و عقلى است
  27. اما دلیل نقلى أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُونَ‏ ..
  28. اما دلیل عقلى بر رد اشاعره - اگر افعال خداوند بدون غرض باشد، عبث و کارى بى‏فایده و لغو است و این قبیح است و قبیح از حکیمى چون خداوند صادر نمى‏شود.
  29. رهرو منزل عشقیم ز سرحد عدم ..... تا به اقلیم وجود این همه راه آمده‏ایم
  30. اصل آفرینش هم مثل بعضى موارد دیگر اختیارى نیست..
  31. هدف آفرینش  1. نسبت به خلقت انسان
  32. هدف آفرینش  2. نسبت به خلقت جمیع مخلوقات.
  33. اول: دور باظل است - دور که توقف شى‏ء بر نفس یا تقدم شى‏ء بر نفس است. خواه دور مصرح باشد. و خواه مضمر
  34. دور مصرح  مثل این که بگوئیم حسن پسر حسین است و این حسین هم پسر حسن است این دور مصرح است یعنى واسطه‏اى در بین نیست، (پس دور صریح و مصرح آن شد که در توقف شى‏ء بر شى‏ء دیگر چیزى پنهان نیست،
  35. دور مضمر مى‏گوئیم حسن پسر حسین و این حسین پسر على و این على پسر حسن است که در اول بود این دور مضمر است، یعنى از دو نفر تجاوز کرد و فرد سومى واسطه شد.
  36. دوم: تسلسل که ترتّب علل است تا بى‏نهایت مثلًا مى‏گوئیم الف از ب به وجود آمده و ب از ج و ج از د، و همین طور تا بى‏نهایت برویم و به انتهایى نرسیم. اهل منطق و فلسفه قائل به بطلان دور و تسلسل هستند.
  37.  هدف آفرینش - هدفى فوق آن هدف –  
  38. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم –
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی