فهرست امیر المومنین متقین 31- 34- برنامه روزانه 2 «و اما النهار فحلماء علماء، ابرار اتقیا» ترجمه: و امّا (پرهیزگاران) در روز دانشمندانى بردبار و نیکوکارانى با تقوا هستند 32- علماء سخن از علم ،
پنجشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۲۱ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
فهرست امیر المومنین متقین 31- 34- برنامه روزانه 2 «و اما النهار فحلماء علماء، ابرار اتقیا» ترجمه: و امّا (پرهیزگاران) در روز دانشمندانى بردبار و نیکوکارانى با تقوا هستند
- 32- علماء سخن از علم ، علماء سخن از علم ،- حضرت دومین وصف روزانه پرهیزگاران
- علماء را اعم از علم نظرى و عملى- «علم » از جنود عقل است که مقابل آن جهل است.
- خلیفة الله بودن رابطه مستقیم با دانش دارد -، فضیلت علم همین بس که مقام جدّ ما آدم (علیه السلام) مدال افتخار آدم (علیه السلام) -باید تصریح کرد و گفت بنازم به آئین حیاتبخش اسلام از محیط جهل
- کتاب مورد احترام یهودیت ومسیحیت - گفته شده تورات به بیش از 1000 زبان منتشر شده،
- کتاب مورد احترام آنها -«پس خداوند خدا آدم را از خاک زمین صورت داد،
- درتورات «و خداوند خدا آدم را آواز کرده وى را گفت که کجائى؟! او دیگر جواب گفت که آواز تو را
- افسانه در تورات - «و خدا به او گفت که:آیا از درختى که تو را امر کردم، نخورى و خوردى؟!
- تورات - گناه بزرگ آدم علم ودانش - همانطور که مشاهده فرمودید، این «افسانه زننده» که در تورات
- تورات-تجارت پر سود آدم - به این ترتیب مسلماً آدم نباید از کار خود پشیمان شده باشد،
- افسانه تورات درست در مقابل قرآن - بنابراین افسانه، تورات درست در نقطه مقابل قرآن
- نسبت دروغ به خداوند - از این گذشته در افسانه مزبور مطالب زننده عجیبى درباره خداوند
- نسبت بخل به خداوند نمىخواست آدم و حوّا از درخت علم و حیات بخورند و دانا شوند
- نسبت حسد به خداوند بر این علم و دانشى که براى آدم پیدا شده بود رشک برد).
- نسبت جسم به خداوند صدا زد آدم کجایی- خداوند از حوادثى که در نزدیکى او مىگذرد بىخبر است
- مطلبى که ذکر آن خالى از لطف نیست،«شجره منهیه» (درختى که حضرت آدم (علیه السلام)
- تورات به جهاتى محرّف است (هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلى) و ثانیاً اگر شجره خلد بود،
- طلب علم بر زن و مرد واجب -«طَلَبُ العلم فَریضَةٌ عَلى کُل مُسْلم وَ مُسْلمة»«طلَبُ العلم فِریضة على کل حال».)
- شرافت علم و دانش - «اغدُ عالماً او مُتَعلم ا او مستمِعاً او مُحِبّا و لا تکن الخامس»:
- نسبت علم خوشنودی و نسبت جهل برائت - «کَفَى بِالعلم شَرَفاً ان یَدَّعیه مَن لا یُحسِنُه و یَفرَح اذا نُسِبَ الیه و کَفى بِالجَهْلِ ذَمّاً انْ یَبْرأ مَن هو فیه»«لَوَدَدتُ انَّ الصحابى ضُرِبَتْ رُؤُسهم باسیاط حتّى یتفَقّهوا»:
- علم مایه حیات اسلام - «العلم حَیاةُ الاسلامِ وَ عِمادُ الایمان»: «علم مایه حیات اسلام و ستون ایمان
- خداوند نخستین معلم است، (وَ علم آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها) علم الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعلم الرَّحْمنُ- علم الْقرآن- خَلَقَ الْإِنْسانَ- علمهُ الْبَیانَ ،
- آدم ملائکه را آگاه کرد -:قالَ یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعلم غَیْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعلم ما تُبْدُونَ وَ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ:
- علم و دانش علت مسجود آدم - آگاهى و دانش او را درک کردند، در برابر امر خداوند مبنى بر سجده
- قیمت آدمی به علم است - اکْثَرَ النّاسِ قیمةً اکْثَرُهُم علماً وَ اقَلُّ النّاس قیمَةً اقَلَّهُم علما یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعلم دَرَجاتٍ:
- درجات درجه بطرف پایین ؛ دراکات درکه بطرف پایین - چند دستور اخلاقى درباره آداب مجلس است،
- عدم تساوی علم وجهل- هلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعلمونَ وَ الَّذِینَ لا یَعلمونَ: «انَّ الثّوابَ بِقَدْر العَقْل»:
- علم هیچ توقفگاهى ندارد- که از ما علم بیشترى بخواه «قُلْ رَبِّ زِدْنِی علم اً»:
- شاگردی ییامبر برای کسب دانش بیشتر - وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى آتَیْناهُ حُکْماً وَ علماً: (قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَى أَنْ تُعلمنِ مِمَّا علمتَ رُشْداً):
- علم وآگاهی شرط اصلی مدیریت _ «العلم میراث الانبیاء و المال میراث الفراعنه»: اجْعَلْنِی عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ:
- رهبر و فرماندهى عالم - پیامبر آنها فهمید که آنها ملاک و شرایط فرماندهى را اشتباه گرفتهاند،
- علم و قدرت و لایق فرماندهی- (قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعلم وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ):
- حکومت دانشمندان بر زمامداران - «المُلُوکُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العلماء حُکّامٌ عَلَى المُلوک»:
- رابطه علم وایمان - وَ لِیَعلم الَّذِینَ أُوتُوا الْعلم أَنَّهُ الْحَقُ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ:
- رابطه بین علم و ایمان - وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعلم یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ:
- کافر جاهل ؛ شهید عالم شد- م«کانُوا اوَّل النّهارِ کُفّاراً سَحَرة و آخِرَ النَّهارِ شُهَداء بَرَرَة»:
- رابطه بین علم و تقوی - .إنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعلماء: «از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او خشیت دارند».
- علم مقدمه برای تقوای - کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ: «خداوند اینگونه آیاتش را براى مردم تبیین مىکند
- علم بیشتر ترس شدید تر - «اعْظَمُ النّاسِ علم اً اشَدُّهم خَوف؛ مِنْ اللّه»: خدا ترسیش از همه شدیدتر
- علم سرچشمه زهد است. وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعلم وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا یُلَقَّاها إِلَّا الصَّابِرُونَ:
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۵/۱۹