پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. فضایل انسانی شعار با شعور ، ادراک ؛ فهم ؛ معرفت 2
  2. * نماز، تنها عبادتى است که سفارش شده قبل از آن، خوش صداترین افراد بر بالاى بلندى رفته و با صداى بلند، شعارِ «حى على الصلاة، حى على الفلاح، حى على خیرالعمل» را سر دهند، با اذانِ خود سکوت را بشکنند و یک دوره شعور اندیشه‏هاى ناب اسلامى را اعلام و غافلان را بیدار کنند.
  3. نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوى فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، شعار حماسى دادن، شعور به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت على علیه السلام فرمود: در هنگامه‏ى نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله قرار مى‏دادیم و آن حضرت از همه‏ى ما به دشمن نزدیک‏تر بود. «اتقینا برسول الله صلى الله علیه و آله فلم یکن منا اقرب الى العدو منه»
  4. «مرگ بر منافق» یک شعار قرآنى است. الْمُنافِقُونَ‏ ... مَلْعُونِین .. «شعور» از ریشه‏ى «شَعر» به معناى مو مى‏باشد. کسى که داراى فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و شعور است. بنابراین منافق گمان مى‏کند که دیگران را فریب مى‏دهد، زیرا درک درست ندارد. «ما یَشْعُرُونَ»
  5. خدعه و حیله، نشانه‏ى عقل و شعور نیست. «یُخادِعُونَ ... ما یَشْعُرُونَ» در روایات مى‏خوانیم: عقل واقعى آن است که توسط آن، انسان خداوند را بندگى نماید.
  6. شعار اهل بهشت، ستایش خداست. «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ» شعار وشعور ادراک ؛ فهم ؛ معرفت به هم آمیخته.
  7. شعار توحید را هم محکم بگوییم، هم زیبا و هم قبل از هر چیز دیگر. (با آهنگ زیبایى مطرح شده که به شعور نزدیکتر باشد) «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ»
  8. سخنان پیامبر اسلام و شعار لا اله الا اللّه جاذبه شدیدى در فطرت‏ها و شعور ایجاد مى‏کرد. (تهمت شاعر به خاطر جذّابیّت سخنان حضرت بود). « وَ یَقُولُونَ أَ إِنَّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ (/36»  بَلْ جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلِینَ « الصافات /37»
  9. موعظه‏هاى مؤمن آل فرعون مفید واقع شد. فرعونى که شعار «أَقْتُلْ مُوسى‏» سر مى‏داد و مى‏گفت من موسى را مى‏کشم و هیچ کس جز نظر من نباید نظرى دهد، «ما أُرِیکُمْ إِلَّا ما أَرى‏» پس از تلاش‏هاى شعور مؤمن آل فرعون به جاى کشتن موسى به فکر ساختن برج براى یافتن خداى موسى افتاد.
  10. شعور «تفویض»، واگذار کردن کارها به خداست و این حالت بالاتر از توکّل است. چون در وکالت، موکّل مى‏تواند بر کار وکیل نظارت کند، ولى در تفویض همه‏ى کارها را به خدا مى‏سپاریم. «1» البتّه تفویض و سپردن کارها به خدا که شعار با شعور مؤمن آل فرعون بود، بعد از بکار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بیدار کردن و هشدار دادن و تبلیغ کردن بود. این گونه تفویض است که انواع حمایت‏هاى الهى را به دنبال دارد. «فَوَقاهُ اللَّهُ»
  11. کسانى که با شعار بی شعوری «إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُونَ» «1»* انبیا را تحقیر مى‏کردند، در دنیا و آخرت خوار مى‏شوند. «الْخِزْیِ‏- أَخْزى‏»
  12. کیمیاى واقعى شعور ، آن نیست که مس را طلا کند، بلکه برخوردى است که دشمنى را به محّبت تبدیل نماید. «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» (روز فتح مکّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پیامبر اکرم فرمود: امروز روز انتقام نیست بلکه روز رحمت و مرحمت است) از محبت خارها گل مى‏شود ..... از محبت سرکه‏ها مُل مى‏شود
  13. با نگاهى به قرآن مى‏بینیم که شعار تمام انبیا این بود که ما جز از پروردگارمان پاداشى نمى‏خواهیم. در سوره شعراء از آیه 109 تا آیه 127، سخن حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب علیهم السلام و در سوره سبأ آیه 47، سخن پیامبر اسلام چنین است: مزد و پاداش من تنها بر خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ»*
  14. البتّه شکى نیست که مراد انبیا این بود که ما پاداش مادى نمى‏خواهیم، ولى شعور خدا خواهی و اطاعت کردن و هدایت شدن شما را مى‏خواهیم‏
  15. برائت از شرک یک شعار توحیدى است که شعور توحید و یکتا پرستی را برای ما هدیه می آورد. «إِنَّنِی بَراءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ»
  16. شعار مرگ و مرده باد و تبرّى از دیگران، ریشه قرآنى دارد. «فَأَوْلى‏ لَهُمْ» که شعور خدا خواهی لا اله الا الله  در وجود ما شکوفا میکند.
  17. شیوه رفتار و شعار دشمن، تابع شرایط است و مدام در حال تغییر است. ابتدا قصد تغییر کلام اللّه را دارد، ولى همین که موفّق نمى‏شود، تغییر موضع داده و به مؤمنان نسبت حسادت مى‏دهد. فَسَیَقُولُونَ‏ ... ذَرُونا نَتَّبِعْکُمْ‏ ... فَسَیَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنا .شعور عدم تغییر کلام الله و تغییر موضع و عدم حسادت است.
  18. انتخاب‏ها و اولویّت‏ها، با شعار و توقع نیست، بلکه باید با شعور ، آگاهانه و عالمانه باشد. «کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیماً»
  19. به هر شعار و عنوان و لقبى، نباید توجّه کرد. «أَسْماءٌ سَمَّیْتُمُوها» بلکه شعاری ملاک قرار میگیرد که همراه با شعور باشد . 
  20. گاهى تکرار، نشان دهنده وحدت هدف و شیوه است. در سوره شعراء بارها جمله‏ «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ»* از زبان پیامبران متعدد تکرار شده که بیانگر آن است که شعار و هدف همه آنان یکى بوده که شعور ، درک و فهم . انسانها را پرورش یکتا پرستی دهند.
  21. صداقت با شعور عملکرد روشن مى‏شود نه با شعار. یَنْصُرُونَ‏ ... الصَّادِقُون‏
  22. یکی از شباهت‏هاى منافقان با شیطان‏ این است که : هر دو با شعار خیرخواهى، اغفال مى‏کنند وشعوری در پی ندارد : «هَلْ أَدُلُّکَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ»، «قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
  23. انتقاد از کسانى باشد که شعار جهاد و پیکار دادند، ولى به آن شعارها عمل نکردند، لذا خداوند فرمود: کسانى که عمل نکردند مورد غضب هستند یعنی شعار بی شعور ، «کَبُرَ مَقْتاً» امّا در این آیه از کسانى که به شعار و وعده خود عمل کردند، تمجید کرده و محبوب خدا دانسته یعنی شعار با شعور.‏
  24. شعار بی شعوری : در آیاتى از قرآن آمده است که یهود، خود را برتر از دیگران و حتى خود را فرزندان خدا مى‏دانستند و شعار «نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ» سر مى‏دادند، با این که مردمى ثروت‏اندوز و دنیا دوست بودند، چنانکه قرآن مى‏فرماید: «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَیاةٍ» این آیه گویا با آنان مباهله مى‏کند که اگر راست مى‏گویید که از اولیاى خدا هستید، باید به استقبال مرگ بروید. شما که مى‏گویید: تنها اهل بهشت ما هستیم، «لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى‏» ، پس چرا حاضر نیستید آرزوى مرگ کنید. «قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» چرا از مرگ مى‏ترسیم؟ شعور شما کجاست؟
  25. کفار با این که استدلال ندارند و بر اساس خیال و پندار چیزى مى‏گویند، ولى محکم شعار مى‏دهند. زَعَمَ‏ ... لَنْ یُبْعَثُوا..شعور استدلال همراه دارد!
  26. هیچ چیز و هیچ کس نمى‏تواند مانع نزول قهر الهى بر کفّار شود. «فَمَنْ یُجِیرُ الْکافِرِینَ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ» (شعار بعضى از کافران، «وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ» * بود، یعنى ما گرفتار عذاب نمى‏شویم ولى قرآن مى‏فرماید شعار بی شعور است. آنان به عذاب دچار مى‏شوند.)
  27. جوّ سازى و شعار و هیاهو، از ابزار فرعون‏هاست. «فَحَشَرَ فَنادى‏» چون شعور ندارد
  28. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بعد از فتح مکه، عفو عمومى اعلام کردند و همه را بخشیدند و مکه بدون خونریزى فتح شد. حتى هنگامى که حضرت دید سعد بن عبادة شعار انتقام مى‏دهد و مى‏گوید «الیوم یوم الملحمة» یعنى امروز تلافى مى‏کنیم، حضرت پرچم را از او گرفت و به دست حضرت على علیه السلام داد و فرمود: شعار را عوض کنید و بگویید: «الیوم یوم المرحمة» امروز روز رحمت است نه انتقام. در اینجا شعار تلافی شعور ندارد ولی شعار رحمت با شعور است.
  29. توحید، مرز میان ایمان و کفر است و ورود به قلعه ایمان بدون اقرار به توحید ممکن نیست. اولین سخن پیامبر کلمه توحید بود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا». شعار توحیدى «لا اله الا الله» از سه حرف (الف، لام و ها) ترکیب شده و ذکرى است که در گفتنش حتى لب تکان نمى‏خورد ولى شعاع و شعور عملش تا اطاعت از رهبرى معصوم و جانشینان آنان ادامه دارد؛ زیرا شرط توحید طبق فرمایش امام رضا علیه السلام ایمان به امام معصوم و اطاعت از اوست. زیرا رمز ایمان به توحید شعور اطاعت از امام معصوم است.
  30. دین خوب مى‏گوید: اگر مى‏خواهى ورزش کنى، با این شعار ورزش کن. «امروز لذّت، فردا خدمت.» این معیار شعور ورزش در اسلام است که باید در امورى مثل شنا، قایقرانى، تیراندازى، موتورسوارى، اتومبیل‏رانى، آموزش‏هاى نظامى و ... به آن توجّه داشت.
  31. توحید یعنى: نفى طاغوت‏ها. شعار با شعور ادراک ؛ فهم ؛ معرفت هدف تمام انبیا این بود: «أن اعبدوا اللّه و اجْتَنبوا الطّاغوت»
  32. اگر پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «قُولوا لاإله الّا اللّه تُفلِحوا» نباید با دید ساده به این جمله بنگریم، زیرا نتیجه توحید در این شعار پیامبر، شعور فلاح و رستگارى است. قرآن‏
  33. در حقیقت، شرک زدایى بر توحید مقدّم است، زیرا ظرف، تا از غذاى فاسد خالى نشود نمى‏توان در آن غذاى سالم ریخت، لذا در شعار با شعور توحید، کلمه «لااله‏» بر کلمه «الّا اللّه‏» مقدّم است. قرآن در این زمینه روى ریشه‏هاى پیدایش شرک دست مى‏گذارد و مى‏فرماید: اى انسان! این تکیه گاه‏هایى که براى خود گرفته‏اى و امید کمک و نفع و عزّت دارى، همچون تکیه بر تار عنکبوت است. در جاى دیگر مى‏فرماید: غیر خدا بر نفع وضرر خود قدرت ندارند تا چه رسد کمکى به تو کنند. لذا شعار با شعور توحید شرک را انسان دور می سازد.
  34. جنگ و جهاد، گرچه به ظاهر سخت و داراى عوارضى بد مى‏باشد، ولى استعدادها را شکوفا مى‏کند و لیاقت‏ها را بروز مى‏دهد و به فرموده امام خمینى قدس سره جوهره وجود انسان در جنگ رشد مى‏کند. در زمان جنگ و درگیرى صفوف افرادى که تنها شعار مى‏دهند از صفوف کسانى که اهل شعور عمل هستند جدا مى‏شوند. جنگ، نیروهاى همفکر و هدفدار را با هم منسجم و متّحد مى‏کند، جنگ به انسان ارزش و شرف مى‏دهد و اساساً نشانه حیات یک ملّت مبارزه با ستمگران است.
  35. برخى شعارهاى دهن پر کن وجود دارد که تا از ریشه‏اى اصیل مایه نگرفته باشد، از مرز شعار خارج نمى‏شود؛ «عدالت اجتماعى» از شعارهایى است که تمام رژیم‏ها از آن دم مى‏زنند و خود را طرفدار آن مى‏دانند ولى عملًا در هیچ نظام غیر الهى اثر چشم‏گیرى از آن مشاهده نمى‏کنید، زیرا این شعار به ریشه درست و صحیح شعور متّصل نیست.
