فضایل انسانی شعار با شعور ، ادراک ؛ فهم ؛ معرفت. نماز، تنها عبادتى است که سفارش شده قبل از آن، خوش صداترین افراد بر بالاى بلندى رفته و با صداى بلند، شعارِ «حى على الصلاة، حى على الفلاح، را سر دهند،
شنبه, ۴ تیر ۱۴۰۱، ۰۶:۲۷ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- فضایل انسانی شعار با شعور ، ادراک ؛ فهم ؛ معرفت 2
- * نماز، تنها عبادتى است که سفارش شده قبل از آن، خوش صداترین افراد بر بالاى بلندى رفته و با صداى بلند، شعارِ «حى على الصلاة، حى على الفلاح، حى على خیرالعمل» را سر دهند، با اذانِ خود سکوت را بشکنند و یک دوره شعور اندیشههاى ناب اسلامى را اعلام و غافلان را بیدار کنند.
- نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوى فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، شعار حماسى دادن، شعور به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت على علیه السلام فرمود: در هنگامهى نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله قرار مىدادیم و آن حضرت از همهى ما به دشمن نزدیکتر بود. «اتقینا برسول الله صلى الله علیه و آله فلم یکن منا اقرب الى العدو منه»
- «مرگ بر منافق» یک شعار قرآنى است. الْمُنافِقُونَ ... مَلْعُونِین .. «شعور» از ریشهى «شَعر» به معناى مو مىباشد. کسى که داراى فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و شعور است. بنابراین منافق گمان مىکند که دیگران را فریب مىدهد، زیرا درک درست ندارد. «ما یَشْعُرُونَ»
- خدعه و حیله، نشانهى عقل و شعور نیست. «یُخادِعُونَ ... ما یَشْعُرُونَ» در روایات مىخوانیم: عقل واقعى آن است که توسط آن، انسان خداوند را بندگى نماید.
- شعار اهل بهشت، ستایش خداست. «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ» شعار وشعور ادراک ؛ فهم ؛ معرفت به هم آمیخته.
- شعار توحید را هم محکم بگوییم، هم زیبا و هم قبل از هر چیز دیگر. (با آهنگ زیبایى مطرح شده که به شعور نزدیکتر باشد) «إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ»
- سخنان پیامبر اسلام و شعار لا اله الا اللّه جاذبه شدیدى در فطرتها و شعور ایجاد مىکرد. (تهمت شاعر به خاطر جذّابیّت سخنان حضرت بود). « وَ یَقُولُونَ أَ إِنَّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ (/36» بَلْ جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلِینَ « الصافات /37»
- موعظههاى مؤمن آل فرعون مفید واقع شد. فرعونى که شعار «أَقْتُلْ مُوسى» سر مىداد و مىگفت من موسى را مىکشم و هیچ کس جز نظر من نباید نظرى دهد، «ما أُرِیکُمْ إِلَّا ما أَرى» پس از تلاشهاى شعور مؤمن آل فرعون به جاى کشتن موسى به فکر ساختن برج براى یافتن خداى موسى افتاد.
- شعور «تفویض»، واگذار کردن کارها به خداست و این حالت بالاتر از توکّل است. چون در وکالت، موکّل مىتواند بر کار وکیل نظارت کند، ولى در تفویض همهى کارها را به خدا مىسپاریم. «1» البتّه تفویض و سپردن کارها به خدا که شعار با شعور مؤمن آل فرعون بود، بعد از بکار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بیدار کردن و هشدار دادن و تبلیغ کردن بود. این گونه تفویض است که انواع حمایتهاى الهى را به دنبال دارد. «فَوَقاهُ اللَّهُ»
- کسانى که با شعار بی شعوری «إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُونَ» «1»* انبیا را تحقیر مىکردند، در دنیا و آخرت خوار مىشوند. «الْخِزْیِ- أَخْزى»
- کیمیاى واقعى شعور ، آن نیست که مس را طلا کند، بلکه برخوردى است که دشمنى را به محّبت تبدیل نماید. «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» (روز فتح مکّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پیامبر اکرم فرمود: امروز روز انتقام نیست بلکه روز رحمت و مرحمت است) از محبت خارها گل مىشود ..... از محبت سرکهها مُل مىشود
- با نگاهى به قرآن مىبینیم که شعار تمام انبیا این بود که ما جز از پروردگارمان پاداشى نمىخواهیم. در سوره شعراء از آیه 109 تا آیه 127، سخن حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب علیهم السلام و در سوره سبأ آیه 47، سخن پیامبر اسلام چنین است: مزد و پاداش من تنها بر خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ»*
- البتّه شکى نیست که مراد انبیا این بود که ما پاداش مادى نمىخواهیم، ولى شعور خدا خواهی و اطاعت کردن و هدایت شدن شما را مىخواهیم
- برائت از شرک یک شعار توحیدى است که شعور توحید و یکتا پرستی را برای ما هدیه می آورد. «إِنَّنِی بَراءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ»
- شعار مرگ و مرده باد و تبرّى از دیگران، ریشه قرآنى دارد. «فَأَوْلى لَهُمْ» که شعور خدا خواهی لا اله الا الله در وجود ما شکوفا میکند.
- شیوه رفتار و شعار دشمن، تابع شرایط است و مدام در حال تغییر است. ابتدا قصد تغییر کلام اللّه را دارد، ولى همین که موفّق نمىشود، تغییر موضع داده و به مؤمنان نسبت حسادت مىدهد. فَسَیَقُولُونَ ... ذَرُونا نَتَّبِعْکُمْ ... فَسَیَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنا .شعور عدم تغییر کلام الله و تغییر موضع و عدم حسادت است.
- انتخابها و اولویّتها، با شعار و توقع نیست، بلکه باید با شعور ، آگاهانه و عالمانه باشد. «کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً»
- به هر شعار و عنوان و لقبى، نباید توجّه کرد. «أَسْماءٌ سَمَّیْتُمُوها» بلکه شعاری ملاک قرار میگیرد که همراه با شعور باشد .
- گاهى تکرار، نشان دهنده وحدت هدف و شیوه است. در سوره شعراء بارها جمله «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ»* از زبان پیامبران متعدد تکرار شده که بیانگر آن است که شعار و هدف همه آنان یکى بوده که شعور ، درک و فهم . انسانها را پرورش یکتا پرستی دهند.
- صداقت با شعور عملکرد روشن مىشود نه با شعار. یَنْصُرُونَ ... الصَّادِقُون
- یکی از شباهتهاى منافقان با شیطان این است که : هر دو با شعار خیرخواهى، اغفال مىکنند وشعوری در پی ندارد : «هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ»، «قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
- انتقاد از کسانى باشد که شعار جهاد و پیکار دادند، ولى به آن شعارها عمل نکردند، لذا خداوند فرمود: کسانى که عمل نکردند مورد غضب هستند یعنی شعار بی شعور ، «کَبُرَ مَقْتاً» امّا در این آیه از کسانى که به شعار و وعده خود عمل کردند، تمجید کرده و محبوب خدا دانسته یعنی شعار با شعور.
- شعار بی شعوری : در آیاتى از قرآن آمده است که یهود، خود را برتر از دیگران و حتى خود را فرزندان خدا مىدانستند و شعار «نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ» سر مىدادند، با این که مردمى ثروتاندوز و دنیا دوست بودند، چنانکه قرآن مىفرماید: «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى حَیاةٍ» این آیه گویا با آنان مباهله مىکند که اگر راست مىگویید که از اولیاى خدا هستید، باید به استقبال مرگ بروید. شما که مىگویید: تنها اهل بهشت ما هستیم، «لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى» ، پس چرا حاضر نیستید آرزوى مرگ کنید. «قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» چرا از مرگ مىترسیم؟ شعور شما کجاست؟
- کفار با این که استدلال ندارند و بر اساس خیال و پندار چیزى مىگویند، ولى محکم شعار مىدهند. زَعَمَ ... لَنْ یُبْعَثُوا..شعور استدلال همراه دارد!
- هیچ چیز و هیچ کس نمىتواند مانع نزول قهر الهى بر کفّار شود. «فَمَنْ یُجِیرُ الْکافِرِینَ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ» (شعار بعضى از کافران، «وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ» * بود، یعنى ما گرفتار عذاب نمىشویم ولى قرآن مىفرماید شعار بی شعور است. آنان به عذاب دچار مىشوند.)
- جوّ سازى و شعار و هیاهو، از ابزار فرعونهاست. «فَحَشَرَ فَنادى» چون شعور ندارد
- پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بعد از فتح مکه، عفو عمومى اعلام کردند و همه را بخشیدند و مکه بدون خونریزى فتح شد. حتى هنگامى که حضرت دید سعد بن عبادة شعار انتقام مىدهد و مىگوید «الیوم یوم الملحمة» یعنى امروز تلافى مىکنیم، حضرت پرچم را از او گرفت و به دست حضرت على علیه السلام داد و فرمود: شعار را عوض کنید و بگویید: «الیوم یوم المرحمة» امروز روز رحمت است نه انتقام. در اینجا شعار تلافی شعور ندارد ولی شعار رحمت با شعور است.
- توحید، مرز میان ایمان و کفر است و ورود به قلعه ایمان بدون اقرار به توحید ممکن نیست. اولین سخن پیامبر کلمه توحید بود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا». شعار توحیدى «لا اله الا الله» از سه حرف (الف، لام و ها) ترکیب شده و ذکرى است که در گفتنش حتى لب تکان نمىخورد ولى شعاع و شعور عملش تا اطاعت از رهبرى معصوم و جانشینان آنان ادامه دارد؛ زیرا شرط توحید طبق فرمایش امام رضا علیه السلام ایمان به امام معصوم و اطاعت از اوست. زیرا رمز ایمان به توحید شعور اطاعت از امام معصوم است.
- دین خوب مىگوید: اگر مىخواهى ورزش کنى، با این شعار ورزش کن. «امروز لذّت، فردا خدمت.» این معیار شعور ورزش در اسلام است که باید در امورى مثل شنا، قایقرانى، تیراندازى، موتورسوارى، اتومبیلرانى، آموزشهاى نظامى و ... به آن توجّه داشت.
- توحید یعنى: نفى طاغوتها. شعار با شعور ادراک ؛ فهم ؛ معرفت هدف تمام انبیا این بود: «أن اعبدوا اللّه و اجْتَنبوا الطّاغوت»
- اگر پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «قُولوا لاإله الّا اللّه تُفلِحوا» نباید با دید ساده به این جمله بنگریم، زیرا نتیجه توحید در این شعار پیامبر، شعور فلاح و رستگارى است. قرآن
- در حقیقت، شرک زدایى بر توحید مقدّم است، زیرا ظرف، تا از غذاى فاسد خالى نشود نمىتوان در آن غذاى سالم ریخت، لذا در شعار با شعور توحید، کلمه «لااله» بر کلمه «الّا اللّه» مقدّم است. قرآن در این زمینه روى ریشههاى پیدایش شرک دست مىگذارد و مىفرماید: اى انسان! این تکیه گاههایى که براى خود گرفتهاى و امید کمک و نفع و عزّت دارى، همچون تکیه بر تار عنکبوت است. در جاى دیگر مىفرماید: غیر خدا بر نفع وضرر خود قدرت ندارند تا چه رسد کمکى به تو کنند. لذا شعار با شعور توحید شرک را انسان دور می سازد.
- جنگ و جهاد، گرچه به ظاهر سخت و داراى عوارضى بد مىباشد، ولى استعدادها را شکوفا مىکند و لیاقتها را بروز مىدهد و به فرموده امام خمینى قدس سره جوهره وجود انسان در جنگ رشد مىکند. در زمان جنگ و درگیرى صفوف افرادى که تنها شعار مىدهند از صفوف کسانى که اهل شعور عمل هستند جدا مىشوند. جنگ، نیروهاى همفکر و هدفدار را با هم منسجم و متّحد مىکند، جنگ به انسان ارزش و شرف مىدهد و اساساً نشانه حیات یک ملّت مبارزه با ستمگران است.
- برخى شعارهاى دهن پر کن وجود دارد که تا از ریشهاى اصیل مایه نگرفته باشد، از مرز شعار خارج نمىشود؛ «عدالت اجتماعى» از شعارهایى است که تمام رژیمها از آن دم مىزنند و خود را طرفدار آن مىدانند ولى عملًا در هیچ نظام غیر الهى اثر چشمگیرى از آن مشاهده نمىکنید، زیرا این شعار به ریشه درست و صحیح شعور متّصل نیست.
- عدالت و برابرى شعار اسلام : قرنهاست که در دنیاى غرب، نژادپرستى حاکم است و سفید پوستان را نژاد برتر دانسته و به سیاهپوستان ظلم مىکنند، حتى مدرسه و کافه و پارک و بیمارستان و گورستان آنها از سفید پوستان جداست. اسلام با صراحت تمام این امتیازات را محکوم کرده و شعور تقوا را ملاک برترى مىداند: «انَّ اکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ اتْقاکُمْ» گرامىترین افراد نزد خدا با تقواترین آنان است.
- چون شعار مکتب ما این است که هر چه مخالف صریح قرآن بود اگر چه از طرف دوستان ناآگاه به امامان معصوم علیهم السلام نسبت داده شود باید طرد شود.چون قرآن سراسر شعور است .
- انسانى که هدفش، خور و خواب و شهوت است حیوانى بیش نیست و مکتبهایى که شعار (خوراک، پوشاک، مسکن) مىدهند تمام استعدادهاى انسان را در مسیر زندگى حیوانى خلاصه مىکنند واهل شعور نیستند ! آرى، این مکتبها بزرگترین توهین را به مقام جانشین خدا و انسانیت انسان نمودهاند.
- به همه ما هشدار مىدهد که انقلابى بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. فریاد قوم بنىاسرائیل، مبارزه تا پیروزى بود اما در هر مرحله دستهاى کم شدند. این ماجرا تنها به تاریخ آن زمان مربوط نیست زیرا همیشه ع زیاد و عمل کم، شعار زیاد و شعور کم است گاهى هنگام شروع کارى مهم، بعضى گرم و پر از احساسند امّا عاقبت سرد مىشوند.
- مکتب و فرهنگ ما و روش و سیره رهبران ما، با کمال سربلندى این الگوها را به سراسر جهان عرضه مىکنیم تا اگر جهانیان از تساوى و حقوق خلق و عدالت دم مىزنند، بدانند که نه چیز تازهاى به ارمغان آوردهاند و نه الگویى از رهبرانشان براى شعار خود دارند. شعور ما روشن ، عدالت ، سیره رهبران ما و الگو از آنها و سعادت شفا بخش دل دردمندان برای تمام خلق جهان است .
- شعور زنبور براى قومى که فکر و تأمل داشته باشند وَ أَوْحى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ مکرر در آیات شریفه قرآن تصریحاتى دارد که جمیع موجودات از جمادات و نباتات و حیوانات در حد خود شعور و ادراک و فهم و معرفت بالوهیت حق و رسالت رسول و ولایة ائمه اطهار دارند مثل تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ اسرى آیه 44 و مثل یا جِبالُ أَوِّبِی مَعَهُ وَ الطَّیْرَ سبأ آیه 10 و مثل أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ کَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ حج آیه 18 و غیر اینها از آیات و در اخبار بسیارى داریم که عرض ولایت ائمه بر جبال و میاه و اشجار و حیوانات شده و اخبارى که بسیارى از حیوانات خدمت اینها عرض حاجت میکردند و غیر اینها پس مانعى ندارد که نحل مورد وحى الهى شود و مکلف بتکلیف باشد أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً از عجائب قدرت اینکه خانههاى زنبور مسدس است بدون آنکه زاویه پیدا کند که مهندسین را حیران کرده آنهم در امکنه مرتفعه مثل کوهها و من الشجر در اشجار طوال وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ امکنه مرتفعه در دیوارها و سقفها وا عجب از این دستور ثانوى براى نحل آمد ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ از ریاحین معطره و فواکه حلوه وا عجب از این اینکه امیر آنها در درب کند و با دو نیش طویل ایستاده اگر یکى از آنها روى نجاست یا شیء کثیفى نشسته نمیگذارد وارد کند و شود و او را دو نیم میکند.
اللهم صل علی محمد وآل ومحمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۴/۰۴