  36. عدالت و برابرى شعار اسلام : قرن‏هاست که در دنیاى غرب، نژادپرستى حاکم است و سفید پوستان را نژاد برتر دانسته و به سیاه‏پوستان ظلم مى‏کنند، حتى مدرسه و کافه و پارک و بیمارستان و گورستان آنها از سفید پوستان جداست. اسلام با صراحت تمام این امتیازات را محکوم کرده و شعور تقوا را ملاک برترى مى‏داند: «انَّ اکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ اتْقاکُمْ»  گرامى‏ترین افراد نزد خدا با تقواترین آنان است‏.
  37. چون شعار مکتب ما این است که هر چه مخالف صریح قرآن بود اگر چه از طرف دوستان ناآگاه به امامان معصوم علیهم السلام نسبت داده شود باید طرد شود.چون قرآن سراسر شعور است .
  38. انسانى که هدفش، خور و خواب و شهوت است حیوانى بیش نیست و مکتب‏هایى که شعار (خوراک، پوشاک، مسکن) مى‏دهند تمام استعدادهاى انسان را در مسیر زندگى حیوانى خلاصه مى‏کنند واهل شعور نیستند ! آرى، این مکتب‏ها بزرگ‏ترین توهین را به مقام جانشین خدا و انسانیت انسان نموده‏اند.
  39. به همه ما هشدار مى‏دهد که انقلابى بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. فریاد قوم بنى‏اسرائیل، مبارزه تا پیروزى بود اما در هر مرحله دسته‏اى کم شدند. این ماجرا تنها به تاریخ آن زمان مربوط نیست زیرا همیشه ع زیاد و عمل کم، شعار زیاد و شعور کم است گاهى هنگام شروع کارى مهم، بعضى گرم و پر از احساسند امّا عاقبت سرد مى‏شوند.
  40. مکتب و فرهنگ ما و روش و سیره رهبران ما، با کمال سربلندى این الگوها را به سراسر جهان عرضه مى‏کنیم تا اگر جهانیان از تساوى و حقوق خلق و عدالت دم مى‏زنند، بدانند که نه چیز تازه‏اى به ارمغان آورده‏اند و نه الگویى از رهبرانشان براى شعار خود دارند. شعور ما روشن ، عدالت ، سیره رهبران ما و الگو از آنها و سعادت  شفا بخش  دل  دردمندان برای تمام خلق جهان است .
  41. شعور زنبور براى قومى که فکر و تأمل داشته باشند وَ أَوْحى‏ رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ مکرر در آیات شریفه قرآن تصریحاتى دارد که جمیع موجودات از جمادات و نباتات و حیوانات در حد خود شعور و ادراک و فهم و معرفت بالوهیت حق و رسالت رسول و ولایة ائمه اطهار دارند مثل تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ اسرى آیه 44 و مثل یا جِبالُ أَوِّبِی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ سبأ آیه 10 و مثل أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ کَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ حج آیه 18 و غیر اینها از آیات و در اخبار بسیارى داریم که عرض ولایت ائمه بر جبال و میاه و اشجار و حیوانات شده و اخبارى که بسیارى از حیوانات خدمت اینها عرض حاجت میکردند و غیر اینها پس مانعى ندارد که نحل مورد وحى الهى شود و مکلف بتکلیف باشد أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً از عجائب قدرت اینکه خانه‏هاى زنبور مسدس است بدون آنکه زاویه پیدا کند که مهندسین را حیران کرده آنهم در امکنه مرتفعه مثل کوه‏ها و من الشجر در اشجار طوال وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ امکنه مرتفعه در دیوارها و سقفها وا عجب از این دستور ثانوى براى نحل آمد ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ از ریاحین معطره و فواکه حلوه وا عجب از این اینکه امیر آنها در درب کند و با دو نیش طویل ایستاده اگر یکى از آنها روى نجاست یا شی‏ء کثیفى نشسته نمیگذارد وارد کند و شود و او را دو نیم میکند.

اللهم صل علی محمد وآل ومحمد وعجل فرجهم

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی